lauantai 6. joulukuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 86.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
TUOMIOKAPITULI: MIKÄÄN EI SAA MUUTTUA
RIEKKINEN UUDISTAA KRISTINUSKON 68.
”Teol. tri T. Ruokanen Kotimaassa 12.11. -25. …piispa Riekkisen kirja Valoa ja pimeyttä … missiona on …uskon uudistaminen: ellei uskoa modernisoida, kirkko tulee häviämään, . esittää … uskon nykyaikaistamiseksi. … toistaa … Jeesus oli “viisauden opettaja”… “opastaa…”. …uskon ydin on lähimmäisrakkaus, ei … opinkappaleisiin. Jo 300-luvulla Areios opetti, että Jeesus ei ole Jumalan Poika vaan … ihminen, joka … osoittaa, miten meidän tulisi elää… . tuli … harhaoppi … torjuttiin … Nikean kirkolliskokouksessa (325), …. Riekkinen jättää … “metafyysiset spekulaatiot” … jäteastiaan. …. valistusfilosofian ja sitä seuranneen… liberaaliteologian …kritiikkiin: Kristinuskon opit Kolminaisuudesta, Jees. jumaluudesta, syntien sovituksesta… sekä usko… fyysiseen ylösnous:een ovat … “myyttisiä vertauskuv…”, eivät tosiasioita… …ei uuden luomisen ja ylösnousemuksen toivoa. “Kaikki on tässä elämässä!” … ajatus Jees. kuolemasta syntiemme sovittajana “pelaa halpahintaisesti syyllisyyden ja anteeksiantam…. noidankehässä”, … Jeesus tuo toivoa “ilman uhriajatusta”. … ylösnousemus ei ole fyysinen … vaan “henkinen…”, “Kertomukset tyhjästä haudasta ovat toissijaisia”,… Ylösnousemus oli opettajaansa ikävöivien… valaistuminen, … sisäisiä “…kokemuksiaan”. Ei …ruumis vaan hänen sanomansa nousi ylös. Riekkinen seuraa … R. Bultmannin ajattelua. Hän oli … “myyteistä riisuja”. Järjenvastaiset myytit ovat uskon esteitä …. Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta vaan ihmisten elämänkokem. kuvailevaa runoutta, joka auttaa… ymmärtämään itseämme,… vanhat uskomukset… eivät sovi nykyajan maailmakuvaan. … ”. Jeesuksen tehtävänä on auttaa … löytämään sisimpäämme kätketyt resurssit, jotka johtavat “elämään vastuullisesti ja rakastamaan rajattomasti”. Pelastus on sitä, että “vapautuu omasta itsekkäästä minästään ja alkaa elää uudella tavalla muita varten”,…. ”Olisi älyllisesti rehellistä, että hän esittäisi kristinuskosta poikkeavat mielipiteensä yksityishenkilönä eikä kirkon piispana”.
AJATTELEN RUOKASEN TULKINTAA RIEKKISESTÄ 5. / KIRKKO, SRK, PAPPI EI SANO MITÄÄN A.
--- Ruokanen kirjoittaa jostain motiivista ja sohaisee jotakuta
--- Siten monet teologit kirjoittavat: Haluavat olla asiantuntijoita papille mahdollisella tavalla
--- Virka jos mikä, niin papin on täynnä kieltoja ja rajoituksia pappi-henkilölle
--- Jo se osoittaa, että papinvirka ei voi toteuttaa eikä jatkaa Jeshuan sooteeria:n vapautus-toimintaa
--- Tuomiokapitulin attasea-virat vartioivat, ettei pappi reformoi, ei edes Riekkisen piispa-papin-virka
--- Ihmiset piirsivät UT:n nahalle ja kaislalle, että Jeshua puhui paljonkin ja sanoi omasta päästään
--- Kukaan tänään ei tiedä eikä tule tietämään, mitä kuollut juutalainen Jeshua itse sanoi ja tarkoitti
--- Suomen Ev-lut kirkko vihaa UT:n juutalaista Jeshuaa juutalaisvihaisen Martti Lutherin arvoilla
--- Valtiokirkon määrääjät eivät sano sitä ääneen kellekään, että Adolf Hitler on Lutherin oppilas
--- Kun opin tuntemaan UT:n Jeshuaa Kirjoituksista, sanoin, ja veks! Riekkis-piispaviran käskystä
--- Riekkinen piispa-virassa ei sano faktaa, kiertelee umpia lampia kerätäkseen hyvää loppumainetta
--- Siten hän saa jatkaa pitempään ja helpompaan kirjoittamis-harhautustaan oppineille opiksi
--- Ruokanenkaan papin valan alla ei sanoa mitään, koska harhaoppi on jo pappis-kandidaattien tiedossa
--- He eivät sano rahvaalle tietoaan, jotta pääsevät keksityllä ”Jeesuksella” huijaamaan luulottelevia
--- Minun sanominen ei johda mihinkään mutta saarnatessani johti ”kirkon tunnustuksen vastaisuuteen”
--- Kukaan attasea ei ota vastuuta tiestäni eikä katso olevansa lyöjä: Kiitos Paavalin Jeesus Kristus!”
--- Okun pappi lurittaa silmät kiinni päivän teemaa, jolla ei ole mitään yhteyttä UT:n jälkikäteis-satuihin
Okussa 6.12. -25 Jorma Luostarinen/ nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1385 blogia
perjantai 5. joulukuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 85.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
TUOMIOKAPITULI: MIKÄÄN EI SAA MUUTTUA
RIEKKINEN UUDISTAA KRISTINUSKON 67.
”Teol. tri T. Ruokanen Kotimaassa 12.11. -25. …piispa Riekkisen kirja Valoa ja pimeyttä … missiona on …uskon uudistaminen: ellei uskoa modernisoida, kirkko tulee häviämään, . esittää … uskon nykyaikaistamiseksi. … toistaa … Jeesus oli “viisauden opettaja”… “opastaa…”. …uskon ydin on lähimmäisrakkaus, ei … opinkappaleisiin. Jo 300-luvulla Areios opetti, että Jeesus ei ole Jumalan Poika vaan … ihminen, joka … osoittaa, miten meidän tulisi elää… . tuli … harhaoppi … torjuttiin … Nikean kirkolliskokouksessa (325), …. Riekkinen jättää … “metafyysiset spekulaatiot” … jäteastiaan. …. valistusfilosofian ja sitä seuranneen… liberaaliteologian …kritiikkiin: Kristinuskon opit Kolminaisuudesta, Jees. jumaluudesta, syntien sovituksesta… sekä usko… fyysiseen ylösnous:een ovat … “myyttisiä vertauskuv…”, eivät tosiasioita… …ei uuden luomisen ja ylösnousemuksen toivoa. “Kaikki on tässä elämässä!” … ajatus Jees. kuolemasta syntiemme sovittajana “pelaa halpahintaisesti syyllisyyden ja anteeksiantam…. noidankehässä”, … Jeesus tuo toivoa “ilman uhriajatusta”. … ylösnousemus ei ole fyysinen … vaan “henkinen…”, “Kertomukset tyhjästä haudasta ovat toissijaisia”,… Ylösnousemus oli opettajaansa ikävöivien… valaistuminen, … sisäisiä “…kokemuksiaan”. Ei …ruumis vaan hänen sanomansa nousi ylös. Riekkinen seuraa … R. Bultmannin ajattelua. Hän oli … “myyteistä riisuja”. Järjenvastaiset myytit ovat uskon esteitä …. Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta vaan ihmisten elämänkokem. kuvailevaa runoutta, joka auttaa… ymmärtämään itseämme,… vanhat uskomukset… eivät sovi nykyajan maailmakuvaan. … ”. Jeesuksen tehtävänä on auttaa … löytämään sisimpäämme kätketyt resurssit, jotka johtavat “elämään vastuullisesti ja rakastamaan rajattomasti”. Pelastus on sitä, että “vapautuu omasta itsekkäästä minästään ja alkaa elää uudella tavalla muita varten”,…. ”Olisi älyllisesti rehellistä, että hän esittäisi kristinuskosta poikkeavat mielipiteensä yksityishenkilönä eikä kirkon piispana”.
AJATTELEN RUOKASEN TULKINTAA RIEKKISESTÄ 4. / KIRKKO, SRK, PAPPI EI SANO MITÄÄN
--- Kristityt puhuvat ikivanhoista Raamatun uskonasioista ajattomasti sitä tajuamatta
--- Kirkon vaikutusala perinteenä on Suomen valtakunnan kattava
--- Jokainen voi helposti tehdä pitkän listan uskonnon ja kristinuskon ilmiöistä
--- Siksi kristinusko-uskontoa, kirkkoa ja srk:aa on vähän vaikea määritellä
--- Läntinen ja suomalainen kulttuuri on monella tapaa uskonnollis-kirkollis-papillinen
--- Päivänavauksissa määrittelin kirkko-sanalle 200 eri merkitystä, ja veks kapituliin!
--- Ihmiset eivät paljoa keskustele näistä, koska siihen ei kukaan eikä laitos rohkaise
--- Tällaisen sekalaisen puurotilanteen takia on vaikea puhua näistä asioista selkeästi
--- Kirkkohan ei sano suullaan mitään, vain sen tekijät, jos sanovat
--- Yllä olevien viitekirjojen valossa kirkolla ei ole mitään reaali-sanomista eikä sanottavaa
--- Kalevalan vertaisessa Raamatussa on samat perusteemat ja -ideat kuin muissa uskonnoissa
--- Kirkon toimijat purpattavat oman laitoksen piikkiin läksykirjoistaan saadakseen leivän
--- Kirkolliskokous hoitaa sille kuuluvat päätäntätehtävät ja ne johtavat vain konkr. käytäntöön
--- Kirkolliskokous ei usko eli luule mihinkään, ehkä joku sen uskovainen jäsen - päässään
--- Kokouksen vaikutus ja merkitys on vain maallinen ilman mitään taivaan metafyysisistä
--- Maallinen/ hengellinen -jaottelu on vain kielellinen temppu, koska hengellistä ei voi todentaa
--- Seurakunta on ihmis-yhdistys (Witgensteinin kielipeleineen) kuten esim. raksa-työmaa
--- En keksi mitään laatueroa niiden välille tai esim. kaupantyöhön ja tehdastyöhön verrarruna
--- Pappi sanoo ”kätkeköön ”ruumiisi, henkesi, sielusi iankaikk. elämään” eli vain abstrakteja sanoja
--- Se mikä on vain kielellistä, ei realisoidu missään eikä viittaa mihinkään papin ulkopuoliseen
--- Ihmisen käytännön kokemuksessa sanat toimivat, vaikka ne ovat vain ajattelua päässä
--- On helppo nähdä ihmiskunnan yhteisiä hupsutuksia, kuvitelmia ihmisten kiihkoilussa
Okussa 5.12. -25 J. Luostarinen/ nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1384 blogia
keskiviikko 3. joulukuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 84.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
TUOMIOKAPITULI: MIKÄÄN EI SAA MUUTTUA
RIEKKINEN UUDISTAA KRISTINUSKON 66.
”Teol. tri T. Ruokanen Kotimaassa 12.11. -25. …piispa Riekkisen kirja Valoa ja pimeyttä … missiona on …uskon uudistaminen: ellei uskoa modernisoida, kirkko tulee häviämään, . esittää … uskon nykyaikaistamiseksi. … toistaa … Jeesus oli “viisauden opettaja”… “opastaa…”. …uskon ydin on lähimmäisrakkaus, ei … opinkappaleisiin. Jo 300-luvulla Areios opetti, että Jeesus ei ole Jumalan Poika vaan … ihminen, joka … osoittaa, miten meidän tulisi elää… . tuli … harhaoppi … torjuttiin … Nikean kirkolliskokouksessa (325), …. Riekkinen jättää … “metafyysiset spekulaatiot” … jäteastiaan. …. valistusfilosofian ja sitä seuranneen… liberaaliteologian …kritiikkiin: Kristinuskon opit Kolminaisuudesta, Jees. jumaluudesta, syntien sovituksesta… sekä usko… fyysiseen ylösnous:een ovat … “myyttisiä vertauskuv…”, eivät tosiasioita… …ei uuden luomisen ja ylösnousemuksen toivoa. “Kaikki on tässä elämässä!” … ajatus Jees. kuolemasta syntiemme sovittajana “pelaa halpahintaisesti syyllisyyden ja anteeksiantam…. noidankehässä”, … Jeesus tuo toivoa “ilman uhriajatusta”. … ylösnousemus ei ole fyysinen … vaan “henkinen…”, “Kertomukset tyhjästä haudasta ovat toissijaisia”,… Ylösnousemus oli opettajaansa ikävöivien… valaistuminen, … sisäisiä “…kokemuksiaan”. Ei …ruumis vaan hänen sanomansa nousi ylös. Riekkinen seuraa … R. Bultmannin ajattelua. Hän oli … “myyteistä riisuja”. Järjenvastaiset myytit ovat uskon esteitä …. Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta vaan ihmisten elämänkokem. kuvailevaa runoutta, joka auttaa… ymmärtämään itseämme,… vanhat uskomukset… eivät sovi nykyajan maailmakuvaan. … ”. Jeesuksen tehtävänä on auttaa … löytämään sisimpäämme kätketyt resurssit, jotka johtavat “elämään vastuullisesti ja rakastamaan rajattomasti”. Pelastus on sitä, että “vapautuu omasta itsekkäästä minästään ja alkaa elää uudella tavalla muita varten”,…. ”Olisi älyllisesti rehellistä, että hän esittäisi kristinuskosta poikkeavat mielipiteensä yksityishenkilönä eikä kirkon piispana”.
AJATTELEN RUOKASEN TULKINTAA RIEKKISESTÄ 3.
--- Näinhän näyttääpi olevan, että täällä telluksella ihminen rakentaa sivilisaatioita ja jumalia uskonnoissa
--- Kaikille ihmisille yhteistä on maapallon pinta asuinsijana monine paikallisine vaihteluineen
--- Uskonto tarkemmassa syynissä on aikamoista perinnepuuroa ja älysotkua ihmisten päissä ja ulkoisissa kiinnityksissä
--- Riekkinen koettaa sanoa jotain itselleen tärkeää, ehkä pyrkii ennakoimaan tulevaa ja avaamaan ovia uuteen
--- Ruokasen kirjoituksesta ei näy, mitä Riekkisen kirkon ”modernisointi” on tulevaisuuden käytännössä
--- Modernisoinnin välttämättömyys korostuu, jottei kirkko häviä
--- Ilmeisesti R vähintäin harmittelee, jos niin on käynyt tai käy
--- Muualla hän on sanonut jotain sellaista, että ”se on sitten ihmisiltä pois”
--- Merkit globaalisti näyttävät, että kirkon vaikutusala ja merkitys vähenee roimasti, esim. Englannissa
--- Yllä olevien pappien teosten valossa selitys on se, että ihmiset eivät tarvitse kirkkojen luulotteluja = uskoja
--- Ihmisillä on parempaa tekemistä ja huolia hengissä säilymisestä niin paljon, että keksitystä Jumalasta ei makseta
--- Siksi kirkkoon ei kuuluta eikä tueta sen asemaa, työntekijöitä ja työtä
--- Kirkko globaalina kristinuskon näkyvänä kulttuuri-tuotteena on enää pieni vaikuttaja reaalimaailmassa
--- Jos kerta ihminen on keksinyt Jumalan, onko sillä/hänellä enempää merkitystä kuin Kalevalan Ukko-jumalalla?
--- Kristinuskon synty tuhansien vuosien aikana Lähi-Idän uskonnoista osoittaa, että joskus ihmiset tarvitsivat jumalia
--- Se aika on jäänyt iankaikkisesti historian kulttuurikerrosten alla eikä koskaan ole palautettavissa
--- Oliko se kirkkoisä Origenes 100-200?-luvulla, joka sanoi ”apokatastasis pantoon” eli kaikki palautuu ennalleen
--- ”Järki päähän” uskovaisia vastaan: Ainakaan sillä kuvitelmalla ei pitkälle pötkitä Riekkisen modernisaatiossa!
Okussa 3.12. -25 Jorma Luostarinen / netti: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1383 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 83.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
TUOMIOKAPITULI: MIKÄÄN EI SAA MUUTTUA
RIEKKINEN UUDISTAA KRISTINUSKON 65.
”Teol. tri T. Ruokanen Kotimaassa 12.11. -25. …piispa Riekkisen kirja Valoa ja pimeyttä … missiona on …uskon uudistaminen: ellei uskoa modernisoida, kirkko tulee häviämään, . esittää … uskon nykyaikaistamiseksi. … toistaa … Jeesus oli “viisauden opettaja”… “opastaa…”. …uskon ydin on lähimmäisrakkaus, ei … opinkappaleisiin. Jo 300-luvulla Areios opetti, että Jeesus ei ole Jumalan Poika vaan … ihminen, joka … osoittaa, miten meidän tulisi elää… . tuli … harhaoppi … torjuttiin … Nikean kirkolliskokouksessa (325), …. Riekkinen jättää … “metafyysiset spekulaatiot” … jäteastiaan. …. valistusfilosofian ja sitä seuranneen… liberaaliteologian …kritiikkiin: Kristinuskon opit Kolminaisuudesta, Jees. jumaluudesta, syntien sovituksesta… sekä usko… fyysiseen ylösnous:een ovat … “myyttisiä vertauskuv…”, eivät tosiasioita… …ei uuden luomisen ja ylösnousemuksen toivoa. “Kaikki on tässä elämässä!” … ajatus Jees. kuolemasta syntiemme sovittajana “pelaa halpahintaisesti syyllisyyden ja anteeksiantam…. noidankehässä”, … Jeesus tuo toivoa “ilman uhriajatusta”. … ylösnousemus ei ole fyysinen … vaan “henkinen…”, “Kertomukset tyhjästä haudasta ovat toissijaisia”,… Ylösnousemus oli opettajaansa ikävöivien… valaistuminen, … sisäisiä “…kokemuksiaan”. Ei …ruumis vaan hänen sanomansa nousi ylös. Riekkinen seuraa … R. Bultmannin ajattelua. Hän oli … “myyteistä riisuja”. Järjenvastaiset myytit ovat uskon esteitä …. Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta vaan ihmisten elämänkokem. kuvailevaa runoutta, joka auttaa… ymmärtämään itseämme,… vanhat uskomukset… eivät sovi nykyajan maailmakuvaan. … ”. Jeesuksen tehtävänä on auttaa … löytämään sisimpäämme kätketyt resurssit, jotka johtavat “elämään vastuullisesti ja rakastamaan rajattomasti”. Pelastus on sitä, että “vapautuu omasta itsekkäästä minästään ja alkaa elää uudella tavalla muita varten”,…. ”Olisi älyllisesti rehellistä, että hän esittäisi kristinuskosta poikkeavat mielipiteensä yksityishenkilönä eikä kirkon piispana”.
AJATTELEN RUOKASEN TULKINTAA RIEKKISESTÄ 2.
--- Kun nyt kirjoitan, se on minun kirjoitusta, minusta lähtöisin olevaa aivotyötä
--- Se onkin tarkasti ottaen aika ihmeellistä, että itse kirjoitan – toisesta
--- Tilanteessa täytyy olla tekijöitä ja ongelmia, joita minäkään en tiedosta
--- Papintyö aikoinaan näytti, miten äärettömän sekavaa uskonnollinen puhuminen on
--- Siihen törmää, kun rupeaa miettimään itsestäänselvyyksiä
--- Niistä on turha kellekään selostaa, varsinkaan Kuopion tuomiokapitulin piispa-viran rutiiniin
--- Yksin saa miettiä, jos huvittaa ja jos jää aikaa töiltä
--- Ruokanen kritisoi R:ää piispana: Ei pitäis yksityis-sooloilua esittää piispana!
--- Rajanveto on monella tavalla ongelmallinen: piispana vai yksityishenkilönä?
--- Papinvalan henki on paljolta se, että pappi/ piispa-pappi on joka hetki kaikkialla pappi
--- Kun Riekkinen kirjoittaa tai luennoi, hän on siis pappi radikaalien liberaali-teol. yo:den edessä!
--- Tiukan lain tulkinnan mukaan sadat papit kärähtäisivät ryyppyjuhlissaan ja ulkomailla!
--- Tulkitsen, että R:llä on kannanotto toiseen R:ään
--- Onko Ruotasella sittenkin nuoruuden ajan vanhoillinen opiskeluajan henki päällänsä?
--- Vaikka tietoa tuli ja meni suuren viikkolehden päätoimittajana, vanha henki vaatii rajojaan
--- ”Potut pottuina” kuten Forsbergin pitämissä käytännöllisissä harjoituksissa H:ngin kryptassa!
--- Vastaavalla tavalla srk:ssa esim. särkyneet ihmissuhteet hakeutuvat papin saarnoihin ja niiden arvioon
Okussa 3.12. -25 Jorma Luostarinen/ netti: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1382 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 82.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
TUOMIOKAPITULI: MIKÄÄN EI SAA MUUTTUA
RIEKKINEN UUDISTAA KRISTINUSKON 64.
”Teol. tri T. Ruokanen Kotimaassa 12.11. -25. …piispa Riekkisen kirja Valoa ja pimeyttä … missiona on …uskon uudistaminen: ellei uskoa modernisoida, kirkko tulee häviämään, . esittää … uskon nykyaikaistamiseksi. … toistaa … Jeesus oli “viisauden opettaja”… “opastaa…”. …uskon ydin on lähimmäisrakkaus, ei … opinkappaleisiin. Jo 300-luvulla Areios opetti, että Jeesus ei ole Jumalan Poika vaan … ihminen, joka … osoittaa, miten meidän tulisi elää… . tuli … harhaoppi … torjuttiin … Nikean kirkolliskokouksessa (325), …. Riekkinen jättää … “metafyysiset spekulaatiot” … jäteastiaan. …. valistusfilosofian ja sitä seuranneen… liberaaliteologian …kritiikkiin: Kristinuskon opit Kolminaisuudesta, Jees. jumaluudesta, syntien sovituksesta… sekä usko… fyysiseen ylösnous:een ovat … “myyttisiä vertauskuv…”, eivät tosiasioita… …ei uuden luomisen ja ylösnousemuksen toivoa. “Kaikki on tässä elämässä!” … ajatus Jees. kuolemasta syntiemme sovittajana “pelaa halpahintaisesti syyllisyyden ja anteeksiantam…. noidankehässä”, … Jeesus tuo toivoa “ilman uhriajatusta”. … ylösnousemus ei ole fyysinen … vaan “henkinen…”, “Kertomukset tyhjästä haudasta ovat toissijaisia”,… Ylösnousemus oli opettajaansa ikävöivien… valaistuminen, … sisäisiä “…kokemuksiaan”. Ei …ruumis vaan hänen sanomansa nousi ylös. Riekkinen seuraa … R. Bultmannin ajattelua. Hän oli … “myyteistä riisuja”. Järjenvastaiset myytit ovat uskon esteitä …. Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta vaan ihmisten elämänkokem. kuvailevaa runoutta, joka auttaa… ymmärtämään itseämme,… vanhat uskomukset… eivät sovi nykyajan maailmakuvaan. … ”. Jeesuksen tehtävänä on auttaa … löytämään sisimpäämme kätketyt resurssit, jotka johtavat “elämään vastuullisesti ja rakastamaan rajattomasti”. Pelastus on sitä, että “vapautuu omasta itsekkäästä minästään ja alkaa elää uudella tavalla muita varten”,…. ”Olisi älyllisesti rehellistä, että hän esittäisi kristinuskosta poikkeavat mielipiteensä yksityishenkilönä eikä kirkon piispana”.
AJATTELEN RUOKASEN TULKINTAA RIEKKISESTÄ 1.
--- Tapani Ruokanen oli teologisessa samaa vuosikurssia 1970
--- Muistan ensimmäisiltä luennoilta, että hän oli kypsä teologi minuun verrattuna
--- Hänellä oli jo silloin tieto-taitoa kirkosta, srk:sta ja teologiasta eri yhteyksissä
--- Häneen verrattuna minulla oli vain subjektiivinen polte tulla papiksi lukion tiedoilla
--- Hän tunsi paljon kirkon dogmatiikkaa ja arvostettuja kansainvälisiä teologeja
--- Hän myös osallistui paljon opiskelijanuorten uskonnollisiin tilaisuuksiin Helsingissä
--- Minä osallistuin harvoin, vain jos niissä esiintyi joku kuuluisa radikaali kuten Hans Kung
--- Joka tapauksessa Ruokasen tulkintaan R:stä vaikuttaa se, mikä mies Ruokanen itse on ja haluaa
--- Tehtyäni pappina fil. kandin gradun käsitin, että humanist. tieteissä ei puhuta enää objektiivisuudesta
--- Marksilaisen tieteen ihanteen aika oli mennyt jo 1980-luvulla
--- Se että R. kirjoittaa R:stä sisältää siis subjektiivisen arvion kohdehenkilöstä ja hänen kirjoituksesta
--- Sitä paitsi Riekkinen on kirjoittanut monen tasoisia kirjoja ja pitänyt luentosarjoja joka lähtöön
--- Siksi hänen arviointinsa henkilönä ja teologina on vähintään monipiippuista
--- Subjektiivisuus on siis aina vaikuttimena, kun joku lukee, tulkitsee ja selittää Raamatun tekstiä
--- Srk-työ opettaa, että kansa ei tiedä näistä ”järkeis-uskoista” mitään ja pysyy omassa sakastissaan
--- On ihme, ettei srk riitele papin parrasta ja tukasta nykyistä enempää tkli-inkvisition tuella!
Okussa 3.12. -25 Jorma Luostarinen/ netti: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1382 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 81.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
TUOMIOKAPITULI: MIKÄÄN EI SAA MUUTTUA
RIEKKINEN UUDISTAA KRISTINUSKON 63.
”Teol. tri T. Ruokanen Kotimaassa 12.11. -25. …piispa Riekkisen kirja Valoa ja pimeyttä … missiona on …uskon uudistaminen: ellei uskoa modernisoida, kirkko tulee häviämään, . esittää … uskon nykyaikaistamiseksi. … toistaa … Jeesus oli “viisauden opettaja”… “opastaa…”. …uskon ydin on lähimmäisrakkaus, ei … opinkappaleisiin. Jo 300-luvulla Areios opetti, että Jeesus ei ole Jumalan Poika vaan … ihminen, joka … osoittaa, miten meidän tulisi elää… . tuli … harhaoppi … torjuttiin … Nikean kirkolliskokouksessa (325), …. Riekkinen jättää … “metafyysiset spekulaatiot” … jäteastiaan. …. valistusfilosofian ja sitä seuranneen… liberaaliteologian …kritiikkiin: Kristinuskon opit Kolminaisuudesta, Jees. jumaluudesta, syntien sovituksesta… sekä usko… fyysiseen ylösnous:een ovat … “myyttisiä vertauskuv…”, eivät tosiasioita… …ei uuden luomisen ja ylösnousemuksen toivoa. “Kaikki on tässä elämässä!” … ajatus Jees. kuolemasta syntiemme sovittajana “pelaa halpahintaisesti syyllisyyden ja anteeksiantam…. noidankehässä”, … Jeesus tuo toivoa “ilman uhriajatusta”. … ylösnousemus ei ole fyysinen … vaan “henkinen…”, “Kertomukset tyhjästä haudasta ovat toissijaisia”,… Ylösnousemus oli opettajaansa ikävöivien… valaistuminen, … sisäisiä “…kokemuksiaan”. Ei …ruumis vaan hänen sanomansa nousi ylös. Riekkinen seuraa … R. Bultmannin ajattelua. Hän oli … “myyteistä riisuja”. Järjenvastaiset myytit ovat uskon esteitä …. Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta vaan ihmisten elämänkokem. kuvailevaa runoutta, joka auttaa… ymmärtämään itseämme,… vanhat uskomukset… eivät sovi nykyajan maailmakuvaan. … ”. Jeesuksen tehtävänä on auttaa … löytämään sisimpäämme kätketyt resurssit, jotka johtavat “elämään vastuullisesti ja rakastamaan rajattomasti”. Pelastus on sitä, että “vapautuu omasta itsekkäästä minästään ja alkaa elää uudella tavalla muita varten”,…. ”Olisi älyllisesti rehellistä, että hän esittäisi kristinuskosta poikkeavat mielipiteensä yksityishenkilönä eikä kirkon piispana”.
LUONNON JA USKONNON UNIFORMITEETTI
--- Kaikki elämä on luonnosta riippuvainen = kaikki elämä on luonto, luonnoksi sanottu
--- Niinpä ihmisen keksimä uskonto ei voi olla muuta kuin yksi tapa ymmärtää luonnon järjestelmää
--- Uniformiteetti tulee lat. sanoista unus=yksi ja forma=muoto, eli yksi-/ samanmuotoisuus, pysyvyys
--- VT:n teksteissä kirjurit puhuvat Jahvesta aurinko-, myrsky-, pilvi-, sää-, salama-Jumalana, jne.
--- Jahve kytketään sääilmiöihin ja hän on sääilmiö
--- Israelin kansan historian saatossa jumalat/ Jumala on käsitetty kunkin kulttuuriasteen mukaisesti
--- VT:n vanhimmassa aineistossa Jumala on luonnollisimmillaan, jopa monena jumalana, Elohiim:ina
--- Babylonian vankeudesta paluun jälkeen 500-luvulla eKr. Jumalasta tehtiin yhä abstraktisempi taivaassa
--- Entinen primitiivisempi käsitys ei kuitenkaan hävinnyt vaan säilyi perinteessä, ihmisten päissä ja myyteissä
--- Kirjurit pyrkivät pääasiallisesti säilyttämään Jahven määräämän uskon mutta tulkitsivat sen uusiin tilanteisiin
--- Uskonnon säilyttäminen yhdenlaisena oli samaa kuin, että Jahven liitossa Israel säilyisi ikuisesti
--- Lähi-Idän maailmankuva oli paljolti staattinen tulkittuna sekä lineaarisesti että syklisesti yhtä aikaa
--- Välillä mentiin yksilön elämässä ja kansa historiassa alamäkeen ja välillä ylämäkeen Jumalan matkassa
--- Kun Jahvesta tehtiin luonnon yläpuolinen Jumala, hänestä tuli yhä enemmän muuttumaton Herra taivaassa
--- Kirjoituksissa Jahve takaa ikuisena Jumala, että Israel ei koskaan lopullisesti tuhoudu vaan säilyy
--- Psalmeissa, kultissa ja yksilö-hurskaudessa on helppo nähdä ihmisen ylistys iankaikkisesta Israelin Jahvesta
--- Persian vallan ja Babylonian ikeen jälkeen kirjurit kehittelivät Persiasta saatuja ylösnousemus-tarinoita
--- Niiden perustana ovat havainnot luonnon kuolemisesta, ylösnousemisesta ja ikuisesta säilymisestä
--- Se taju siirrettiin ihmisen tasolle, jossa ihmisruumis syntyy ja kuolee mutta ei kuitenkaan lopullisesti
--- Paavali kirjoitti omassa tilanteessaan UT:iin Persian perinnettä tulkiten Jeesuksen ylösnousemuksesta
--- Paavalilla Jeesus Kristus tulee säilymään muuttumattomana iankaikkisesti kuten Platonin ideat
--- Enon ja Okun srk: issa jankataan luuloa Jeesuksen uniformiteettiin niin kauan kuin srk sitä tarvitsee!
--- Tuskin millään lailla Riekkinen tulee muuttamaan tuota luonnon ja uskonnon uniformiteetin lakia!
Okussa 3.12. -25 Jorma Luostarinen/ nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1380 blogia
tiistai 2. joulukuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 80.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
TUOMIOKAPITULI: MIKÄÄN EI SAA MUUTTUA
RIEKKINEN UUDISTAA KRISTINUSKON 62.
”Teol. tri T. Ruokanen Kotimaassa 12.11. -25. …piispa Riekkisen kirja Valoa ja pimeyttä … missiona on …uskon uudistaminen: ellei uskoa modernisoida, kirkko tulee häviämään, . esittää … uskon nykyaikaistamiseksi. … toistaa … Jeesus oli “viisauden opettaja”… “opastaa…”. …uskon ydin on lähimmäisrakkaus, ei … opinkappaleisiin. Jo 300-luvulla Areios opetti, että Jeesus ei ole Jumalan Poika vaan … ihminen, joka … osoittaa, miten meidän tulisi elää… . tuli … harhaoppi … torjuttiin … Nikean kirkolliskokouksessa (325), …. Riekkinen jättää … “metafyysiset spekulaatiot” … jäteastiaan. …. valistusfilosofian ja sitä seuranneen… liberaaliteologian …kritiikkiin: Kristinuskon opit Kolminaisuudesta, Jees. jumaluudesta, syntien sovituksesta… sekä usko… fyysiseen ylösnous:een ovat … “myyttisiä vertauskuv…”, eivät tosiasioita… …ei uuden luomisen ja ylösnousemuksen toivoa. “Kaikki on tässä elämässä!” … ajatus Jees. kuolemasta syntiemme sovittajana “pelaa halpahintaisesti syyllisyyden ja anteeksiantam…. noidankehässä”, … Jeesus tuo toivoa “ilman uhriajatusta”. … ylösnousemus ei ole fyysinen … vaan “henkinen…”, “Kertomukset tyhjästä haudasta ovat toissijaisia”,… Ylösnousemus oli opettajaansa ikävöivien… valaistuminen, … sisäisiä “…kokemuksiaan”. Ei …ruumis vaan hänen sanomansa nousi ylös. Riekkinen seuraa … R. Bultmannin ajattelua. Hän oli … “myyteistä riisuja”. Järjenvastaiset myytit ovat uskon esteitä …. Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta vaan ihmisten elämänkokem. kuvailevaa runoutta, joka auttaa… ymmärtämään itseämme,… vanhat uskomukset… eivät sovi nykyajan maailmakuvaan. … ”. Jeesuksen tehtävänä on auttaa … löytämään sisimpäämme kätketyt resurssit, jotka johtavat “elämään vastuullisesti ja rakastamaan rajattomasti”. Pelastus on sitä, että “vapautuu omasta itsekkäästä minästään ja alkaa elää uudella tavalla muita varten”,…. ”Olisi älyllisesti rehellistä, että hän esittäisi kristinuskosta poikkeavat mielipiteensä yksityishenkilönä eikä kirkon piispana”.
”NÄIN SANOO RAAMATTU” 4.i.
--- Tuomiokapitulille on helppo nakki, kun ihmiset riitelevät Raamatun kirjaimesta ja pilkusta
--- Katse ei kiinnity laitoskirkon rutiinikihoihin vaan he saavat piiloutua kulissiin
--- Tavis-srk:lainen ei ole paljoa perillä ihmisten tekemästä Raamatusta eikä siksi pysty keskustelemaan
--- Sellaiseen ei ehkä ole mitään tarvetta: ”Olla möllötettää vua varmassa kirkossa”
--- ”Ei se voe olla kokonaa viärässä, ku meitä on miljoonia mualimassa ja paljo tiällä Ootokummussakkii!”
--- Ehkä tunnetasolla riitely riittää riidanhaluiselle sielun kepeydeksi Enon Louhiojan temppelissä
--- Suonenjoella kutsutaan ensin syömään ja sitten papille jälkiruuaksi ”näin sanookin Herra – sinulle!”
--- Okussa ”näin sanoo Herra” tarkoittaa = olepas papin näköinen, tukka pois, saappaat pois ja nöyrtymään!”
--- Uskovainen ja ryhmänsä määrää ”näin sanoo Herra:n” eikä Raamattu ole tkli:llekaan enempää
--- Riekkisen, Sihvosen ja Malmivaaran kaltaiset Luther-antisemististit kirkossa tunnetaan ja tiedetään!
--- Kun ajatellaan yllä olevaa Ruokasen tekstiä Riekkisestä, se herättää uusia kysymyksiä
-- Kristinusko on 2000 v vanhaa kulttuuri-rutiinia maailman yhteiskunnissa eikä sitä aktiivisesti uudista kukaan
--- Riekkinen voi tietenkin kirjoittamisen halusta todeta jotain eikä aiokaan enempää
--- Teologia on häntä kiinnostanut ikänsä ja kokemuksellaan hän pystyy keskustelemaan alastaan
--- Yliopistossa, omissa tutkimuksissaan, seminaareissa ja kirkon töissä hänellä on laaja näköala ja kokemus
--- Siitäpä vaan kirjoittamaan entisten pohjalta ja ottamaan lainauksia piispa Spongilta
--- Yllä olevien pappien tutkimusten mukaan uskonto/ kristinusko syntyy ihmisten tarpeista
--- Jos kirkon ja kristinuskon ala vähenee, se kertoo siitä, että ihmisillä ei ole tarvetta
--- Jos ei ole tarvis, ei Riekkinen eikä kukaan muuta alamäen suuntaa
--- Kirkko 30000 kirkkokunnassa on tullut nykypisteeseen ja jokainen voi todeta sen tilastoista
--- Muissa yhteyksissä Riekkinen on viitannut latteasti siihen, että ”se on sitten ihmisiltä pois”
Okussa 2.12. -25 Jorma Luostarinen/ nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1379 blogia
Tilaa:
Kommentit (Atom)
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 129. SENSUROITU 2023 JA J...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
KIRKON PIRULLINEN KAHDEN REGIMENTIN OPPI Lainaus: ” Martti Lutherin aikanaan muotoilema luterilainen opetus Jumalan kahdesta hallinnasta. Lu...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...