keskiviikko 14. elokuuta 2024
”TULKOON HÄNEN VERENSÄ MEIDÄN PÄÄLLEMME!”
Katson Golgatan tapahtumia 3 lähteen valossa: VT:n käännös 1992, apokryyfinen Esterin kirja 1992
ja Arne Runeberg, Jesu korsfästelse i regionshistoriska belysning 1952. Niistä saadaan esiin näkökulmia, jotka rikastuttavat perinteellisiä passio-tulkintoja ja tuovat ne aivan uuteen valoon. Runebergin kirjasta päästään näkemään, että Jeesuksen ”ripustaminen puuhun” oli rituaalinen primitiivisen yhteisön juhla, jossa kerrattiin riitin muodossa 500-600 v eKr. olleita tuskallisia kokemuksia Assurian, Babylonian ja Persian pakkosiirtolaisuuksissa. VT:n kirjurit ja redaktorit kirjoittivat pyhiin kirjoituksiin Jahven käskynä viettää purim-juhlaa ikuisesti ja palauttaa mieliin tapahtumat Persian suurkuningas Artakserkseen aikaan Babylonian Susassa. Juutalainen kaunotar Ester pääsi jumal-kuninkaan haaremin päävaimoksi, ja viekkaudellaan ja Jahve-uskollaan vaikutti koko juutalais-kansan myöhempään historiaan. Tarinaan liittyy konna, makedonialainen Haman ja sankari, juutalainen Mordokai, jotka molemmat saavuttivat kuninkaan hovissa korkean virkamiehen aseman. Hamanin käskystä kuningas oli valmis tappamaan satoja tuhansia kapinoitsijoita. Nyt kävi niin, että Haman itse suunnitteli kuninkaan salamurhaa kaapatakseen vallan ja tuhotakseen juutalais-kansan ”pienimmästä suurimpaan”. Juutalainen Mordokai sai siitä tiedon ja rolli hankkeen kuninkaalle. Haman oli jo etsinyt hyviä luonnonpuita ja rakentanut pystypaaluja, joihin ”ripustaisi” tuhansia ”väärän uskonnon” juutalaisia. Kun hanke tuli ilmi Mordokain taholta, Haman ja hänen poikansa joutuivat itse hirteen. Koska Haman korkean asemansa takia oli valmistellut juutaisten tuholeirin, sitä päätöstä ei voitu peruuttaa: Jumallinen päätös! Juutalaisten tuhoamisesta oli tiedotettu kameli-, hevos- ja aasi-ikyydeillä ympäri valtakuntaa ja kuninkaan määräys oli ehdoton laki. Kansan silmissä lähi-Idässä siihen aikaan kuningas oli jumalan poika ja itse jumala, jonka käsky oli tappotuomiolla sanktioitu. Kertomuksessa on monta välivaihetta, mutta keskeinen ja ratkaiseva rooli oli juutalaisella kuningatar Esterillä, joka rukoukissaan ”meni Herran eteen huutamaan häntä avuksi”, jotta Herran omaa kansaa ei tuhottaisi. Jokainen meistä 2500 v myöhemmin voi vahvistaa sen, minkä ihmiset kirjoittivat Raamattuun ”Herran suurista töistä”: VT:n kansa pelastui Persian ( Iran) vallasta yhden ihmisen ja vieläpä naisen kautta. Rukous sai aikaan koko kansan pelastuksen ja vapahduksen tuhosta! Esterin kirjasta VT:n kansan perilliset lukevat, että heidän Jumalansa on uskollinen liitossa ja lupauksissa, jotka hän antoi Aabrahamille, Moosekselle, Nooalle ja Daavidille ”ikiajoiksi”.
Jeesuksen aikaan 500 v myöhemmin Israelin Golgatan kummulla nuo perinteelliset traumat pullahtivat pintaan, koska kansa oli omassa maassaan evakossa Rooman keisarin komentaessa ja tuhoamassa kansan perintöä, uskoa ja ihmisiä. Passiokertomuksessa Jeesukseen kiteytyy koko kansan vuosituhantinen kärsimyshistoria ja siinä etsitään vapautusta ja pelastusta sorrosta. Vuosittaisessa purim-juhlassa näyteltiin rituaalisesti Jeesus Nasaretilaisen ja Jeesus Barabbaan roolien avulla Hamanin ja Mordekain aika, muuntuneina ja uudelleen tulkittuina, koska historiallinen tilanne oli toinen mutta yhteiskunnan kriisi samanlainen kuin evakkoaikaan. Kumpikin rikolliseksi tuomittu korkeimman oikeuden (synedrium) ja lakimiesten viran vaatimuksilla saivat roolinimet ”isän poika”: Barabbas oli jo nimellään isän poika, bar=poika, abbas=isä ja Jeesus Isän Poika eri merkityksessä. Roomalainen Pilatus yritti saada Jeesukselle Barabbaan roolin, jolloin hän vapautuisi, mutta Pilatus epäonnistui raivoisan kansa huutaessa: Päästä Barabbas, sido Jeesus, ja ”tulkoon hänen verensä meidän ja lastemme päälle!”. Kristillisessä saarnaperinteessä ollaan hakoteillä, kun sanotaan, että ”juutalaiset kerjäsivät itselleen rangaistuksensa ja joutuivat miljoonittain kaasukammioihin, koska tappoivat kristittyjen Jumalan. Ja miten julmasti UT:n juutalainen Paavali kohteli omaa kansaansa syyttämällä heitä ja luomalla Lutherille, Hitlerille, anti-semitisteille ja kristityille korvausteologian mallin: Jumala hylkäsi Israelin ja alkoi rakastaa pakanallisia (ei-juutalaisia) Kristukseen uskovia. Kansa ei huutanut päälleen lisää syyllisyyttä, vaan ajan itämaisten primitiivisten kansojen tavoin hirteen ripustettujen rikollisten ja ruodusta poikkeavien jumalallista maagisen veren voimaa, joka kansan päällä siunaisi ja voimistaisi jaksamaan olemassaolon taistelussa.
Jorma Luostarinen
maljasalmentie 2a 83630 kuusjärvi 1044 blogia ”Outokummun pappi luostarinen” alalaita linkki
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
KIRKON KEKSIMÄ PAPERITUNNUSTUS – TEORIA ILMAN ELÄVIÄ IHMISIÄ Jokainen voi netistä lukea, miten Suomen Ev.-Lut. kirkon edustaja kerto...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti