sunnuntai 2. kesäkuuta 2024
Syntyminen johtaa kuolemaan.
Kuolemassa lakkaan olemasta, vaikka sanonkin
sen käyttämällä positiivista ilmaisua.
Maailmassa ei ole sanaa eikä käsitettä, jolla
kuoleminen il maistaan. Maailmassa on vai positiivisia
lauseita. Ja kieli on aina positiivinen.
Oleellisesti TEEN maailmassa.
Mikä minussa tarkkailee itseäni?
Mikä minussa vai miten minä tarkkailen objekteja?
Kun puhutaan ”psyykestä”, tulee mieleen vastaavia
ilmaisuja kuin ”pöytä”, ”tuoli”, ”talo”, jne.
”Psyyke” ei voi viitata erilliseen ihmisen osaan.
Ihmisessä ei ole psyykettä mutta kielessä on ”psyyke”.
Meillä on taipumus konkretisoida kieltä,
tajuta abstraktiset kielen käsitteet niin, että ne muka viittaavat entiteetteihin
sellaisissakin tapauksissa,
joissa sana ei viittaa tai sen ei tiedetä viittaavan
mihinkään. Kuten sanat Jumala, henki/ruumis, absoluutti, superego, libido, jne.
Me puhumme tosiaankin asioista, joista ei voida
puhua. On kyllä oikein puhua sanoista ja käsitteistä,
mutta niistä puhuminen on kaukana reaalisesta maailmasta.
Meidän tieteemme tulee olla tietoa tosiasioista eli
maailmasta sellaisena kuin se on. Kieli on todellisuuden
kuva, ei sama millään tavalla kuin todellisuus.
”Uskon Jumalaan”. Mitä se tarkoittaa eli mikä on sen referenssi?
Uskoa.
Jumala.
Mihin uskon, jos uskon Jumalaan?
”Uskon peikkoihin”. Faktisesti kuvittelu = uskominen tässä tapauksessa.
”Kuvittelen Jumalan” = ”uskon Jumalaan”, koska kukaan
ei tiedä, mikä ja millainen Jumala todella on. Pääsemme vain Raamattuun, yhteen kirjaan.
lauantai 1. kesäkuuta 2024
Alamme nähdä maailmaa kokemuksiemme muuttuessa
muutosten mukaisesti.
Jos luen kirjan, löydän maailmasta yhtymäkohtia sen ja
kirjan kesken.
Maailmani muuttuu jatkuvasti kuten
solusysteeminä muutun – mutta aivan
toisella tavalla.
Teen kaiken ennen kuolemaani.
Jokainen tekee kaiken ennen kuolemaansa.
”Jokainen kuolee oman kuolemansa”,
mitä se sitten tarkoittaneekin?
Puhumme ja kuvittelemme ymmärtävämme
asioita, joista ei voida puhua eikä
niitä voida ymmärtää.
Voimme puhua niistä miten paljon tahansa,
mutta kun kysymme ”mitä tarkoitat”, putoaa
pohja pois ja huomaamme, että voimmekin vasta
pyrkiä tietoon niistä ja kenties huomata,
että se ei ollutkaan mahdollista. Onko meidän
silloin hylättävä kaikki aikaisemmat lausumamme
edellisistä asioista, joita ei vielä olekaan olemassa.
Ovatko asiat ja esineet olemassa vasta
meidän löydettyämme ne?
Oliko Amerikka olemassa ennen Columbusta?
Löysikö Columbus Intian, jonne hän luuli
tulevansa vai Amerikan, jonne hän ilmeisesti
ei luullut tulevansa?
Maailmassa ei ole itsestäänselvyyksiä.
Ihminen on aivoillaan pukenut tosiasioita ja
kuvitelmia sanoiksi.
Puhumme useammin kuin luulemmekaan sanoista
kuin niitä vastaavista tosiasioista.
Tunnen pelkoa mutta en aina tiedä, mitä pelkään.
Mutta vaikka voisinkin nimetä pelkoni kohteen,
voisin erehtyä, sillä eihän nimeäminen
tee kohdetta pelättäväksi.
Voin erehtyä yhtä suurella syyllä
kaikissa tapauksissa.
Minulla on tuntuma itseeni.
Voin tarkkailla itseäni niin
kuin voin koskettaakin itseäni.
Minä olen kohde siis minälle.
Tämä vaatii ajattelua ja tajuamista.
23.12.1975
Elämme vain kerran ja kuinka harvoja
se järisyttääkään!
Olen olemassa, kun elän.
En ole olemassa, kun kuolen.
Kuolema ilmaistaan helpommin negaatioin kuin positioin,
sillä näin voimmekin vain tehdä, koska kaikki ilmaisut,
negatiivisetkin ovat positioita.
Emme voi oikeastaan puhua kuolemasta emmekä kuolemisesta,
koska puhumme koko ajan vain elämästä ja elämisestä.
Voin tarkastella maailmaa ja tuntea
itseni siihen kuulumattomaksi ja olemattomaksi.
Kun lakkaan olemasta, en merkitse luonnolle enempää
kuin jos puu kaatuu kadulle, nii se viedään kunnosta riippuen johonkin erityiseen paikkaan - minut
hautaan, puu esim. polttouuniin.
Olen vähän ja paljon riippuen arvomitasta,
jolla minua, jolla on yksi nimi, mitataan.
Arvot ovat ihmisten keksimiä kuten niin
lukuisat asiat, oliot ja prosessit tässä
maailmassa – toista tuskin onkaan.
Tiedän, että synnyin 1949.
Kuolinpäivääni en tiedä.
Jos tietäisin?, mitä se minua tai muita liikuttaisi.
Kollektiivista ihmistä ei ole olemassa.
On yksilöolijoita ainoastaan.
Ihminen niin kuin muu olio on ainutkertainen.
Kirjoihin on talletettu perinnettä, esim. tietoja.
Me arvotamme kohteita ja itsemmekin.
Minuus on itse.
Olen minä.
Mitä se tarkoittaa?
Olinpa varma, luulen, tiedän tai kiellän, että kuolen
tulevaisuudessa, niin joka tapauksessa kaikki tähän asti
eläneet ovat tuhoutuneet. Mutta kokivatko he loppunsa?
Ei kai. He eivät kokeneet. Jos kokivat, he eivät
kuolleet vielä sillä hetkellä.
Kuolemaa ei koeta, kuten L.W. oikein sanoo. Ihmiselle on salaisuuksia, mutta niitä ei ole maailmassa, koska
maailma on annettua, siis positiivista.
Maailma on enemmän kuin sanomme sen olevan.
Meille tosin maailma on lausumamme siitä.
Emme tunne ilmeisesti koskaan maailmaa
eräässä täydellisyys-merkityksessä.
.
Kuljin kerran katua – joka muistutti latua
suoraviivaista, määränpäistä.
Kun tulin kotvan matkaa ja päämäärään,
huomasin, ettei katu tuo koskaan lakkaa
eikä sillä ole määrää.
Luulin kerran eläväni, uskoin, toivoin,
ja kuvittelin. Sitten, aivan pian,
kaikki kuin selveni: vain kuvittelin.
Kerran kuljin hississä, joka oli aivan
pimeä. Olin mielestäni kuin haalea
muumio arkussa – tyhjässä.
Luulin, että Jumala oli yksin kertaisesti
vain olemassa. Mutta sitten sain
selville, ettei Jumala ollutkaan yksin-
kertaisesti vaan toisella tavalla - eräällä
tavalla yksinkertaisille.
Istun ja hakkaan kirjoituskonetta.
Luen ja selaan lehteä. - Teen.
Istun ja luen. - Aina niin samalla
tavalla.
Jokapäiväisyys voi olla ikävän näköinen ja
nolla. Joskus nolla on pyöreä ikävyys, joka-
päiväisyyttä.
Koen maailmaa viidellä aistilla.
Haistan, maistan, kuulen, näen ja
tunnen.
Näillä elimillä luon maailmani ja
ne ovat maailmani.
Olen mikrokosmos – pienoismaailma.
Aatos syntyy, mutta syntyykö maailma?
Syntyykö maailma, kun minä synnyn?
Ja milloin se lakkaa olemasta –
kuollessaniko?
23.12.75
Lääketiede sanoo fyysisestä todellisuudesta,
sanooko siis teologia mitään? Mistä se puhuu?
Juuri tuo ”mistä” olisi selvitettävä.
Mitä eroa on lauseilla ”joulupukki tuo lahjoja”
ja ”Kristus sovitti maailman”?Kumpi on
varmempi väite, jos kumpikaan!
Sanon ”näen auton”, mutta mitä minussa juuri
silloin tapahtuu? Mitä tuo ”näen” oikeastaan
on? Mikä on sen merkitys eli referenssi?
Ei kuolema ole jossakin tuntemattomassa
tulevaisuudessa.
Vaan minä olen kuolevainen, koska olen ole-
massa ja nykyisyydessä.
Minulla on alkuni, oloni ja tuhoni.
Alkuni on tuhoni. Ja sen syy.
Olen olevainen, siksi kuolevainen.
Elämä on kaari, jolla on alkunsa ja loppunsa.
Se on se, mikä kaaren väliin jää.
Jos tunnen ikävää, se on sitä.
Jos tunnen ylevyyttä, en tunne vasta-
kohtaa.
Mutta kaari on, mitä olevainen olossaan kohtaa,
mitä teitä hän kulkee ja harhailee.
Ja sitähän elämä on: Jatkuvaa tuskaa, ilo ohi
kulkee, onni pakenee, tuho odottaa.
Itsemurha on murha.
Sillä on motiivinsa
ja oikeutuksensa.
Itsemurha on teko
tekojen joukossa.
Niin kuin ihminen on
ihmisten joukossa –
keskellä ja kuitenkin
kuin laidalla ja yksin.
”Itsemurha on väärin” on
huudahdus.
Mutta onko itsemurha vää-
rin?
Tuo huudahdus on monelle
koettuna kauhistus, salassa
tajunnalle pidetty ajatus.
Entäpä, jos sittenkin, olenkin niin ajatellutkin,
tullut totuuden tuntoon?
Katson taas kerran, hetken verran
meren rantaa siintävää.
Katson lintua liitävää,
puuta rannalla huojuvaa.
Kesä Suomessa on kaunis, enää siihen puoli vuotta.
Pois en mennä tahtois,
kantaa huolia suotta.
Panen huolet, minne tahdon ja
tahdonkin: pienen kiven koloon.
Lapsi leikkii hiekkalaatikossa.
”Mitä mietit lapsikulta”, ” kysyn
sulta pienokainen”.
”Mikä sinustakin tulee?”
Hetken tauko. Ja hiekkatorni.
”Teen tornin, en ole lapsi,
minustakin hienosäikeinen ru-
noilija tulee aikanaan”.
Kaksi lasta laatikolla.
Kolmas laatikon laidalla.
Riita suuri laatikossa.
Ei riitaa poissa.
Toiset kahden, yksi
yksin, kumpiko on pa-
rempi: toraa ja riitaa
vai riitaa ja toraa.
Olen yksin maailmassa, kuolen ja tuhoudun –
ennemmin tai myöhemmin.
Maailmassa huolen kannan, en maailman ulkopuolella.
Pikemminkin olisin muuta joskus, en vain aina
myöhemmin ja myöhemmin, sitten ja sitten,
niin kuin ajatus toistaa.
Ja kuitenkin: vain maailmassa – hetkenä, joka itseään
toistaa.
Maailmassa oleminen on ikävää, turhaa ja tarkoituksetonta.
Mutta loppu tulee, aika kuluu umpeen.
Ei ole joskus minulla ikävää, turh. ja tark.
On vain tullut loppu, kun pyörä pyörä pysähtyi, mahdollisuus
meni umpeen.
Tuolini natisee.
Kuulen äänen.
Tunnen myös.
En kuvittele ketään selkäni taa.
Aika hurisee, olen, istun myös ja ajattele:
tämäkin kaikki nyt tapahtuu – kohti loppua
hiljalleen.
Kuulen juuri nyt huminaa.
Ne ovat autoja.
Eivät minun, jos kenenkään.
Esineet liikkuvat paikasta toiseen.
Ne aiheuttavat kolinaa, maalaisille ne ovat outoja, pirun, ei penninkään
arvosta.
Raha on materiaa.
Minulla on materiaa mutta ei rahaa.
Kaikki materia ei ole rahaa ja se
pahaksi onneksi.
Mutta monelle tuo materia, aine, tuo
pelkkää pahaa,
onnettomuudeksi ja vie tuholle ja
tulee kirotuksi.
Sairas ihminen on ihminen.
Hän on sairaalassa ja sairastaa.
Lääkärit ja hoitajat ovat terveitä ja
sanovat: ”Ihminen tuo, mi huolia luo
tuskissa on, pirun pauloissa, kirjaa
herjaa.”
Piru tuo, kohta tulee, noutaa, ottaa
omansa.
Tyytyväinen hän on.
Mielensä ei onneton.
Velikulta veitikka, saatikka sitten,
kielensä, sukkela on, jouduttaa –
tuhoa, tuskaa poistaa.
Jumala on joskus voimaton.
Hän on avuton.Piru parka pihdeissään, puottaa hiilen
hehkuvan. Köyhä on hän miehiään,säälii vai omiaan.
Helpotuksen suo, huolet nuo,ottaa pois ja rauhoittaa.
Hiilen antaa omalleen, rauhan
tuo – hän sanoo: sielulleen.
Joulupukki ja piru menivät metsään
synkkään kuin mihinkin.
Päivisikin siellä, pimeällä tiellä,tappelivat, nahistelivat.
Pitkänkin, tuon joulupukin,piru selkään pani, pukki
säkissä nyt oli – kohta
ei ollutkaan, kun hiilet parran
vei.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...