keskiviikko 3. syyskuuta 2025
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 1988 1.
Tämän niminen on toisen maisteritutkintoni gradu historiallis-kielitieteellisessä tiedekunnassa, jonka sain päätökseen Outokummun kappalaisena oltuani pappina jo 13 vuotta.  Uskontotieteen harrastus kiinnosti minua jo papinkoulussa ja työssä alkoi tulla sen verran haasteita, että halusin saattaa laajennetun HUK:n tutkinnon päätökseen korkeammalla tasolla ja päästä tutkimusaiheella paremmin selville, millaisessa työssä oikeastaan olen.  Kopioin tähän blogiini valittuja paloja 179 sivun joukosta, jotka saattavat kiinnostaa lukijaa.  Aloitan 2 sivun esilehdeltä, tiivistelmästä ja sitten hyppään s:lle 82, jossa kirjoitusvaiheessa tietämättäni profetoin 18 v:n päässä, v. 2006, tapahtuvaa ulosheittoa papin virasta ja pappeudesta. Sen sivun jälkeen etenen sivujärjestyksessä.  Koko työ on luettavissa H:ngin yliopisto/ uskontotieteen jaosto ja HELDAN sivut.  
TIIVISTELMÄ
”Arnold van Gennep esitti sosiologisen siirtymäriittiteoriansa kirjassa Les rites de passage v.1909.  Siihen hän kokosi aikansa etnografisesta kirjallisuudesta laajan esimerkkiaineiston, jolla hän pyrki osoittamaan siirtoseremonioille yhteisen tuntomerkin, ”universaalin scheman”, joka tarkoittaa prosessia, kaavaa ja struktuuria.  Usein puhutaan peruskaavasta.  
Papiksi vihkiminen on yksi siirtoseremonia.  Siinä yhteisö siirtää yksilön pirinteellisin menoin sosiaalisesta statuksesta toiseen.  Schema tarkoittaa, että kirkon akti jakautuu kolmeen diakroniseen jaksoon, separaatioon eli irtautumiseen, liminaalisuuteen eli välivaiheeseen ja inkorporaatioon eli liittymiseen.  Jokaisessa vaiheessa on vastaavat siirtymäriitit.  
Van Gennepin pelkistävää, luonnostelevaa, yleistävää ja jäykän mekaanista käsitystä on syystä kritisoitu.  Teoriassa on aukkoja ja suoranaisia virheitä.  Ne johtuvat mm. siitä, että hän ei itse testannut hypoteesejaan empiriassa eikä analysoinut ”ordinaatiotaan” suhteessa yhteiskunnan ja sosiaalisen vuorovaikutuksen kytkentöihin, henkilön virkaan, statukseen ja rooleihin.  Hänen kommentaattorinsa täydentävät teoriaa.
Siirtymäriittiteorian idea on kuitenkin vakiintunut kirjallisuuteen ja sillä erikoiskäsitteineen on mielekästä tutkia Suomen luterilaisen kirkon aktia.  Siten kirkon ”pyhään toimitukseen” saadaan uskontotieteellinen näkökulma: Teologiaa opiskellut liminaalinen pappisinitiandi siirtyy asteittaisesti ”pyhään virkaan” ja papilliseen statukseen.  Monivuotisessa siirtymisprosessissa näkyvät spatiaalisen aseman, ryhmäaseman, sosiaalisen aseman ja spirituaalisen aseman muutokset, ja matka kuoleman tilasta ylösnousemuksen tilaan.  
Outokummussa 29.8. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1171 blogia alla linkki
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 11. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA TUOMIOKAPITULILLA EI OLE JUMALAN PEL...
- 
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
 - 
KIRKON PIRULLINEN KAHDEN REGIMENTIN OPPI Lainaus: ” Martti Lutherin aikanaan muotoilema luterilainen opetus Jumalan kahdesta hallinnasta. Lu...
 - 
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti