sunnuntai 19. lokakuuta 2025

SENSUROIDUSTA 2023 JA JUMALAN SYNNYSTÄ 2025 ETEENPÄIN 1. Olen lukenut yllä olevat kirjat moneen kertaan. Aina löytyy uutta. Huomaan, että länsimaiseen kulttuuriin, suomalaiseen yhteiskuntaan ja sen uskonnollisiin laitoksiin juurtuneena ja kasvatettuna olen sisäistänyt matkan varrella vuorovaikutuksessa toisiin ihmisiin yhteiset normikäsitykset, asenteet ja tavat, joilla minut on tavallaan pakotettu ajattelemaan, kokemaan, tietämään ja toimimaan tietyllä tavalla. Sosialisaatiossa olen ottanut itseeni malleja lapsuudesta alkaen eikä lapsuuden kodissa ja eteenpäin nuoruusvuosina ollut muita vaihtoehtoja. Vanhemmat ja aikuiset paljolti sanelivat päähäni. Ts. olen henkeni puolesta perustaltani sitä, mitä minulle on syötetty ja tuputettu. Tulee mieleen englantilaisen 1600-luvun filosofin, John Locken, teoria syntyneen lapsen hengen kehityksestä tabula rasana eli tyhjänä tauluna, johon kokemus piirtää pysyvät jäljet. Kun luin ko. kirjat yhden kerran, en pappiskoulutuksen enkä 30-vuotisella työkokemuksellakaan päässyt helposti sisälle siihen juoneen ja paljolti uuteen ajattelutapaan Raamatusta ja siitä, mitä pastori-eksegeetit sanovat historiatutkimuksen perusteella. Nyt jo helpottaa. Olen päässyt uuteen ajattelutapaan paremmin sisälle ja voin blogissa hyödyntää tiedollani omaa tarinaani eteenpäin. 1. Kirjoittajat eivät ole ateisteja, vaikka netissä niin väitetään. 2. Kirjat eivät edistä ateismia. 3. Ne ovat tosi syvällisten ja objektiivisuuteen pyrkivien tutkijoiden tutkimustuloksia. 4. Kirjoista henkii kiihkoton avoin rehellisyys, varsinkin tutkimusaineistoa kohtaan. 5. Tutkijat avaavat asiallisen totuudellista tietä ymmärtää Raamattua. 6. Papinkoulussa 1970-luvulla eksegeetti Heikki Räisänen avasi samaa tietä. 7. Hänen teologiansa avajaistilaisuudessa v. 1972 häntä itkettivät piispat H:ngin Säätytalolla. 8. Täällä P-Karjalan periferiassa tuhannet uskovaiset vihaavat kirjoja. 9. He näkevät kirjoittajat pirun juonina. 10. Heille lopullinen Jumalan sana on heidän seuratuvassaan. 11. Raamattu on heidän perinteessään muuttumattomasti selitetty. 12. He eivät tarvitse järkeisuskoisten pappien eksytyksiä. 13. Harvalla uskovaisella on avointa mieltä ottaa itse selvää asioista. 14. Itselleni oli henkeni lapsen tasolla järkytys, että ihminen keksi Jumalan omista tarpeistaan. 15. Lapsena sijoitin Jumalan jonnekin ja elämäni tarkoitus oli päästä iankaikkiseen elämään. 16. Sillä uskolla jaksoin elää. 17. Nyt sanotaan, että Jumala on ihmisen keksintö. 18. Se ei vie uskoani Jumalaan pois, päinvastoin. 19. Nyt ymmärrän paremmin, mitä uskominen on. 20. Uskominen on minun tilani: ajattelen, rukoilen, kiitän, koen yhdessäoloa Jumalan kanssa 21. Minun kokemuksessa Jumalan ei tarvitse olla olemassa jossakin. 22. Minun on vaikea saada toiset käsittämään omaa kokemustani Jumalasta. 23. Minulle riittää, että työn ahdistusten avulla pääsin eteenpäin löytämään. 24. Silmäni avautuivat, henkeni virkistyi kirjojen asioista. 25. Pääsin taistelun myötä vähän niin kuin Jumalan kaveriksi. Outokummussa 19.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1239 blogia

lauantai 11. lokakuuta 2025

IHMINEN SIIRSI JUMALAN TAIVAASEEN VT: SSA 3. Jumalan synty -kirja 2025 kokoaa Raamatun historian tutkimuksen tuloksia jumalien/ Jumalan evoluutiosta . ”VT:ssa Jerusalemin tuhon v. 587 eaa. katsottiin johtuneen siitä, että kuningas ja israelilaiset olivat hylänneet lain ja palvoneet muita jumalia. Todellisuudessa lakeja tai vaatimusta hylätä muut jumalat ei lainkaan tunnettu aikana ennen Jerusalemin temppelin tuhoa, vaan kyseessä olivat myöhemmin syntyneet kriteerit, jotka nyt värjäsivät koko menneisyyden tulkintaa. Lakiteksteistä, kuningaskronikoista ja vasallisopimuksista sekoitettu poikkeuksellinen cocktail ei synnyttänyt ainoastaan uskonnollisesti vallankumouksellisia ajatuksia. Entisten hovin kirjurien voidaan sanoa olleen ensimmäisiä kirjanoppineita, joka tulkitsivat ja muokkasivat tekstejä aina uudestaan kunkin sukupolven ajankohtaisia kysymyksiä silmällä pitäen. Siitä eteenpäin tekstejä muokattiin vuosisatojen ajan niin, että kaikki VT:iin päätyneet tekstit koostuvat lukemattomista kerrostumista eri ajoilta. Yksittäisten tekstien taustalla voi olla satoja eri kirjoittajia. Prosessin keskiössä oli Viides Mooseksen kirja, jonka latinankielinen nimi Deuteronomium on antanut nimen deuteronomistiselle liikkeelle. Liike toimi 500-400 luvuilla eaa, … 5 MS:ssa on esitetty liikkeen keskeiset periaatteet… lakihenkisyys, Jahven palvonta ainoana Jumalana, muiden uskontojen hylkääminen ja erottautuminen muista kansoista. D:n tulkinta menneisyydestä oli ratkaiseva VT:n synnyn kannalta, mutta se ei ollut ainoa tapa ymmärtää Jerusalemin tuhon katastrofia. Kuningasajalla oli … ollut hoviprofeettoja, jotka olivat neuvoneet kuningasta. …Alkoi profeettakirjallisuus, jossa profeettojen sanomisia tulkittiin uudestaan.” 1. VT:n kirjat kokoelmana ja tiiviimpänä teologisena luomuksena saivat potkua Baabelin vankeudesta alkaen. 2. Kansasta osa joutui Babyloniaan evakkoon. Jotkut menestyivät valtion instituutioiden palveluksessa ja yleisesti sopeuduttiin pakon edessä uusiin olosuhteisin. 3. Jotkut jäivät uuteen maahan pysyvästi. 4. Kotimaassa uskonnolliseen perinteeseen luotiin kirjalliset ja suulliset itkuvirret esim. psalmeissa rakentamaan kansallista nousua ja normaalimpaa eetosta. 5. Aiemmat kirjalliset lähteet päivitettiin ja uudelleen tulkittiin merkityksellisiksi tässä ja nyt. 6. Kun saarnamies nykypäivän Suomen teltassa paukuttaa Raamatun sanoja ainoana oikeana Jumalan sanana, hän puhuu täyttä potaskaa. 7. Saarnamies ei tajua, että jo 2500 v sitten samaa tekstiä nahalla rustattiin entisen heprealaisen tekstin päälle. 8. Uusi kirjoitus saattoi syntyä kirjurin oikusta, huonosta päivästä tai esim. äskettäin sattuneesta onnettomuudesta: sairaus, sota, kriisi, jne.. 9. Kirjuri kirjoitti omassa eksistenttisessä tilanteessaan tietojensa, taitojensa ja pyrkimystensä mukaan saadakseen lapsilleen leipärahaa. 10. Kirjoittaja-kirjurit olivat tekstien ja valtion hallinnon tuntijoita korkeissa viroissa. 11. He kirjoittivat virkamiehinä kaunistellen isojen syntejä ja opastaen köyhää kansan valtion ja yhteiskunnan kuriin. 12. Raamatun kirjojen tuottaminen oli palkkaan perustuvaa arvostettua työtä rikkaiden, hyväosaisten ja toisia hallitsevien maailmassa. Outokummussa 11.10. -25 Jorma Luostarinen netti: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1238 blogia

perjantai 10. lokakuuta 2025

IHMINEN SIIRSI JUMALAN TAIVAASEEN VT: SSA 2. Jumalan synty -kirja 2025 esittelee Raamatun tutkimuksen tuloksia jumalien/ Jumalan evoluutiosta, esim. kappaleessa ”Jumala muutti taivaaseen”. ”Kuningasajan Israelissa Jahve asui temppelissä, joka oli portti jumalten maailmaan. Taivas ei ollut täysin tuonpuoleinen paikka, vaan temppeli oli jo taivasta tai ainakin taivaan eteinen. VT ei anna selkeää kuvaa siitä. missä tämä taivas sijaitsee. Taivaalla sanottiin olevan kansi, jossa taivaankappaleet liikkuvat, ja kannen takana velloi suuria vesimassoja. Käsitys aivan muualla ja korkealla sijaitsevasta taivaasta alkoi kehittyä sen jälkeen, kun Jerusalemin temppeli ( v. 586 eKr. ) ja Jahven patsas tuhoutuivat. Jahven asuinpaikkaa taivaassa alettiin korostaa, kun hänen kotinsa Jerusalemissa tuhoutui. …viimeisellä vuosisadalla eKr. Jahve asui selkeästi ainoastaan taivaassa. … Jahve ei enää ollut sidottu temppeliinsä. Siinä asui nyt ainoastaan hänen nimensä ja kirkkautensa läsnäolo. Nämä … teologiset käsitykset olivat yrityksiä perustella, miksi Jahvella ylipäänsä enää oli maanpäällinen asuinsija. … Ajatus Jumalan nimen tai kirkkauden asuinsijasta oli kompromissi . Sillä pyrittiin perustelemaan taivaassa asuva Jumala, jolla oli edustusto Jerusalemissa. Kun Jahve ei enää ollut sidottu temppeliin, täytyi tehdä selvä pesäero muihin alueen uskontoihin, joiden temppeleissä edelleen oli patsaita ja muita jumalien ilmenemismuotoja… Syntyi kuvakielto, joka erotti juutalaisuuden muista alueen uskonnoista. Israelin Jumalasta ei saisi tehdä minkäänlaista kuvaa, koska jos Jumalalla on kuva tai patsas, sitä pitäisi säilyttää jossain ja temppeli olisi luonnollinen paikka. Kuvakielto on seurausta Jahven oman patsaan tuhosta. Kielto oli niin tärkeä, että se lisättiin Dekalogiin eli kymmenen käskyn kokoelmaan, jolla on edelleen tärkeä asema juutalaisuudessa ja kristinuskossa. … Jeesuksen aikana kuvakieltoa tulkittiin tiukasti niin, ettei synagogissa ollut edes eläinten tai ihmisten kuvia. …. Kun Jumala oli näin pysyvästi muuttanut taivaaseen eikä hänestä voitu tehdä minkäänlaista kuvaa tai patsasta, hänestä tuli samalla abstraktisempi, kaukaisempi ja suurempi. Ero on ilmeinen kuningasajan Jahveen, jolla oli temppelissä asunut fyysinen ruumis ja jonka uskova saattoi kohdata… kasvoista kasvoihin. Abstrakti, kaukainen, mahtava ja kaikkivaltias on se Jumala, joka jäi vahvasti elämään länsimaisessa kulttuurissa.” 7. Raamatun syntymisen kehityskulku on yleinen fakta nykyeksegetiikassa. 8. Se että Raamattu on kokonaan lähtöisin ihmisestä, rikkoo perinteellisen länsimaisen tulkinnan, joka näkyi 1970-luvun papinkoulussa. 9. Kirjan kirjoittajat puhuvat Jumalasta samalla tavalla kuin vaikkapa jostain esineestä. 10. He eivät sano, että kirjureiden Jumala-käsityksessä Jumala muutti vaan Jumala muutti. 11. Siten ei välttämättä oleteta, että Jumalaa ei olisi olemassa, kuten netissä ilkeästi kirjoitellaan. 12. Ilmaisutavasta on kuitenkin lyhyt matka ateismiin pahalla tahdolla. 13. Kirjan kirjoittajat kertovat tieteellisen tutkimuksen löydöistä ja tekevät päätelmiä. 14. Tavallinen uskovainen ei pysy kärryillä vaan hämmästelee, sitten vihaa ”järkeisoppia” 15. Kirja mullistaa täysin perinteellisen käsityksen Raamatusta Jumalan sanana. 16. Kirkon teologinen perusta syntyy UT:n tekstien Jumalan ”ilmoituksesta” ( esim. Katekismus ). 17. Nyt sanotaan, että tekstit kirjoitettiin alkaen ihmisten tarpeista omaan ja yleiseen käyttöön. 18. Antroposentrinen tulkinta romuttaa täysin uskon yhteyden islamiin ja juutalaisuuteen. 19. Kirkolliskokouksella ja tuomiokapituleilla pitää olla kriisi kirjan kanssa. 20. Nyt voi Raamattua tajuta selkeämmin kuin 1970-luvun pappien tiedekunnassa, jossa luennoitiin kirkon piikkiin hyvässä hengessä sensuroiden ja lisäillen omien viiteryhmien etuun. Outokummussa 10.10 -25 Jorma Luostarinen netti: outokummun pappi luostarinen 1237 blogia alla linkki
IHMINEN SIIRSI JUMALAN TAIVAASEEN VT: SSA 1. Jumalan synty -kirja 2025 esittelee Raamatun tutkimuksen tuloksia jumalien/ Jumalan evoluutiosta, esim. kappaleessa ”Jumala muutti taivaaseen”. ”Kuningasajan Israelissa Jahve asui temppelissä, joka oli portti jumalten maailmaan. Taivas ei ollut täysin tuonpuoleinen paikka, vaan temppeli oli jo taivasta tai ainakin taivaan eteinen. VT ei anna selkeää kuvaa siitä. missä tämä taivas sijaitsee. Taivaalla sanottiin olevan kansi, jossa taivaankappaleet liikkuvat, ja kannen takana velloi suuria vesimassoja. Käsitys aivan muualla ja korkealla sijaitsevasta taivaasta alkoi kehittyä sen jälkeen, kun Jerusalemin temppeli ( v. 586 eKr. ) ja Jahven patsas tuhoutuivat. Jahven asuinpaikkaa taivaassa alettiin korostaa, kun hänen kotinsa Jerusalemissa tuhoutui. …viimeisellä vuosisadalla eKr. Jahve asui selkeästi ainoastaan taivaassa. … Jahve ei enää ollut sidottu temppeliinsä. Siinä asui nyt ainoastaan hänen nimensä ja kirkkautensa läsnäolo. Nämä … teologiset käsitykset olivat yrityksiä perustella, miksi Jahvella ylipäänsä enää oli maanpäällinen asuinsija. … Ajatus Jumalan nimen tai kirkkauden asuinsijasta oli kompromissi . Sillä pyrittiin perustelemaan taivaassa asuva Jumala, jolla oli edustusto Jerusalemissa. Kun Jahve ei enää ollut sidottu temppeliin, täytyi tehdä selvä pesäero muihin alueen uskontoihin, joiden temppeleissä edelleen oli patsaita ja muita jumalien ilmenemismuotoja… Syntyi kuvakielto, joka erotti juutalaisuuden muista alueen uskonnoista. Israelin Jumalasta ei saisi tehdä minkäänlaista kuvaa, koska jos Jumalalla on kuva tai patsas, sitä pitäisi säilyttää jossain ja temppeli olisi luonnollinen paikka. Kuvakielto on seurausta Jahven oman patsaan tuhosta. Kielto oli niin tärkeä, että se lisättiin Dekalogiin eli kymmenen käskyn kokoelmaan, jolla on edelleen tärkeä asema juutalaisuudessa ja kristinuskossa. … Jeesuksen aikana kuvakieltoa tulkittiin tiukasti niin, ettei synagogissa ollut edes eläinten tai ihmisten kuvia. …. Kun Jumala oli näin pysyvästi muuttanut taivaaseen eikä hänestä voitu tehdä minkäänlaista kuvaa tai patsasta, hänestä tuli samalla abstraktisempi, kaukaisempi ja suurempi. Ero on ilmeinen kuningasajan Jahveen, jolla oli temppelissä asunut fyysinen ruumis ja jonka uskova saattoi kohdata… kasvoista kasvoihin. Abstrakti, kaukainen, mahtava ja kaikkivaltias on se Jumala, joka jäi vahvasti elämään länsimaisessa kulttuurissa.” 1. Aikamoista tekstiä! 2. Vaikka potku papintöistä tuli 20 v sitten syytteellä ”kirkon tunnustuksen vastaisuus”, sydäntäni riipaisee yhä korvansa tukkineiden srk:n valiouskovaisten uho minua ja perhettä kohtaan. Matkan varrella piispan tuomiokapitulista tippui mitaleita heille. 3. Mitä minä sanoin Raamatun selitysopin faktoista, oli pientä ininää verrattuna yllä olevaan perinnettä rikkovaan korskeaan tekstiin, jonka kirjoittajat on kiitelty kirkonkin taholta. 4. Itselleni on järkyttävää lukea yllä olevaa. Jo lapsena minulla oli lapsen uskossa ikävä ikuiseen elämään, jos minäkin sinne pääsisin. Raamatun hyvä sanoma ihmiselle oli koko elämäni rakkaus ja perusta jaksamiselle eteenpäin syyllisenä ja kuolevaisena. 5. Kun oma aikani täällä jo ikäni puolesta alkaa päättyä, ymmärrän paremmin, mitä uskominen tarkoittaa. Pelastus Jeesuksessa on vain uskoa, ilman mitään muuta: näkemys, asenne, kokemus, minä ajattelen, itken, iloitsen, sovellan, toivon, elän läheisteni kanssa siitä. 6. Uskoipa ihminen tai ei, kaikkien loppu on yhdenlainen ja siihen se jää. Outokummussa 10.10 -25 Jorma Luostarinen netti: outokummun pappi luostarinen 1236 blogia alla linkki

torstai 9. lokakuuta 2025

IHMINEN RAKENSI JUMALASUHTEEN MALLIN VT.SSA Jumalan synty -kirja 2025 esittelee tutkimustuloksia Raamatun jumalien/ Jumalan evoluutiosta eli kehityskulusta. Kappaleessa poliittiset sopimukset jumalasuhteen mallina s. 118- esitellään historiallinen näkökulma, johon tavalliset tapakristitytkin törmäävät yksilötasolla, rippikoululaiset rovastin tunnilla ja eri uskovaisryhmät kohdatessaan ateistejaan ja vääräoppisiaan. Uskonasian historiallisten juurien tuntemus lisäisi jäitä hattuun. Baabelin vankeuden aikaan v. 586- eKr. Juudan valtion juutalaiset joutuivat Babylonian suurvallan alaisuuteen ja hallinnolliseen vasallisuhteeseen. S. 119-: ”Vasallisopimukset olivat yleisiä muinaisessa Lähi-Idässä. Niissä määriteltiin suurkuninkaan ja vasallikuninkaan välinen suhde. Kyseessä oli vahvemman valtion sanelema sopimus, jossa suurvallalle alisteisen vasallivaltion liikkumatilaa rajoitettiin vallitsevan voimatasapainon mukaisesti. Usein suuravalta oli ajanut pikkuvaltion niin ahtaalle…, ettei pikkuvaltiolla ollut muuta mahdollisuutta kuin alistua. Juudan kuningaskunta oli suuren osaa historiaansa alisteisessa asemassa jollekin suurvallalle: Assyrialle, Babylonialle tai Egyptille. Kulloisenkin tilanteen mukainen vasallisuhde määriteltiin sopimuksessa, jossa oli lueteltu tarkat ehdot. Siinä mainittiin sopimuksen edut mutta myös seuraukset ja rangaistukset, mikäli vasalli rikkoisi sopimusta. Keskeinen seikka eli vasallin lojaalisuus suurkuningasta kohtaan sulki pois liitot muiden kuninkaiden kanssa. Vasallin tuli olla uskollinen ainoastaan yhdelle kuninkaalle, jonka puolella se lupasi taistella kaikkia suurkuninkaan vihollisia vastaan. Uskollinen vasalli saisi suurkuninkaan suojeluksen ja tuen muita vihollisia vastaan. Kirjurit omaksuivat vasallisopimusten uskollisuusperiaatteen määrittelemään, millainen suhde Jahven ja Israelin välillä tulisi olla vuoden 587 eKr. jälkeen. Jahve vastasi siis suurkuningasta ja Israel vasallikuningasta. Kirjurit kaavailivat jumalasuhteen siten, että Israelilla saisi olla vain yksi jumala. Muita jumalia ei saanut palvoa, vaan niitä tuli aktiivisesti vastustaa. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että muiden jumalien alttarit, patsaat ja kulttiesineet tuli hävittää. Mikäli Israel tällä tavalla osoittaisi uskollisuutensa Jahvelle, Jahve puolustaisi Israelia sen vihollisilta ja suojelisi onnettomuuksilta. Saattaisi ensin tuntua vieraalta ajatukselta, että YYA-sopimuksen kaltainen poliittinen sopimus olisi voinut vaikuttaa Jumalan historiaan ja toimia jumalasuhteen mallina, mutta todisteet puhuvat puolestaan. Sen lisäksi, että vasallisuhdetta voidaan VT:ssa kutsua liitoksi tai sopimukseksi vasallisopimusten tekstejä on käytetty… vain vähän muokattuina joissakin VT:n teksteissä, joissa määritellään Jahven ja Israelin välistä suhdetta. ( siunaukset, kiroukset ). Jumalan historian kannalta sopimustekstien vaikutus oli valtava, koska sopimusten mallin mukaisesti uskollisuusperiaate nostettiin keskeiseen asemaan ja siitä tehtiin ehdoton. Muut jumalat rajattiin pois, koska ne uhkasivat Jahven kanssa tehtyä liittosopimusta ja siihen sisältyvää uskollisuuslupausta. …ilman vasallisopimusten mallia kolmea monoteististä uskontoa, juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia tuskin olisi olemassa sellaisena kuin ne tunnetaan. Vasallisopimukset loivat pohjan uskonnolliselle ehdottomuudelle…, että on olemassa vain tietty, oikea tapa harjoittaa näitä uskontoja.” 1. Nykykirkossa Suomessakin kaukana ollaan, kun kiistellään VT:n Jumala-ihminen-suhteesta. 2. Keksityt nykytunnustukset ovat täyttä potaskaa Raamatun juonteisiin verrattuna. 3. Kultin liturgia on vain ulinaa jostain muusta kuin VT:n Jumalan kohtaamisesta. 4. Komeat kirkkotalot, papin hepeneet, tuomiokapitulit: Mihin kukaan tarvitsee? Outokummussa 9.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1235 blogia
IHMINEN RAKENSI JUMALAN UUDELLEEN VT:SSA Jumalan synty -kirja 2025 esittelee tutkimustuloksia Raamatun jumalien/ Jumalan evoluutiosta eli kehityskulusta. Papintöissä näin ja koin sen sekamelskan, kun papit, profeetat ja uskovaiset uhosivat. VT:n juutalaisten pakkoalistaminen Babylonian suurvallan vasallivaltioksi ja pakkosiirtolaisuus eli Baabelin vankeus v. 687 eKr., tuotti paitsi suunnatonta kärsimystä myös juutalaisuuden rajat uskontona, kirjallisuuden kasvun ja muutti perinteistä polyteististä, henoteististä ja monolatrista Jumala-kuvaa. S. 115-118. ”Uskalias kapina Babyloniaa vastaan oli päättynyt Jerusalemin valloitukseen ja Juudan (etelä-valtio) kuningaskunnan lakkkauttamiseen. …Yhteiskunnan perusrakenteet olivat murskana. Jumalan historian kannalta merkittävin tapahtuma oli Jerusalemin temppelin tuho. …Jahvella ei ollut enää asuinpaikkaa ja Jahven patsas ja Asera (jumala) tuhoutuivat….temppelikulttiin sidottua uskontoa ei voinut harjoittaa perinteisin menoin. Kuningasajan Jahve oli kuollut. Umpikuja käynnisti muutosprosessin, joka johti juutalaisuuden syntyyn. Uusi uskonto perustui aivan toisenlaisiin lähtökohtiin kuin kuningasajan (Saul, Daavid, Salomo) uskonto, ja se poikkesi kaikista muista uskonnoista. Uudet ajatukset loivat pohjan kahdelle muulle uskonnolle, kristinuskolle ja islamille. … temppelin tuhon myötä papisto menetti yhteiskunnallisen asemansa ja …valtansa kansaan. …uskonnollinen valta siirtyi … joukolle hovin entisiä kirjureita, joilla oli ollut …asema hovissa ja kuningaskunnan hallinnossa. Monarkian tuho merkitsi heille… menetystä hovissa, mutta heillä oli…verkostunutta osaamista ja tietoa. … tekstien ja niiden sisällön hallinta. …He olivat eturivin poliitikkojen taustalla… …kirjurit olivat avainasemassa, sillä he … vaikuttamaan yhteisön tulevaisuuteen. … joukko kirjureita alkoi tulkita katastrofia ja mennyttä historiaa uudesta näkökulmasta sekä pohtia tulevaisuutta. Kun kaikki oli avoinna totaalisen tuhon jälkeen, oli helpompaa …ajatella asioita kokonaan uudella tavalla…eli puhtaalta pöydältä. Tämä mahdollisti sen, että kirjurit pystyivät luomaan aivan uudenlaisia käsityksiä Jahvesta, jumalista ja jumalasuhteesta. Tulkitessaan asioita uudesta näkökulmasta entiset hovin kirjurit hyödynsivät tekstejä, joiden parissa he olivat työskennelleet kuningasajan hallinnossa. …Näiden tekstien avulla kirjurit kehittivät käsityksiä Jahve-uskonnosta, joka ei olisi riippuvainen temppelistä ja kuningasinstituutiosta.” 1. Aikamoista tekstiä verrattuna perinteellisiin kristillisiin käsityksiin. 2. Raamatun tekstejä keksiessään Ihminen loi Jumalan ja kehitteli mieleisekseen historian matkalla. 3. Raamatun jumalat/ Jumala kuvastavat Israelin kansan historian eri aikakausien yhteiskunnan tilanteita: arvoja, etiikkaa, valtasuhteita, politiikkaa, uskontoa pappeineen, uskovineen ja instituutioineen. 4. Jumala oli eri aikoina aikansa mukainen kirjoituksissa, kultissa ja ihmisten kokemuksissa. 5. Ihminen päivitti Jumalan aina uudelleen tilanteita ja olosuhteita palvelemaan. 6. Jumala rakentui entisen pohjalle yhteydessä Lähi-Itään, sen jumaliin, kirjoituksiin, myytteihin, satuihin ja legendoihin. 7. Vallitsi uskonnollinen ja aatteellinen moneus, josta ihmiset valitsivat Raamattuun heille sopivia tekstejä uusiokäyttöön. 8. Baabelin vankeus oli monenlainen tuho ja monenlainen rikkaus. Outokummussa 9.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1234 blogia

tiistai 7. lokakuuta 2025

KOOSTETTU JUUTALAINEN JESHUA, JOSTA LUOTIIN PAKANOIDEN JEESUS-KRISTUS Raamatuntutkijat pastori Paavo Huotari ja teol, tri Ville Mäkisalo kirjoittivat v. 2023 kirjan Sensuroitu – Raamatun vaiettu historia. He esittävät kriittisen teologian, kansan suussa liberaaliteologian, tuloksia Raamatun Jumalan ja eri hahmojen synnystä ja evoluutiosta perinteessä. Tieto perustuu arkeologian kirjallisiin ja esinelähteisiin nykyisen Israelin alueelta ja ympäristöstä Lähi-Idässä alkaen joskus 1800 vuotta e.K.r.. S. 94. ”VT:n kuningas Daavidin evoluutio muistuttaa… piispa Henrikin matkaa kirjallisissa lähteissä. Daavid-kertomusten ytimessä saattaa olla pieni historiallinen tosiseikka, mutta sen ympärille on kasvanut jatkuvan kirjallisen lainaamisen ja muokkaamisen kautta uusia kerrostumia…. Tätä kirjallisen kasvun prosessia pystyy … seuraamaan vertailemalla säilyneitä… käsikirjoituksia, kuten oli Daavidin ja Goljatin tapauksessa. Kuningas Daavid on eräänlainen KOKOAVA HAHMO, joka vetää eri kirjoitusten langanpäät yhteen. Jumala lupasi Israelin… Aabrahamille ikuisiksi ajoiksi maan ja kansan. Daavidin kuninkuudessa ja … valtakunnassa lupaus näytti toteutuvan. Myöhempiä vaiheita kuvaavat kirjat … kertovat tuon kuningaskunnan tuhoutumisesta sekä tuhon syistä ja…. Daavidin aikaisesta kuningaskunnasta tuli syvän kaipauksen kohde. Samuelin kirjojen mukaan … Daavid oli Jumalan valitsema ja kansansa hyväksymä kuningas.” UT:n lukijat tietävät, että tekstien kirjoittajat, redaktorit eli kirjurit, kertovat juutalaisen Jeshuan suhteesta Israelin menneisyyden kuningas Daavidiin. Juutalaispainotteisessa MT:ssa luetellaan Jeshuan sukupuu Daavid keskiössä. Evankeliumeissa kansa huutaa ”Hoosianna Daavidin poika!” Kansa arvuuttelee Jeshuaa Kristukseksi ja Messiaaksi, Daavidin pojaksi. Hänet liitetään Daavidin kuningassukuun. Ko. tutkijat sanovat, että kuningas Daavid on ”eräänlainen kokoava hahmo”. Kun lukee UT:n syntyhistoriaa, tajuaa, että Jeshua on paljolti kooste, jonka persoonassa näytetään, miten profeetta, opettaja, parantaja ja ihmeiden tekijä toimii ja mitä sitten tapahtuu. Kokoava hahmo tarkoittaa myös, että Jeshuan kaltaisille tyypeille saattaa käydä kaikkina aikoina myyttisen ajattelun ohjatessa ihmismassoja vähän samalla tavalla kuin hänelle: Ensin ihastellaan, sitten vihastellaan! Kun Daavid eli suur-valtakuntansa aikaa, hänellä ehkä oli ihastelijoita enemmän. Kun Jeshua-äijä suuntasi rakkautensa hylkiöiksi haukutuille, maisteri-rabbit, poliitikot, ( synedriun eli neuvosto, papit, yliopisto, maan hallitus ja korkein oikeus ) juoni hänet murhattavaksi Golgatan hirteen pois hyvien instituutioiden virkamiesten ja kunnon kansalaisten silmistä. Pappina keräsin UT:n Jeshuan arvonimiä ( myöhemmän pakanoiden Jeesuksen), joista useat tulevat VT:n Israelin kuningasideologiasta ja ympäristömaiden kuninkaan/keisarin palvonnasta: Jumala, Jumalan Poika, Daavidin poika, Ihmisen Poika, rabbi, Herra, Vapahtaja, Tie, Totuus, Elämä, Ylimmäinen pappi, Mestari, Messias, Herran Voideltu, Poika, juutalaisten kuningas, Logos-Sana, Riivaaja, Belsebul, Saatana, Israelin kuningas, Aabrahamin poika, opettaja, Joosefin poika, Marian poika, profeetta, Jumalan Kristus, Immanuel, Jumalan pyhä, kuningas, juutalaisten kuningas, sooteer-vapahtaja, pelastaja, lunastaja. On selvää, että Jeshua-äijä ei omaa kaikkia arvoja, vaan hänen persoonaansa ja nimeensä koottiin 1800-vuotisen perinteen arvonimiä, joilla korostettiin hänen merkitystä hänen jenginsä kokemuksessa. Israelin uskonnollisen perinteen Daavid-tähdestä ihmiset loivat Jeesus-tähden nykyisyydessä ja tulevaisuudessa. Paavali kokosi Jeesus-Kristuksessaan kaikki siihenastiset VT:n Jumalan aarteet, joista avautui uskonnon pelastustie Israelille ja kadotetulle ihmiskunnalle takaisin Jumalan yhteyteen. Myös meidän päivän Netanjahu ammentaa Daavidin valtakunnan perinteestä pelastavan onnellista uutta aikaa! Miten käy? Outokummussa 6.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki, 1233 blogia

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 9. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 25 TAKARAIVOSSA SEURAKUNTA - EPÄLUOTTAMUKSEN YHTEISÖ ...