perjantai 5. syyskuuta 2025
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 14.
Van Gennep käyttää käsitettä uskonnollinen spesialisti vain muutaman kerran. Hän mainitsee seuraavat: papit, joista hindujen brahmiinit; roomalaiskatolilaiset, ortodoksiset ja subbalaiset eli sabianilaiset papit; ”uralilais-altaisen samaanin ja karibien samaanin; australialaisen ”maagikon” ja Tanganjikan barundien ”pappi-maagikko-noidan”. Papin initiaatiossa henkilö okkupoi uskonnollisen spesialistin statuksen ja tehtävät. Siten hän erikoistuu uskonnollisen johtajan rooleihin.
Van Gennep ei määrittele, mitä hän kullakin spesialistin ryhmällä tarkoittaa. Luettelo on suppea otettaessa huomioon, että hän lupaa esittää universaalin teorian. Brahmiini-pappien valintaan lienee vaikuttanut heidän erityispiirteensä: Yksilö syntyy papin statukseen ja hänet vihitään tehtävään vasta jälkikäteen. Luettelon kaikki uskonnolliset spesialistit kuuluvat ensin maallikoihin, joista heidät initiaation välityksellä siirretään pyhään statukseen.
Honko-Pentikäinen mainitsee 3 initiaatioryhmää: ”ikäryhmä”-, ”seura”- ja ”kutsumusinitiaatio. Papiksi vihkiminen kuuluu jälkimmäiseen: ”Kutsumusinitiaatio koskee vain yhtä yksilöä ja merkitsee jonkin korkean, esim. poliittisen tai uskonnollisen statuksen saavuttamista – papiksi vihkimys, kuninkaan, päällikön virkaan asettaminen, samaanin initiaatio.”
Kysymys kutsumuksesta ( lat. vocatio, engl. vocation, calling ) tulee yhteisölle ajankohtaiseksi, kun se valikoi uskonnollisen spesialistin. Papin statukseen ei tulla sattumanvaraisesti vaan noudattamalla kollektiivisia sääntöjä. Kutsumuksesta vakuuttuminen kuuluu papin tulikokeisiin, mutta se näkyy myös ikäryhmäinitiaatioissa. Kokeista selviytymisellään yksilö todistaa kutsumuksensa spirituaaliseen asemaan. Heimopäällikön kutsumuksen testaamista on tarkastellut mm. Victor Turner.
Meyer Fortesin analyysista voidaan päätellä, että papin kutsumus viittaa varsinkin siihen yhteiskuntaan, joka legitimoi, lisensioi ja antaa hänelle viran, statuksen ja roolit. Papin kutsumus on olla dialektisessa ja resiprookkisessa suhteessa seurakuntaan; hän ottaa vastaan sen hallussa olevan viran ja sitoutuu hoitamaan sitä adekvaatisti. Saman asian hieman eri sanoin sanovat Chapple ja Coon sosiaalisessa interaktioteoriassaan.
Kutsumusinitiaatiolle on tyypillistä, että yhteiskunta edustajansa välityksellä kutsuu henkilön virkaan.
Outokummussa 5.9. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1184 blogia
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 13.
Kuoleman ja ylösnousemuksen teema sisältää paradoksin: Yksilö kuolee ja irrottautuu yhteisöstään, mutta se selitetään, että hän elää uutta elämää ja liittyy esi-isänä uudelleen yhteisöönsä. Paradoksaalista on myös se, että yksilön fyysinen kuolema on liikkumattomuuden tila, jossa hän pysyy paikallaan, mutta se tulkitaan matkalle lähtemiseksi. Vastaavia kuvauksia on myös Victor Turnerilla.
Van Gennepin aihe liittyy hänen ihmiskuvaansa. Hän mainitsee oman kulttuuritaustansa mukaisesti, että syntymä ja kuolema ovat ihmiseksistenssin kaksi ääripäätä. Hän tarkoittanee, että ajallisuuden tajuaminen on ihmiselle universaali kriisi, josta hän pyrkii vapautumaan. Kirjansa viimeisessä luvussa hän esittänee 3 erilaista vapautumisyritystä, jotka näkyvät kolmenlaisina siirtymäriitteinä:
1. ”Siirtymäriittien loputtomassa sarjassa” ihminen käy läpi toisiaan seuraavan siirtymisten sarjan kuolemasta ylösnousemukseen, kuollakseen ja ylösnoustakseen jälleen.
2. Siirtymäriittien äärellisessä sarjassa ratkaistaan vain yksi ongelma, matka eksistenttisestä syntymästä kuolemaan.
3. Siirtymäriiteissä esitetään taivaankappaleiden ja luonnon siirtymävaiheita ja niistä tehdään johtopäätöksiä ihmiseksistenssiin.
Jos Van Gennepille peruskriisi on kuolema-ongelma, silloin voidaan tulkita, että siirtoseremoniat ovat reaktion muodostusta kuolema-ahdistusta vastaan.
Ideaa on mahdollista soveltaa Suomen luterilaisen kirkon papiksi vihkimiseen. Kuoleman ja ylösnousemuksen teema saadaan siinäkin esiin sekä asiakirjojen kieliasusta että vihkimystavasta.
Papin initiaatio
Van Gennep käsittelee papiksi vihkimistä laajimmin luvussa ”initiaatoriitit”. Käsite initiaatio tarkoittaa ”aloitusta”, ”harjoitusta” ja ”instruktion saamista”. Initioitava siis aloittaa jotain uutta, harjoittelee sitä varten ja opiskelee. Kirjallisuudessa hänestä käytetään nimityksiä kokelas, kandidaatti, noviisi, initiandi ja neofyytti.
Outokummussa 5.9. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1183 blogia
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 12.
Siirtyminen kuoleman tilasta ylösnousemuksen tilaan
Ihmisen käsitys kuolemasta ja ylösnousemuksesta syntyy universumin ja luonnon rytmisyyden, ja oman eksistenssin tarkkailusta. Ihminen havaitsee, että aurinko tulee esiin aamulla ja häviää illalla, ja kuu tekee kiertonsa säännöllisen rytmin mukaisesti. Sen hän selittää, että ”luonto kuolee ja herää” ja ”aurinko menee yöllä nukkumaan”. Tämä ”ihmiskunnan vanhimman uskomuksen” taustalla on tietty ”energeettinen ajattelu”. Koska fyysinen universumin liike tarvitsee jatkuakseen energiaa, sama pätee myös sosiaalisella tasolla. Kun yhteiselämän ”energia” vähenee aiheuttaen epätasapainotiloja, sitä lisätään maagis-uskonnollisesti. Siten ”tasapainotilan” uskotaan palautuvan.
Kuoleman ja ylösnousemuksen teema näkyy initiaatioriittien demonstraatioissa, niiden spirituaalisissa selityksissä mutta myös ”buddhalaisuuden eettis-filosofisessa käsitteistössä” ja Friedrich Nietzschen ”ikuisen paluun teoriassa”. Myös Eliadea kiinnostaa ”myytti ikuisesta paluusta”. Van Gennepin ajattelussa kuoleman ja ylösnousemuksen idea on siirtymisprosessin ”kehällistä” ja ”syklistä” selittämistä, jonka mukaan siirtyminen uuteen tapahtuu kahden vastakohdan välillä, ”elämästä kuolemaan” ja kuolemasta elämään”.
Käsite kuolema viittaa dynaamisesti siirtoseremonian separaatiovaiheeseen ja liminaalivaiheeseen. Van Gennep, Victor Turner ja Eliade kuvaavatkin liminaalivaihetta ”kuoleman tilaksi”. ”Kuolema” tarkoittaa irtautumista alueesta, ryhmästä, sosiaalisesta statuksesta ja eksistenttisistä ehdoista. Kuolemassa jotakin vähenee tai loppuu, liike pysähtyy ja normaalit asiat menettävät merkityksensä.
”Ylösnousemus” tarkoittaa dynaamisesti ”kuoleman” vastakohtaa, siirtoseremonian inkorporaatiovaihetta. Ylösnousemuksessa henkilö liittyy uuteen asemaan, hän tulee uudelle alueelle, uuteen ryhmään ja uuteen sosiaaliseen statukseen, ja hänen eksistenttinen statuksensa ilmaistaan spirituaalisesti. Tultuaan entisestä uuteen hän on kulkenut kuoleman kautta ylösnousemukseen, jossa jotakin alkaa, liike lähtee käyntiin ja asiat saavat uuden merkityksen.
Outokummussa 5.9. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1182 blogia
keskiviikko 3. syyskuuta 2025
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN
SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 11.
Ryhmämuutoksen problematiikka on hyödyllistä pitää mielessä, kun tarkastellaan pappiskandidaatin siirtymistä kirkon virkaan ja papistoon. Kokelas käy läpi useita ryhmämuutoksia. Suurin osa akteista on standardoituja toimenpiteitä, mutta mukana on myös persoonallisia, spontaaneja, luovia ja sattumanvaraisia riittejä, kuitenkin vihkimystä lähestyttäessä yhä vähemmän.
Meyer Fortesin teesejä sosiaalisesta statuksesta, virasta ja rooleista
1. Yhteiskunta lisensioi, legitimoi, ja antaa statukset, virat, ja roolit jäsenilleen. Ne ovat yhteiskunnan omaisuutta, jotka yksilön on pätevästi ansaittava.
2. Statuksella ja rooleilla on moraaliset ja juraaliset sanktiot.
3. Yhteiskunta esittelee viran yksilölle ja mobilisoi viran auktoriteetin.
4. Viranmukainen status perustuu mandaattiin, valtakirjaan, jonka yksilö saa yhteiskunnalta sen instituutioiden välityksellä.
5. Virkaan ja statukseen kuuluvat oikeudet ja velvollisuudet välittyvät henkilölle yhteiskunnan asettamassa rituaalissa.
6. Virka tarjoaa viranhaltijalle prestiisiä, taloudellista hyötyä, vastuuta ja rasitteita.
7. Uskonnollisten käsitteiden ja arvojen tehtävä on antaa yhteisön jäsenille yksilöllisyys ja tehdä heidät kykeneviksi ottamaan vastaan virat, statukset ja roolit.
8. Viranhaltija kiinnittyy viran välityksellä yhteiskuntaan. Yhteiskunta luovuttaa viran hänen haltuunsa, mutta samalla se kontrolloi viran velvollisuuksien adekvaattia noudattamista. Siten yhteiskunnan ja yksilön suhde on resiprookkinen ja dialektinen. Suhteeseen kuuluvat myös vastavuoroiset roolisuoritukset ja rooliodotukset.
Turnerin analyysi on käyttökelpoinen myös tarkasteltaessa papiksi vihkimistä. Siinä ja monivaiheisissa esivalmisteluissa pappiskokelas joutuu kokemaan statuksen alentamista ja statuksen ambivalenssia, joskaan ei niin dramaattisesti eikä intensiivisesti kuin ndembukokelas.
Siirtyminen spirituaalisesta statuksesta toiseen
Mircea Eliade kuvaa: ”Ihminen haluaa hyväksyä kuoleman siirtymisenä korkeampaan olemisen tapaan… Ainoastaan initiaatiossa kuolema saa positiivisen arvon. Kuolema valmistaa häntä uuteen, puhtaasti spirituaaliseen syntymään, pääsyn sellaiseen olemisen tapaan, jota Ajan vaikutus ei enää tuhoa.”
Outokummussa 3.9. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1181 blogia
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 10.
BINAARISIA OPPOSITIOITA
ATRIBUTIIVISET OPPOSITIOT
profaani-pyhä, miehet-naiset, maallinen-maagis-uskonnollinen, sekulaari-uskonnollinen, ennen kuolemaa-kuoleman jälkeen, edellinen-jälkimmäinen, kuolema-elämä, kuollut-elävä, vieras-tuttu, häiritsevä-vakauttava, hyväntahtoinen-pahantahtoinen, yksilöllinen-yhteisöllinen, vaarallinen-suotuisa, osittainen-kokonainen, a-seksuaalinen-seksuaalinen, eristynyt-yhteisöllinen, tilapäinen-pysyvä, yhdellä kertaa-asteittain, samanlainen-erilainen, luonnollinen-yliluonnollinen, inhimillinen-jumalallinen, saastainen-puhdas, yleinen-erityinen, väliaikainen-lopullinen
PROSESSUAALISET OPPOSITIOT
heikentää-vahvistaa, riisua-pukea, nukkua-herätä, olla samanlainen-vaihdella, leikata-liittää, kaikki separaatiotoimenpiteet-kaikki inkorporaatiotoimenpiteet
MAX GLUCKMANIN HEIMOYHTEISKUNNAN JA MODERNIN YHTEISKUNNAN VERATILU
HEIMOYHTEISKUNTA MODERNI YHTEISKUNTA
korkea ritualisaatio, johon sosiaalisten suhteiden matala ritualisaatio
ongelmat kanavoidaan vähän mystistä
sosiaalisuhteilla toimeentulojärjestelmässä
useita päämääriä yhtä aikaa roolit esitetään useilla yhteiskunnan
yksilön rooleilla tarkat seuraukset näyttämöillä
roolikasaumien sanktiot aiheuttavat sosiaalikonfliktit ratkaistaan
häirIöitä laajoissa verkostoissa
SIIRTYMINEN RYHMÄSTÄ TOISEEN
1. Yksilöllä ei ole välitöntä oikeutta, ei edes syntymän tai muiden saavutusten perusteella, tulla uuden ryhmän jäseneksi
2. Sosiaalinen yhteisö torjuu isolaatiotiloja ja -henkilöitä
3. Ryhmän ulkopuolinen liminaari pyritään liittämään ryhmään
4. Muukalaisiin suhtaudutaan negatiivisen ambivalentisti
5. Ryhmä vahvistaa koheesiotaan
Outokummussa 3.9. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1180 blogia
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN
SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 9.
SPIRITUAALINEN TASO
olla maan ja taivaan välissä, olla elämän ja kuoleman välissä, olla kuoleman tilassa, rituaalinen kuoleminen
STATUKSEN ATTRIBUUTIT
noviisi, neofyytti, sikiö, kihlautunut, raskaana oleva, hautaamaton, kastamaton, nimetön, limbo, statukseton, ambivalentti
Victor Turnerin liminaalisuuden kuvaajia
RITUAALINEN SUBJEKTI
liminaali, kuollut, sikiö, näkymätön, biseksuaali, ei omaisuutta, ei nimeä, ei statusta, ei arvoa, ei oikeuksia, ei omistusta, valeasuinen,
alaston, passiivinen, epäitsekäs, nöyrä, tabula rasa, prima materia, pyhä
COMMUNITAS
ei sosiaalista struktuuria, ei-eriytynyt, tasa-arvoisuus, yksi auktoriteetin siirtoilmiö, totaalisuus, pyhät instituutiot, hiljaisuus, sallittu hupsuus, yksinkertaisuus, seksistä pidättyminen, avoin yhteiskunta
STRUKTUROIDUN YHTEISKUNNAN NÄKÖKULMA
sosiaalisen struktuurin rakoilmiö, väliinputoajaryhmä yhteiskunnan alimmalla puolapuulla
COMMUNITAS-YHTEISÖJÄ
profeettaliikkeet, taiteilijat, initiaatioiden neofyytit, pikkukansallisuudet, millenaristiset liikkeet, dharmapummit, luostariliikkeet, hippikommuunit
INKORPORAATIORIITTEJÄ ERI TASOILLA
ALUEELLINEN TASO
juoman uhraaminen, leivän murtaminen, yhteen sitominen, sanan/formulan lausuminen, rummuttaminen, laulaminen, tanssiminen, astuminen laivaan/temppeliin, uuteen asuun pukeutuminen, synnyttäminen, suutelu
SOSIAALINEN TASO
seremoniaan osallistuminen, samalla istuimella istuminen, hierominen, voitelu, toisen peseminen, tervehtimiset, kulkueeseen osallistuminen, liittäminen ryhmään/kastiin/heimoon/virkaan/tehtävään, muistajaiset, kylässä käynti, yhdessä syöminen, fyysinen yhteys, sukupuoliyhteys, kristillinen ehtoollinen, vaihtamiset, syleily, nimen antaminen, kastaminen, rituaalinen hoitaminen
SPIRITUAALINEN TASO
kuolleen/kuolleen sielun saattaminen päämäärään, uudestisyntyminen, uuden elämän aloittaminen, ylösnouseminen, re-inkarnaatio
Outokummussa 3.9. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1179 blogia
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN
SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 8.
SEPARAATIORIITTEJÄ ERI TASOILLA
ALUEELLINEN TASO:
vaatteiden vaihtaminen, särkeminen, leikkaaminen, murtaminen, pois heittäminen, parran/hiusten leikkaaminen, silmien sulkeminen, kehon runtelu, vyötärön paljastaminen, ruokailutapojen muuttaminen, syömistabujen noudattaminen, lyöminen, pureminen, peseminen/kylpeminen, voiteleminen/hierominen, pois kantaminen, käsien peseminen, ristinmerkin tekeminen, hunnuttaminen, rattaissa/kantotuolissa oleminen, pois työntäminen, oksentaminen, nimen/persoonallisuuden muuttaminen, ali/yli kulkeminen
huutaminen/tainnuttaminen
SOSIAALINEN TASO:
sosiaalisen siteen purkaminen, jäähyväisten sanominen, lähtösanojen lausuminen, eksorkismit, matkaan varustautuminen, eristysmajaan lähteminen, talosta/virasta/ryhmästä lähteminen, epätavallisen käyttäytymisen aloittaminen, ryhmärutiinin keskeyttäminen, suremisen aloittaminen, kuolleen varustaminen matkaan
SPIRITUAALINEN TASO
sielujen ajaminen talosta, sielun/kuolleen matkalle lähteminen, kuoleman alkaminen, kuoleminen profaanille, kuolleen paloittelu, talven karkoittaminen, taivaankappaleiden ja jumalien kuoleminen
LIMINAALISIA RIITTEJÄ ERI TASOILLA
ALUEELLINEN TASO
olla rajalla/kynnyksellä/ovella/neutraalilla alueella, mennä esteen yli/läpi, olla matkalla, olla asemien väillä, odottaa uutta, olla kannettu
SOSIAALINEN TASO
olla ilman taloudellisia/oikeudellisia oikeuksia ja velvollisuuksia, olla yhteiskunnan ulkopuolella, olla isolaatiossa, syödä erikoisruokaa, käyttää erikoiskieltä, alastomuus/pukeutuminen toisen sukupuolen asuun
Outokummussa 3.9. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1178 blogia
Tilaa:
Kommentit (Atom)
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 11. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA TUOMIOKAPITULILLA EI OLE JUMALAN PEL...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
KIRKON PIRULLINEN KAHDEN REGIMENTIN OPPI Lainaus: ” Martti Lutherin aikanaan muotoilema luterilainen opetus Jumalan kahdesta hallinnasta. Lu...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...