lauantai 11. lokakuuta 2025
      IHMINEN SIIRSI JUMALAN TAIVAASEEN VT: SSA 3.
Jumalan synty -kirja 2025 kokoaa Raamatun historian tutkimuksen tuloksia jumalien/ Jumalan  evoluutiosta . 
”VT:ssa Jerusalemin tuhon v. 587 eaa. katsottiin johtuneen siitä, että kuningas ja israelilaiset olivat hylänneet lain ja palvoneet muita jumalia.  Todellisuudessa lakeja tai vaatimusta hylätä muut jumalat ei lainkaan tunnettu aikana ennen Jerusalemin temppelin tuhoa, vaan kyseessä olivat myöhemmin syntyneet kriteerit, jotka nyt värjäsivät koko menneisyyden tulkintaa.  Lakiteksteistä, kuningaskronikoista ja vasallisopimuksista sekoitettu poikkeuksellinen cocktail ei synnyttänyt ainoastaan uskonnollisesti vallankumouksellisia ajatuksia.  Entisten hovin kirjurien voidaan sanoa olleen ensimmäisiä kirjanoppineita, joka tulkitsivat ja muokkasivat tekstejä aina uudestaan kunkin sukupolven ajankohtaisia kysymyksiä silmällä pitäen.  Siitä eteenpäin tekstejä muokattiin vuosisatojen ajan niin, että kaikki VT:iin päätyneet tekstit koostuvat lukemattomista kerrostumista eri ajoilta.  Yksittäisten tekstien taustalla voi olla satoja eri kirjoittajia.  Prosessin keskiössä oli Viides Mooseksen kirja, jonka latinankielinen nimi Deuteronomium on antanut nimen deuteronomistiselle liikkeelle.  Liike toimi 500-400 luvuilla eaa,  …  5 MS:ssa on esitetty liikkeen keskeiset periaatteet… lakihenkisyys, Jahven palvonta ainoana Jumalana, muiden uskontojen hylkääminen ja erottautuminen muista kansoista.  D:n tulkinta menneisyydestä oli ratkaiseva VT:n synnyn kannalta, mutta se ei ollut ainoa tapa ymmärtää Jerusalemin tuhon katastrofia.  Kuningasajalla oli … ollut hoviprofeettoja, jotka olivat neuvoneet kuningasta.   …Alkoi profeettakirjallisuus, jossa profeettojen sanomisia tulkittiin uudestaan.”
1.	VT:n kirjat kokoelmana ja tiiviimpänä teologisena luomuksena saivat potkua Baabelin vankeudesta alkaen.
2.	Kansasta osa joutui Babyloniaan evakkoon.  Jotkut menestyivät valtion instituutioiden palveluksessa ja yleisesti sopeuduttiin pakon edessä uusiin olosuhteisin.
3.	Jotkut jäivät uuteen maahan pysyvästi.
4.	Kotimaassa uskonnolliseen perinteeseen luotiin kirjalliset ja suulliset itkuvirret esim. psalmeissa rakentamaan kansallista nousua ja normaalimpaa eetosta.
5.	Aiemmat kirjalliset lähteet päivitettiin ja uudelleen tulkittiin merkityksellisiksi tässä ja nyt.
6.	Kun saarnamies nykypäivän Suomen teltassa paukuttaa Raamatun sanoja ainoana oikeana Jumalan sanana, hän puhuu täyttä potaskaa.
7.	Saarnamies ei tajua, että jo 2500 v sitten samaa tekstiä nahalla rustattiin  entisen heprealaisen tekstin päälle.
8.	Uusi kirjoitus saattoi syntyä kirjurin oikusta, huonosta päivästä tai esim. äskettäin sattuneesta onnettomuudesta: sairaus, sota, kriisi, jne..
9.	Kirjuri kirjoitti omassa eksistenttisessä tilanteessaan tietojensa, taitojensa ja pyrkimystensä mukaan saadakseen lapsilleen leipärahaa.
10.	Kirjoittaja-kirjurit olivat tekstien ja valtion hallinnon tuntijoita korkeissa viroissa.
11.	He kirjoittivat virkamiehinä kaunistellen isojen syntejä ja opastaen köyhää kansan valtion ja yhteiskunnan kuriin.
12.	Raamatun kirjojen tuottaminen oli palkkaan perustuvaa arvostettua työtä rikkaiden, hyväosaisten ja toisia hallitsevien maailmassa.
Outokummussa 11.10. -25 Jorma Luostarinen
netti: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1238 blogia
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 10. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA KIRKOSSA EI LÄHDETÄ IDEASTA VAAN JÄRJEST...
- 
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
 - 
KIRKON PIRULLINEN KAHDEN REGIMENTIN OPPI Lainaus: ” Martti Lutherin aikanaan muotoilema luterilainen opetus Jumalan kahdesta hallinnasta. Lu...
 - 
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti