lauantai 2. elokuuta 2025

JUMALAN SYNTY -KIRJAA ENNEN 3. Kävin papinkoulua 1970-luvun alussa. Nyt vasta 55 vuoden jälkeen tajuan, että jo silloin oli vahvaa UT: tutkimustietoa, jota nyt esitetään uutena. Referoin ja muokkaan Johannes Lehmannin kirjaa Raportti Jeesuksesta, 1972 hyvinkin vapaasti. Essealaisista muodostuneen vääristyneen kuvan on aiheuttanut pyrkimys erottaa heidän opistaan ja pelastusodotuksestaan siihen liittyneet poliittis-juutalaiset tekijät, jotta essealaisuudesta olisi saatu roomalaisten silmissä salonkikelpoinen. Qumranin ja Masadan löytöjen jälkeen tiedetään, ettei evankeliumien antama kuva täsmää roomalaisen Josephuksen ja Filon Aleksandrialaisen kirjoitusten kanssa. Schonfieldin ja Carmichaelin tapaiset kirjoittajat asettavat länsimaista hengellis-hurskasta selitystä vastaan jyrkästi poliittisen tulkinnan: Evankeliumit esittävät joka kohdassa vastakohdan faktoille. Rabbi J. oli aikalaisilleen sekä Jumalan Poika että epäonnistunut poliitikko. Evankelistat kirjoittivat varovaisesti ajan ehdoilla, salasivat totuuden ja johtivat lukijat harhaan. Vähitellen historiallinen radikaali aines jäi pois ja rabbi J. muuttui opiksi ajan ja kirkon tarpeiden mukaan. Yhteys Qumraniin muuttaa kristillisen opin merkitystä. Se johtaa Paavalin laajennuksien ohi rabbi J:n kautta juutalaisen ajattelun ahtauteen, josta rabbin ajattelu nousee. Rabbi J:llä ei ollut mitään omaa oppia vaan se tunnettiin jo juutalaisuudessa. Rabbin pyrkimyksissä on aina nähty monta puolta, mutta hän halusi kokea kutsumuksensa mukaisesti poliittisen Messiaan roolin epäonnistumiseen ja tuhoonsa saakka. Ei-juutalaiset kannattajat tajusivat Paavalin taivaallisen Kristuksen mutta eivät juutalaisten maallista kansallista Kuningas-Messiasta. Juutalaiset kannattajat halusivat Golgatan jälkeen jatkaa Mestarin pyrkimyksiä ja viedä ne päätökseen. Prosessin uusissa tulkinnoissa hänet korotettiin yli-inhimilliseksi kärsiväksi Messiaaksi, jossa pettymyksen sijaan nähtiin taivaat auenneina kuolevaisille ja uusi toivo tulevaisuuteen, vastaava onni kuin Baabelin vankeuden jälkeen 500-luvulla eKr.. Silloinen temppelin tuho ja kansan kärsimys-tappio synnytti uusia tekstejä, uutta Jumalakuvaa ja päivitettyä toivoa tässä, nyt ja tulevaisuudessa. Vastaavasti uudet tekstit eli evankeliumit syntyivät 60-luvulta jKr. eteenpäin, kun roomalaiset tuhosivat juutalaissodassa, 66-70, Jerusalemin temppelin! Israelin asema roomalaisten miehittämässä maassa loi vääriä todistetekstejä Rabbista olosuhteiden pakosta. Saarnaavan Rabbin ja saarnatun Rabbin välille on mahdoton rakentaa yhdistävää siltaa. Uskon Rabbi ja historian Rabbi ovat toisensa pois sulkevia! Wilson esittää moitteen, että ”kirkon palveluksessa olevia tiedemiehiä estää heidän uskonnollinen tehtävänsä tekemästä johtopäätöksiä Kuolleen meren kirjakääröistä.” Paavalin kristinusko irrottautui Mooseksen laista ja julistaa lain voittamista ja lunastusta Kristuksen kautta. Paavali ei toista rabbi J:n sanoja, opetuksia, vertauksia, ei tiedä hänestä henkilönä juuri mitään eikä tarvitse häntä teologiansa perustaksi. Vaikeaselkoisilla kreikkalaisilla käsitteillä hän antaa juutalaiselle profeetta-eksorsisti-Rabbille uusia merkityksiä oman koulutuksensa, pakana-kuulijoiden käsityskyvyn ja mielipiteidensä mukaisesti. APT viittaa Rabbin yhteiskunnalliseen taisteluun vähäisesti ja esittää alkuseurakunnan tarinan jo Paavalin näkökulmasta: Menneisyys kielletään, vaikka Rabbin kuolemasta on kulunut vasta pari vuosikymmentä; hänet nähdään paljolti teoreettisena pelastuksen täyttymyksenä. Outokummussa 1.8. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1151 blogia alla linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

NÄIN TEET LAPSESI ONNETTOMAKSI 3. 58. Vertaa lastasi parempaan Vesaan, joka tervehtii 59. Naapurin lapset ja meidä...