keskiviikko 12. kesäkuuta 2024
Mikkelinpäivä 1.10.2000
Kiittäkää Herraa te hänen enkelinsä te väkevät sankarit…
Johdantoa saarnaan: Historiallinen Jeesus puhui helvetistä. Mutta hänen oppilaansa luopuivat
Mestaristaan. Kun Jeesus oli kuollut ja kuopattu Kaifaan ja Herodeksen iloksi, hänen julistuksensa Jumalan
valtakunnasta jätettiin sivuun. Samalla galilealainen herätysliike tapettiin yhteiskunnan ulkopuolelle.
Alettiin saarnata Paavalin teologiaa, joka keisarille oli vähemmän kiusallista. Kirkon historiassa julistajasta
tuli julistettu, mikä merkitsi sitä, että Magdalan Marian Jumala henkilönä ja ihmisenä jäi taka-alalle ja
sivuasiaksi… kristittyjen elämässä. Jeesus ja sanoma Jeesuksesta muuttui uskonnoksi, jota johtivat aluksi
uskonnon instituution virkamiehet ja jo 300-luvulla Rooman valtakunnan eli koko maailman keisarit.
Viimeisin opetuslasten yritys seurata Mestaria sanassa ja teossa on vainojen aika, alkaen keisari Nerosta.
Myöhemmät kirkkoisät itkivät ilolla vainon aikoja, jolloin vielä usko historialliseen Jeesukseen oli elävä.
Fariseus tekstissä Jeesusta tenttaa,
näyttää vasemmistopuoluetta,
käyttää mestarin huonomaineisuutta.
Puolueen jäsen koettelee,
utelee,
ei pääse valtakuntaan.
Rikas mies tulee aprikoimaan,
muka taivaaseen ikävä.
Rikas aattelee, rahaa, perintöä,
karjatilaa, metsätontin enentöä.
Hän valitsee kadotuksen
tekstissä,
saa miinuksen
taivaan kirjaan.
Rahaa tyynyn alla
painamassa väärään suuntaan.
Siksi kärvenee helvetissä,
ikijäässä ja helteessä……
rippisaarna 26.12.93, ote mukailu
hoosianna daavidin pojalle
….
tervehtivät naiset lapset
sairaat spitaliset
vammaiset
köyhä kansa am ha aares
kun saapuu kuningas satulassa
jerusalemiin, temppelikaupunkiin.
hoosianna ilosta
huutavat syrjäytetyt viroista
soittavat kelloa kaulassaan
ettei synti ja saasta
tartu kunnon ihmisiin.
rohkeasti meidän herramme
alennetaan
pois statuksestaan ja asemastaan.
yläkerran aatami onnistuu
pahantahdon politiikassa
nimittämällä tutkimalla
omista sanoistaan
yhteisön sallimalla tavalla.
kun alkuun päästään,
ei mikään pysäytä pyörää.
se jää hyrräämään
vauhtia kiihdyttämään.
golgatalle, kettujen eteen
yhteisön ulkopuolelle
korppikotkien rekeen.
JUMALAN HUONEEN IHANUUS 3.1. -92
Halleluja aamen
huusivat pyhät taivaassa
hengessä totuudessa
ja me syntiset
istumme kirkon penkissä.
hoosianna, armahda,
joulun lapsi, seimen lapsi.
ojenna tänne kätesi,
jää luoksemme,
sillä joulupukki hylkäsi meidät
ja tietäjät omilla maillaan.
maaria ja jooseppi
tavan mukaan lähtevät.
sotilas, saddukeus, fariseus
tulevat puheilleen
heittäytyvät hölmöiksi
saadakseen aikeen kasaan,
miehen ansaan.
kuules jumalanmies,
mistäs sie oot?
mikä sie oott lähettiläs
ja mitä pittäis tehhä,
kun lämmittelevät
herooteksen armosta leipää,
virkaa, viikkorahaa
johannes sellissä
pyöveli-veli ystävä
kaulansa pitää vielä…….
Saarna Oku 2.1.-00 ote, mukailu
JUMALAN HUONEEN IHANUUS
Minun sieluni ikävöitsee
Herran esikartanoihin…
Jeesuksella
ja uskonnollisilla johtajilla
erilainen käsitys lehtimajasta
ja juhlasta.
Ylipastori kaifas rakastaa
kulttuurin rahaa,
virkamiesten jumalaa.
Kaifas komentaa teologeja
siunaamaan
hänen tavaroitaan.
Pastorilla kontakteja
kulttuurihenkilöihin:
viranomaisiin,
yliopistoon,
oikeustoimeen
ja poliisiin.
Pastorille Jeesus ei mitään
korvaamattoman erityistä
ikänään.
Ei tahdo katsoa lehtimajasta
pelastuksen taivasta,
ei päästä vaivasta.
Kaifaalla ei kokemusta
pelastuksen lahjasta,
Jeesuksen valtakunnasta…….
V.K.K. 20.4.1991
Yllättävät elämän tiet:
laaksot laskeutua,
rämeet rämpiä,
kavuta harjanteelle,
laskeutua alas tuonelaan
ja saatella viimeiselle
maalliselle mäelle.
Ei sitä ymmärrä ihminen,
ei puoliksi, ei kokonaan,
kun hän lähtee
ja jäämme.
Muistosi säilyy elävästi,
matkasi maiset, lukuisat,
vaimosi vierellä, lähellä, kaukana.
Pojasta miestä kasvoi,
isän malliin,
unelmoitiin nuorina,
ihmisen lailla,
toiveisiin, unikuviin.
Kotiin meillä ikävä.
Kun yksi lähtee,
meistä jotain lohkee,
tulemme vajaaksi,
joskus pitkäksi ajaksi,
joskus se vaihtuu iloksi,
kiitollisuudeksi.
Ei voi ihminen täällä
kuin uskoa, rukoilla,
kiittää kaikesta,
riemuita Jeesuksesta……
Pääsiäisenä 31.3.91
Tänään nousen ylös Jerusalemiin
pyhille paikoille,
hyville kunnaille,
Herrani eteen.
Sytytän kynttilän,
joka sammui perjantaina.
Nyt kohotan sen liekin,
minne tieni viekin
ja iloitsen tästä päivästä.
Kohotan katseeni alttarille,
uhria nähden,
ajatellen
kaipaukselle.
Jeesuksella taistelu
ihmisten kynsissä,
meidän kynsissämme
ja kahleissamme:
Kuningas hylkiön kaavussa,
Vapahtaja vangittuna,
Pelastaja paalussa,
Jumala jumalattomuudessa!
Paljon, paljon muuta,
kun me vaan auomme suuta
emmekä tee mitään.
Nyt voittaa hän maailman,
tuo meille toivon
taivaastaan,
Päästäjämme,
ainoastaan……..
E.M.V. Kjärvi 30.3.91
Hiljaisella viikolla nukuit pois.
Pitkä elämä,
monisäikeinen,
punottu rakkaudesta,
taistelusta,
omansa laatuinen.
Olisimme pitäneet
omamme,
mutt pakko lähteä pois.
Jeesus kärsii hiljaisella
viikolla,
opastaa vielä omiaan
näyttäen heille kotiaan
ja merkkejä taivaan.
Tänään lapset hautaavat,
äitiä kaipaavat,
näyttävät rakkauden määrää.
Saattavat pyhään lepoon,
aikana ehtoon
ja viikunapuun.
Viemme pyhälle kummulle,
kyynelin, kukkasin.
Rakkaus jää, pysyy,
kun muu menee.
Ei sille voi mitään,
elämän laille
kuin uskoa, uskoa
yhtenään…….
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...