perjantai 10. lokakuuta 2025

IHMINEN SIIRSI JUMALAN TAIVAASEEN VT: SSA 2. Jumalan synty -kirja 2025 esittelee Raamatun tutkimuksen tuloksia jumalien/ Jumalan evoluutiosta, esim. kappaleessa ”Jumala muutti taivaaseen”. ”Kuningasajan Israelissa Jahve asui temppelissä, joka oli portti jumalten maailmaan. Taivas ei ollut täysin tuonpuoleinen paikka, vaan temppeli oli jo taivasta tai ainakin taivaan eteinen. VT ei anna selkeää kuvaa siitä. missä tämä taivas sijaitsee. Taivaalla sanottiin olevan kansi, jossa taivaankappaleet liikkuvat, ja kannen takana velloi suuria vesimassoja. Käsitys aivan muualla ja korkealla sijaitsevasta taivaasta alkoi kehittyä sen jälkeen, kun Jerusalemin temppeli ( v. 586 eKr. ) ja Jahven patsas tuhoutuivat. Jahven asuinpaikkaa taivaassa alettiin korostaa, kun hänen kotinsa Jerusalemissa tuhoutui. …viimeisellä vuosisadalla eKr. Jahve asui selkeästi ainoastaan taivaassa. … Jahve ei enää ollut sidottu temppeliinsä. Siinä asui nyt ainoastaan hänen nimensä ja kirkkautensa läsnäolo. Nämä … teologiset käsitykset olivat yrityksiä perustella, miksi Jahvella ylipäänsä enää oli maanpäällinen asuinsija. … Ajatus Jumalan nimen tai kirkkauden asuinsijasta oli kompromissi . Sillä pyrittiin perustelemaan taivaassa asuva Jumala, jolla oli edustusto Jerusalemissa. Kun Jahve ei enää ollut sidottu temppeliin, täytyi tehdä selvä pesäero muihin alueen uskontoihin, joiden temppeleissä edelleen oli patsaita ja muita jumalien ilmenemismuotoja… Syntyi kuvakielto, joka erotti juutalaisuuden muista alueen uskonnoista. Israelin Jumalasta ei saisi tehdä minkäänlaista kuvaa, koska jos Jumalalla on kuva tai patsas, sitä pitäisi säilyttää jossain ja temppeli olisi luonnollinen paikka. Kuvakielto on seurausta Jahven oman patsaan tuhosta. Kielto oli niin tärkeä, että se lisättiin Dekalogiin eli kymmenen käskyn kokoelmaan, jolla on edelleen tärkeä asema juutalaisuudessa ja kristinuskossa. … Jeesuksen aikana kuvakieltoa tulkittiin tiukasti niin, ettei synagogissa ollut edes eläinten tai ihmisten kuvia. …. Kun Jumala oli näin pysyvästi muuttanut taivaaseen eikä hänestä voitu tehdä minkäänlaista kuvaa tai patsasta, hänestä tuli samalla abstraktisempi, kaukaisempi ja suurempi. Ero on ilmeinen kuningasajan Jahveen, jolla oli temppelissä asunut fyysinen ruumis ja jonka uskova saattoi kohdata… kasvoista kasvoihin. Abstrakti, kaukainen, mahtava ja kaikkivaltias on se Jumala, joka jäi vahvasti elämään länsimaisessa kulttuurissa.” 7. Raamatun syntymisen kehityskulku on yleinen fakta nykyeksegetiikassa. 8. Se että Raamattu on kokonaan lähtöisin ihmisestä, rikkoo perinteellisen länsimaisen tulkinnan, joka näkyi 1970-luvun papinkoulussa. 9. Kirjan kirjoittajat puhuvat Jumalasta samalla tavalla kuin vaikkapa jostain esineestä. 10. He eivät sano, että kirjureiden Jumala-käsityksessä Jumala muutti vaan Jumala muutti. 11. Siten ei välttämättä oleteta, että Jumalaa ei olisi olemassa, kuten netissä ilkeästi kirjoitellaan. 12. Ilmaisutavasta on kuitenkin lyhyt matka ateismiin pahalla tahdolla. 13. Kirjan kirjoittajat kertovat tieteellisen tutkimuksen löydöistä ja tekevät päätelmiä. 14. Tavallinen uskovainen ei pysy kärryillä vaan hämmästelee, sitten vihaa ”järkeisoppia” 15. Kirja mullistaa täysin perinteellisen käsityksen Raamatusta Jumalan sanana. 16. Kirkon teologinen perusta syntyy UT:n tekstien Jumalan ”ilmoituksesta” ( esim. Katekismus ). 17. Nyt sanotaan, että tekstit kirjoitettiin alkaen ihmisten tarpeista omaan ja yleiseen käyttöön. 18. Antroposentrinen tulkinta romuttaa täysin uskon yhteyden islamiin ja juutalaisuuteen. 19. Kirkolliskokouksella ja tuomiokapituleilla pitää olla kriisi kirjan kanssa. 20. Nyt voi Raamattua tajuta selkeämmin kuin 1970-luvun pappien tiedekunnassa, jossa luennoitiin kirkon piikkiin hyvässä hengessä sensuroiden ja lisäillen omien viiteryhmien etuun. Outokummussa 10.10 -25 Jorma Luostarinen netti: outokummun pappi luostarinen 1237 blogia alla linkki
IHMINEN SIIRSI JUMALAN TAIVAASEEN VT: SSA 1. Jumalan synty -kirja 2025 esittelee Raamatun tutkimuksen tuloksia jumalien/ Jumalan evoluutiosta, esim. kappaleessa ”Jumala muutti taivaaseen”. ”Kuningasajan Israelissa Jahve asui temppelissä, joka oli portti jumalten maailmaan. Taivas ei ollut täysin tuonpuoleinen paikka, vaan temppeli oli jo taivasta tai ainakin taivaan eteinen. VT ei anna selkeää kuvaa siitä. missä tämä taivas sijaitsee. Taivaalla sanottiin olevan kansi, jossa taivaankappaleet liikkuvat, ja kannen takana velloi suuria vesimassoja. Käsitys aivan muualla ja korkealla sijaitsevasta taivaasta alkoi kehittyä sen jälkeen, kun Jerusalemin temppeli ( v. 586 eKr. ) ja Jahven patsas tuhoutuivat. Jahven asuinpaikkaa taivaassa alettiin korostaa, kun hänen kotinsa Jerusalemissa tuhoutui. …viimeisellä vuosisadalla eKr. Jahve asui selkeästi ainoastaan taivaassa. … Jahve ei enää ollut sidottu temppeliinsä. Siinä asui nyt ainoastaan hänen nimensä ja kirkkautensa läsnäolo. Nämä … teologiset käsitykset olivat yrityksiä perustella, miksi Jahvella ylipäänsä enää oli maanpäällinen asuinsija. … Ajatus Jumalan nimen tai kirkkauden asuinsijasta oli kompromissi . Sillä pyrittiin perustelemaan taivaassa asuva Jumala, jolla oli edustusto Jerusalemissa. Kun Jahve ei enää ollut sidottu temppeliin, täytyi tehdä selvä pesäero muihin alueen uskontoihin, joiden temppeleissä edelleen oli patsaita ja muita jumalien ilmenemismuotoja… Syntyi kuvakielto, joka erotti juutalaisuuden muista alueen uskonnoista. Israelin Jumalasta ei saisi tehdä minkäänlaista kuvaa, koska jos Jumalalla on kuva tai patsas, sitä pitäisi säilyttää jossain ja temppeli olisi luonnollinen paikka. Kuvakielto on seurausta Jahven oman patsaan tuhosta. Kielto oli niin tärkeä, että se lisättiin Dekalogiin eli kymmenen käskyn kokoelmaan, jolla on edelleen tärkeä asema juutalaisuudessa ja kristinuskossa. … Jeesuksen aikana kuvakieltoa tulkittiin tiukasti niin, ettei synagogissa ollut edes eläinten tai ihmisten kuvia. …. Kun Jumala oli näin pysyvästi muuttanut taivaaseen eikä hänestä voitu tehdä minkäänlaista kuvaa tai patsasta, hänestä tuli samalla abstraktisempi, kaukaisempi ja suurempi. Ero on ilmeinen kuningasajan Jahveen, jolla oli temppelissä asunut fyysinen ruumis ja jonka uskova saattoi kohdata… kasvoista kasvoihin. Abstrakti, kaukainen, mahtava ja kaikkivaltias on se Jumala, joka jäi vahvasti elämään länsimaisessa kulttuurissa.” 1. Aikamoista tekstiä! 2. Vaikka potku papintöistä tuli 20 v sitten syytteellä ”kirkon tunnustuksen vastaisuus”, sydäntäni riipaisee yhä korvansa tukkineiden srk:n valiouskovaisten uho minua ja perhettä kohtaan. Matkan varrella piispan tuomiokapitulista tippui mitaleita heille. 3. Mitä minä sanoin Raamatun selitysopin faktoista, oli pientä ininää verrattuna yllä olevaan perinnettä rikkovaan korskeaan tekstiin, jonka kirjoittajat on kiitelty kirkonkin taholta. 4. Itselleni on järkyttävää lukea yllä olevaa. Jo lapsena minulla oli lapsen uskossa ikävä ikuiseen elämään, jos minäkin sinne pääsisin. Raamatun hyvä sanoma ihmiselle oli koko elämäni rakkaus ja perusta jaksamiselle eteenpäin syyllisenä ja kuolevaisena. 5. Kun oma aikani täällä jo ikäni puolesta alkaa päättyä, ymmärrän paremmin, mitä uskominen tarkoittaa. Pelastus Jeesuksessa on vain uskoa, ilman mitään muuta: näkemys, asenne, kokemus, minä ajattelen, itken, iloitsen, sovellan, toivon, elän läheisteni kanssa siitä. 6. Uskoipa ihminen tai ei, kaikkien loppu on yhdenlainen ja siihen se jää. Outokummussa 10.10 -25 Jorma Luostarinen netti: outokummun pappi luostarinen 1236 blogia alla linkki

torstai 9. lokakuuta 2025

IHMINEN RAKENSI JUMALASUHTEEN MALLIN VT.SSA Jumalan synty -kirja 2025 esittelee tutkimustuloksia Raamatun jumalien/ Jumalan evoluutiosta eli kehityskulusta. Kappaleessa poliittiset sopimukset jumalasuhteen mallina s. 118- esitellään historiallinen näkökulma, johon tavalliset tapakristitytkin törmäävät yksilötasolla, rippikoululaiset rovastin tunnilla ja eri uskovaisryhmät kohdatessaan ateistejaan ja vääräoppisiaan. Uskonasian historiallisten juurien tuntemus lisäisi jäitä hattuun. Baabelin vankeuden aikaan v. 586- eKr. Juudan valtion juutalaiset joutuivat Babylonian suurvallan alaisuuteen ja hallinnolliseen vasallisuhteeseen. S. 119-: ”Vasallisopimukset olivat yleisiä muinaisessa Lähi-Idässä. Niissä määriteltiin suurkuninkaan ja vasallikuninkaan välinen suhde. Kyseessä oli vahvemman valtion sanelema sopimus, jossa suurvallalle alisteisen vasallivaltion liikkumatilaa rajoitettiin vallitsevan voimatasapainon mukaisesti. Usein suuravalta oli ajanut pikkuvaltion niin ahtaalle…, ettei pikkuvaltiolla ollut muuta mahdollisuutta kuin alistua. Juudan kuningaskunta oli suuren osaa historiaansa alisteisessa asemassa jollekin suurvallalle: Assyrialle, Babylonialle tai Egyptille. Kulloisenkin tilanteen mukainen vasallisuhde määriteltiin sopimuksessa, jossa oli lueteltu tarkat ehdot. Siinä mainittiin sopimuksen edut mutta myös seuraukset ja rangaistukset, mikäli vasalli rikkoisi sopimusta. Keskeinen seikka eli vasallin lojaalisuus suurkuningasta kohtaan sulki pois liitot muiden kuninkaiden kanssa. Vasallin tuli olla uskollinen ainoastaan yhdelle kuninkaalle, jonka puolella se lupasi taistella kaikkia suurkuninkaan vihollisia vastaan. Uskollinen vasalli saisi suurkuninkaan suojeluksen ja tuen muita vihollisia vastaan. Kirjurit omaksuivat vasallisopimusten uskollisuusperiaatteen määrittelemään, millainen suhde Jahven ja Israelin välillä tulisi olla vuoden 587 eKr. jälkeen. Jahve vastasi siis suurkuningasta ja Israel vasallikuningasta. Kirjurit kaavailivat jumalasuhteen siten, että Israelilla saisi olla vain yksi jumala. Muita jumalia ei saanut palvoa, vaan niitä tuli aktiivisesti vastustaa. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että muiden jumalien alttarit, patsaat ja kulttiesineet tuli hävittää. Mikäli Israel tällä tavalla osoittaisi uskollisuutensa Jahvelle, Jahve puolustaisi Israelia sen vihollisilta ja suojelisi onnettomuuksilta. Saattaisi ensin tuntua vieraalta ajatukselta, että YYA-sopimuksen kaltainen poliittinen sopimus olisi voinut vaikuttaa Jumalan historiaan ja toimia jumalasuhteen mallina, mutta todisteet puhuvat puolestaan. Sen lisäksi, että vasallisuhdetta voidaan VT:ssa kutsua liitoksi tai sopimukseksi vasallisopimusten tekstejä on käytetty… vain vähän muokattuina joissakin VT:n teksteissä, joissa määritellään Jahven ja Israelin välistä suhdetta. ( siunaukset, kiroukset ). Jumalan historian kannalta sopimustekstien vaikutus oli valtava, koska sopimusten mallin mukaisesti uskollisuusperiaate nostettiin keskeiseen asemaan ja siitä tehtiin ehdoton. Muut jumalat rajattiin pois, koska ne uhkasivat Jahven kanssa tehtyä liittosopimusta ja siihen sisältyvää uskollisuuslupausta. …ilman vasallisopimusten mallia kolmea monoteististä uskontoa, juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia tuskin olisi olemassa sellaisena kuin ne tunnetaan. Vasallisopimukset loivat pohjan uskonnolliselle ehdottomuudelle…, että on olemassa vain tietty, oikea tapa harjoittaa näitä uskontoja.” 1. Nykykirkossa Suomessakin kaukana ollaan, kun kiistellään VT:n Jumala-ihminen-suhteesta. 2. Keksityt nykytunnustukset ovat täyttä potaskaa Raamatun juonteisiin verrattuna. 3. Kultin liturgia on vain ulinaa jostain muusta kuin VT:n Jumalan kohtaamisesta. 4. Komeat kirkkotalot, papin hepeneet, tuomiokapitulit: Mihin kukaan tarvitsee? Outokummussa 9.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1235 blogia
IHMINEN RAKENSI JUMALAN UUDELLEEN VT:SSA Jumalan synty -kirja 2025 esittelee tutkimustuloksia Raamatun jumalien/ Jumalan evoluutiosta eli kehityskulusta. Papintöissä näin ja koin sen sekamelskan, kun papit, profeetat ja uskovaiset uhosivat. VT:n juutalaisten pakkoalistaminen Babylonian suurvallan vasallivaltioksi ja pakkosiirtolaisuus eli Baabelin vankeus v. 687 eKr., tuotti paitsi suunnatonta kärsimystä myös juutalaisuuden rajat uskontona, kirjallisuuden kasvun ja muutti perinteistä polyteististä, henoteististä ja monolatrista Jumala-kuvaa. S. 115-118. ”Uskalias kapina Babyloniaa vastaan oli päättynyt Jerusalemin valloitukseen ja Juudan (etelä-valtio) kuningaskunnan lakkkauttamiseen. …Yhteiskunnan perusrakenteet olivat murskana. Jumalan historian kannalta merkittävin tapahtuma oli Jerusalemin temppelin tuho. …Jahvella ei ollut enää asuinpaikkaa ja Jahven patsas ja Asera (jumala) tuhoutuivat….temppelikulttiin sidottua uskontoa ei voinut harjoittaa perinteisin menoin. Kuningasajan Jahve oli kuollut. Umpikuja käynnisti muutosprosessin, joka johti juutalaisuuden syntyyn. Uusi uskonto perustui aivan toisenlaisiin lähtökohtiin kuin kuningasajan (Saul, Daavid, Salomo) uskonto, ja se poikkesi kaikista muista uskonnoista. Uudet ajatukset loivat pohjan kahdelle muulle uskonnolle, kristinuskolle ja islamille. … temppelin tuhon myötä papisto menetti yhteiskunnallisen asemansa ja …valtansa kansaan. …uskonnollinen valta siirtyi … joukolle hovin entisiä kirjureita, joilla oli ollut …asema hovissa ja kuningaskunnan hallinnossa. Monarkian tuho merkitsi heille… menetystä hovissa, mutta heillä oli…verkostunutta osaamista ja tietoa. … tekstien ja niiden sisällön hallinta. …He olivat eturivin poliitikkojen taustalla… …kirjurit olivat avainasemassa, sillä he … vaikuttamaan yhteisön tulevaisuuteen. … joukko kirjureita alkoi tulkita katastrofia ja mennyttä historiaa uudesta näkökulmasta sekä pohtia tulevaisuutta. Kun kaikki oli avoinna totaalisen tuhon jälkeen, oli helpompaa …ajatella asioita kokonaan uudella tavalla…eli puhtaalta pöydältä. Tämä mahdollisti sen, että kirjurit pystyivät luomaan aivan uudenlaisia käsityksiä Jahvesta, jumalista ja jumalasuhteesta. Tulkitessaan asioita uudesta näkökulmasta entiset hovin kirjurit hyödynsivät tekstejä, joiden parissa he olivat työskennelleet kuningasajan hallinnossa. …Näiden tekstien avulla kirjurit kehittivät käsityksiä Jahve-uskonnosta, joka ei olisi riippuvainen temppelistä ja kuningasinstituutiosta.” 1. Aikamoista tekstiä verrattuna perinteellisiin kristillisiin käsityksiin. 2. Raamatun tekstejä keksiessään Ihminen loi Jumalan ja kehitteli mieleisekseen historian matkalla. 3. Raamatun jumalat/ Jumala kuvastavat Israelin kansan historian eri aikakausien yhteiskunnan tilanteita: arvoja, etiikkaa, valtasuhteita, politiikkaa, uskontoa pappeineen, uskovineen ja instituutioineen. 4. Jumala oli eri aikoina aikansa mukainen kirjoituksissa, kultissa ja ihmisten kokemuksissa. 5. Ihminen päivitti Jumalan aina uudelleen tilanteita ja olosuhteita palvelemaan. 6. Jumala rakentui entisen pohjalle yhteydessä Lähi-Itään, sen jumaliin, kirjoituksiin, myytteihin, satuihin ja legendoihin. 7. Vallitsi uskonnollinen ja aatteellinen moneus, josta ihmiset valitsivat Raamattuun heille sopivia tekstejä uusiokäyttöön. 8. Baabelin vankeus oli monenlainen tuho ja monenlainen rikkaus. Outokummussa 9.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1234 blogia

tiistai 7. lokakuuta 2025

KOOSTETTU JUUTALAINEN JESHUA, JOSTA LUOTIIN PAKANOIDEN JEESUS-KRISTUS Raamatuntutkijat pastori Paavo Huotari ja teol, tri Ville Mäkisalo kirjoittivat v. 2023 kirjan Sensuroitu – Raamatun vaiettu historia. He esittävät kriittisen teologian, kansan suussa liberaaliteologian, tuloksia Raamatun Jumalan ja eri hahmojen synnystä ja evoluutiosta perinteessä. Tieto perustuu arkeologian kirjallisiin ja esinelähteisiin nykyisen Israelin alueelta ja ympäristöstä Lähi-Idässä alkaen joskus 1800 vuotta e.K.r.. S. 94. ”VT:n kuningas Daavidin evoluutio muistuttaa… piispa Henrikin matkaa kirjallisissa lähteissä. Daavid-kertomusten ytimessä saattaa olla pieni historiallinen tosiseikka, mutta sen ympärille on kasvanut jatkuvan kirjallisen lainaamisen ja muokkaamisen kautta uusia kerrostumia…. Tätä kirjallisen kasvun prosessia pystyy … seuraamaan vertailemalla säilyneitä… käsikirjoituksia, kuten oli Daavidin ja Goljatin tapauksessa. Kuningas Daavid on eräänlainen KOKOAVA HAHMO, joka vetää eri kirjoitusten langanpäät yhteen. Jumala lupasi Israelin… Aabrahamille ikuisiksi ajoiksi maan ja kansan. Daavidin kuninkuudessa ja … valtakunnassa lupaus näytti toteutuvan. Myöhempiä vaiheita kuvaavat kirjat … kertovat tuon kuningaskunnan tuhoutumisesta sekä tuhon syistä ja…. Daavidin aikaisesta kuningaskunnasta tuli syvän kaipauksen kohde. Samuelin kirjojen mukaan … Daavid oli Jumalan valitsema ja kansansa hyväksymä kuningas.” UT:n lukijat tietävät, että tekstien kirjoittajat, redaktorit eli kirjurit, kertovat juutalaisen Jeshuan suhteesta Israelin menneisyyden kuningas Daavidiin. Juutalaispainotteisessa MT:ssa luetellaan Jeshuan sukupuu Daavid keskiössä. Evankeliumeissa kansa huutaa ”Hoosianna Daavidin poika!” Kansa arvuuttelee Jeshuaa Kristukseksi ja Messiaaksi, Daavidin pojaksi. Hänet liitetään Daavidin kuningassukuun. Ko. tutkijat sanovat, että kuningas Daavid on ”eräänlainen kokoava hahmo”. Kun lukee UT:n syntyhistoriaa, tajuaa, että Jeshua on paljolti kooste, jonka persoonassa näytetään, miten profeetta, opettaja, parantaja ja ihmeiden tekijä toimii ja mitä sitten tapahtuu. Kokoava hahmo tarkoittaa myös, että Jeshuan kaltaisille tyypeille saattaa käydä kaikkina aikoina myyttisen ajattelun ohjatessa ihmismassoja vähän samalla tavalla kuin hänelle: Ensin ihastellaan, sitten vihastellaan! Kun Daavid eli suur-valtakuntansa aikaa, hänellä ehkä oli ihastelijoita enemmän. Kun Jeshua-äijä suuntasi rakkautensa hylkiöiksi haukutuille, maisteri-rabbit, poliitikot, ( synedriun eli neuvosto, papit, yliopisto, maan hallitus ja korkein oikeus ) juoni hänet murhattavaksi Golgatan hirteen pois hyvien instituutioiden virkamiesten ja kunnon kansalaisten silmistä. Pappina keräsin UT:n Jeshuan arvonimiä ( myöhemmän pakanoiden Jeesuksen), joista useat tulevat VT:n Israelin kuningasideologiasta ja ympäristömaiden kuninkaan/keisarin palvonnasta: Jumala, Jumalan Poika, Daavidin poika, Ihmisen Poika, rabbi, Herra, Vapahtaja, Tie, Totuus, Elämä, Ylimmäinen pappi, Mestari, Messias, Herran Voideltu, Poika, juutalaisten kuningas, Logos-Sana, Riivaaja, Belsebul, Saatana, Israelin kuningas, Aabrahamin poika, opettaja, Joosefin poika, Marian poika, profeetta, Jumalan Kristus, Immanuel, Jumalan pyhä, kuningas, juutalaisten kuningas, sooteer-vapahtaja, pelastaja, lunastaja. On selvää, että Jeshua-äijä ei omaa kaikkia arvoja, vaan hänen persoonaansa ja nimeensä koottiin 1800-vuotisen perinteen arvonimiä, joilla korostettiin hänen merkitystä hänen jenginsä kokemuksessa. Israelin uskonnollisen perinteen Daavid-tähdestä ihmiset loivat Jeesus-tähden nykyisyydessä ja tulevaisuudessa. Paavali kokosi Jeesus-Kristuksessaan kaikki siihenastiset VT:n Jumalan aarteet, joista avautui uskonnon pelastustie Israelille ja kadotetulle ihmiskunnalle takaisin Jumalan yhteyteen. Myös meidän päivän Netanjahu ammentaa Daavidin valtakunnan perinteestä pelastavan onnellista uutta aikaa! Miten käy? Outokummussa 6.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki, 1233 blogia

maanantai 29. syyskuuta 2025

TEOS: SUURET OIKEUDENKÄYNNIT IHMISKUNNAN HISTORIASSA, 2024 Luin yllä olevan teoksen, jonka ovat kirjoittaneet oikeushist. prof. Jukka Kekkonen ja teol. prof. Jyrki Knuutila. He ovat koonneet joukon poliittisia ja uskonnollisia henkilöitä, jotka kokivat oikeusmurhan. Jotain vastaavaa ovat kokeneet sadat tuhannet ihmiset! Tuo asetelma syytetyn penkillä isoa vastaan on minulle tuttu, kun 30-vuotisena pappiaikana kävin läpi 16 srk:n tekemää kantelua Kuopion tuomiokapituliin. Kierrätin vastineita korkeimmissa oikeuksissa. Koin jo Enon srk:ssa 29-vuotiaana 1970-luvulla valtaan perustuvaa kiusaamista, syrjäyttämistä, herjoja, pelotteluja, kehotuksia poistua, kunnes Outokummussa virasta pidättämisiä ja potkut papinvirasta ja pappisvirasta eli papin oikeuksista v. 2006 ”kirkon tunnustuksen vastaisuudesta”. Pitääkseni työpaikan aloin kierrellä omalla ajalla srk:n raittia saadakseni tukijoita ja itseni tutummaksi kuin mitä kantelijat herjasivat kenkiäni, tukkaani ja kielimurrettani piispalle. Niin syntyi viran lisäksi 16000 ilmaiseksi tehtyä spontaania kotikäyntiä seurakuntalaisten koteihin. Kiitosta ei tullut kirkolta! Luin netistäkin tuomioni, jossa pöpötettiin kyökkiteologiaa ohi asiani. Syytä potkuihin ei yksilöity. Kysyessäni sitä piispan tuomiokapitulissa asessori vastasi: ”Sitä ei sinulle sanota, riittää, että me tiedämme sen!” Kun luin ko. teoksen tarinoita, voin lämmöllä asettua heidän viereen yhteisessä kokemuksessa. Siitä syntyi 1231 blogia nettiin haulla ”outokummun pappi luostarinen”. S. 274. ”Sokrates oli kummajainen Ateenan demokratiassa. Hän edusti alempia yhteiskuntaluokkia. Yläluokka piti häntä joukkoonsa kuulumattomana häirikkönä, … röyhkeänä, ja halusi päästä hänestä eroon. …syyttäjät käyttivät … ideologiaa, … uskonnollista aatejärjestelmää, saadakseen hänet tuomittua kuolemaan. …syytteen taustalla oli 3 asiaa: suurvaltapolitiikka, Ateenan sisäpolitiikka ja syyttäjät tunsivat henkilökohtaista vastenmielisyyttä S:ta kohtaan. Kun mikään näistä todellisista motiiveista ei ollut riittävä kuolemantuomion aikaan saamiseksi, kanteen perustaksi valikoitui uskonnollisella ideologialla perusteltu syy: …nuorison turmeleminen.” s. 274. ”Myös Jeesuksen oikeudenkäynti liittyi … suurvaltapolitiikkaan, jossa Rooma laajensi valtapiiriään…. Tämä vaikutti alueen sisäpolitiikkaan ja uskonnollisiin yhteisöihin. Sisäpoliittisena toimijana … oli juutalainen uskonnollinen eliitti, joka pelkäsi Jeesuksen opetusten murentavan sen … vallan. Eliitti kadehti Jeesuksen toimintaa riippumattomana uskonnollisena opettajana, joka oli taipumaton kirjanoppineiden edessä ja johon ei voinut vaikuttaa mitenkään. Uskonnollinen eliitti hyötyi siis Jeesuksen kuolemasta, mutta se ei voinut itse tuomita kuolemaan rikkomatta omia uskonnollisia sääntöjään. Lisäksi kuolemantuomiolla tuli olla roomalaisen esivallan suostumus. Juutalainen uskonnollinen eliitti verhosi syytteensä… poliittiseksi, koska se ei onnistunut vakuuttamaan roomalaisia viranomaisia Jeesuksen syyllisyydestä uskonnollisin perustein. … He muunsivat omaa juutalaista oikeustapaansa ja muokkasivat roomalaisten viranomaisten mieltä asiassa. Lopulta uskonnollinen eliitti sai roomalaisen esivallan toteuttamaan kuolemantuomion. Ylin roomalainen toimenhaltija joutui toimimaan poliittisista syistä omantuntonsa vastaisesti ja toteuttamaan oikeusmurhan.” Uskontohistorioitsija Arne Runebergilla on analyysi virkamiehen, esim. Pilatuksen omantunnon, viran, lain ja sosiaalis-yhteiskunnallisen välttämättömyyden yhteensovittamattomuudesta: Hän kelpo virkamiehenä joutuu tekemään lähimmäisensä, esim. Jeesuksen oikeutta vastaan. Lue Jesu korsfästelse i regionshistoriska belysning, 1952. Sen pitäisi olla jokaisen papin ja uskovaisen käsikirja, kun Raamatusta revitään omassa teltassa ainoaa oikeaa Jumalan sanaa laitoskirkon siunauksella! UT:n Paavalilla 2000 v sitten Kristus tarkoittaa aikansa kulttuurin ihmisen ideaa, abstraktista ihmistä, täydellistä ihmistä, ihmistä yleensä, ihmiskuntaa. ”Pelastus tulee Kristuksessa” eli uskossa häneen, hänen nimessään, joka nimi Jeshua eli pakanoiden Jeesus on korkein. Liekö jo tänään pykinyt Rooman keisarin perustaman valtiokirkon sotilastuomiokaapeli, kun pappi ja pappien opettajat todistavat kirjoissaan Sensuroitu 2023 ja Jumalan synty 2025, että ihminen loi Jumalan omaksi kuvakseen Raamatun 1. lehdeltä alkaen? Minä toin työssäni esiin joitain vähäisiä kaikkien pappien tietämiä faktoja, joilla halusin vapauttaa kuulijat fraaseista tekstien uskoon. Toiselle mitali, toiselle kenkä! Siinä valtion uskontolaitoksen luoman Jumalan oikeus! Outokummussa 29.9. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1232 blogia

torstai 25. syyskuuta 2025

NUORENA PAPPINA KIRJOITETTUA 1970-LUVUN UIMAHARJUSSA 13. LUOMISUSKON JA KEHITYSOPIN VÄLILLÄ EI OLE RISTIRIITAA Mielipiteet jakaantuvat kahtia: toiset ovat luomisuskon kannalla kehitysoppia vastaan ja toiset kehitysopin puolesta. Käsittääkseni lähempänä totuutta on näkemys, jonka mukaan luomisusko ja kehitysoppi yhdessä sanovat ihmiselle jotain tärkeää. Molemmat, tosin eri näkökulmista, vastaavat siihen, mikä on ihmisen paikka ja tehtävä luonnon osana. Raamatun mukaan ihminen on Jumalan luoma olento hänen luomassaan maailmassa. Se on uskontotuus. Kehitysopin mukaan ihminen on oliolajina jatkuvan muutoksen ja kehityksen tulos. Se on tieteen totuus. Nämä totuudet täydentävät toisiaan mutta eivät välttämättä ole vastakkaisia ja toisensa poissulkevia elämää tulkittaessa. Luomisuskon näkökulmasta Jumala pysyy jatkuvasti Jumalana ja ihminen ihmisenä mielipiteistä riippumatta. Ihminen ei voi tiedollaan horjuttaa Jumalaa. Kehitysoppi on luodun ihmisen löytämää tietoa luodussa maailmassa. Se tieto on syntynyt ihmisen ehdoilla ja tietämisen halusta. Usko Jumalaan avautuu vain uskosta käsin ja tieteen tieto vain tietämisestä käsin. Uskominen on oma pelinsä ja tietäminen omansa. Kummallakin ihmisen toiminnalla on sääntönsä, joilla toimia. En halveksi kehitysopin pyrkimystä totuuteen vaan kunnioitan ja arvostan sitä. Tietämisen tieto ei ole kristitylle millään lailla vaarallinen asia vaan juuri kristittynä olen velvollinen näkemään elämän mahdollisimman totuudellisesti. Jos tieto vie meitä totuuteen päin, niin OK. Jotakin on vialla käsityksessä, että tieto veisi uskon pois. Sääli uskovaista, joka pelkää tietoa, joka voi viedä häntä ja koko ihmiskuntaa eteenpäin. Yksi Jumalan hyvä lahja onkin se, että ihminen on kykenevä tutkimaan asioita ja ratkaisemaan ongelmia suppeammin ja laajemmin maailmassa. Luojaansa luottava ihminen voi rohkeasti jatkaa ponnisteluja kohti totuutta uskoen, että hän kaikessa vaivassakin toteuttaa hyvän Jumalan hyvää suunnitelmaa. Tietämisen synnyttämät ongelmat todistavat ihmisen epäonnistumisesta eikä Jumalan. Outokummussa 19.9. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1215 blogia

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 131. SENSUROITU 2023 JA JU...