keskiviikko 3. syyskuuta 2025
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN 
SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 11.
Ryhmämuutoksen problematiikka on hyödyllistä pitää mielessä, kun tarkastellaan pappiskandidaatin siirtymistä kirkon virkaan ja papistoon.  Kokelas käy läpi useita ryhmämuutoksia.  Suurin osa akteista on standardoituja toimenpiteitä, mutta mukana on myös persoonallisia, spontaaneja, luovia ja sattumanvaraisia riittejä, kuitenkin vihkimystä lähestyttäessä yhä vähemmän.  
Meyer Fortesin teesejä sosiaalisesta statuksesta, virasta ja rooleista
1.	Yhteiskunta lisensioi, legitimoi, ja antaa statukset, virat, ja roolit jäsenilleen.  Ne ovat yhteiskunnan omaisuutta, jotka yksilön on pätevästi ansaittava.
2.	Statuksella ja rooleilla on moraaliset ja juraaliset sanktiot.
3.	Yhteiskunta esittelee viran yksilölle ja mobilisoi viran auktoriteetin.
4.	Viranmukainen status perustuu mandaattiin, valtakirjaan, jonka yksilö saa yhteiskunnalta sen instituutioiden välityksellä.
5.	Virkaan ja statukseen kuuluvat oikeudet ja velvollisuudet välittyvät henkilölle yhteiskunnan asettamassa rituaalissa.
6.	Virka tarjoaa viranhaltijalle prestiisiä, taloudellista hyötyä, vastuuta ja rasitteita.
7.	Uskonnollisten käsitteiden ja arvojen tehtävä on antaa yhteisön jäsenille yksilöllisyys ja tehdä heidät kykeneviksi ottamaan vastaan virat, statukset ja roolit.
8.	Viranhaltija kiinnittyy viran välityksellä yhteiskuntaan.  Yhteiskunta luovuttaa viran hänen haltuunsa, mutta samalla se kontrolloi viran velvollisuuksien adekvaattia noudattamista.  Siten yhteiskunnan ja yksilön suhde on resiprookkinen ja dialektinen.  Suhteeseen kuuluvat myös vastavuoroiset roolisuoritukset ja rooliodotukset.
Turnerin analyysi on käyttökelpoinen myös tarkasteltaessa papiksi vihkimistä.  Siinä ja monivaiheisissa esivalmisteluissa pappiskokelas joutuu kokemaan statuksen alentamista ja statuksen ambivalenssia, joskaan ei niin dramaattisesti eikä intensiivisesti kuin ndembukokelas.
Siirtyminen spirituaalisesta statuksesta toiseen
Mircea Eliade kuvaa: ”Ihminen haluaa hyväksyä kuoleman siirtymisenä korkeampaan olemisen tapaan… Ainoastaan initiaatiossa kuolema saa positiivisen arvon.  Kuolema valmistaa häntä uuteen, puhtaasti spirituaaliseen syntymään, pääsyn sellaiseen olemisen tapaan, jota Ajan vaikutus ei enää tuhoa.”
Outokummussa 3.9. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1181 blogia
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 10. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA KIRKOSSA EI LÄHDETÄ IDEASTA VAAN JÄRJEST...
- 
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
 - 
KIRKON PIRULLINEN KAHDEN REGIMENTIN OPPI Lainaus: ” Martti Lutherin aikanaan muotoilema luterilainen opetus Jumalan kahdesta hallinnasta. Lu...
 - 
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti