keskiviikko 11. syyskuuta 2024

PUUKOSTA PELASTUKSEEN Otsikon aihe tulee eteemme joka päivä, kun mediassa kuvaillaan raakaa kiusaamista, esim. puukotuksia. Eri asiantuntijat lyövät päitä yhteen mutta tulosta ei synny! Näiden asioiden ymmärtämisessä minua entisenä pappina on auttanut uskontohistorioitsija Arne Runebergin kirja Jesu korsfästelse i relionshistoriska belysning 1952. Sen pääteema on historiallisen juutalaisen Jeesuksen tappaminen Golgatalla UT:ssa. Tapaus on meille kaukainen kirkon kaunistelema tarina mutta alun perin iloisen kansanperinne-juhlan rituaali-murha. Kirkon perinteessä se peitetään oppien ja instituution säilyttämiseksi. Olipa teko ristiin naulaamista tai puukolla nahkaan pistämistä, sillä on sama tarkoitus: tappaa! Tulkitsen aihettani A.R:n teoksen ”hengessä”. Miksi lakeuden häjy, talvisodan ”sankari”, oulunmies, terroristi, Putinin ja Netanjahun sissi pistää puukon toiseen ihmiseen? Kaikki ihmisen toiminta tapahtuu kulttuurin yhteiskunnassa, sen sisällä, tiettyjen olosuhteiden vallitessa, aikakaudellaan. Omassa käyttäytymisessään ihmiset ammentavat perinteestä, yhteiskuntansa historiasta, kuhunkin nykyhetkeen. Arkielämässä vanhan päivitystä ei huomata, koska siirtymä uuteen tapahtuu hitaasti eikä yhteiskunnan marssitahdittaja sano sitä suoraan vaan siten, että se palvelee ”koko kansaa”! Ihmiset opetetaan kehdosta hautaan sopeutumaan instituutioiden pakkoon: sääntöihin, lakeihin ja ”hyviin tapoihin”. Niiden tarkoitus oletuksen mukaan on edistää kaikkien hyvinvointia ”parhaalla mahdollisella tavalla”. Niin - voimme ymmärtää reaalimaailman ehtoja ja raameja, joissa kaikki väkivaltakin tapahtuu. Pelkkä ymmärtäminen ei muuta eikä poista mitään! Tämän globaalin anomian aikakaudella nahkaan tulee reikiä jatkossa yhä enemmän! A.R. kirjansa ”rivien välissä” kunnioittaa ristiin naulaajia, tappajia ja puukottajia ihmisinä, jotka ovat ”meidän lajia” ja syntyneet geneettisen perustan määrääminä, kasvaneet yhteisönsä ehtoihin ja läpikäyneet ainutlaatuisen kehityshistoriansa. Kulttuurin suhteellisuus-teorialla nähdään: yhteiskunta ei ole paratiisi, jossa susi ja karitsa syövät samalta pöydältä; kulttuurin arvot ja instituutiot ovat puolueellisia ihmisten tekemien keinotekoisten olosuhteiden muutoksessa; valta jakautuu keski- ja yläluokan mukaan; kaikki eivät pääse ääri-ihanteiden onneen. Instituutioiden virkailijat kohtelevat harvoin kansalaisia tahallaan ”väärin” mutta keinotekoisissa viroissa he suhtautuvat asiakkaaseen vain ”omalta” rahanjako-”luukultaan” eivätkä näe kokonaisuutta, missä autettava oikeasti elää! Taustalla yhteiskunnan takaraivossa on kuitenkin tietoisuus ”tosi-oikeudesta”, koska Karpolle maksetaan vääryyden paljastamisesta yhteiskuntaa vastaan. Tullaan kysymykseen poikkeavasta käyttäytymisestä ja yhteiskuntaan sopeutumisesta. On selvää, että rikolliseksi leimattu puukottaja tekee poikkeavasti. Musta-valko-ajattelun eli dualismin tädit antavat hänelle kovan korvapuustin ja sylkevät silmille. Tuota ajattelua käyttivät yhteiskunnan ”hyvät ihmiset”, maisteri-rabbit, hallitus, tuomarit, yliopisto ja korkein oikeus ( = UT:n synedrium) jo 2000 v sitten, kun murhasivat heidän arvoistaan poikkeavan, epänormaalin ja rikolliseksi tuomitun Galilean puusepän. Sen sijaan ”köyhät”, jotka ajattelijat nöyryytettyinä pehmeästi, täydellisestä rakkaudesta voimansa saaneina, jota heidän Mestarinsa oli heille hylätyille osoittanut, näkivät hänessä jopa jumalallisen hahmon: ”Heidän oli Jumalan valtakunta!” Kiusaamisella on siis vuosituhansien seuraukset: Yhden ihmisen tappamisesta syntyi maailman suurin uskonto 2000 v:ksi! Mitä seuraakaan meidän aikamme tuhansista kiusaamis-tapauksista! Tuomitsemassaan rikollisessa yhteiskunta näkee oman rikoksensa UT:n Ihmisyyttä eli Kristusta vastaan mutta ei pysty tuota ikivanhaa ajatusmallia enää tunnistamaan. Selkäytimellään rikollinen yhteiskunta ”Jumalan edessä” uskoo saavansa rikollisestaan voimaa toivoa parempaa aikaa eli UT:n kielellä ”pelastusta”. Ikivanhoista ihmiselämän juonteista tulee kirkkolaitos ja näkyy jäänteenä! Biologisessa olemassaolon taistelussa vain ympäristöönsä osittain sopeutuvat lajit säilyvät mutta täysin sopeutuneet katoavat iäksi. Jorma Luostarinen maljasalmentie 2a 83630 kuusjärvi netti: 1057 blogia ”outokummun pappi luostarinen”, alla linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LÖYTÄÄ JESHUA Pappisaikani on kaukana. Aikarauta tikittää. Pitäisi saada kurottua elämän kangas ehjäksi, reikiä pois ja kultaisiin reunuks...