maanantai 7. huhtikuuta 2025

TUOMIOKAPITULI EV.-LUT. KIRKON TUNNUSTUSTA VASTAAN Suomen Ev.-Lut. kirkko määrittää keksimänsä tunnustuksen: ”Tunnustus ilmaisee uskoa ja elämän suuntaamista sen mukaan. Tunnustaminen on oman itsensä jättämistä sen varaan, mihin tunnustaa uskovansa. Uskontunnustuksen lausuminen on kunnian antamista Jumalalle ja kiittämistä hänen pelastusteoistaan. Varhaisimmat kristittyjen tunnustukset olivat lyhyitä: ”Jeesus on Herra”, ”Jeesus on Kristus”, ”Herra Kristus”, ”Jeesus on Jumalan Poika” (Luuk. 9:20, Room. 10:9, Fil. 2:11, 1. Joh. 4:15). Suomen evankelis-luterilaisen kirkon opillinen perusta on lausuttu kirkkolain ja kirkkojärjestyksen alussa (KL 1:1 §, KJ 1:1 §). ”Kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa, joka on lausuttu kolmessa vanhan kirkon katolisessa uskontunnustuksessa, jotka ovat apostolinen, nikealais-konstantinopolilainen ja Athanasiuksen uskontunnustus, sekä luterilaisissa tunnustuskirjoissa.” Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan. Opin suhteen Raamattu on arvohierarkiassa ensisijainen, seuraavina tulevat kolme vanhakirkollista katolista tunnustusta ja luterilaiset tunnustuskirjat. Luterilaisen kirkon tunnustuskirjat ovat: Augsburgin tunnustus (1530), Augsburgin tunnustuksen puolustus (1530) Lutherin Iso ja Pieni katekismus (1529), Schmalkaldenin uskonkohdat (1537), Yksimielisyyden ohje (1577).” Tavallinen tapakristitty ja aloitteleva ihannepastoripeeveliveli ei tajua valtiokirkon asemaa kuvaavasta korkealentoisen arvovaltaisen juhlavasta ihmissepitteestä mitään. Siksi tuomiokapitulilla Suomen lakiin perustavassa asemassaan on voimatilaisuus käyttää, soveltaa ja tulkita tekstiä tarpeensa ja tahtonsa mukaan srk:n henkilöstöpolitiikan läpihuutojutuissa, koska oikeita eli hallinnollisvirallisia tehtäviä kasautuu ”Firman” työpöydille. Yhteenvetona näin jälkikäteen oltuani 30 v pappina, tehtyäni 16000 diakonista kotikäyntiä virkatehtävien lisäksi srk:lle ilmaiseksi ja otettuani 16 kantelua vastaan totean, että juoksin srk-kapituli -lenkkiä usein ja viattomat muut osapuolet olivat välinpitämättömiä ”ilmiannettua” kohtaan. Matti Sihvonen yksilöi minut aamuna, kun hänen poikansa oli kuollut, mutta siihen se jäi. Muissa blogeissani kerron kokemistani faktoista kapitulitalossa, sen tuomari-istunnoista ja srk:n ”edesottamuksista”. Siksi ei niitä nyt. Jos lukija muistaa tarinani, päädymme esittämieni faktojen valossa kysymykseen: Mikä tuomiokapitulin minulle ja läheisilleni aiheuttama teko, reaktio, menetys, suhtautuminen ja valtaa pitävän muu helpponakkisyöttö on Suomen Ev.-Lut. kirkon tunnustuksen mukainen? Luon katseeni myös srk:n luottamusmiehiin ja valittajiin. Päättelemällä faktoista totean, että muutamat tosiuskovaiset jengeineen eivät toimineet pappiaan vastaan pelkästään omasta tunnetyhmyysilkeydestään vaan ylemmän eli yksityisten kapitulijäsenten ja sitten koko kapitulikollegion avulla, ehdotuksesta, vaatimuksesta. Neuvosto ja uskovaiset kokivat rukoustensa taivaallisessa voimassa saavansa ylemmän siunauksen, jolloin yksityinen valittaja siirsi vastuunsa pois ylemmälle ja ylempi takaisin alemmalle. Juuri niin: Kukaan ei ollut tehnyt mitään – niin kuin ei tehnytkään; minä olin jopa itse tehnyt kanteluja itseäni vastaan! Minunkin jaksamiseni oli tiukalla ilman järjestelmän minkäänlaista tukea, kun kantelijat laumoittain polvistuivat eteeni Herran pöytään ja vaatimalla vaativat saada toimituspapiksi ja perhepapiksi! Niin se menee! Soittaessaan kapituliin valittaja keskusteli jonkun kapitulin jäsenen kanssa, joka kuunteli toisella korvalla todistusaineistoksi ja toisella toivoi pääsevänsä kiusasoittajasta eroon. Ei syntynyt mitään tulosta, koska palapelillä ei ollut kokoajaa vaan pelkkiä irtopaloja! Siksi 25 v ”kantelukierre” yksilöimättä syyt ulosheitolle! Emme poistuneet piispan harhautusten, tasajalkahyppelyn ja huutamisenkaan jälkeen! Koska juttujen seuraava vaihe oli kaikille osapuolille auki, kukaan kohdallaan ei tiennyt, mikä olisi viisas teko kunakin hetkenä. Välinpitämättömät osapuolet toimivat khran tyylillä: ”Kyllä minä vielä saan sinut ulos!”. Piispa palkitsi hänet rovastin arvolla kirkollisesta hyvästä palveluksesta. Siinä näkyy Suomen Ev.-Lut. kirkon tunnustus käytännössä, sama usko kuin Putinilla, joka voittaa Ukrainan parissa päivässä ja Trumpilla joka lopettaa sodan parissa päivässä. Pelkkää pahuutta suusta ulos, paperin rapistelua ilman mitään inhimillistä kohtaamista! Jorma Luostarinen 7.4.2025 Outokumpu netti:”outokummun pappi luostarinen” 1126 blogia, alla linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...