keskiviikko 3. heinäkuuta 2024

KIRKON EPÄUSKOISET 2 -80-luku Olen suuresti pettynyt toimenkuvaani, joka estää minua kertomasta vakaumuksestani. Papin työ muotoutuu sellaiseksi, että minun on sekä ylitettävä että alitettava itseni. Kirkossa virka käy persoonallisuuden edellä. Enemmän tai vähemmän olen kokenut joutuneeni ristiriitaan uskonnollisen yhteisön perinteellisen ajattelutavan kanssa. Koettu paine on tullut lähinnä aktiiviseurakuntalaisten, ns. uskovaisten taholta. Minun on aivan mahdoton samaistua heidän kristityn ihanteeseensa. Antoisimmat ja vapauttavimmat yhdessäolohetket olen kokenut niiden kanssa, jotka valittavat jäämistään kirkon ulkopuolelle. Lopullisen sysäyksen kirjan kirjoittamiselle antoivat minusta tehdyt 2 kantelua viime vuonna. Haluan liittää ne johdantoon, jotta lukija ensin ne luettuaan voisi helpommin ymmärtää kirjoitustani. En erittele kanteluita vaan pidän niitä dokumentteina esittämilleni asioille. Ihmiset itse todistavat niissä epäuskostaan, jota kirkossa väärin kutsutaan uskomiseksi. Kanteluaines on yleistettävissä koko kirkon kuvaan.
KIRKON EPÄUSKOISET 1 1980-luku Tämä kirja on pitkän kehityksen tulos. Kirjoitin ensimmäisen version jo 2 vuotta sitten mutta silloin se jäi sellaisenaan mappiin. Pappisvuosien varrella olen kokenut työni vaihtelevia hetkiä. Työ on ollut antoisaa herättäen mietteitä mutta joskus tilanteet tuntuvat niin vaikeilta, että työ alkaa tosissaan väsyttää. Sitä srk:n ihmiset eivät ymmärrä. Kuinka usein olenkaan etsinyt tasapainoa unelmieni ja todellisuuden väliltä. Seurakuntatyö on todella arkista. Minulla on kyselevä ja pohdiskeleva asenne ihmiseen, elämän ilmiöihin ja tietämiseen, ja se vaikuttaa keskeisesti työtapaani. Mielelläni osallistun lehtien palstoilla käytäviin keskusteluihin, kirjoittelen itselleni pöytälaatikkoon ja haluan ymmärtää aikakauden ihmistä. Mitään lopullisia totuuksia minun on vaikea nähdä, puhumattakaan tyrkyttää toisille. Haluan opiskella jatkuvasti, osallistua kursseihin ja seminaareihin.
Johdantosanat 5 27.12.2001 Kirkon syytä, Jeesuksen epäonnistuneiden seuraajien syytä on se, että ihmiset kokevat yleisesti, että kaikki on OK suhteessa Jumalaan. Armo tulkitaan välinpitämättömyydeksi, ettei tarvitse tehdä mitään: Sen kun möllötetään ja syljeskellään kattoon! Kirkon opetuksen tuloksena ihmiset uskovat jonkinlaiseen yleis-jumalaan, yleis-jumaluuteen, deismin tapaan. Sen mukaan Jumala saattaa olla olemassa, mutta ei vaikuta mihinkään! Raamatun Jumala on sen vastakohta ja hänen tuntemisensa kautta, ja vain sillä tiellä, voidaan tuntea Jeesusta! Kun ajatellaan mitä Jeesus Nasaretilainen teki ja tekee UT:n kirjoituksissa, ja mikä hänen merkityksensä oli Magdalan Marialle ja Lasarukselle, niin valtiokultissa eli palvonnassa tilanne on paljolti päinvastainen! Kirkon käytännössä vain ollaan läsnä, pari ihmistä jumalanpalveluksessa ja loput maksavat kirkkoveroa kotonaan ”hyvään tarkoitukseen”. Se riittää kirkolliskokoukselle, hiippakuntahallinnolle ja virkapapeille! Kukaan ei mieti syvemmin asiaa. Kirkko on olemassa laitoksena, hyvinkin kylmin sävelin työntekijöille. Mutta missä on elämä, rento uskon ilo, toinen toisensa kunnioitus, uusi elämä Kristuksessa, josta paperilla paasataan kuulijoiden päälle ja harmitellaan, kun on paljon töitä. Kun Maria tulee ripittäytymään, hän ei tule paavin porukoihin päin, ei pappeja häiritsemään, ei polvistu uskonnon kalujen eteen…… Hänelle riittää rabbuuni, minun Opettajani. Meillä täällä homeisessa puukirkossa ja kylmässä kivikirkossa on meininkiä joka lähtöön, puuttuu Jeesus! Tunnustamme syntimme………………….
Johdantosanat 4. 27.12.2001 Jumalan puhe profeettojen kautta, Kastajan kautta ja Jeesuksen kautta on kova puhe ajanlaskun Palestiinan valtaa pitäville. Siksi ne, jotka ottavat käskynsä Saatanalta, tappavat profeetan alttarin ja seinän väliin; viskaavat Johanneksen törkeästi putkaan ja Jumalan Pojan omaan paskahuussiinsa – alastomana, verissään, häpeässä, että Jumalan puheen turpa saataisiin tukittua! Kyriakee, minkä pitäisi olla Herran oma, on hylännyt ja hylkää Herran! Siitä alkaa totuuden tunto, kun aadam ja eeva tunnustaa tilanteensa ja haluaa palata ristille itkemään, karistelee kannoiltaan kaiken oman tekemänsä uljaassa oikeaoppisessa uskonnossaan! Teillä tänään on valtiouskonto, valtion uskontolaitos, valtiokirkko ja valtion kirkko, kristinusko uskontona, Paavin kirkko, Lutherin kirkko, Laestadiuksen kirkko, jne., mutta huomaatko riisuttu ystävä, miten tuollaiset jaottelut sotkevat ja harhauttavat meidät pääasiasta, UT:n yksinkertaisesta totuudesta, Totuudesta.. ………………
Johdantosanat 3 27.12.2001 Jouluajan elokuvassa Saatana osoitti totuuden varsin havainnollisesti. Saatana kehotti kuninkaan ja ylipapin arvovallalla Jeesusta luopumaan tehtävästään, koska hänen asiansa tulisi joka tapauksessa valumaan virtsana ja ulosteena pitkin Golgatan hirsipuun pintaa. Saatana näytti juutalaiselle Messiaalle, kansansa vapauttajalle, miten hänen nimessään kirkko ja valtiovalta tulisi tappamaan ihmisiä miljoonia. Saman totuuden Jumala näyttää UT:n lehdillä sen, miten Saatana tässä maailmassa toimii korkea-arvoisten ihmisten kautta. Siksi pelastus siirretään Jeesuksen nahkan ulkopuolelle kirkon kaluihin, ihmisten tekemiin kippoihin kuppeihin, oppiin, liturgiaan, virkoihin ja kaikkeen ihmisen tekemään, pois yksin Jeesuksesta. Raamatun mukaan Jeesus on ainoa pelastus ja se on hänessä ja hänen nahkansa sisäpuolella. Pelastus jymähtää Jeesukseen, koska hän on se tavoiteltu ja toivottu Pelastus! Kun sinä kuulut ainutlaatuiseen uskonlafkaan, et ole millään lailla turvassa!
Johdantosanat 2. 27.12.2001 Kun Jumala Raamatussa puhuu keisarista, Pilatuksesta, Herodeksesta, Kaifaasta, neuvostosta, kirjanoppineista, rabbi-maistereista, -tiedemiehistä, -professoreista, papeista, fariseuksista, saddukeuksista, hän tarkoittaa sinua ja minua aadamin ja eevan kautta. Jumala puhuu Israelin kansan historian kautta koko maailmalle ja Jeesus Nasaretilainen kuuluu Israelin historiaan. Sanoma Raamatussa koskettaa meitä ja UT:n ihmisten todistuksen kautta se koskettaa ja tarkoittaa koko maailmaa. Raamatun totuudet ovat kaikille samat, mutta ihmiset voivat suhtautua siihen totuuteen eri tavoin, esim. ottaa vastaan tai kääntää selkänsä. Siten että sanoma on olemassa ja kirkkolaitos keskellä kylää palkkaa työntekijöitä, ei pelastu kukaan Jumalan yhteyteen! Me pelkäämme viisaita oppineita ihmisiä, koska olemme heistä ja heidän vallastaan meitä kohtaan riippuvaisia. Siksi paine tulkita Raamattua pyrkii kääntymään heidän mielipiteittensä suuntaan, pois siitä totuudesta, minkä Jumala ilmoittaa. Kirkko, kreikan kyriakee = Herran oma, on syyllinen siihen, etteivät yhteiskunnan hyvät ihmiset tajua olevansa Galilean duunarin vihollisia. Matkan varrella historiallisen Jeesuksen jälkeen kirkoksi sanottu uskontolaitos samaistui lähes täysin vallitsevaan pakanoiden eli ei-juutalaisten kulttuuriin ja sen muo- toihin. Niinpä kirkko-laitoksessa tänäänkin katsotaan asioita näkökulmasta, jota Mestari alun perin vastusti. Kirkko on pettänyt kutsumuksensa ja Mestarinsa!
Johdantosanat rippiin 27.12.2001 Tänään on yleisaiheena-----------------------------------. Toivottavasti tajuatte, ettei mistään yleisaiheesta täältä voi saarnata. Rippisanat johdattavat meidät historiallisen Jeesus Galilealaisen eteen, lähinnä hänen kärsimystielleen. Me ihmiset, aadamista ja eevasta alkaen asetumme poikkiteloin Jumalaan ja hänen työhönsä. Siksi Jeesuksen tie on mitä se on! Hänen syntymänsä näyttää meistä halvalta ja kuolema häpeälliseltä, koska me pyrimme kulttuurimme ja yhteisen tottumisen kautta yleisiin hyveisiin. Emme ymmärrä, että suhteessa Jumalan asioihin pelataan erilaisilla mittapuilla ja arvoilla. Lue sie Ruamastustas näistä asioista! Niin ymmärrät! Ei mitään kommervenkkelöitä! Arvojemme takia me varastamme Jeesukselta hänen kehtonsa hotellihuoneesta, kun hän menee syntymään Daavidin kaupunkiin. Väärien arvojemme takia juuri me viemme Mestarin Golgatan kaatopaikalle mätänemään turhana ja tarpeettomana. Me ihmiset, aadam ja eeva, emme kestä Jeesusta ja hänen totuudenmukaista opetustaan. Lue siitä UT:n kirjoituksista, joista jokaisen ihmiset ovat kirjoittaneet Raamattuun Rooman valtakunnan aikaan ajanlaskun alussa Palestiinan kieppeillä…………

”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...