maanantai 10. kesäkuuta 2024
KOULULAIS-JP 31.5.90 lyhennelmä
Koulutyöni päättyy, Isä taivaassa.
Pitkä oli talvi.
Ohi on.
Tänään riennän kirkkoon sanaa kuulemaan.
Katson alttaria, tulta, kuvaa siellä.
Kasteen armon kyllä sain, tällä tiellä.
Täällä istun miettien,
kädet yhteen liittäen,
isää, äitiä muistaen.
Jeesus meille rakas,
elämämme paras,
näyttää tietä taivaan.
Emme jää vaivaan.
Taivaan isä yhteinen,
kaikkien ihmisten.
Meidät yhteen liittää.
Siitä sydän kiittää,
virvoitusta saa.
Kirkkoon kaikki kootaan,
taivaan kirkkoon ainiaan.
Sinne lapsi, aikuinen
tulla saa
ja pelastusta maistaa.
Siellä armo rakkaus,
taivaan koko pakkaus.
Oppilas ja opettaja, kesäloman saa,
Siunaa Herra meitä, elämämme teitä,
jos matka täällä ahdistaa
ja tarvii suuntaa tarkistaa.
torstai 6. kesäkuuta 2024
Toinen rukouspäivä 13.5.1990 Oku kirkko, ote
Isä Jumala katsoo taivaasta
ihmislasta.
Mitä hän näkeekään?
Rakastaa lapsilaumaansa.
Matti luki siitä koulussa,
Maija pyhäkoulussa:
Jumalan lapseksi pääseminen
on elämämme kallein asia.
Sen oppi Mari rippikoulussa.
Siksi mekin täällä.
Jaakoppi kirjoittaa Raamatussa
rakkaille veljilleen.
Kaikki ihmiset ovat toisilleen
veljiä ja sisaria Raamatun mukaan,
mutta eihän se niin toimi
meidän elämässämme
lainkaan,
vaan kaikki meissä ja meille
on täysin päälaellaan.
Sanassa sanotaan,
tiedämme,
mutta emme tee tietomme mukaan,
ei kukaan.
Jumala on taivaassa
he uskovat.
Mekin saamme uskoa
ja hyvä asiahan se
uskottavaksi.
Eikö totta!?
ARKUN TAA
Saavun pyhään pihaan,
temppeliin,
sidon alban.
Puukirkon ovi avautuu,
arkku siirtyy kaiteen taa.
Virsi kuuluu
ja mustat ihmiset
paljon muuttuu.
Minä olen vain ihminen,
kirja kainalossa,
papin puku päällä
ja kohta arkun taa lähden.
Kynttilät palavat, lepattavat.
Siinä on tämän miehen elämä:
Syntyi kuninkaaksi, kuoli vainajaksi,
Niillä on itkettyneet ihmisen kasvot.
Musiikki taukoaa,
punertuu mustaan varjoon.
Valkoinen laiva on edessä,
lähdössä,
saattajat silmät vedessä,
minä lapio kädessä
toimimaan Herran edessä
- uskoni mukaan.
Pois lähtee mies,
kukkaset kantenaan,
saattajat kenties
ylentävät sydämensä
taivaan rantaan.
Hiljaisella viikolla ma 9.4.
Psalmistin, 102, tuntoja ristintiellä.
Missä risti, siellä sydäntä pisti.
Ristintiellä rukoillaan,
ollaan ahdistuneita,
kaukaisuuteen katsotaan
toivottomina toivoon päin.
Ristiin päin kulkee hän,
jonka elämä kuihtunut kuin savu.
jonka luita kivistää.
Hän on yksinäinen lintu katolla.
Siitä alkaa hiljaisuus viikoksi,
kiire muuttuu tauoksi
hänelle,
joka janoaa pelastusta parempaan,
johonkin pysyvämpään,
johonkin kestävämpään
kuin tavanomainen.
Kristus ottaa ristinsä,
toisen ristin,
meidän ristin,
minun ristin,
jota minä en ymmärrä.
Hoosianna vaihtuu hikeen
ja vereen.
Lapset jäävät palmujen taa
piiloon,
nauramaan ihmisille
ilonaan.
He näyttävän osaltaan
totuuden puolikkaan.
Okun kirkossa marianpäivänä 25.3.1990 ote
Maria, juutalainen äiti.
Uskovainen, hurskas nainen.
Joosef mies, toivoo lasta.
Maria näkee odottavia äitejä.
Hänkin pyrkii äidiksi.
Äidit ihastelevat lapsiaan.
Mariaa sanotaan köyhäksi,
Mari vain.
Hän rukoili Jumalaansa,
sai vastauksen,
suuren kutsumuksen.
Hän synnyttäisi Jeesuksen,
pelastuksen Daavidin aikaan
ja maailmaan.
Niin meille kerrotaan.
Enkeli ilmoitti sen,
sanoman autuaallisen
ja monille ristiriitaisen.
Kiistelty sanoma,
pelastus ainoa
ja tuomittakoon puuhun!
Se on ihmisen puhetta
ja pelkkää pahuutta,
jonka me näemme
Jeesuksen kohtalossa
hyvien ihmisten maailmassa.
Siinä riitti Marialle ihmettelemistä,
kun poikansa aikanaan
otti vastaan roikkansa omaan nahkaan.
HELLITTÄMÄTÖN USKO Ote saarnasta 11.3.90
Oli kuuma päivä torilla.
Ihmiset tungeksivat varjoon.
Torimyyjille riitti raha.
Jeesus osti appelsiinin.
Rabbin kaverit matkasta väsyneitä,
joidenkin jalat rakoilla.
Sandaalin remmi mennyt rikki.
Kaikilla hellittämätön
usko päivään.
Nähdään tuttuja, vieraita
ja pölyt päältä hätistellään.
Ulkomaalainen nainen saapuu paikalle.
Hän näyttää pakolaiselta.
Tulee Jeesusta metrin päähän,
saa palan appelsiinia nälkään.
Nainen otti sen
ja läsnä pysyi iloiten.
Nuori äiti oli levoton.
Hän oli toisesta maasta vieraalla maalla.
Tutut olivat kaukana heinän teossa,
nyt tytär psykoosissa.
Hän oli menettänyt sielunsa, sanottiin.
Hyvät ihmiset möllöttivät,
kauhistelivat harhoja,
joita he itse näkivät.
Riivaajat riemuitsivat.
Tyttö rauhaton.
Nainen tunsi itsensä syylliseksi.
Siksi katsoo Jeesukseen pyyteellisesti.
SANAN KYLVÖ ote saarnasta 18.2.90 Okun kirkko
Oli ihmisiä, oli Jeesus.
Kaikilla oli silmät ja korvat.
Jeesus puhui siementen tarinaa.
Kylväjä lähti viskomaan
eikä ihmiset ymmärtäneet.
Hän loi vertauskuvan,
ajatteli, kehitti asiaa,
antoi vertauksen,
taivaaseen tulla luvan.
Luukas kirjoittaa arkipäiväisen asian:
Kylväjä ottaa vakan,
pussillisen jyviä
ja menee pellolle.
Ei se ole sen kummempaa
tulla mukaan
ja päästä valtakuntaan.
Se on mahdollinen maajussille,
siemenvakan väsääjälle,
aasin asettajalle,
aisan rakentajalle,
appeen lisääjälle
ja kaikille soraäänille.
Missä Jeesus,
siellä pelastus,
autuus,
ihanuus, kaikki taivaan lahjat,
yhdessä kasassa
Jeesuksen matkassa.
Ei vaikeaa!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
NATURALISTINEN RAAMATUN SELITYS Netistä löytyi kuvaus kriittisen eksegeesin naturalismista. Muokkaan, selkeytän, lyhennän ja arvioin. Natur...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...