perjantai 19. heinäkuuta 2024

Saarnaaminen kysymysten kautta vie eteenpäin. Mutta meille papeille ei makseta siitä, että autamme ihmisiä ymmärtämään UT:n uskoa. Ihmisten täytyy pysyä srk:n perinteellisessä vanhahtavassa uskossa ja sitä ei saa pappi- raukka, paha-pappi, horjuttaa. Ihmisten täytyy pysyä rauhallisina ja pappi palkataan siihen tehtävään. Taataan, että mitään ei tapahdu, ei pienintäkään uuden oivallusta. Siinä ihanteessa suurin joukko ihmisiä pysyy erossa jumalanpalveluksista ja siellä käyvät vain sellaiset, jotka jo kauan sitten kyläyhteisössä on stigmatisoitu uskovaisiksi. Raamatusta voidaan tehdä johtopäätöksiä, soveltaa niitä nykyaikaan ja tekstien valossa pyrkiä uudistavaan toimintaan, uuteen ihmiskuvaan, uuteen ymmärrykseen siinä valossa, mikä teksteistä avautuu. Ei sitä kukaan olekaan sanonut helpoksi tehtäväksi. Ei se ole ollut eikä tule koskaan olemaan helppoa, mutta UT kutsuu kristittyjä toteuttamaan uskoa kaikkina aikoina. Prof. Heikki Räisänen yliopistossa H:ngissä on maineikas UT:n selitysopin eli eksegetiikan tutkija. Minusta hänen teesinsä ovat aivan epäoleellisia. Hänetkin on stigmatisoitu liberaaliksi eli vähän väljähtäneeksi ankarien ihmisten kynsissä. Vastaväittäjät puhuvat paljolti muusta, mitä Räisänen tarkoittaa: Ei kai Raamatun tutkiminen kumoa millään lailla Raamattua ja sen asiaa! Käsite Räisänen kuvaa sitä, että kirkon virallisella päättäjätaholla ja vastuutaholla on aika miettiä asioita: mihin on tultu; miksi on tultu, missä ollaan pielessä; miten eteenpäin, jotain on tehtävä kun jäsenkato kiihtyy kotimaassa ja ympäri maailmaa komeitten kirkkojen juhlasaleista. Se mitä Räisänen kertoo kirjoissaan, luennoissaan, esitelmissään ja lehtileikkeissään pitäisikin sisäistyä srk:ien toimintaan. Kirkon pitäisi olla jatkuvasti avoin kairos-hetkelle, tilanteelle ja ajalle tässä ja nyt. Sen toteuttaminen ei kuulu kenenkään virkatehtäviin! Räisäs-keskustelussa on kysymys muusta kuin 1500-luvun Saksan Luther-keskustelussa. Luther kuten Räisänen haluavat tutkia Raamattua alkukielillä sen käyttöyhteydessä Rooman valtakunnassa Palestiinan provinssissa ja valtakunnan muulla alueella alkukirkon aikaan. Paluu alkuperäiseen, sieltä ammentaminen, on kirkon peruskutsumus. Lutherin väitettiin asettuvan Rooman kirkkoa vastaan, johon hän ei asettunut. Räisäsen väitetään nihiloivan Raamatun, jota hän avaa lukijoille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

KIRKON KEKSIMÄ PAPERITUNNUSTUS – TEORIA ILMAN ELÄVIÄ IHMISIÄ Jokainen voi netistä lukea, miten Suomen Ev.-Lut. kirkon edustaja kerto...