keskiviikko 4. kesäkuuta 2025

”JUMALAN SYNTY” -KIRJA 2025 Teol. tri Mäkipellon ja Raamattu-tutkijoiden Pakkalan ja Hakolan teos julkaistiin 3/2025. Arvioita siitä löytyy netistä. En ole lukenut kirjaa. Alla olevassa kappaleessa toistan paljolti minulle vieraan kirjoittajan tekstiä. Tiivistän sitä, poistan ja muokkaan. Ko. teos on osittain samojen henkilöiden tekemä kuin ”Sensuroitu” v 2023. Se herätti laajaa huomiota. Arkeologia ja historiantutkimus antavat Jumalasta ja Jeesuksesta erilaisen kuvan kuin Raamattu. Lähteiden perusteella rakennetaan käsitys siitä, mitä historiassa ehkä tapahtui. Halutaan nähdä, miten ihmiset aikoinaan käsittivät Jumaluuden ja miten usko yhteen Jumalaan kehittyi. Taustalla on ajatus, että Jumalan synnyllä on historia juutalaisuudessa ja kristinuskossa. Raamattuun valitut tekstit kuvaavat muinaisen Israelin ja varhaisen kirkon yhden Jumalan voittoa Lähi-Idän polyteismissä. Tekstien kirjoittajat keskittyivät yhteen Jumalaan. Syntyi kirjakokoelma värittyneine näkemyksineen. Esim. Tuomaan evank. karsittiin pois, koska siinä ilkeä Jeesus-lapsi 5-vuotiaana kirosi toisen pojan kuolemaan. Hän oli rikkonut Jeesuksen tekemän padon. ”Jumalan synty” piirtää Raamatusta ristiriitaisen kuvan, joka ei kestä tieteen faktoja. Tarinoita, hahmoja ja aikajanoja sovitettiin ajan uskomuksiin. Ongelmia siloteltiin ja vanhat jumaluudet sensuroitiin Jahven tieltä. Jumala oli korkein idea ja sillä perusteltiin hyviä ja huonoja päätöksiä, valloitettiin valtakuntia, kirjoitettiin lakeja, alistettiin orjia, luotiin toivoa ja valvottiin ihmisiä. Historiatutkimus ei anna varmaa tietoa menneestä vaan jäädään kehityksen oletuksiin. Raamattua tulkittaessa ongelma on se, että tekstit ovat nuorempia kuin tapahtumat. Esim. Mooseksen tarina kirjoitettiin lähes tuhat vuotta myöhemmin. UT:n evankeliumit kirjoitettiin suullisesta perimätiedosta vuosikymmeniä Jeesuksen jälkeen. Kertomuksia muokattiin ja niihin koottiin puheita, joita Jeesus ei pitänyt. Keksityt silminnäkijät toivat julistukseen uskottavuutta. Uusien versioiden myötä vanhoja tekstejä muutettiin ja sensuroitiin. Mikään tekstilähde ei vahvista, että esim. Adam, Eeva, Nooa, Abraham ja Mooses olisivat eläneet. Ennen Jahvea israelilaisilla oli useita jumalia eikä ole historian todisteita siitä, että israelilaisten uskonto olisi erilainen kuin Lähi-Idän kansoilla. Jahvesta tehtiin tärkein vasta 800-luvulla eaa. Ihmiskunnan historia on vanhempi. Luomiskertomuksessa Jumala loi ihmisen kuvakseen ja kaltaisekseen mutta tutkimuksen valossa ihminen loi Jumalan kuvakseen. VT:n Jumala oli alun perin ihmismäinen muiden jumalien joukossa ja hänellä oli vaimo Asera. Jerusalemin tuho v. 587 eaa. oli sykäys hylätä muut jumalat. Silloin keksittiin Jahvelle vastustaja, saatana, jonka syyksi pantiin pahuus. Jeesus ei syntynyt Nasaretissa. Tarinat hänen lapsuudestaan kehiteltiin myöhemmin. Teoksen valossa evankeliumien kirjoittajat sepittivät silkkaa fiktiota ja pakottivat Jeesuksen jumalallisen Vapahtajan muottiin. Jeesus-ihminen oli lopun ajan julistaja, rauhaa rakastava hippi. Suurin osa Raamatun kertomuksia on keksittyjä ja muilta varastettuja myyttejä. Siinäpä oli tarinaa valtion Ev.-lut. kirkon ylihallintovirkamiehelle, tuomiokapitulin virkamiespastorin ärhäkälle tuomarille, srk:n uskovaiseksi leimatulle ja uskomattomalle syntiselle, joka maksaa kirkolle aneita toimituksissa. Juutalaisen Jeesuksen oikea nimi on Jeshua UT:ssa! 30 vuoden pappiskokemuksella sanon, että koko kirja on täyttä paskaa ja eksytystä maalais-srk:n kirkkovieraalle, oppia valvovalle neuvostolle, kirkossa etujaan ajavalle järjestölle, joka hinkuu pyhiä fraasejaan, pilkun viilaamisella herjaa pappia ja itkee piispan nuttuun. Riekkinenhän sai paskaa postipaketissa omien sanojensa mukaan, kun Heikki Räisäsen kanssa toi Suomen uskovaisille liberaaliteologiaksi pilkatun eksytyksen. Minulle ko. kirja ei ole ongelma. Jo pappis-aikani lopussa v 2006 harrastin eksegetiikkaa sen verran, että nyt esitetty on vanha virsi. Kun nyt on kulunut yli 50 v kriittisen teologian tulemisesta Suomeen, aika on kypsä näkemään kyteneet liekit tutkijoiden totuuden kaipuun lahjomattomalla välttämättömyydellä. Nyt paljastuu se ideologinen loukkaus, jota valtiokirkko on Raamatun käytöllä tehnyt duunareilleen ja srk:lle. Mieleeni tulee muistot, kun tuo tavallisten ihmisten nielemä paska sijoitettiin minun suuhuni saarnatessani, synodaalikokouksessa, kirkkoneuvoston lausunnoissa, 16 kertaan kapitulissa rovastin iloksi. Prosessi vei perheemme jaksamisen äärirajoille. Potkujen syyksi tekaistiin kirkon tunnustuksen vastaisuus. ”Jumalan syntyyn” verrattuna puhuin lempeästi. Raamatun faktoilla halusin rikastuttaa ihmisten uskomista kuten ko. teoksen tekijät. Minut poistettiin, heidät palkitaan! Valtion uskontolaitokselta ei tippunut meille ihmisille mitään Jeesusta! Siitä blogeissani. ”Jumalan synty” ei ole ongelma srk:ssa. Raamatun myyteistä tietämättömät ihmiset uskovat ryhmänsä perinteen mukaan! Tuomiokapituli poimii tarkkailuun jonkun kirjan fani-papin toisille pelotukseksi. Ottaessaan vastaan lukijoiden kiukkua kirjan takia välinpitämättömän rutinoitunut kirkon virkamies kääntää päänsä pois, kehuu kirkon menestystä, pesee kätensä vastuustaan ”ei maha mittää” ja sulkee silmänsä laitoksen tosi ongelmalle, ihmiselle laitoksessa Jumalan edessä. ”Jumalan synnyn” kirjoittaja nollaa Jumala-keskeisen ilmoituksen vain ihmiskeskeiseksi. Mutta se myös haastaa ei vain uskomaan vaan tekemään, kuten antisemitistisen M. Lutherin vihaama Jaakobin kirje kehottaa. Nyt ollaan Aaro Hellaakosken runon ongelmassa: ”Sinäkö ihmisen loit vai sinut ihmisen kaipuu?” Sihvos-Matti-vainaa sanoi: ”Ihmisellä Raamatun edessä on totuuden hetki ja apuna vain USKO.” Ko. teos iskee kirkon mahtailuun. Siis Jeesusta mukaan oikeusjuttuihin; riitely faktoista minimiin, 2-regimentinoppi tarkasteluun ja tukemaan ihmisiä kaikin keinoin! Jorma Luostarinen 4.6.-25 nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1145 blogia alla linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

NÄIN TEET LAPSESI ONNETTOMAKSI 3. 58. Vertaa lastasi parempaan Vesaan, joka tervehtii 59. Naapurin lapset ja meidä...