perjantai 19. heinäkuuta 2024
EI PAIKALLAAN VAAN LIIKKEELLE
”Kaitkaa teille uskottua laumaa,
ei pakosta,…vaan Jumalan tahdon
mukaan,… sydämen halusta,
ei herroina halliten,….vaan ollen
laumalle esikuvia,…..” PT 5
UT:n usko toteutuu, kun elämme tätä hetkeä täysillä, luotamme itseemme Jumalalta saamamme
avun avulla ja mukaisesti. Jos koemme epävarmuutta, vaikeuksia, heikkoutta matkallamme, huudamme
tavallamme Herraa avuksi. Kiitämme lakkaamatta, yritämme rakastaa lähimmäisiämme. Pyrimme
UT:n dikaiosyneen, vanhurskauteen eli oikeudenmukaisuuteen kukin kohdallaan siten kuin se on
mahdollista elää ja toteuttaa.
Pietari pyrki toteuttamaan Jumalan tahtoa, vaikka oli kenties huijari kiinteistökaupoissa ja kalakaupassa.
Heikolle miehelle, Pietarille, Jeesus uskoi jatkotehtävän! Ei se ollut kiinni menneisyydestä, vaan kairos-
hetkestä tässsä ja nyt, ja Jeesuksen sanoista.
Srk:lla on hyvä mahdollisuus kirkon vielä näissäkin asemissa toteuttaa kutsumustaan, kun työntekijöitä
voidaan palkata kentälle näinkin paljon. Historiallisen Jeesuksen toiminnalla ja sen jatkumisella alkukirkossa
on täytynyt olla valtavan radikaali merkitys ja vaikutus Rooman valtakunnan ideologioiden, uskontojen,
aatteiden ja tuhansien pelastaja-hahmojen sekametelikeitossa! - Miten sen sanoisi? - Eivät muuten
Jeesuksen seuraajat olisi pysyneet lujina henkensä menettämisen uhalla. Pääsiäisen ylösnousemuksen
ihme oli heille realiteetti, ja usko ja kokemus siitä antoi loppumattoman inhimillisen voiman elää sen
voimassa ja toimia sen puolesta.
Saarnaaminen kysymysten kautta vie eteenpäin. Mutta meille papeille ei makseta siitä, että autamme
ihmisiä ymmärtämään UT:n uskoa. Ihmisten täytyy pysyä srk:n perinteellisessä vanhahtavassa
uskossa ja sitä ei saa pappi- raukka, paha-pappi, horjuttaa. Ihmisten täytyy pysyä rauhallisina ja
pappi palkataan siihen tehtävään. Taataan, että mitään ei tapahdu, ei pienintäkään uuden oivallusta.
Siinä ihanteessa suurin joukko ihmisiä pysyy erossa jumalanpalveluksista ja siellä käyvät vain sellaiset,
jotka jo kauan sitten kyläyhteisössä on stigmatisoitu uskovaisiksi.
Raamatusta voidaan tehdä johtopäätöksiä, soveltaa niitä nykyaikaan ja tekstien valossa pyrkiä
uudistavaan toimintaan, uuteen ihmiskuvaan, uuteen ymmärrykseen siinä valossa, mikä teksteistä
avautuu. Ei sitä kukaan olekaan sanonut helpoksi tehtäväksi. Ei se ole ollut eikä tule koskaan olemaan
helppoa, mutta UT kutsuu kristittyjä toteuttamaan uskoa kaikkina aikoina.
Prof. Heikki Räisänen yliopistossa H:ngissä on maineikas UT:n selitysopin eli eksegetiikan tutkija.
Minusta hänen teesinsä ovat aivan epäoleellisia. Hänetkin on stigmatisoitu liberaaliksi eli vähän
väljähtäneeksi ankarien ihmisten kynsissä. Vastaväittäjät puhuvat paljolti muusta, mitä Räisänen
tarkoittaa: Ei kai Raamatun tutkiminen kumoa millään lailla Raamattua ja sen asiaa!
Käsite Räisänen kuvaa sitä, että kirkon virallisella päättäjätaholla ja vastuutaholla on aika miettiä
asioita: mihin on tultu; miksi on tultu, missä ollaan pielessä; miten eteenpäin, jotain on tehtävä
kun jäsenkato kiihtyy kotimaassa ja ympäri maailmaa komeitten kirkkojen juhlasaleista.
Se mitä Räisänen kertoo kirjoissaan, luennoissaan, esitelmissään ja lehtileikkeissään pitäisikin
sisäistyä srk:ien toimintaan. Kirkon pitäisi olla jatkuvasti avoin kairos-hetkelle, tilanteelle ja ajalle
tässä ja nyt. Sen toteuttaminen ei kuulu kenenkään virkatehtäviin!
Räisäs-keskustelussa on kysymys muusta kuin 1500-luvun Saksan Luther-keskustelussa. Luther
kuten Räisänen haluavat tutkia Raamattua alkukielillä sen käyttöyhteydessä Rooman valtakunnassa
Palestiinan provinssissa ja valtakunnan muulla alueella alkukirkon aikaan. Paluu alkuperäiseen, sieltä
ammentaminen, on kirkon peruskutsumus. Lutherin väitettiin asettuvan Rooman kirkkoa vastaan,
johon hän ei asettunut. Räisäsen väitetään nihiloivan Raamatun, jota hän avaa lukijoille!
EI VASTAUKSIA VAAN KYSELYÄ
”Mutta Puolustaja,.., jonka Isä…
nimessäni, hän opettaa teille
kaikki, minkä minä olen sanonut.”
JH 14
Voimme käsittää Jumalan vastaukset monella tavalla. Jeesus kehotti oppilaitaan rukoilemaan. Osaammeko
rukoilla? Haluammeko nähdä sen, mitä jo olemme saaneet? Rukouksillani en pyri vaikuttamaan ulkoiseen
maailman enkä edes Jumalaan vaan haluan tarkastella tilannettani. Haluan nähdä siinä jo saamani
hyvyyden, elämän annit.
Rukous on kyselyä eteenpäin. ”Tapahtukoon sinun tahtosi”. Haluan alistua Herrani tahtoon, olla kuulijainen
sille, joskin esitän toiveita. Esitän asiani Jeesuksen nimessä, rajaudun jostakin pois, keskityn pääasiaan.
Olen puhunut kyselemisestä. Se on minulle tärkeää, jopa pakko. Ei se ole ongelma. Ongelmat ovat
muualla! Kyselen, rukoilen. Raamatun usko ihmiselle on vain hyvä asia, kun etsii ideaa: Mitä rakkauden
Jumala kurituksessaan ja lempeydessään sanoo minulle, meille, koko maailmalle, jokaiselle, joka uskoo?
Kirkon ihannetyöntekijä ja seurakuntalainen ei paljoa kysele uskonasioita, tyytyy kohtaloonsa, hiljaa
kumartaa piispan ja pastorin edessä, rakastaa samanmielisiä ja ilkeilee ulkopuolisille, olipa se pappi
tai pakana-raukka.
Srk:n ihmiset eivät tue kyselyä, odotetaan valmista, otetaan piiriin vastaan valmiita puheita, valmiita
kahveeta, valmiita eväitä ja suljetaan päästä pois paha maailma ja ”meidän ihanasta piiristämme”.
Kyselystä rangaistaan pappia kirkossa! On alalta kokemusta. Kirkon työntekijä ei saa kysellä asioita,
jos joku valittaa asiasta tuomiokapituliin. Pappi on häntä loukannut, kun hän on joutunut epävarmuuteen
papin puheiden ja ”sopimattomien saarnojen” takia. Pappi ei saa kysyä mitään, vain antaa valmiita,
iankaikkisia, pysyviä vastauksia. Aika vaatimus, mahdoton kellekään. Mitähän Herramme sanoisi
kirkon ihanteesta, jos sanoisi, kun katsotaan hänen puheitaan Raamatussa. Oisko jäänyt koko maailman
pelastaminen puolitiehen tai kokonaan pois kirkon ihannetta seuraten???????
EI HELVETTIIN VAAN JUMALAAN PÄIN
”Sillä ei Jumala lähettänyt …
tuomitsemaan maailmaa…, vaan
että maailma pelastuisi.” JH 3
Ihmiset tuntevat sanan helvetti ja käyttävät miten milloinkin, aika huolettomasti: ”mene helvettiin”,
”sinä joudut helvettiin”, olipa helvetin vaikea tentti”. Tuttuja fraaseja, joita kuullessa katse kääntyy
lausujaansa päin.
Ilmaukset tulevat sosialisaation kautta kulttuuriperinteestä. Kulttuuri ei tarkoita sivistystä eikä edistystä.
Kulttuuri ei ole jotain hienoa vaan yhtä hyvin jotain järkyttävää. Alkuperäismerkitys tulee latinasta,
kulturare, viljellä maata. Kulttuuri on viljelemistä ja varjelemista, perinteen siirrosta tullut elämän-
kenttä, ympäristömme: ”hengen viljely”. Yksi sen alue on uskonto, toinen tieteet, kolmas taide, jne.
Perinteellisesti helvettiä tarkastellaan uskonnon alueella. Jotkut liittävät sen moralismiin, jossa arvioidaan
ajatuksia, sanoja ja tekoja ennakkoluokituksen mukaan. Ennakot ovat ideaaleja, täydellisiä arvoja, joihin
synnintekijää mitataan: miten lähellä tai kaukana hän on ihanteesta.
Helvetti-maalailut sumentavat käsitystämme Jumalan hyvyydestä. Helvetin ympärillä pyöriminen vie
pois pelastavista lupauksista: särkee, tuhoaa, tekee surulliseksi, huolestuttaa, pelottaa, tekee sairaaksi,
vahingoittaa, kuolettaa, lamauttaa, sulkee taivaan, himmentää pelastuksen….
Kristittyinä katseemme ja ajatuksemme keskittyy taivaaseen, Jumalan armoon, pelastukseen Jeesuksen
tuntemisen kautta.
Jotkut sanankuulijat haluavat tietää,” kummalle puolelle he joutuvat” ja asettavat papin eteen aika kompastuskiven. Erotuomariksi ei kannata ryhtyä vaan katsoa asioita elämänpuolelta ja ohjata kysyjää uskomiseen päin, luottamaan ja rauhoittumaan Luojansa ja armahtajansa edessä.
Helvetti kuvaa etäisyyttä Jumalaan ja taivas sitä, että ollaan uskossa Jeesuksen matkassa sovitettuja
Jumalan edessä. Spitalisen helvetti oli sitä, että hän kuljeskeli eristettynä yksin; halvatun helvetti oli
sitä, että hän ei päässyt kävelemään. Taivas saapuu keskellemme, kun näemme vaivamme kuuluvina
Luojan luomaan elämään, jonne Pelastaja on tullut meitä varten, meidän parhaaksemme.
Ihmismielen uumenissa alitajunnassa vaikuttavat muinaisen ihmisen ajatusradat ja oletukset.
Ihmisen luomat perusteemat toistuvat meissä aikakaudesta toiseen. Emme pääse irti siitä
ihmisestä, joka toteutui aadamissa ja eevassa, perusihmisessä, ihmisen ihmisyydessä. Sillä
alalla ihmiskunta ei ole edistynyt pätkääkään tähän päivään mennessä!
Taikauskoista eli maagisesta ajattelua tavataan meidän uljaiden kristittyjen piireissä. Miksi
Jumalan nimeä ei saa turhaan lausua? Entäs kiroilu-kielto? Eikö niin: Se joka kiroilee, kutsuu
kaveria paikalle! ”Vanha aadam” uskoo, että mikä on sanassa, on todellisuudessa. Huomaamattamme
oletamme sanoilla olevan salattua voimaa. Sana sattuu, satuttaa, tuntuu! Sanalla on potkua hyvään
ja pahaan. Sana ”saatana” tuntuu joistakin hirveän pahalta edes kuulla, toiset käyttävät sitä, kun
sylki tuo suuhun. Sanoilla on voimaa, uskotaan uskomatta!
Varmasti useimmat meistä pitävät jotakin asiaa pyhänä. Pyhä on arkisen vastakohta perinteellisen
ajattelun mukaan: usko, uskonasiat, kirkkosali, kaste, Jumalan sana. Pyhää ei haluta sekoittaa arkeen.
UT:ssa pyhää on kaikki Jumalaan liittyvä. Pyhää lähelle tulee tabu, joka tarkoittaa kielletty. Pyhä asia
ja esine on aina myös tabu ja päinvastoin: tabu on pyhä.
Unet, enteet ja merkit ovat tuttuja kristityille. ”Mitähän uneni merkitsee?. Teemme syy- ja seuraus-
suhteita huomaamattamme mitä erilaisimmissa tilanteissa: päättelemme, selitämme, ymmärrämme.
Pidemmälle mennään, kun sanotaan: ”Mitä Jumala sanoo sinulle, kun näit noin hirveää unta?”
”Varmasti saat lähiaikoina rangaistuksen!” ”Se oli sinulle enne ja varoitus!” VT ja UT on täynnä tällaista
maagista ajattelua. Uskon
ymmärtämisen kannalta ei sillä ole mitään merkitystä eikä se ole huonompaa. Kunakin aikakautena
ihminen peilaa aikaansa. Ennen ajateltiin ennen ja siinä kentässä kohdattiin Jumalan hyvyys ja
kaikki ”taivaan tavarat”. Kun kaivamme sieltä asian ytimen, ymmärrämme tarkoituksen vielä 2000 –
3000 v myöhemmin.
Maaginen, taikauskoinen ajattelu, voi häiritä tänään Jeesuksen käsittämistä ja saamista omaan
elämään avuksi ja voimaksi matkalle. Uskomisesta tulee jonkinlainen ansio, jolla yritetään mennä
taivaaseen toisten ohi; maagisesti voidaan myös lyödä toista ihmistä. Koska hän on niin huono
syntisraukka, hän ansaitseekin Herran kuritusta uskovaisen suun kautta. ”Olkaamme vakaat” eli
valvokaamme tulee usein ortodoksien suusta ulos. Siinä on järkeä!
EI TAIKAUSKO VAAN KRISTINUSKO
”Mutta kun Simon näki, että
Henki annettiin sille, jonka
päälle apostolit panivat kätensä,
toi hän heille rahaa ja sanoi:
”Antakaa minullekin se valta…””
APT 8
Ihmisen uskonnollinen käyttäytyminen on universaalia. Kaikkialla ja kaikkina aikoina hän on uskonut ja
uskoo jonkinlaiseen yliluonnolliseen. Uskonto on ihmisen ikäinen. Uskonto on yksi kulttuurin ilmiö.
Kättä väännetään tänäkin päivänä ”uskon ja tietämisen” paremmuudesta. Tieteessä on saavutettu
huisia tuloksia ihmisen hyväksi ja ihmisen pahaksi, luonnon hyväksi ja luonnon tuhoksi. Uskomisessakin
tarvitaan tietoa: luemme Raamatun historiaa Rooman vallan aikaan; Raamatun tekstejä eri kielillä
erilaisissa Raamatuissa; jne. Tiede ja usko eivät ole vastakohta-totuuksia!
Raamatun tutkimus on edennyt pitkälle. Papit tietävät, mutta eivät voi kertoa asioista srk:lle, jos mieli
pitää työpaikka! On monia kaavoja ja teorioita, joilla Raamattua selitetään, tulkitaan, ymmärretään,
tulkitaan. Oma srk-piiri ja sen” taivaallinen ihanuus” on pieni sisäänlämpiävä ryhmä, jossa saattaa
häkä nousta päähän!
Kansaa on pidetty tietämättömyydessä ja pidetään! Sitä se itse on halunnutkin. Kirkkolaki on
alistettu eduskunnan säädettäväksi ja eräällä tavalla tavallinen kansa on silloin sanonut aamenensa.
Kirkkolailla kansalaiset valvovat valtion ja kirkon instituutioiden kautta uskonnollisuutensa rajoja ja
ilmenemismuotoja.
Mitä me pelkäämme siinä, että pappi ja kirkon muut opettajat antavat tietoa omasta uskostamme,
uskonnostamme ja muusta kirkon elämästä? Emmekö uskokaan Jumalaan ja Jeesukseen?
Jos uskoisimme, haluaisimme yhä enemmän tulla sisään uskoon ja uskonnon maailmaan.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
PAPPI TARVITSEE PAAVIN KOKEAKSEEN JESHUA-IHMISEN ELÄVÄKSI Rooman piispa, teologisen purpatuksen vicarius Christi eli Kristuksen sijainen...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...