torstai 20. heinäkuuta 2023

 

YLÖSNOUSEMUS

Istun haalarit päällä pakkasessa ylösnostaen päätäni

aurinkoon päin toiveessa hieman päivettyä.

Keväinen lintu laulaa pääsiäisen läheisyydestä

muistuttaen minua juutalaisen Jeshuan elämästä,

kuolemasta ja ylösnousemuksen ihmeestä.

Sieltä se kuulemma alkoi kristillinen tarina

Galilean kankailta, Gennesaretin kalapaikoilta.

Tarina ylösnostettiin tuhanteen kertaan tuhanteen

tarpeeseen, srk:ien tilanteeseen, evankeliumikirjoihin,

ja samalla Jeshuan nimi alasnostettiin hellenistien,

pakanoiden, juutalaisten, oppineiden ja vääräoppisten

Jeesukseksi: Sitten jälleen ylösnostettiin taivaan Kristukseksi.

Kun Jeshuan nimikin unohdettiin juutalaisvihassa

aikansa pakanoiden hellenistisessä maailmassa,

hänen oppinsa, rakkautensa ja merkityksensä ylösnostettiin

toisenlaisena elämään kirkoksi sanottuun perinteeseen.

Siihen perinteeseen minäkin kasvoin, kun olin nuori.

En ymmärtänyt siitä mitään, mutta lapsen ja nuoren

tuskallisessa koulussa oli pakko repiä voimaa

ja jaksamista jostakin: Jeesuksen ihmisrakkaudesta.

Tänne asti on kestänyt. Kun ylösnostan itseni vuoteeltani,

ensimmäisenä tuntuvat kivut ja vajavaisuus.

Joka päivä ylösnostan ajatukseni katoavaisuuteen,

omaan ja toisten ihmisten vajavaisuuteen ja keinotekoisuuteen,

josta on äärimmäisen vaikea ylösnostaa selvää järkeä.

On siis vain ylösnoustava uskoon, joka aamu, aina uudelleen,

kuten Raamatun ihmiset kertovat: uskostaan, kokemuksestaan,

Jeesuksen ylösnostavasta mielenlaadusta, rakkaudestaan.

Lintu laulaa vielä kevään koittoa, ylösnousemuksen päivää,

ja naamani alkaa kärventyä. Taivaan laulu helkkää elämää,

antaa merkitystä tähän päivään, kutsuu ylösnousemaan

katoavaisuuden keskellä, minussa, kenties tulevaan päivään.

Jorma Luostarinen











 

ALKU-SRK JA OKUN SRK

Kirkko-talo paikallaan,

kirkko-toiminta ennallaan,

mutt mistäs se alkoikaan?

Huisin matkan ja ajan päässä

syntyi Kirja Jerusalemin

juutalaisessa perinteessä,

hellenistisessä ympäristössä,

kokonaan toisenlaisessa kulttuurissa:

kielessä, olosuhteissa, käsitystavoissa,

joiden aikaan suomalaiset

katselivat Uralin takaa maitaan.

Raamatun kirjoittajat eivät profetoi

mitään Okuun minkä aika tänne toi.

Ihmisten usko VT:n perinteessä siirtyi

Jeesukseen ja usko häneen

monen mutkan ja matkan kautta

Rooman keisarin valtakunnan rekeen.

Alussa ei ollut oppeja, pappeja,

ei mitään pakanoiden (ei-juutalaisten)

luomia virkamiehiä, laitoksia, opin koitoksia.

Alussa kohdattiin Jeshua livenä, alias Jeesus,

joka sykähdytti, herätti, puhutteli

sairaita, köyhiä, maahan painettuja.

Taivasten valtakunta hänessä saapui

maan päälle Pietarille, Paavalille, Marialle,

ja kaikki muu oli roskaa missä Kristus-kaipuu.

Äärettömän kaukana pakanoiden Okussa ollaan:

Srk:ssa juutalainen Jeesus mahdoton,

outo vieras, tuntematon.

Raamatun ihmiset aikanaan alku-srk:n aikaan

pitivät sitä miestä ainoana pelastajanaan.

Jorma Luostarinen

.



















 

PAPPI SAA LENTÄÄ

Lentää ken tietää sen.

Papin työ koostuu kaavamaisesta

viran ennakkoasetelmasta

joka periytyy jatkumoon kirkon tarpeesta.

Kaikilla työaloillaan pappi toimii

kaavoitetun linjan mukaan:

Ei sooloile mitään uskonsa ikävään

ei meiningin nälkään.

Sama aate kuin kaupan kassalla:

Kassa seuloo tavarat hihnalla

kauhoo markat normaalihinnalla.

Srk toimii perinteen laatikossa

valmiin julkis-oikeuden verkossa.

Se elää huomiselleen: Näin edetään

saa pappi lähteä lentelemään.

Kaikki on valmiiksi kiveen hakattu

kirjoihin kansiin koukeroitu

ett etukäteen jo sooloilu nakattu.

Kaavamaisuus pätee srk:aa ylempään:

Viraston ainoaan etuun käsitellään

tottumuksesta kätellään:

Ei nähdä oman asian pohjaan:.

Kuin halkoja lastataan vaunuun

kaavan mukaan maksajan laskuun.

Kun katsotaan asiaa alusta päin

niin eri asialla pakanoiden (ei-juutalaisten)

kirkossa ollaan näin: viety pois Raamatun

juutalaisen Jeshuan asia kokonaan.

Muista siis pappi

musta kaapu paidassa sokerinappi:

Jos enempää saat sinäkin lentää.

Jorma Luostarinen











 

MITEN KÄYTÄT LOPPUELÄMÄSI?

Tuhoisa elämän kriisi tupsahti eteen

5 v sitten. Terapeutti siihen sanoi tarkalleen:

Miten käytät loppuelämäsi?” sen

Mitä mitä juoksi ajatus taakse eteen?

Vastahan eilen tulin elämäni rekeen!

Olin niin yksin osastolla höyryissä letkuissa

vieraalla maalla kaukana katsellen toisia

itse itselleni parkana raukkana.

Lähimmäisten avulla uskon perustalla

selvisin siitä tolpilleni katsomaan

netistä arviota tulevaan elämäni matkaan:

70 % ikäisistä olisi 5 vuoden päästä hengissä.

Nyt on mennyt 5 vuotta täyteen

ja narrailen vielä lohia rannoilla näilleen.

Miten yksin ihmiset jäävät surussaan

kriisissään, menetyksissään!

Miten harvoin auttaja paikalla oikeaan

aikaan antamassa aikaa!

Miten käytät loppuelämäsi?” kumisee kaikille

ontto yhteinen joka hetki kun vielä jatkuu

elämän retki tai sammuu.

Mutt sitä ei tajua ihminen täällä alkuunkaan,

toiset ei puhu, vaietaan, torjutaan

eikä papin koulun tuhannet sivut ja virkavuodet

käy sitä avaamaan.

Kun katson lintua pihalla ylpeä ylhäältäpäin,

miten loputtomasti se rakastaa lapsiaan näin!

Miksi minun elämäni olisi kummempi?

Ihmislajin osana olen vain luonnon elämän tuhoaja

roskaaja, sotija, elämän kuluttaja, Jumalan pilkkaaja

ja menen samaan kuin varpunen maan.

Jorma Luostarinen

.













 

OKUN NUORISOLLE

Nuoriso voi huonosti ylipäänsä

kotona koulussa työelämässä

mediassa tilastossa poliisin kirjassa:

Psykiatria lääkäriä terapeuttia tarvitaan

auttamaan korjaamaan ohjaamaan!

Nuorten tila yhteiskuntaa heijastaa

sen mallia, meininkiä kuvastaa.

Toiset vartioivat toisia oletuksen mukaan

oikeaan suuntaan kansakunnan elämään

maailman elämää säilyttämään.

Nuoren ajatus polkee eri tahtia

kulkee salamana täynnään uhmaa mahtia

eikä selkeä sisäinen tekoa soimaa.

Yksi nuori yhdellä lailla heiluu horjuu

toinen tarkkaan toimintaa torjuu:

Mitä siitä seuraa jos antautuu?

Kannattaa mieliä ämmää ukkoa

kun kieli leikkii tunkion kukkoa.

Mitä siitä seuraa jos toimii niin:

pistää puukkoa väärään nahkaan

ottaa kaupasta kiusaa tiuhaan?

Jossain vaiheessa tämän päivän teot

tulee eteen syyllisen unen häivässä

ja selittää kertyneet vääryyden keot.

Ole kiitollinen jos kaikki tähän asti

tuntuu mukavalta matkalta sopivasti

mutt tilanne muuttuu äkkiä eikä kukaan

jälkikäteen ratkaise sinun elämäsi sulkua.

Hyvä koti saattaa tuottaa huonoa tulosta

ja huonompi koti erinomaista.

Siinä on matkasi kulma elämän mittainen pulma!

Jorma Luostarinen













 

OKUN SRK:N PERINNEPULMA

Kun lukee papinkoulun kirjoja myöhemmin,

niin avautuvat tuhannet sivut uudelleen

ja vasta nyt näkee uskon juureen.

Miten kaukana Okussa ollaan ajallisesti,

paikallisesti, kulttuurisesti

juutalaisen Jeshuan ja aikansa ihmisen

käsitemaailmasta ja maailmankuvasta!

Jokaisella VT:n kirjalla on ihminen kirjoittaja,

historia ja sanoman muokkaaja.

Kirjoittivat että uskoisi kansa oman

historiansa kautta Jahven sanoman.

Lähteitä tutkittiin, perinnettä muokattiin,

jätettiin pois, korjattiin ja päivitettiin

kuninkaalle, profeetalle, kaikelle kansalle.

VT:n ihminen koki ja uskoi omassa arjessaan

Jahven läsnäolon, puheen, johdatuksen, siunauksen.

Etsittiin hänen tahtoaan, lakejaan,

liiton rakkauttaan päästäkseen sisälle

täyteen elämän onneen ja tarkoitukseen.

Pois jäivät pakanakansat (ei-juutalaiset) Jahven

omaisuuskansasta ja sen siunauksesta.

Pakanoiden kirkko Okussa täällä yksi 30000:sta

on ikuisen kaukana Jahven kansan

juutalaisesta perinteestä ja sen tehtävästä.

Jo UT:n Jeshuan jälkeen eivät tulleet mukaan

juutalaiset kristittyjen hellenismiin

eikä kristityt heitä tarvinneet teologi-peliin.

Okussa ollaan surkeassa tilassa:

Raamatun juutalaiset helmet kerjätään itselle

pakana-kirkon Jumalan perinteessä ja

juutalainen Jeshua peitätään Jeesus-nimessä.

Jorma Luostarinen





,



 

OKUN PAKANOIDEN KULTTI

Kirkkovieraalle kirkonmeno tuttunaan:

etukäteen tietää mitä sanoja sanotaan;

jos ei sanota, karsaasti katsotaan.

(Tapahtuman kulttia ( = palvontameno ) voidaan

myös tutkia )

Yhdessäolon pikku-hetkeen on koottu

tuhansien vuosien kulttuuriperinne:

uskomusta, uskoa, tietoa, tapoja yhteen sullottu

ja sulateltu eri kausien mieleen ja kieleen:

Meilläkin siis kuten ennenkin!

Saattaakin tuntua polleaa,

ihastella parvella permannolla,

laulella ja katsella pappia alttarilla.

Mutt mikä se tilaisuuden juoni olisi,

jos se siinä olisi?

Olipa kerran Galilean Jeshua-juutalainen

aikamme alussa, saarnamies melkoinen,

taivaan kokoinen,

ett meillekin asti mainitaan.

Mutt alusta asti kun katsotaan, niin

pakanoiden (ei-juutalaisten) kirkossa istutaan!

Voi kauheaa potaskaa!

Siksi ei Jeshua vaan Kirjasta avaudu,

ei pastorin puheesta, ei laulamalla

lukemalla, ei edes alttariaterialla.

Mikä se on Jeshuan juttu, kun Jeesus tuttu!?

Siinäpä se, ystävä: pitkä on Kirkolla ollut

matka: on oppia, vääntöä, sanan kääntöä,

mutt tuli vaan juutalaiselle Jeesukselle hatka!

Kuitenkaan yhtään 30000 kirkosta ei olisi

ilman juutalaista kansaa ja sen Vapahtajaa!

Jorma Luostarinen

















”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...