tiistai 2. heinäkuuta 2024

HIST. JEESUS JA KOKEMUS YL.NOUS. 2 Kun katsotaan tekstien uskon kokemuksia historiallisena totuutena, on selvää, että tuollainen todistus ristiin hirtetystä oli juutalaisille entistäkin suurempi loukkaus-kokemus ja irvikuva. Tuossa historiallisessa alkukirkon ja kristinuskon alkukokemuksessa oltiin vielä pelkästään juutalaisella maaperällä. Sen sijaan kreikkalaisten oli helpompi käsittää jotain tuollaisesta ylösnousemuskokemuksesta. Heidän hellenismissään jumalat syntyivät, astuivat alas manalaan ja kävivät maan päällä kuolemansa jälkeen. Sen sijaan virallinen juutalainen ei uskonut Jahven inkarnaatioon, vaan hän oli pysyvä täysin omassa majesteetissaan koko maailmankaikkeuden ainoana Herrana. Kristinuskon syntyminen ja alkukirkon aika on siis kova juttu! Kirjallisuudessa puhutaankin kristinuskon alkuräjähdyksestä ja ensimmäisten kristittyjen saarnan vallankumouksellisuudesta. Mutta Jeesuksen tajuaminen ja hänen historiallisen sanomansa ymmärtäminen ei ole yksinkertaista. Jeesus oli juutalainen ja kasvanut juutalaisuuteen. Hän toimi oman aikansa puitteissa, ainutlaatuisesti, sitoutumatta perinteellisen yhteiskunnan ja kulttuurin faktoihin. UT:n kertojien todistus Jeesuksesta on eri asia kuin itse Jeesus. Me kristityt koemme hänet 1. kristityksi ja näemme, että ajan kirkosta on yksioikoinen tie Jeesus Nasaretilaiseen. Niin ei asia ole UT:n tutkimuksen valossa. Näemme, että Jeesus oli alusta loppuun juutalainen ja liikkeensä juutalainen lahko.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...