torstai 21. elokuuta 2025

KIRKON VÄÄRENTÄMÄ JEESUS Löysin netistä valmista purentaa ja purtavaa, jolla jonkun havaintona on arvonsa ja sanottavaa tietäville ja tietämättömille. Lyhennän, muokkaan ja korjaan. Luterilaisen kirkon UT:n suomennokset ovat tekstimanipulaation ja väärentämisen mestarinäytteitä. Jeesuksen suuhun kirkko on laittanut keksimiään sanoja, jotta sen laajamittainen väärentäminen näyttäisi uskottavalta. Klassinen esimerkki löytyy MK:sta, 16: 6: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” Alkuteksteistä ei löydy sanaa kadotus, vaan kirkko on laittanut Jeesuksen suuhun sanan, joka kääntää evankeliumin päälaelleen. Jotta MK: iin väärennetty jae näyttäisi uskottavalta, niin sama vale toistuu läpi UT:n. Kadotusoppi on saatu aikaan, kun kreikan ajallista tuhoa tarkoittava sana on käännetty ikuiseksi kadotukseksi. Teologian tohtori K. Kuula joutui myöntämään tämän tosiasian, kun häneltä tinkasin kadotuksesta: ”Okei, ymmärrän. Se on tuho eikä kadotus. Olet oikeassa, jokainen UT:n kadotuskäännös on tarkkaan ottaen pielessä. Niissä kohdissa puhutaan tuhosta tai tuomiosta esim. klassinen JH 3:16. Kirkon Jeesus heittää kaikki maailman ei-kristityt ikuiseen kadotukseen, miljardit ihmiset, mikä tarkoittaa loppumatonta helvetin tuskaa. Raamatun Jeesus sen sijaan kertoo, että ihmiset tuomitaan tekojensa mukaan. Toisille tuomio on riemuksi, mutta toisille langettava kuten maallisessa tuomioistuimessa. Vaikka kirkon Jeesukseen uskovat vakuuttavat, ettei heitä tuomita, vaan synnit on saatu anteeksi, niin se ei pidä paikkaansa, vaan perustuu kristikunnan sisäsiittoisiin illuusioihin. Kirkolla ei ole ongelmia kadotusoppinsa kanssa, sillä sola scriptura, yksin Raamattu -periaate, ei tarkoita alkutekstejä, joista kirkko on kääntänyt UT:n, vaan kirkon tulkintaa, väärennöstä alkuteksteistä. Näin kirkko on tehnyt omasta sanastaan Jumalan sanaa. Tämän ovat vahvistaneet piispat Jari Jolkkonen, Matti Repo, Simo Peura, Jukka Keskitalo sekä Seppo Häkkinen. Piispat pesevät kätensä. Tampereen hiippakunnan tuomiokapituli: ”Tämänhetkinen raamatunkäännös, siinä ilmenevät yksittäisten sanojen käännösmuodot sekä niihin sitoutuvat tulkinnat on hyväksytty kirkolliskokouksessa ja otettu käyttöön kirkossa vuonna 1992. Nämä ovat Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon virallisia linjauksia… Piispa Repo on sitoutunut Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon päätökseen raamatunkäännöksestä ja sen mukaisesta tulkinnasta niin pappis- kuin piispanlupauksessaankin.” Kirkko on tehnyt Jumalasta kosmisen Hitlerin, joka kiduttaa luotujaan iankaikkisessa helvetissä. Vastaavia havaintoja sadoittain voi kuka tahansa poimia jo VT:n ja UT:n tekstien syntyprosesseista, puhumattakaan vuosituhansien mittaisesta juutalaisesta, Jeesuksen ajan, hänen jälkeisen hellenistis-roomalaisen alkukirkon ja kristinuskon muokkaajien vaikutuksesta. Jokaisella kirjoittajalla on sanomansa suhteessa monisärmäiseen, monien kirjoittajien, monien aikakausien ja monien kulttuurien vaikuttamaan kirjaan nimeltä Raamattu. Suomen Ev.-Lut. kirkon Raamattu-käsitys, josta on mahdoton mennä sanomaan mikä se on ja kuka sitä edustaa, ja Tunnustuskirjat ovat nippuna yksi vähäpätöinen kokoelma maailman tuhansien kirkkokuntien joukossa. outokummussa 21.8. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1165 blogia alla linkki

keskiviikko 20. elokuuta 2025

NÄIN TEET LAPSESI ONNETTOMAKSI 3. 58. Vertaa lastasi parempaan Vesaan, joka tervehtii 59. Naapurin lapset ja meidän kakarat! 60. Mieluile töissä ja lyö lastasi kotona 61. Ole puolueellinen lapsillesi 62. Salli toiselle vapautta, kurita toista 63. Vieraiden kyläillessä aja lapsesi pois 64. Älä vippaa 50 penniä, vaikka lapsi laulaisi lintujen kielin 65. Ehdottomasti oppikoulun käynti keskeytyy, jos lapsi polttaa ja juo 66. Jos ei mene vuosi ja luokka, koulunkäynti keskeytyy 67. Älä koskaan pyydä anteeksi 68. Älä osoita läheisyyttä 69. Älä epäile omia motiivejasi 70. Mittaa lastasi ulkoisten mittapuiden mukaan 71. Näe hänet toiveittesi toteutumana 72. Pakota hänet tulemaan niiden mukaiseksi 73. Pidä lastasi aina vajaana päämääriin nähden 74. Vaadi lapselta aikuisuutta 75. Älä jousta 76. Älä ole valmis muuttumaan 77. Älä halua kasvaa ja kehittyä vanhempana 78. Älä jaksa kuunnella lapsen hätää 79. Saatuasi lapselta äitienpäiväkortin äitille, suutu puuttuvasta d-kirjaimesta 80. Näe punaista, kun suutut 81. Ole hermos, kun suutut 82. Loukkaa lastasi katumatta 83. Revi lastasi tukasta 83. Potki munille 84. Voitele lapsi ompelukoneen sähköjohdon sivalluksella kintuille outokummussa 20.8. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1164 blogia alla linkki
NÄIN TEET LAPSESI ONNETTOMAKSI 2. 31. Kiellä lastasi sanomasta aikuisille mitään 32. Utsi heiltä, mitä lapsi sanoi 33. Kehota pitämään pitkiä hiuksia, että saa repiä tukasta 34. Sano, että saa vaikka tappaa omansa 35. Syytä ja toista vuodesta toiseen lapsen tekemiä erheitä 36. Lastesi hälistessä vetoa omaan kuolemaasi 36. Anna ymmärtää, että lapsi edistää kuolemaasi 37. Pidän omia arvojasi ehdottoman yleisinä 38. Mittaa lasta niiden noudattamisella 39. Jos lapsi rikkoo normisi, kiellä hänen pääsy taivaaseen 40. Älä ota asioista selvää 41. Pidä lasta aliravitsemuksessa, jotta hänestä ei tule itsekäs 42. Pidä lasta puutteessa samasta syystä 43. Älä ota kasvatus- ja hoitoneuvoja toisilta vastaan 44. Pidä omaa ilkeyttäsi oikeutettuna 45. Älä mene psykiatrille, koska hän on varmasti hullu 46. Älä käytä psyykelääkkeitä missään tapauksessa 47. Älä käytä lääkkeitä 48. Älä turvaudu ihmisiin, sillä he petkuttavat 49. Älä avaudu ihmisille, koska he lisäävät vaivoja 50. Älä kerro ihmisille, ettet joutuisi naurunalaiseksi 51. Ihmiset saattavat hylätä sinut kylmästi 52. Älä toivo suuria, ettet pettyisi 53. Kun korjaat lapsesi vaatteita, nipistele pukemisessa 54. Pidä kyntesi tarpeeksi terävinä 55. Sano lapsesi tukkaa tarhapöllöksi 56. Pelottele Jumalalla 57. Sijoita toisten tekemä pahuus lapsesi päähän Outokummussa 20.8. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1163 blogia
NÄIN TEET LAPSESI ONNETTOMAKSI 1. 1. Näe naapurin poika ihannenukkena kauniissa vaatteissa 2. Sano hänet omaasi paremmaksi 3. Lapsesi tultua telttaleiriltä moiti savulle haisemisesta 4. Vertaa lapsesi retkiasua vierailevien serkkujen suntiksiin 5. Palvele vieraita ja aja lapsesi pois 6. Näytä kiireesi, kun lapsesi puhuu sinulle 7. Lyö lastasi, kun hän särkee pikkuesineen 8. Lyö lastasi, kun hän sanoo mielipiteensä 9. Lyö lastasi, kun hän puolustautuu 10. Lyö lastasi, kun hän sanoo kritiikkiä uskontoon 11. Nimittele lastasi ilkeästi 12. Poista lapsestasi oma tahto 13. Sano: Poika ei ole paha mutta pojassa on paha 14. Istuessasi veneen perässä saat lapseltasi airosta vettä. Nouse ylös ja keikuta venettä uhkaillen 15. Kiihottaessasi lapsesi vihaan moiti hänen hullun katsettaan 16. Anna puolisosi tehdä pahoin 17. Lapsen tullessa itkien koulukiusattuna älä halaa 18. Kun lapsesi tulee matkalta kotiin, oudoksu katseella hänen halaustaan 19. Puhu puolisosta pahaa lapsellesi 20. Samaista puolison kykenemättömyys lapseesi 21. Sano lapsellesi halveksien 22. Velvoita lapsesi kirkkomatkalle 23. Näe perhe naapureita parempana 24. Sano menneesi eri miehen kanssa naimisiin kuin mitä hän oli seurusteluaikana 25. Halveksi seksuaalisuutta 26. Halveksi ihmisiä, jotka juovat viinaa ja tanssivat ravintolassa 27. Taivu ylemmän edessä, julmistele alemmille 28. Osoita sormella vammaisia 29. Älä käsitä mitään, kun lapsesi puhuu sinulle ongelmistaan 30. Kuvaile lapsellesi julmia ennusteita hänen tulevasta tuhosta Outokummussa 20.8. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1162 blogia alla linkki

tiistai 19. elokuuta 2025

JEESUS-TARINASSA YLEINEN SANKARIMYYTIN KAAVA Rank-Raglan yleinen sankari-myytin kaava. Toistan ja muokkaan: 1. epätavallinen syntymä 2. maine jumalan poikana 3. tappohanke syntymän jälkeen, 4. perheen pako 5. lapsuudesta tietoa vähän 6. menettää jumalan suosion 7. kohtaa epätavallisen kuoleman 8. jälkeläiset eivät peri hänen kuninkuuttaan 9. hautaus hautakammioon Jos kriteereitä venytetään, saadaan seuraavat yhteiset piirteet: 1. hänen äitinsä on kuninkaallinen neitsyt 2. isä on kuningassukua/ taivaallinen Isä 3. hänet kasvattavat ulkomailla kasvattivanhemmat, esim. Egyptissä 4. aikuisena palaa kuningaskuntaansa, alkaa opettaa Jumalan valtakuntaa 5. voittaa kuninkaan, jättiläisen, lohikäärmeen, villipedon, kuoleman, saatanan 6. nai prinsessan, morsiamen eli seurakunnan 7. korotetaan kuninkaaksi elämässä/ kuolemassa 8. asettaa lakeja, tulkintoja, vuorisaarnan 9. kuolee mäellä 10. hänen ruumistaan ei haudata, ( yksi eksegeettinen arvelu ) Papinkoulun ja lisäopintojen perusteella sanon, että Jeesuksen tarinaa voidaan tulkita ko. mallilla. Se on yksi tulkinnan väline pyrittäessä totuuteen. Taustaoletuksena siinä on käsitys Jeesuksesta myyttisenä muinaisaikojen sankarina toisten joukossa. Luettuani pappien/ eksegeettien kirjoittamat kirjat ”Sensuroitu” 2023 ja ”Jumalan synty” 2025 yllä oleva on kevyttä tarinaa. Ajatellen tutkimuksia UT:n historiallisen juutalaisen Jeshuan jälkeen UT:n kirjoissa ja siitä edelleen apostolisilla isillä ja kirkkoisillä, jne. meille asti jako historialliseen juutalaiseen Jeshuaan ja myyttiseen kaikkien aikojen Jeesus-Kristukseen on vain yksi kategoria tutkimuksen historiassa. Ko. jaottelu saattaa olla mielenkiintoinen papille itselleen pohdiskella mutta sillä ei ole paljoa käyttöä muille rutinoituneessa srk-työssä. Tuskin ketään seurakuntalaista asia kiinnostaa. Tietämyksessään pappi joutuu syytettynä tuomiokapitulin eteen. Outokummussa 19.8. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1161 blogia alla linkki

maanantai 18. elokuuta 2025

EKSOSKISTI JEESUS Löysin netistä valmista tekstiä, jota lyhennän ja muokkaan 1. kappaleessa. Käsitys, jonka mukaan ihminen voi olla pahan hengen vallassa on globaali. Kyky operoida henkien kanssa kohottaa nk. primitiivissä kulttuureissa osaajansa asemaa. Sama päti Jeesukseen 1. vuosisadan Palestiinassa. Juutalainen historioitsija Josefus mainitsee, että taito ajaa pahoja henkiä on ”hyödyllinen ja terveellinen”. Hän kertoo, miten eksorkisti Eleazar ajoi keisari Vespasianuksen sotilaasta pahan hengen ulos. Tutkijat ovat lähestyneet riivausilmiötä useista lähtökohdista. Vanhempi näkemys piti tapauksia epilepsia-kohtauksina tai mielisairauksina. Antropologinen tutkimus avartaa. On esitetty, että kyseessä olisi epäsuora poliittinen protesti valtakoneistoa vastaan. Tutkimus on korostanut myös kyseessä olevan ns. muuttuneeseen tietoisuuden tilaan lukeutuvasta inhimillisestä ilmiöstä, jota tavataan kaikissa uskonnoissa. Nykyisen Jeesus-tutkimuksen mukaan Jeesus harjoitti eksorkismia. Hänestä kerrotaan MK:ssa ja Q-lähteessä. Viittauksia eksorkismiin on hänen sanonnoissaan ja kertomuksissa. JH:ssa hyökätään häntä vastaan: Toimii riivaajien päämiehen, Beelsebulin voimalla! Jeesusta pidettiin menestyvänä alalla, koska hänen nimeään käytettiin manaustapauksissa myös alkukirkon ulkopuolella. Jeesus ei ilmeisesti käyttänyt juutalaisille tyypillisiä apuvälineitä kuten sormuksia ja savuja. Uskonnon mukaan riivattuja pidettiin rituaalisesti saastaisina ja heidät poistettiin normaaliyhteiskunnasta. Eksorkisti nosti ”potilaansa” ihmisarvoa. Jeesuksen tapauksessa ilmiöllä oli yhteys hänen järjestämiinsä ateriayhteyksiin ”syntisten ja publikaanien” kanssa. Toiminta kuvasti hänen saarnaamaa Jumalan valtakuntaa. Se loukkasi perinteisiä luokkarajoja, normeja, asenteita ja toi kaaoksen uhkaa valtaa pitäville. Mielestäni uskontohistoria on paras rajaus lähteä ymmärtämään ko. raamatullista teemaa. UT:n aiheen kannalta on luonnollista käyttää UT:n eksegetiikan menetelmiä ja tutkimustuloksia. Jos eksorkismia selitetään esim. lääketieteestä, mennään kokonaan toiselle alueelle varsinaisen asian ulkopuolelle, jolloin saadaan esiin hienoja nykyaikaisia selityksiä, mutta jotka kuvastavat enemmänkin meidän aikaamme kuin muinaisia ilmiöitä muinaisina aikoina. Esim. Arne Runebergin ”Jesu korsfästelse i regionshistoriska belysning, 1952 iästään huolimatta antaa raamit selittää eksorkismia. Jeesuksen ajan ihmiset elivät täysin erilaisessa maailmassa maailman- ja ihmiskuvansa mukaan – Jumalat ja henget olivat arkirealiteetti – hyvä oli minun hyvää – poikkeava aiheutti kauhua ja oli yliluonnollinen, ylivoimainen, vihattu ja kunnioitettu – ajattelu oli maagis-taikauskoinen - ihmisiä ei analysoitu eikä syitä ja seurauksia – Jumalat ja henget vaikuttivat kaiken ihmiselämässä ja koko maailmassa – Jeesus toimi kansanuskon tasolla ei dualistisesti joko-tahi vaan relatiivisesti – hyvä ei ollut absoluuttista – yhteisö eli perinteen malleista, kirjoituksista, laista ja säännöistä joka hetki – syntipukkeja tarvittiin – saastainen saastutti koko yhteisön hankkien Jumalan vihan kaikkien päälle– eri yhteiskuntaryhmät näkivät eri tavoin – papit julistivat terveeksi – lausutussa Raamatun tekstissä oli dynaaminen voima, jolla jumalallinen tahto pakosta toteutui. Suhtautuessaan ystävällisesti riivattuihin Jeesus sai päälleen heidän kohtalon. Outokumpu 18.8. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1160 blogia alla linkki

lauantai 16. elokuuta 2025

Jeesus ei sanonut olevansa Jumalan Poika Löysin netistä valmiin tekstin aiheesta, josta on kirjoitettu tuhansia teoksia. Kirjoittaja lienee juutalaisesta tai muhamettilaisesta yhteisöstä. Hän antaa tietämättömille kiihkoilijoille ja rutiini-uskovaisille pikkupurtavaa. Hieman muokkaan tekstiä. Siitä, onko Jumalaa olemassa, on eri näkemyksiä. Tiedämme, että Jeesus on oikeasti elänyt ihminen. Väitetään, että hän on Jumala tai Jumalan Poika ja hän olisi niin opettanut. Se ei pidä paikkaansa. Alkukristityt uskoivat, että Jumala on yksi. Tätä käsitystä lähtivät muuttamaan esim. Justinus Marttyyri (n. 100-162) ja kirkkoisä Tertullianus (n. 150-230). Nykyisenkaltaista kolminaisuusoppia ei ollut ennen 300-lukua. Jeesus ei halunnut häntä palvottavan eikä sanonut olevansa Jumala tai Jumalan Poika tai inkarnaatio. Hänen jälkeen kirkossa syntyi konflikteja Jumalan persoonasta, joka johti Nikean kirkolliskokoukseen v. 325. Tällöin kokoontui 2048 kirkonmiestä, joista yli 700 piti Jumalaa yhtenä. Pakanakeisari Konstantinus, jolla ei ollut tietoa uskon perinteestä, puolsi kolminaisuusoppia. Jumalan ykseyteen uskovat julistettiin kiroukseen. Kristinuskoon kääntyi pakanoita ja he säilyttivät vanhoja uskomuksiaan. Raamatussa ei ole sanaa kolminaisuus, joskin esim. kirjeiden siunauksissa on 3-jakoja. Raamattu ilmoittaa Jumalan olevan yksi Herra, Luoja, ja Jeesuksen olevan ihminen. - Me tiedämme, ettei epäjumalia ole, on vain yksi ainoa Jumala – ei ole sinun vertaistasi eikä ole muuta Jumalaa kuin sinä - Minä olen Herra, eikä muuta Jumalaa ole - Minä, minä yksin olen Herra, ei ole muuta pelastajaa kuin minä - Herra on Jumala niin taivaassa kuin maan päällä eikä toista ole. Monoteismin puolesta trinitarismia vastaan puhuvia jakeita. Kun Jeesukselta kysyttiin, mikä käsky on kaikkein tärkein, hän vastasi: `Kuule Israel: Herra, sinun Jumalasi on yksi’. ( Shema ). Trinitaarit laiminlyövät Raamatun tärkeimmän käskyn. Raamatussa ilmoitetaan, että Jeesus välitti viestin Jumalalta. Hän on vain Välittäjä, Lähettiläs, Profeetta eikä Vapahtaja-Pelastaja. ”Jumala on yksi, ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus”. Jeesus pitää itseään selvästi Jumalasta erillisenä. “Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.” Herää kysymys, eikö Raamatussa silti ole kolminaisuusoppia tukevia jakeita. Näin ei ole, sillä hepreankieliset sanat “bar” ja “ben”, jotka on käännetty “[Jumalan] poika”, eivät tarkoita kirjaimellisesti poikaa, vaan mitä tahansa seuraajaa. Monia muitakin, esim. enkeleitä kutsutaan “Jumalan pojiksi”. “Jumalan poikuus” ei ole Jeesuksen yksinoikeus. Jeesuksen eli juutalaisen Jeshuan historiallisuus Palestiinassa ajanlaskun alussa on kuuma peruna edelleen myyttistä Jeesusta vastaan. Alkukristityt olivat juutalaisia Jerusalemissa. On mahdoton sanoa, mitä Jeesus halusi, koska kaikki UT:n kirjat on kirjoitettu 50-luvulta alkaen hänen kuolemansa jälkeen vuoteen 150 jKr. mennessä. Kirjurit ja redaktorit kirjoittivat nahkalle, papyrukselle ja savelle Jeesus-perinteestä valittuja paloja halunsa ja tavoitteidensa mukaan srk:ien tarpeisiin. Jeesuksen pään sisään ei päästy eikä päästä. Toisen käden kirjoituksista voidaan vain päätellä Jeesuksen alkuperäisiin sanoihin, ipsissima vox, arvailla, vertailla ja tulkita eteenpäin. Nikean kokous tuhosi oikealla opillaan eli ”Jumalan sanalla” lopullisesti vanhimman juutalaisen ja juutalais-kristillisen perinteen ja suuntasi Jeesus-tulkinnan kirkon määrittelemän opin uomaan. Silloin juutalaiset lähtivät lopullisesti ulos. Jeesus-usko muutettiin Palestiinan ulkopuolella hellenistisille käsitteille pakanoille ymmärrettäväksi keisarin poliittiseen käyttöön. Hän kutsui kirkolliskokoukset koolle kirkon ylipappina puolustamaan yhtä Jumalaa, yhtä valtiokirkkoa, yhtä oppia, yhtä kastetta ja yhtä pelastusta. Kirottujen leiman saivat ne teologit, papit, piispat ja uskovaiset, jotka poikkesivat kirkon komennosta. Raamatun monoteismi oli juutalaisille ja Jeesukselle fakta. Hänen kuolemansa jälkeen perinne laajennettiin eri aikakausiin sopivaksi ja uudelleen tulkittiin aina meille asti. Juutalainen eksorsisti-profeetta-äijä korotettiin haudasta ja maan päältä uusissa merkityksissä uusilla arvonimillä jumalalliseksi koko maailman Messias-Kristukseksi, Jumalan Pojaksi maasta taivaaseen - ihmisten tarpeiden mukaan. Outokummussa 16.8. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1159 blogia alla linkki

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 128.. SENSUROITU 2023 JA ...