maanantai 9. syyskuuta 2024
KRISTINUSKOA PENKOMAAN!
Uskontohistorioitsija Arne Runebergin teos Jesu korsfästelse i religionshistoriska belysning 1952
sytyttää uuteen liekkiin uskon elämykseni. Tukeudun teokseen, jotta saan painoarvoa enkä ”puhu omiani”. Sovellan kirjaa kokemuksiini pappina.
Lännen kulttuurin yhteiskunnassamme maailman suurin uskonto ilmenee rutinoidusti urbaanin nykytekniikan, kaupallisuuden, perinne-kriisien ja atomisodan varjossa. Kirkon tunnustuksen kristinusko on latistunut muutamien harrastukseksi; kirkon toimituksia käytetään ”tavan mukaan”; teltoilla mainostetaan ”parempaa Jumalan sanaa” ja valtaosaa ei Raamattu kiinnosta: ”Riittää, että papit tietävät eikä kukaan kiusaa uskonnolla!”
Kun pitkän kehityksen kristinuskoa katsotaan kirkon käytössä tänään, huomataan, että meillä ei ole mitään käsitystä siitä, millaisena uskomme alun perin käsitettiin historiallisen juutalaisen Jeesuksen aikaan Rooman valtakunnan Palestiinassa 2000 v sitten. Ja sekin aika jumalineen, tapoineen ja rituaaleineen pohjautui tuhansia vuosia aikaisempiin Lähi-Idän kulttuurien uskontoihin!
Jeesus-mies oli ”oman aikansa lapsi”, riippuvainen aikansa yhteiskunnan tilanteesta. Kukaan myöhemmin ei ole tavoittanut fyysistä Jeesusta eikä missään ole dokumenttia siitä, mitä Jeesuksen päässä liikkui ja mitä hän tarkoitti puhuessaan oman aikansa yläluokalle ja rahvaalle. Kaikki hänestä säilynyt on toisen, kolmannen, jne. käden tietoa. UT on alusta loppuun toisten ( redaktorien eli toimittajien ) kertomaa, muokkaamaa ja välittämää kirjallista aineistoa 30-90 v Golgatan rituaali-murhan jälkeen. Perimätieto levisi Jerusalemista koko silloiseen ”ekumeniaan” kehittyäkseen, muuttuakseen, saadakseen uusia piirteitä, oppeja ja kaikenlaista roinaa, mitä ei alku-seurakunnan Jeesus-liikkeessä tarvittu!
Lännen kirkossa ongelmana on se, että Jeesusta selitetään väärinpäin, lopputuloksesta eli v:sta 2024 alkaen taaksepäin, pakottaen 2000 v vanha juutalainen arabinnäköinen Jeesus valkoihoiseksi, alba-asuiseksi mieheksi, joka siunaa Paavalin korvausteologian, Lutherin antisemitismin, luterilaisen kirkon keksimän tunnustuksen ja muutenkin on mukava mies saarnamiesten teltoilla ja pappien saarnoissa, joissa terapeuttisesti katsotaan ihmisiä UT:n ulkopuolelta eikä ole mitään hehkutusta UT:n tekstien rikkaita purevasta ja köyhiä siunaavasta saarnasta.
Uskontohistorian valossa näkyy, että ympäri maailmaa kirkkojen ohjailussa kristinusko on joka
päivä huonompaa, kun sitä verrataan perinteen alkuun! Meillä on vain jäänteitä, muunnoksia ja asiaan kuulumattomia käyttötarkoituksia. Meillä on talo ilman kivijalkaa; seinät, jotka kaatuvat onttouteen; huoneen home-ongelma, joka tekee työläiset kireiksi ja väsyneiksi, ja alttari, jolla on mahdoton haistaa Jeesus-Jumalan verinen ruumis ja tuskanhikinen veri siunaukseksi maahan lyödylle rahvaalle, jota UT:n synedrium = ”neuvosto” eli maan hallitus, yliopisto, korkein oikeus, lakimiehet ja maisteri-rabbit kiusaavat – ajasta aikaan.
Kristinuskon kirkko on salannut sen, että UT toistaa seremonioiden, rituaalien ja riittien kielellä aikansa uskonnollisten juhla-näytelmien tausta-tarinoita, varsinkin Golgatan näytelmän ”ivauksessa”. Siinä Jeesukselle tumpattiin rituaalisesti murhattavan rikollisen rooli, jonka hänen elämäntyönsä täytti. Murhan iloinen tarkoitus oli hyödyntää yhteiskunnan kriisiä roomalaisia vastaan. Rituaalissa, kun kansa huusi ”tulkoon hänen verensä päällemme”, uskottiin maagisesti saatavan Jumalan siunaus rikollinen Jeesuksen ”päällään kantamalla voimalla”. Redaktorit elivät aikaa, jolloin vuosituhantiset juhlat riitteineen olivat eläviä. Niiden pohjalta he päivittivät Jeesuksen kustannuksella vanhat kujeet! He antoivat roolinimiä: Messias, Kristus, Vapahtaja, Sana, Tie, Joosefin poika, Jumalan Poika, Vapahtaja ja 20 muuta! Jeesus-nimeen UT:n toimittajat sijoittivat kaiken sen, erityisesti juhlien riehakkaiden seremonioiden muisteluissa, mitä Israelin Jahve oli tehnyt vapahtaakseen kansansa.
Meille pakanoille eli ei- juutalaisille vain ihmisen uskomis-prosessin Jumala voi olla pyhä koskematon! Nyt penkomaan tekopeli-uskontoamme! Löytyykö sydänten ja sielujen Jumala, joka pelastaisi syyllisen kuolevaisen ihmisen!
Jorma Luostarinen
maljasalmentie 2a 83630 kuusjärvi nettihaku outokummun pappi luostarinen alalaita linkki
torstai 5. syyskuuta 2024
GOLGATAN KIUSAAMISESTA MAAILMANUSKONNOKSI
Historiallisen juutalaisen Jeesuksen ”ristintie” 2000 v sitten Rooman valtakunnan Palestiinassa avaa koko kristinuskon. Meidän aikanamme aivan erilaisessa maailmassa, tieteen ja tekniikan kaupallisilla markkinoilla, atomisotaa odoteltaessa ja katseltaessa ihmisten teurastusta Gazassa, Ukrainassa ja muissa maissa, kaukainen UT:n tarina primitiivisellä, alkukantaisella, myyttisellä kielellä ”ei pure” aikamme ihmismassaan. Rutinoituneiden kirkkolaitosten ja niiden jäsenten ns. usko elää vielä jotenkin pienissä ystävien piireissä tunteen tasolla. Siellä kaikki Jeesukseen liittyvä koetaan ihmis-elämän perusarvoksi.
Meidän aikamme suomalainen yhteiskunta on kiusaamis-yhteiskunta. 1960-luvun Kuopiossa
kansakoulun aikaan kiusaaminen oli yleistä. Minäkin jäin koulun pihalla, koulumatkalla ja pelikentällä monesti ”kiusaajien kynsiin”. Kiusaaja löysi aina syyn kiusata. Siihen aikaan yleisesti ajateltiin, että kiusatussa täytyy olla jokin syy. Nykyisin ajatellaan hieman sivistyneemmin mutta ilmiö vain voimistuu, kun päiväkotilapset tarvitsevat psykiatreja säilyttääkseen hengen tasapainon ja turvallisuudentunteen.
Jeesuksen surkeaa kiusaamista ovat papit saarnanneet virkatyönä. Kirkkolaitos-instituution työntekijöinä he toistavat vanhoja kirkon fraaseja, jotka ovat toimineet 2000 v,. Sillä tyylillä virka pysyy, kun ihmiset eivät valita papista kirkon oikeuteen. Kun luemme UT:sta Jeesuksen kiusaamisesta, se on mitä raain ja sadistisin monen itä-maisen uskonperinteen yhdistelmä-murha ajan tyylillä. Jotta ”en puhuisi vain omiani”, tukeudun uskontohistorioitsija Arne Runebergin kirjaan Jesu korsfästelse i relionshistoriska belysning 1952. Sen avulla pappis-aikanani pääsin ”sisälle asiaan” oppimalla lukemaan UT:n tekstin rivivälit ja taustat. Se rikastutti papin työtäni.
Jokainen voi UT:sta lukea, että ”neuvosto” eli synedrium ”etsi tilaisuutta tappaa Jeesus”. Kirkonmiesten saarnoissa tänään valtiokirkossa pääasia salataan: Tuo neuvosto oli nimittäin maan yliopisto, maan hallitus ja korkein oikeus, jossa merkittävä virkapaikka oli lakimiehillä ja maistereilla eli rabbeilla. Jeesuksen kiusaajat ja tappamisen moottorit olivat siis Raamatun mukaan ”yhteiskunnan kerma”, eliitti. ”Hulluksi ja rikolliseksi” haukutun Jeesuksen ja hänen köyhien ystävä-huorien ja -varkaiden piti yhteiskunnan normin mukaan kumartaa ja kunnioittaa heitä - henkensä menettämisen uhalla!
Siirtäkäämme Golgatan alku-tilanne oman aikamme Suomeen. Mitä tapahtuisi, jos valtioneuvoston juhla-jumalanpalveluksessa H:ngissä pappi saarnaisi siitä, mikä Raamatussa on ”Jumalan sanaa”: ”Te täällä kirkossa yhteiskunnan eliittinä edustatte vastaavaa Jeesuksen ajan murhaajien joukkoa, joka kiusasi köyhien Jumalan Golgatan hirteen ja oli siinä kansanjuhlassa iloinen hyvällä omallatunnolla päästessään eroon rikollisesta petturista!” Näin on totuttu saarnaamaan muissa asioissa, kun Raamattua siirretään nykypäivään. Siksi alkoholistit saarnataan rikkaiden maailmassa ainoiksi syntisiksi mutta rikkaat murhaajat päästetään taivaaseen! Jeesus ja hänen seuraajansa saarnasivat
toisinpäin!
Historian saatossa pienen Nasaretin pojan tarinasta ihmiset tekivät UT:n perinteeseen suuren kertomuksen. Sen ympärille eri aikakausien ihmiset rakensivat kirkkotaloja, virkoja, oppeja, ym., ja nyt jälkikäteen katsottuna toivat uskoon ja uskontoon kaikenlaista roinaa. Tarinan alussa kysymys oli vain uskosta eikä mistään muusta! Tänä päivänä tavallinen sanankuulija tietää rutiinilla jo ennen jumalanpalvelusta mitä fraasien sanoja pappi luettelee.
Alkutilanne Golgatalla näkyi katselijoille verenä, tuskan voihkintana, riutuvina ruumiina. Karnevaalin kaoottisessa tunnelma-näytelmässä Jeesus sai juutalaisten historian kokemuksista kertovat ”Isän Pojan”- roolin ja ”Hamanin” roolin, minkä Pilatus yritti estää – kansan huutaessa ”päästä meille Barabbas-roolin mies” ja ”tulkoon hänen verensä meidän ja lastemme päälle”! Se tarkoitti, että kansa maagis-uskonnollisen primitiivisen esi-dualistisen ajattelunsa mukaisesti pyysi päälleen rikollisen Jeesuksen kantamaa siunauksellista voimaa – päästäkseen onnellisempaan tulevaisuuteen
tilanteessa, jossa roomalaiset kiusasivat heitä etnisenä ryhmänä omassa maassaan!
Tuosta yhden miehen kiusaamisesta kehittyi maailman suurin uskonto! Mitä syntyy niistä sadoista kiusaamis-tarinoista täällä ”maailman onnellisimmassa maassa”?
Jorma Luostarinen
maljasalmentie 2a 83630 Kuusjärvi nettihaku outokummun pappi luostarinen, alalaita linkki
keskiviikko 4. syyskuuta 2024
KIRKKOHERRAN KUMITERÄSAAPPAAT
Arne Runebergin uskontohistoriallinen teos Jesu korsfästelse i religionshistoriska belysning 1952 kertoo historian juutalaisen Jeesuksen ”puuhun ripustamisesta” Rooman valtakunnan Palestiinassa 2000 v sitten. Pappina ja sen jälkeen maallikkona teos on ollut inspiraationi lähde Raamatun jälkeen. Kirjan ideat rikastuttavat uskonperinteemme ymmärtämistä ja paljastavat kirkon keinotekoiset lisukkeet historian matkalla. Nykyajan urbaani atomisodan partaalla elävä tapakristitty kokee kaukaisen sanoman vieraaksi: ”pirun torjuntaa”; ”uskovaisten juttuja!”; ”tässä talossa ei tarvitse käännyttää!”
A.R:n kirjan ”hengessä” siirryn nyt kokemukseeni viime kesänä. Opiskeluajalta tuttu ( tässä ) Pekka oli papiksi tultuaankin ystävänäni kuolemaansa asti. Maltillisten saunailtojen keskustelut papintöistä lämmittävät sydäntäni yhä. Viime kesänä Pekan lesken mökillä puhuimme kirkkoherran ( khra ) roolista srk:ssa. Rooli vaikutti myös Pekan puolisoon. Kerroin, että Pekalla maalais-srk:ssa oli ensin ihanteena Isä Gamillon tyyli mustine filttihattuineen, koska häneen, alkuaan köyhään maalaispoikaan, suhtauduttiin kirkon herrana ja vaadittiin, että hänen pitää olla kuten edellinen khra. Minä esittelin Pekalle omaa linjaani alkaen lapsuuteni muistoilla maalta, kun kaupunkilais-poikana pääsin enojeni luo haistamaan maaseudun raitista ilmaa, näkemään ”ammuja”, astumaan niiden lämpimään paskaan ja näin, miten ihanasti metaanijäte pysyi enojen kumiteräsaappaiden kantapäissä. Köyhän lapsen kaipaus ”kodin paremmasta elämästä”, jota vain uskovaisen kodin Jumala voi antaa, loi minulle lapsen täyttymyksen onnesta ihaillessani enojen saappaita ja jänteviä isännän lihaksiaan.
Kerroin Pekan leskelle, että Pekalla khrana oli sydämessään vastaava ”alemman tien rooli”, jota hän toteutti tuprutellessaan piippua kulkiessaan srk:n isäntien mailla. Hän pukeutui rennosti t-paitaan, pussihousuihin ja kumiteräsaappaisiin. Kirkkoneuvoston kokouksessa hänellä oli kaltaistensa seurassa ”kovat kaulassa”, mutta ristiriita ”oman maalaispoika”- itsensä kanssa. Hänen tomumajansa ei kestänyt sotaa itseyttä vastaan vaan vei hänet exhaustioiden jälkeen hautaan!
Kerrottuani Pekan todellisesta minästä, leski koki tulleensa loukatuksi ja ”rupesi rähjäämään”, että ”Pekalla ei koskaan ollut maalaisten kumiteräsaappaita!” Vanha ystävätär vihastui, vaikka minä arvostin Pekan” jätkä-tyyliä” pappina! Ensiksi ajattelin, että tunnepurkaus oli hoitamatonta surutyötä, mutta asiaa selittää paremmin se, että Pekan puoliso oli myös köyhästä kodista, ja hänelle, kuten Pekalle, uusi khran status merkitsi sosiaalista nousua, pääsemistä khraksi ja juomaan kahvia ruustinnoiden piispan kahvipöydässä.
Pieni esimerkkini ei ole pieni: Suhtautuminen kenkiin paljasti pitkän ystävyytemme näennäiseksi, koska ”olimme samassa lirissä” valtiokirkon työntekijöinä ja jonakin hetkenä toinen meistä olisi voinut olla toisen esimies: On tuhoisaa, jos tietää kirkossa työkaverista Nyt maallikkona olen onnellinen, että töissä ollessani toimin minulle sopivan papinroolin mukaan enkä matkinut toisia. Minulle oli tärkeintä tutkia uskon perinnettä ja tuoda sitä srk:n ihmisille viran raameissa. Pekka valitsi tyylin, jolla jo kengistä näkyi UT:n ihanteiden vastaisuus! Hän alistui ja sairastui laitokseen sopivien loppumattomien vaatimusten orjana. Lopulta hänet hylättiin eikä ”kukkaa muu ollu tehny mittää”, (niinkuin ei ollutkaan!)
Pekka meni hautaan ”herrojen Eevan” saatossa herrana. Minulle riittää syyllisenä ja kuolevaisena ihmisenä toivova usko UT:n köyhien tyylillä, ilman mitään myöhempiä UT:n jälkeisiä ihmisten keksimiä lisukkeita, oppeja ja tunnustuksia: että saisin olla läheisteni kanssa, vaikkakin pakanana ( = ei-juutalaisena ) ja vielä 2000 v Golgatan jälkeen, toisessa porukassa kuin siinä, joka ( synedrium = neuvosto, maan hallitus, yliopisto, korkein oikeus ) teurastaa Golgatan Jeesus-karitsan, joka niiaa kiusaajilleen myöntymisen merkitsi ja kääntää ”vapaaehtoisesti Isän Poikana” kurkkunsa teurastajan veitselle – turhana ja tarpeettomana ”yhteiskunnan laitosten ”hyvien ihmisten” ilo-karnevaalissa Golgatalla.
Jorma Luostarinen
maljasalmentie 2a 83630 Kuusjärvi nettihaku outokummun pappi luostarinen alalaita linkki
maanantai 2. syyskuuta 2024
USKONTO INSTITUUTIOIDEN VAHVISTAJANA
1970-luvun papinkoulun jälkeen oltuani srk:assa töissä ja toistettuani samoja kaavoja ja fraaseja alkoi vanha syyhy totuuteen polttaa. Siksi jatkoin opintoja esim. kulttuuriantropologiassa ja sieltä jäi mieleen järkky toteamus uskonnosta: ”Uskonnon tehtävä yhteiskunnassa on vahvistaa instituutioiden arvoja!” Minua puistatti ja sanoin itselleni ja kirkon virkamiehille lopullisesti: Ei kiitos!
Viran rajoissa laajensin saarnoja opiskellen: Raamatun selitysoppia, teologiaa, kotikäyntejä. Puheissani esittelin löytöjä niin paljon kuin mahdollista, toisaalta säilyttääkseni hyvän omantunnon ja papinvalan vaatimukset, ja toisaalta pitääkseni työpaikan. Kantelut näyttivät, että Raamatun tutkiminen historiallisesti ja tekstien tulkinta koulutuksen mukaan ei johtaisi ylennykseen, vaan tieni oli kulkeva pois papin oikeuksista ja papinvirasta syytteellä ”kirkon tunnustuksen vastaisuus”.
Paras kirjani Raamatun jälkeen on Arne Runebergin teos Jesu korsfästelse i religionshistoriska belysning 1952. Sen avulla ymmärrän kristinuskon pääsanomaa, historian juutalaisen Jeesuksen ”puuhun ripustamista” Golgatalla Rooman valtakunnan Palestiinassa 2000 v sitten. Jo lapsuudessani tuo surullinen tapaus riipaisi: toisaalta itkin, toisaalta iloitsin, että juuri Jeesuksen tuskien ansioilla minäkin ”pääsisin iankaikkiseen elämään” - kunhan uskoisin. Kärsivä Jumalan Poika oli aivan käsittämätön ristiriita mutta löysin siitä kokemuksellisen idean. Kun kerroin ikäisilleni, ”sain turpiini” ja loukkauksia ”sönkkäämisestä”. Ajattelin silloin: ”Niin sen täytyykin olla?”
Valtiokirkkomme ja kirkkojen perinteessä Golgatan jyrkkä mäki on tasoitettu 2000 v aikana. UT:n redaktorit eli toimittajat kirjoittivat evankeliumit 40-90 v Golgatan jälkeen. Kirkko-instituutio alkoi muotoutua virkoineen ja oppeineen; oikeasta opista väiteltiin; se rajattiin; harhaopettajat tapettiin ja 300-luvulla Rooman jumal-keisari painoi sotilaan saappaalla pysyvän jäljen kirkkolaitokseen – kirkon ylipappina, kirkon päänä Jumalan jälkeen ja politikoi suosikki-piispoilla ”oikean opin” ihmisten kalloon tukemaan globaalin eli ”ekumeenisen” keisarikunnan hallintoa. Silloin valtiokirkosta tuli yhteiskunnan instituutioiden arvojen vahvistaja - aina meille asti!
Uskontohistoria näyttää, että Jeesuksen murha Golgatalla oli seremoniallinen, rituaalinen näytelmä, joka rakentui Lähi-idän kansojen vuosituhantisesta perinteestä. Juutalaisella maaperällä ”paaluun kiinnittäminen”, ”hirteen ripustaminen”, ”ristiinnaulaaminen” juontui juutalaisten evakkoajasta Persiassa 500 v aikaisemmin, roomalaisten Saturnus-jumalan seikkailuista, ym.. Golgatan riitissä kerrattiin menneisyyden varjoja ja näyteltiin entiset kriisit roolien kautta - iloisena festivaalina. Jeesukselle lankesi pelissä VT:n Esterin kirjan Hamanin ja ”Isän Pojan” roolit ja Barabbas oli jo nimessään ”isän poika”. Kun kansa huusi ”päästä meille barabbas”, se tarkoitti kumpaakin! Kaaoksessa Pilatus yritti pelastaa Jeesuksen antamalla hänelle myös Esterin kirjan Mordekain roolin mutta raivoisa huuto-äänestys vaati Persian kuninkaan sala-murhaaja Hamanin roolia Jeesukselle!
”Tulkoon hänen verensä meidän ja lastemme päälle” tarkoitti, että roomalaisten kiusaamat juutalaiset mölysivät, että rikolliseksi tuomitun Jeesuksen ”kantama maagis-uskonnollinen voima” pelastaisi heidät jatkossakin roomalaisilta. Yläluokka, synedrium eli ”neuvosto”, yliopisto ja maan hallitus yhteiskunnallisen asemansa takia piti Jeesusta rikollisena kapinoitsijana, jolle kuului kuolemanrangaistus. Köyhät ystävät pitivät Mestariaan jumal-ihmisenä, Messiaana, ”kuuliaisena Isän ainosyntyisenä Poikana”, uhrina, ”viattomana karitsana”, joka polvistuu, ”nyökkää hymyillen päätä alistumisen merkiksi” ja ”vapaaehtoisesti” ojentaa kurkkunsa teurastajan puukolle.
Kirjoitusten tasolla, perinne-teksteistä, entinen murhaaja-Paavali kirjoitti jatkotarinan ”Kristuksesta” ”koko maailmalle” omaa heimoaan, juutalaisia, vastaan. Keisarin perinteen laitoskirkko loi siitä korvausteologian juutalaisia vastaan, koska he tappoivat kristittyjen Jumalan. Perinne siirtyi historiassa tuhansien myöhempien tarinoiden kautta Suomen Ev.-Lut. kirkkoon. Se jankkaa omaa tarinaansa ”tunnustuksessaan”, joka rakentuu 1500-luvun antisemitistisen Lutherin Saksan tarinoille. Niin kristityt itse hioivat tasaiseksi Golgatan mäen, heittivät kiusallisen totuuden roskikseen ja katsovat UT:n juutalaista Jeshuaa kieroon. Rahalla rakennetaan onttoa kultaista vasikkaa ilman uskomis-perinteen juuria!
Jorma Luostarinen
maljasalmentie 2a 83630 kuusjärvi nettihaku outokummun pappi luostarinen, alaita linkki
perjantai 30. elokuuta 2024
JEESUS-USKO MYYTTISENÄ KIRJOITUKSENA
UT:n tieteellinen tulkinta tutkijoiden kesken jakautuu Länsimailla kysymykseen siitä, onko kristinuskon Jeesus historiallinen henkilö 2000 v sitten Palestiinassa Rooman valtakunnan aikaan vai myyttinen ajaton epätosi, sepitetty satu, tarina, legenda. Tavalliselle kristitylle jaottelu ei sano mitään: Maallistunut, urbaani tapakristitty elää perinteessään ”kuten muut”.
Mutta ihmisille, jotka teltoissa kuulevat ”väärentämätöntä Jumalan sanaa”, puhe Jeesus-myytistä on ”eksytystä”, jolla jopa kirkon ”väärät papit ilman kutsumusta vievät uskovaisilta pelastuksen”. Pappina ollessani minutkin sidottiin siihen ”harhaoppisten” ja ”kirkon tunnustuksenvastaisten” jalkapuuhun.
Sisäinen polte tulla papiksi ja kiinnostus ”totuuteen” ei ole jättänyt minua rauhaan vieläkään vaan piiskaa eteenpäin. Papinkoulu 1970-luvulla antoi eväitä. Silloin alkoi radikaalin uusi UT:n tulkinta. V 1972 eksegetiikan professoriksi tuli Heikki Räisänen: Hän toi ulkomailta Raamatun historiallis-kriittisen tulkinta-metodin, joka selittää tekstit ihmisten kirjoittamaksi kirjallisuudeksi. Olin H:ngin Säätytalossa v 1972, kun Räisänen julkisesti ”neuvoi” piispoja ja pappeja. Kirkon virkavalta hyökkäsi häntä vastaan ja nuori Räisänen itki. Niin alkoi ”teologisessa” uusi aika, joka tunnetaan täällä P-Karjalan käpykylillä ”turmiollisena liberaaliteologiana”.
Jo vuosikymmeniä kirkon papit ovat saarnanneet tuon ”kriittisen hengessä” ja ujuttaneet srk:iin, peläten valituksia. Räisänen tuomittiin ”kirkon opin vastaiseksi”, nyt jo harvempi! Taistelu kirkon arvovallasta ja siitä, mikä on ”oikea” tulkinta, jatkuu. Minullekin myyttinen satu-Jeesus oli opiskeluaikaan kauhistus, kun prof. Aimo T. Nikolainen, josta tuli myöhemmin Helsingin piispa, luennoi jo ennen Räisästä. Olin varustanut uskoni ”yksillä napeilla” eikä kukaan saanut särkeä lapsen uskoani!
Kriisien kautta olen kokenut sopusointua. Koko pappis-aikani oli etsintää totuuteen. Arne Runebergin uskontohistoriallinen kirja Jesu korsfästelse i relionshistoriska belysning 1952 on minulle vastaus VT:n jakeeseen: ”Kun sana avautuu, tyhmäkin viisastuu.” Nyt ymmärrän sen, että 2000 v sitten Jeesus-uskon perinteen tallentaja-redaktorit eli toimittajat kirjoittivat oman aikansa huippu- tyylillä. Me näemme 2000 v myöhemmin, tieteen, älypuhelimen ja maailmantuhon aikakaudella, että kirjoittajat kreikkalaisen sivistyksen maailmassa olivat typeryksiä ja siksi kirjoittivat satuja jumal-ihmisistä, jotka elivät, kuolivat ja ylösnousivat. He kirjoittivat ajan tavalla, kuten mekin omana aikanamme, jotta saivat myytyä kirjoja eri tarkoituksiin! Me saatamme nähdä heidät ”halpoina primitiiveinä”, varhais-kantaisina, mutta omana aikanaan he olivat kirjallisuuden eliittiä!
Meidän ajattelumme rakentuu jyrkän dualistisesti. Sen mukaan on olemassa ehdottoman ”hyvää tai huonoa”, ”oikeaa tai väärää”, mutta heille ennen dualismia Jeesuksen murhaaminen oli sekä ”uhri että rangaistus”; hän oli sekä ”rikollinen että Jumalan Poika”, ”kuuliainen ja kapinallinen” samalla kertaa! Papeille, maisteri-rabbeille, maan yliopistolle, korkeimmalle oikeudelle eli ”neuvostolle” hän oli yhteiskunnan vihollinen mutta kansalle uhri, kuuliainen Isän Poika, Vapahtaja!
Jeesuksen ”seikkailut” on kirjoitettu rahvaan kansanomaisen uskon näkökulmasta. Kaikkina aikoina ihminen arvioi asioita olosuhteistaan ja yhteiskunnallisesta asemastaan käsin – suhteellisesti!
Minua ei hetkauta se, mihin kirjallisuuden lajiin, ”myytti vai historia”, joku lukee UT:n tekstit. En usko luokitteluun vaan Jeesukseen, josta ihmiset UT:ssa kertovat. Etsimisen yksinäisellä mutta antoisalla tiellä voin paremmin - syyllisenä ja kuolevaisena. Uskon, että opettajani kulkivat samaa tietä. Lännen kulttuurin perus-filosofi, kreikkalainen Platon, 300 v ennen Jeesusta opettaa meitä lukemaan Raamattua: Lue tekstirivien välit; etsi sanojen takaa ideoita; näe varjojen sijaan valo!
Jorma Luostarinen
maljasalmentie 2 a 83630 kuusjärvi nettihaku: ”Outokummun pappi luostarinen”, alalaita linkki
keskiviikko 28. elokuuta 2024
KAAOS, ANOMIA, KOSMOS
Tänään 28.8.-24 aamu-tv:stä olin kuulevinani jotain ”joulurauhasta”. Entisenä pappina tulkitsin sisäisen iloni mukaan. Ajattelin: ”Joko se lahjojen myynti alkaa, kun entisetkin on velassa.” EI, teema olikin ”koulurauha”, josta presidentti Stubb puhui koululaisille. Aihe oli myös radiossa: kiusaaminen koulussa ja työpaikoilla; sen kokeminen, seuraukset ja kustannukset yhteiskunnalle; miksi joku kiusaa; uhrin selviytyminen terapian avulla, jne..
”Manun aikaan” muutama vuosikymmen sitten yleisradiossa valistettiin kansaa opilla, että
”jos kiusaamisesta puhutaan, ilmiö pahenee”. Nykyisin asiasta puhutaan lähes joka päivä mediassa: asiantuntijoita on kuultu; poliisiraportteja esitelty; ”kivaa koulua” ja oppilasneuvostoja kokeiltu; puukkoa pistetty selkään ja videoitu tuubiin; päiväkotilapsia rakastaa psykiatri ja sama tauti riivaa maailmalla kuin ”maailman onnellisinta kansaakin”.
Lapsuuteni aikaan 1960- luvun Kuopion Haapaniemellä kotona, koulussa ja työpaikoilla vallitsi
yleisesti ottaen, ainakin lapsen kokemuksessa, kova kuri: lasten lyöminen ja kurittaminen kasvatustarkoituksessa oli epävirallisesti hyväksytty ja se tapahtui myös julkisesti. Yhteiskunnan
instituutiot, kirkko, koulu, armeija, ym. ja niiden viranomaiset saivat käydä kiinni ja harvoin siitä valitettiin.
Tuohon aikaan ajateltiin yleisesti, että kiusatussa oli jokin syy, että häntä kiusattiin! Lapset löysivät uhrinsa: ”läski”, ”luuviulu”, ”lipputanko”, ”orava”, jne. Minä olin ”kierosilmäinen” ja siihen piti tyytyä. Alle 5 kertaa löin toista lasta koko kouluaikana, koska äidin tietäessä minun piti ”saada selkääni” 15 kertaa ja pyytää saman verran anteeksi.
Vanhat konstit ovat nykyisin lailla kielletty, koska psykologia paljastaa entisen kasvatuksen seuraukset. Niiden mukaan minunkin olisi pitänyt kuolla jo monta kertaa tähän ikään mennessä, mutta pääsin aina papiksi asti!. Mutta jotkut ikäiseni ovat menehtyneet. Taitavien terapeuttien tuella selvisin elämän puolelle!
Koulurauhan puuttuminen on siis yhä ongelma. ”Viisasten kiveä” ei löydy. Siksi voimme vain ymmärtää ilmiötä, tarkastella sitä, tuoda päivänvaloon, ja tukea ja rakastaa kaikkia ihmispoloisia, jotka valitaan uhriksi.
Jo opiskeluaikaan minua puhutteli UT:n kreikan sanat kaaos, anomia ja kosmos. Lapsuuden lyönnit ja nöyryytykset ruumiissani pullahtivat pintaan aikuisena ”opiskelijan ahdistuksissa” ja janosivat helpotusta: Ko. käsitteillä voi selittää ongelmaamme: kaaos tarkoittaa sekasotkua, kosmos järjestystä ja anomia ”laittomuutta”, ei lakien vastaisuutta vaan sitä että ei ole selkeitä lakeja, sääntöjä, normeja, menettelytapoja ja ihanteita toimia. Siksi ei ole myöskään ihmisiä, jotka toimisivat ”hyvin ja oikein”, rakkauden periaatteen mukaan!
Työkaverini srk:ssa sanoi omissa vaikeuksissaan: ”Srk:ssa pitäisi olla Jumala, joka mittaa ihmistä kaikilta puolilta, ei vaan siltä yhdeltä!” Siinä on viisautta! Miten me saamme globaalin pelon, turvattomuuden ja tuhon maailmassa kirkkolaitokseen, instituutioiden palvelijoille, työporukoille, työttömille, hylätyille, hyväksikäyttäjille, kiusaajille, tappajille, yksinäisille nuorille ja vanhuksille, köyhille, ahdistuneille kodeille - kaaoksen ja anomian kokemisessa - kosmosta, järjestystä mieleen, että yksilötason vaikeudet voidaan voittaa ja sen uskon eteen kannattaa tehdä työtä?
Neandertalin ihminen 30000-100000 vuotta sitten kunnioitti elämää uskomalla Jumalaan, tunnusti syyllisyytensä ja kuolemansa, kun hautasi läheisiään. Usko Jumalaan on siis ihmisen lajiominaisuus! Mutta miten se meistä näkyy? Putinin ja Netanjahun aikakaudella eletään jumalattomuuden tilassa kelluen tyhjyyden päällä! Me itse paljastumme, kun väistämme vastuuta: Globaalin kaaoksen ihminen itse on tehnyt historian matkallaan.
Jorma Luostarinen
maljasalmentie 2a 83630 Kuusjärvi nettihaku: Outokummun pappi Luostarinen, alalaita linkki
tiistai 27. elokuuta 2024
KIRKKO NURINPÄIN
Meillä Suomessa urbaanina aikana sana kirkko elää vielä käsitteenä ja viittaa esim. omiin ja läheisten elämänvaiheisiin. Suvun muinaiset jäsenet asioivat rovastin kanssa maaseutu-pappilassa, kun sovittiin kastetta, rippikoulua, vihkimistä ja hautajaisia. Muistoksi heistä jäi vihkiraamattu ja haalistunut valokuva piirongin päälle. Kivi- ja puukirkot jokaisessa srk:ssa vielä nytkin todistavat, että kirkon asiaan on joskus uskottu. Mennyt herättää tunteita, myös lämpimiä, jos lapsuudessa on kokenut rakkautta uskonnollisissa tilaisuuksissa. Historian vaiheiden, maahanmuuton, talous-kriisien, kulttuuri- ja yhteiskuntamuutoksen jne. takia järeä kirkkotalo keskellä kylää ei enää kuvasta sitä, että laitoksen asia koettaisiin painavaksi ihmisten sydämissä. Pappi-virkamiesten ylä- ja -keskiluokan kirkko yrittää epätoivoisesti elvyttää uskomista ja tilastoja mitä erilaisimmilla tempuilla, joita tuodaan jumalanpalveluksiin. Ne eivät nouse kirkon oman historian juutalais-kristillisestä perinteestä, joka on ainut tosi mittapuu kirkolle. Ihmiset rahoittavat sen, koska eivät oikeasti usko Jumalaan ja ymmärrä, mistä uskominen tulee! Ns. herätysliikkeiden ja vapaiden suuntien pienryhmissä pyritään voittamaan laitostuneen yleis-uskonnollisuuden ja ”ajanhengen turmio-vaikutus”. Halutaan kokea ”Sanan valossa” ja ystävien seurassa ”taivaan rakkautta ja iloa”. OK. Mutta miljoonille sekulaareille suomalaisille muissa perinteissä se aito inhimillinen kokemus jää käsittämättömäksi! Jos he kirkon laitoksessa kokisivat - uskossa - niitä asioita, joita UT:n ihmiset omana aikanaan kokivat, he rientäisivät kuulemaan Sanaa – elämän voimaa, lohdutusta ja pelastusta! Kun Suomenkin lähellä tänään käydään lähes ydinsotaa, puukosta voi saada pihallaan ja lapset kiusaavat toisiaan psykiatrien päivitellessä, luulisi, että kuolevaisilla syyllisillä ihmisisillä olisi tarve rikkaampaan elämänkokemiseen: tulla Jeesuksen ja Jumalan eteen – uskomaan – etsimään armoa ja anteeksisaamista, koska me ihmiset olemme tehneet maailmasta tällaisen! Se että me emme tarvitse Jumalaa, osoittaa, että emme ole enää ihmisiä! Jo 30000 – 100000 v sitten neandertalin ihminen uskoi Jumalaan ja hautasi kuolleet. Hän tajusi, että hän, ihminen, on kuolevainen mutta Jumala ikuinen! Neandertalin ihminen elää sinussa ja minussa. Totuus löytyy hänen ajattelustaan muinaishistoriassa, se, että meidän on ”kuolemalla kuoltava”, kuten VT:n Jumala sanoo Aadamille, perus-ihmiselle. Putin, Netanjahu ja ihminen meissä näkee elämän nurinpäin, ilman vastuuta, kuolemaa ja Jumalaa!
Papinkoulussa ja -töissä opin jotain. Kun lukee VT:a ja UT:a selitys-oppeineen, näkee, että kirkon elämä on nurinpäin. Meidän on katsottava taaksepäin, ylhäältä alas, sitä, missä uskomisen juuret ovat – VT:n aikaan alkaen 4000 v sitten ja UT:n aikaan 2000 v sitten: Alku-srk:ssa, kun kovaa laitosta hallintoineen ei vielä ollut, tavalliset naiset ja maallikot tulkitsivat kirjoituksia; rentouduttiin kulttuurin mukaan, pidettiin hauskaa kodeissa rukoillen, laulaen, kiittäen Ylösnoussutta, sydän kohtasi sydämen, jne.. Srk kokosi alaluokkaa ”hyvien ihmisten maailmassa”, alaspainettuja Mestarin ystäviä. Uskominen oli erityislaatuista, kaikesta muusta riippumatonta, monien aatteiden Rooman valtakunnassa. Pelastuksen kokeneet saivat srk:ssa tukea sille, että uskoivat kuuliaisesti Isään, noudattivat hänen tahtoaan ja vaikuttivat siten ympäristöönsä. Nyt ei pappikaan saa sitä tukea!
Jorma Luostarinen
maljasalmentie 2a 83630 kuusjärvi netti: Outokummun pappi Luostarinen alalaita linkki
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...