perjantai 10. lokakuuta 2025

IHMINEN SIIRSI JUMALAN TAIVAASEEN VT: SSA 2. Jumalan synty -kirja 2025 esittelee Raamatun tutkimuksen tuloksia jumalien/ Jumalan evoluutiosta, esim. kappaleessa ”Jumala muutti taivaaseen”. ”Kuningasajan Israelissa Jahve asui temppelissä, joka oli portti jumalten maailmaan. Taivas ei ollut täysin tuonpuoleinen paikka, vaan temppeli oli jo taivasta tai ainakin taivaan eteinen. VT ei anna selkeää kuvaa siitä. missä tämä taivas sijaitsee. Taivaalla sanottiin olevan kansi, jossa taivaankappaleet liikkuvat, ja kannen takana velloi suuria vesimassoja. Käsitys aivan muualla ja korkealla sijaitsevasta taivaasta alkoi kehittyä sen jälkeen, kun Jerusalemin temppeli ( v. 586 eKr. ) ja Jahven patsas tuhoutuivat. Jahven asuinpaikkaa taivaassa alettiin korostaa, kun hänen kotinsa Jerusalemissa tuhoutui. …viimeisellä vuosisadalla eKr. Jahve asui selkeästi ainoastaan taivaassa. … Jahve ei enää ollut sidottu temppeliinsä. Siinä asui nyt ainoastaan hänen nimensä ja kirkkautensa läsnäolo. Nämä … teologiset käsitykset olivat yrityksiä perustella, miksi Jahvella ylipäänsä enää oli maanpäällinen asuinsija. … Ajatus Jumalan nimen tai kirkkauden asuinsijasta oli kompromissi . Sillä pyrittiin perustelemaan taivaassa asuva Jumala, jolla oli edustusto Jerusalemissa. Kun Jahve ei enää ollut sidottu temppeliin, täytyi tehdä selvä pesäero muihin alueen uskontoihin, joiden temppeleissä edelleen oli patsaita ja muita jumalien ilmenemismuotoja… Syntyi kuvakielto, joka erotti juutalaisuuden muista alueen uskonnoista. Israelin Jumalasta ei saisi tehdä minkäänlaista kuvaa, koska jos Jumalalla on kuva tai patsas, sitä pitäisi säilyttää jossain ja temppeli olisi luonnollinen paikka. Kuvakielto on seurausta Jahven oman patsaan tuhosta. Kielto oli niin tärkeä, että se lisättiin Dekalogiin eli kymmenen käskyn kokoelmaan, jolla on edelleen tärkeä asema juutalaisuudessa ja kristinuskossa. … Jeesuksen aikana kuvakieltoa tulkittiin tiukasti niin, ettei synagogissa ollut edes eläinten tai ihmisten kuvia. …. Kun Jumala oli näin pysyvästi muuttanut taivaaseen eikä hänestä voitu tehdä minkäänlaista kuvaa tai patsasta, hänestä tuli samalla abstraktisempi, kaukaisempi ja suurempi. Ero on ilmeinen kuningasajan Jahveen, jolla oli temppelissä asunut fyysinen ruumis ja jonka uskova saattoi kohdata… kasvoista kasvoihin. Abstrakti, kaukainen, mahtava ja kaikkivaltias on se Jumala, joka jäi vahvasti elämään länsimaisessa kulttuurissa.” 7. Raamatun syntymisen kehityskulku on yleinen fakta nykyeksegetiikassa. 8. Se että Raamattu on kokonaan lähtöisin ihmisestä, rikkoo perinteellisen länsimaisen tulkinnan, joka näkyi 1970-luvun papinkoulussa. 9. Kirjan kirjoittajat puhuvat Jumalasta samalla tavalla kuin vaikkapa jostain esineestä. 10. He eivät sano, että kirjureiden Jumala-käsityksessä Jumala muutti vaan Jumala muutti. 11. Siten ei välttämättä oleteta, että Jumalaa ei olisi olemassa, kuten netissä ilkeästi kirjoitellaan. 12. Ilmaisutavasta on kuitenkin lyhyt matka ateismiin pahalla tahdolla. 13. Kirjan kirjoittajat kertovat tieteellisen tutkimuksen löydöistä ja tekevät päätelmiä. 14. Tavallinen uskovainen ei pysy kärryillä vaan hämmästelee, sitten vihaa ”järkeisoppia” 15. Kirja mullistaa täysin perinteellisen käsityksen Raamatusta Jumalan sanana. 16. Kirkon teologinen perusta syntyy UT:n tekstien Jumalan ”ilmoituksesta” ( esim. Katekismus ). 17. Nyt sanotaan, että tekstit kirjoitettiin alkaen ihmisten tarpeista omaan ja yleiseen käyttöön. 18. Antroposentrinen tulkinta romuttaa täysin uskon yhteyden islamiin ja juutalaisuuteen. 19. Kirkolliskokouksella ja tuomiokapituleilla pitää olla kriisi kirjan kanssa. 20. Nyt voi Raamattua tajuta selkeämmin kuin 1970-luvun pappien tiedekunnassa, jossa luennoitiin kirkon piikkiin hyvässä hengessä sensuroiden ja lisäillen omien viiteryhmien etuun. Outokummussa 10.10 -25 Jorma Luostarinen netti: outokummun pappi luostarinen 1237 blogia alla linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 10. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA KIRKOSSA EI LÄHDETÄ IDEASTA VAAN JÄRJEST...