perjantai 5. syyskuuta 2025
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 15.
Usein kokelas itsekin osoittaa halukkuuttaan, mutta yhteisö ratkaisee, kenestä tulee sen uskonnollinen johtaja.  Victor Turner mainitsee, että roomalaiskatolisen kirkon pääkin, paavi, joutuu kokelasvaiheessaan alistumaan kirkkokuntansa tutkittavaksi.  Hänet alennetaan ensin, hänen asemansa ”käännetään nurinpäin”, kunnes hänestä tulee ”heikko”, ”nöyryytetty” servus servorum Dei” eli Jumalan orjien orja.  Vasta vihkimyksessään hän kohoaa arvostettuun statukseen.
Brahmiini tulee papiksi syntymänsä perusteella.  Vihkimysaktissa hänen pyhän alueelle siirtymisensä vahvistetaan, häntä opetetaan toimimaan statuksensa mukaisesti ja käyttämään pyhiä kirjoituksia traditionaalisesti. Preliminaalisessa vaiheessa hän aloittaa opiskelusuhteen opettajaan, sitten seuraa liminaalinen noviisikausi ja lopulta postliminaalinen inkorporaatio papin virkaan.
Ortodoksisesta papiksi vihkimisestä van Gennep ei sano mitään.  Tyrolin roomalaiskatolisesta vihkimyksestä hän mainitsee seuraavaa: Initiaatio ”on systematisoitu” ja keskeisin vaihe on ”papin tonsuuri”; aktilla ja sen symboleilla osoitetaan separaatio edelliseen statukseen ja inkorporaatio uuteen; pappi liittyy seurakuntaansa niin läheisesti, että hän solmii sen kanssa rituaalisen avioliiton; syntyneen yhteyden merkiksi pappi aterioi seurakuntalaisten kanssa, ”lauletaan häälauluja” ja ”ammutaan ilotulitusraketteja”.
Sabianilaisessa papin initiaatiossa on tyypillistä toistuvat kasteriitit.  Kastaminen tapahtuu aina kun yksilö tulee papiksi tai hän kohoaa pappeuden asteissa.  Siirtymisprosessin 1. vaihe on noviisiaika, johon pääsevät vain pappien pojat.  Noviisit opiskelevat ja käyvät läpi tulikokeita.  Heistä tulee ensin diakoneja ja jos seurakunta kelpuuttaa heidät papin virkaan, heidät vihitään papeiksi.  Ennan sitä seuraa uusi liminaalinen vaihe eristysmajassa, almujen anto ja kokelaalle pidetään rituaaliset hautajaiset.  Siten demonstroidaan kuoleminen edelliselle statukselle ja ylösnouseminen uuteen.
Van Gennep painottaa initiaatioiden yhteydessä spirituaalista aseman muutosta ja siirtymistä kuoleman tilasta ylösnousemuksen tilaan.  Viran, statuksen ja roolien sosiologinen analyysi jää lähes täysin sivuun.  Painotuksen taustalla lienee hänen hypoteesinsä pyhän ja profaanin kategorisoinnista, joka aktuaalistuu initiaatiomenoissa.  
Outokummussa 5.9. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1185 blogia
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 10. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA KIRKOSSA EI LÄHDETÄ IDEASTA VAAN JÄRJEST...
- 
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
 - 
KIRKON PIRULLINEN KAHDEN REGIMENTIN OPPI Lainaus: ” Martti Lutherin aikanaan muotoilema luterilainen opetus Jumalan kahdesta hallinnasta. Lu...
 - 
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti