perjantai 19. heinäkuuta 2024
EI TAIKAUSKO VAAN KRISTINUSKO
”Mutta kun Simon näki, että
Henki annettiin sille, jonka
päälle apostolit panivat kätensä,
toi hän heille rahaa ja sanoi:
”Antakaa minullekin se valta…””
APT 8
Ihmisen uskonnollinen käyttäytyminen on universaalia. Kaikkialla ja kaikkina aikoina hän on uskonut ja
uskoo jonkinlaiseen yliluonnolliseen. Uskonto on ihmisen ikäinen. Uskonto on yksi kulttuurin ilmiö.
Kättä väännetään tänäkin päivänä ”uskon ja tietämisen” paremmuudesta. Tieteessä on saavutettu
huisia tuloksia ihmisen hyväksi ja ihmisen pahaksi, luonnon hyväksi ja luonnon tuhoksi. Uskomisessakin
tarvitaan tietoa: luemme Raamatun historiaa Rooman vallan aikaan; Raamatun tekstejä eri kielillä
erilaisissa Raamatuissa; jne. Tiede ja usko eivät ole vastakohta-totuuksia!
Raamatun tutkimus on edennyt pitkälle. Papit tietävät, mutta eivät voi kertoa asioista srk:lle, jos mieli
pitää työpaikka! On monia kaavoja ja teorioita, joilla Raamattua selitetään, tulkitaan, ymmärretään,
tulkitaan. Oma srk-piiri ja sen” taivaallinen ihanuus” on pieni sisäänlämpiävä ryhmä, jossa saattaa
häkä nousta päähän!
Kansaa on pidetty tietämättömyydessä ja pidetään! Sitä se itse on halunnutkin. Kirkkolaki on
alistettu eduskunnan säädettäväksi ja eräällä tavalla tavallinen kansa on silloin sanonut aamenensa.
Kirkkolailla kansalaiset valvovat valtion ja kirkon instituutioiden kautta uskonnollisuutensa rajoja ja
ilmenemismuotoja.
Mitä me pelkäämme siinä, että pappi ja kirkon muut opettajat antavat tietoa omasta uskostamme,
uskonnostamme ja muusta kirkon elämästä? Emmekö uskokaan Jumalaan ja Jeesukseen?
Jos uskoisimme, haluaisimme yhä enemmän tulla sisään uskoon ja uskonnon maailmaan.
EI MERKIT VAAN LUOTTAMUS
”Tuomas vastasi ja sanoi..:
”Minun Herrani ja ….”
Jeesus vastasi: ”Sen tähden,
että minut näit, sinä uskot.
Autuaat ne, jotka eivät näe
kuitenkin uskovat.”” JH 20
Ihmisen ajattelutapa pitkässä historiassa näyttää olevan suhteellisen pysyvä. Jeesuksen aikalaiset
tavoittelivat innokkaasti tunnusmerkkiä, seemeion, uskoakseen hänen messiaanisuuteensa.
Toiset kokivat saavansa merkin, toiset eivät. Nykyseurakunnassa on merkkien tavoittelua, esim.
kuka ja millainen on oikea uskovainen ja pappi.
Ihmiset tekevät pitkiä matkoja saadakseen hengellisiä kokemuksia ”taivaallisista” ja konkreettisia
merkkejä saarnamiehen ”väkevyydestä” ja Jeesuksen läsnäolosta. Joidenkin saarnamiesten tuttu
puhetyyli koetaan sekin merkkinä. Jumala halutaan sitoa aikaan ja paikkaan ”meidän keskellemme”.
Kuitenkaan Jumala oliona ei näy missään!
Joillakin tahoilla tainnoksiin meneminen ja muuttunut tietoisuuden tila tulkitaan jumalalliseksi.
Kun ihmiset hourailevat ja liikehtivät, ”Henki liikkuu meidän keskellämme”: käsi nousee, jalat
vapisevat, sairas nousee rientämään kohti pyhää paikkaa, kaatuu. Toinen jatkaa kulkuaan,
terästyy, pääsee alttarille ja lysähtää kuin piimäpussi pyhälle kaiteelle.
Usein arkiset pikkuyhteensattumat tulkitaan suuresta näkökulmasta, itsensä Jumalan antamiksi
viitteiksi olemassaolostaan. Epäuskolla on monet kasvot kuten uskovaisillakin!
torstai 18. heinäkuuta 2024
Martti Luther on hyvän miehen maineessa. Muuten tuskin olisi ollut hänen syntymänsä 500-vuotis-
juhlaa! Mikä hänessä, yhdessä munkissa, oli ja on niin hyvää? Se oli esim. sitä, että
hän halusi henkilökohtaisesti kohdata Jumalan Raamatun teksteihin sisältyvän uskon avulla. Hän
siis persoonallisella tavalla ryhtyi tehtäväänsä sisäistääkseen itselleen uskoa ja asettaakseen Rooman
kirkon rutinoituja ilmiöitä sivummalle. Luther uskontaistelussaan asettui minänä Jumalansa eteen.
Sillä tiellä hänen perinteensä teki hänestä maineikkaan auktoriteetin ja arvovallan, johon hän tuskin
itse vahingossakaan pyrki. Rooman kirkko sitä vastoin luki hänet pahimpien pirujen joukkoon!
Luther kysyi asioita minä-muodossa ja hänelle uskominen oli henkilökohtainen asia. Perusteesinsä
hän asetti pettymyksensä pohjalta: Hän ei muotomenojen keskeltä löytänyt armollista Jumalaa.
Luther ratkaisi omalla kohdallaan auktoriteetti-kysymyksen hengenvaaran uhalla: Tärkeämpää
kuin oma henki oli löytää Vapahtaja, elävä Kristus!
Auktoriteettiemme suuruus on siinä, että omana aikanaan he eivät asettuneet arvovalloiksi:
Augustinus, Luther, Paavo Ruotsalainen, Laestadius, jne. Uskon sävyttämä oma persoonallisuus
Jumalan puhuttelussa loi heille sanottavaa: kirjoissa, kirjeissä, saarnoissa, tavallisten ihmisten
kohtaamisissa. Heille usko Jumalaan, Jumala ja Jeesus, tulivat A:ksi ja O:ksi!
Homiletiikassa, saarnaopissa, puhutaan teosentrisestä eli Jumala-keskeisestä saarnaamisesta.
Näillä eväillä minun on mahdoton tajuta sellaista! Miten minä, maan mato, syntynyt syntisestä
sukukunnasta, kuolevainen ihminen, voin ajatellakaan mitään Jumala-keskeistä! Pakko tyytyä
ihmis-keskeiseen kaikilla elämän alueilla, myös papin työssä ja saarnaamisessa.
Joku Martti Luther on minulle yksi ihminen, yksi tomumaja, muiden joukossa, mutta voin oppia
häneltä ja olen oppinutkin asioita, joita voin soveltaa omassa taistelussani ja työssäni. Kaikista
oikeinta on puhua omasta uskostaan: Minä koen näin, minä ajattelen näin, olen tullut siihen
tulokseen, luen Raamatusta näin, ymmärrän tämän kertomuksen näin, minusta tuntuu tämä
kohta…. jne.
Voin vieläkin tuntea nahoissani, mitä kaikkea sotkua sain kuulla ja nähdä, kun
kirkollisissa toimituksissa aloin toteuttaa tätä minä-muotoista puhetapaani. Pitkien terapia-
vuosien aikana olin oppinut jotain, mikä itselleni oli ”henki ja elämä”, mutta jonka aktiivi
seurakuntalaiset yrittivät tappamalla tappaa.
EI AUKTORITEETTIUSKO VAAN MINUN MIELIPIDE
”Sillä hyvä sanoma on julistettu, ….mutta se ei
hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut
niihin, jotka sen kuulivat.” HB 4
Papinvalassa lupasin vastata työstäni ”Jumalan ja ihmisten edessä”. Silloin en ymmärtänyt ihan kaikkea.
Eihän kukaan etukäteen voi tietää, mitä ratkaisuja ja missä tilanteissa hän tulee tuntemattomassa
tulevaisuudessa tekemään. Epävarmuudessani etsin esikuvia ja ehkä jopa matkin heitä. En tuntenut
itseäni ja koko ajan papin työssä painoi päälle uusia, ennen arvaamattomia tilanteita ja ihmisiä.
Tulin huomaamaan pitkällisten itsetutkistelujen jälkeen, että toisten lainailut ja esikuvat eivät
auta: Minun on ruvettava tekemään työtä itsessäni, opiskeltava virkani asiat ja toteutettava työtäni
sitten parhaan ymmärrykseni mukaan. Auttajiakaan ei ollut ja esimiehillä kirkkoherroina oli
tarpeeksi tekemistä oman virkansa hoidossa.
Pappina minulle on tärkeää lukea Raamattua avoimen rehellisesti, minun tyylilläni, minun ymmärryksellä.
Milläpä muulla!? Haluan puhua siitä hyvästä, mitä itse olin saanut. Puhun uskostani, uskoni sisällöstä,
uskoni asioista. Eläydyn saarnaamis-tilanteessa tekstin asiaan ja jollakin tavalla olen mukana siinä,
vaikka tulkitsenkin tekstiä nykyhetkessä. Muistan joitakin asioita tähän liittyen teoreettisen filosofian
opinnoista; tulkintakehä, jossa tulkitsija menee vanhaan tarinaan, katselee siellä aikansa ja palaa
kertomaan nykytilanteen kuulijoille löydöistään.
Nykyisin minua hyvin vähän kiinnostaa, mitä muut ovat sanoneet pyhäpäivän tekstistä. Se on heidän
asiansa, heidän tulkintansa. Minä vastaan vain omasta puolestani ja sillä tiellä olen tähän asti
virkani pitänyt.
Puhun omasta uskostani, oman uskoni mukaan. Uskomisen avulla laajennan elämääni ja
mahdollisuuksiani.
Luomis-kertomus perustelee ihmisen mahdollisuudet hoitaa hänelle annetut tehtävät. Me osaamme
ja voimme siis! Voimme oppia. Jokaiselle meistä on annettu ainakin yksi leiviskä, jota pitäisi voimien
ja kykyjen mukaan kartuttaa, enentää. Se ei tarkoita rahan keruuta vaan ajattelutavan muutosta,
metanoiaa eli parannuksen tekemistä eli mielenmuutosta. Siinäpä se!
”Herran johdatus” merkitsee sitä, että ihminen voi ja osaa erottaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän.
Me voimme kasvaa hyvän tuntemisessa, arvioida asioita ja pyrkiä omien mahdollisuuksien mukaan
tekemään käytännössä, ei vaan ajattelemaan ja luulottelemaan! Henkilö, joka näkee vääryyden
tapahtuvan, on kutsuttu sitä poistaman. Silloin, siinä tilanteessa, toteutuu se, että Jumala saa olla
vanhurskas eli oikeudenmukainen. Käytännön elämästä tiedämme, miten vaikeaa kansalaisena
on toimia ja vaikuttaa yksityistilanteisiin. Näemme vääryyttä mutta asemamme yhteiskunnassa
ei anna meille valtuuksia toimia. Siksi jäämme vain toteamaan ja ”antaa mennä”.
Jos tulkitsemme iankaikkisen elämän haudan takaiseksi, mitä se silloin voi merkitä juuri nyt? MT:n
evankeliumissa ihmiset kertovat, tallentavat perinteen kertomuksen. Viimeisessä oikeudenkäynnissä
meidät tuomitaan sen mukaan, mitä jätimme tekemättä. Siksi vetäytyminen vastuusta, kun pitäisi
auttaa lähimmäistä ja parantaa maailmaa, on pahasta. Siksi saadaan kukin rapsut.
Uskolla kuolemanjälkeiseen elämään kenenkään ei pidä perustella vastuuttomuuttaaan. Uskovainen,
( pistos = usko ), pistos-ihminen luottaa omiin mahdollisuuksiinsa ja pyrkii toimimaan, tietenkin Jumalan
avulla, hänen antamassaan viisaudessa ja voimassa.
Meidän kannattaa suunnata tahtomme terveisiin eli pelastaviin tavoitteisiin. Tekomme ohjaavat
historiaa, kehitystä, hyvään ja huonoon suuntaan. Ihminen on historian keskus, mutta uskossa voi
tietenkin ajatella, että loppujen lopuksi historian kulku on Jumalan työtä, kuten 1960-luvun
Katekismuksesta jokainen voi lukea ja jopa ymmärtää.
Jeesus toi pelastuksen tähän päivään: ”Tänä päivänä pelastus on tullut tälle huoneelle…..”
Pelastettu ihminen lähtee liikkeelle toimimaan ihmiskunnan hyväksi omien mahdollisuuksiensa ehdoilla.
Syntyessäni sain itseni elettäväksi. Minä itse olen elämäni mitta ja täyteys. Jokainen on oman elämänsä
arvoinen.
EI HAUDAN TAKANA VAAN TÄÄLLÄ
”Niin Jeesus sanoi: ”Tänään pelastus
on tullut tälle huoneelle…..”” LK 19
Korvaani särähtää joka kerta, kun kuulen Jumalan mielipiteenä todisteluja ihmiselämän lopullisesta
kurjuudesta. Vielä pahemmaksi Jumala-todistelu tulee, kun kurjuus peitetään ”taivas-ihanuudella”,
joka odottaa ala-arvoisen maallisen vaellukseen jälkeen valittuja. Raamatussahan lukee, että Luoja
teki kaiken paratiisimaisen kauniiksi ja hyväksi.
Ihmiset ovat tottuneet kuulemaan maailmaa kieltäviä mielipiteitä elämän kurjuudesta ja
tarkoituksettomuudesta. Koska monetkin kurjasti voivat hakeutuvat sanan kuuloon ja tapaavat siellä
kaltaisiaan, syntyy helposti vaikutelma, että samanlainen kokeminen olisi jotenkin laajempaakin.
Sanankuulemis-tilanne synnyttää tuollaista yhteistä näkemystä, kun useinkin samanmieliset ovat
koolla omassa telttamajassaan.
Sanankuulijat eivät osaa kritisoida omia puhujiaan mutta vieraille ollaan ankaria. Jumalan mielipide on
tietenkin ratkaiseva, mutta kuka sen loppujen lopuksi ja alkujen aluksi tietää ja voi välittää toisille?
Raamatun mukaan Jumala asetti ihmisen, aadamin ja eevan, alku-ihmisen, perusihmisen ja hänen
ihmisyytensä tämän maailman keskelle viljelemään elämää ja suojelemaan luomistyötään. Alussa
kaikki oli kaunista ja hyvää, kunnes ihminen pilasi.
Jumalan maailma on lopullisen hyvä. Teologiassa kehitellään ajatusta creatio continua eli jatkuva
luominen.
Syntiin eli syntisyyteen meissä lankeamisen seuraukset näkyvät: mieli kasvaa hitaasti jos ollenkaan
hyviin ratkaisuihin; elämänpakko on kuluttavaa; käytämme aikamme, rahamme ja voimamme
itsekkäästi elämälle kielteiseen.
Vastuu jäi luomisen jälkeen ihmiselle itselleen. Monet uskovaiset antavat vastuun Jumalalle. Maailman-
kielteisyys ja maailmasta pako oman ryhmän ajatteluun pois realiteeteista on kirkon historiassa
tuttu ilmiö kirkon ensimmäisistä vuosisadoista alkaen. Silloin ihmisen oma vastuu siirretään pois
itsestä, esim. Jumalalle, jolloin rikotaan taas kerran luomiskertomuksen ideaa.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...