KONFIRMAATIO-MESSU( N KAAVA A )
3. VSK
LIT.
OKU KIRKKO 180606 klo 10
2. SUNNUNTAI HELLUNTAISTA
”KATOAVAT JA KATOAMATTOMAT AARTEET”
SANANLASKUT 30: 7-9
VIHREÄ/ 2
VIRRET
183: 1, 2 1
135 7
303: 1, 4, 7 10
KONFIRMAATIOLAULU 17
507: 1- , 517: 1- 19
510, 513, 225 24
Shaaloom!
Tässä saarnassa puhutaan seemiläisen ilmoitusperinteen Hengessä. Se kutsuu meitä hellenistisen perinteen myöhempiä pakanoita pelastumaan Jisraaeel:n kansan kanssa Jahvee:n yhteyteen. Meidän kuolevaisten syyllisten kutsumus on kuulua Eloohiim:lle, joka ”alussa loi taivaan ja maan”. Vain hän pysyy, aadaam eli ihminen menee maaksi jälleen! Kuulutko sinä Abraahaam:n, Jishaak:n ja Jaakoov:n Jumalalle? Lue heprealaisten Raamattua Tanakh!
Saarnaamisessa lähdetään ikivanhoista seemiläisistä kirjoituksista, tullaan menneisyyden tapahtumista meille päin, meidän aikaamme päin. Ei siis saarnata meidän konfirmaatiostamme nyt! Saarnaaminen ei lähde ukin ja mummon toiveista eikä Okun srk-hallinnon puolue-politiikasta. Saarnaaminen lähtee siitä mitä Raamatun Jumala on muinoin ilmoittanut Jisraaeel:n kansalle! Suomen ev.-lut. kirkon tekemässä tunnustuksessa sanotaan yhtä paperilla, toista käytännössä: Papin pitää saarnaa Raamatusta, joka "on kirkon korkein arvovalta"; mutta kun pappi saarnaa siitä, hän saattaa lentää kuin leppäkeihäs! Raamatun valo näet paljastaa kirkonkin pimeyden!
Me pakanoiden kirkon jäsenet ylpeilemme uskontomme "ortodoksisuudesta" eli oikeaoppisuudesta. Mutta ilmoitus on se mistä Totuutta ammennetaan ja arvioidaan! Me olemme apostoli Paavalin pakana-kuulijoiden kaukaisia pakana-seuraajia, koska olemme Jahvee:n kansan ulkopuolella! Oppimme laitos-hallintoineen juontuu paljolti kreikkalaisen kulttuurin järjestelmistä ja ne ovat vaihdelleet kirkkohistorian 2000 vuoden matkalla. Paratiisin puuhun nähden Okun kova ja rakkaudeton oikeaoppisuus on ylösalaisin ja tien sivussa - "jysähtäneenä Karjalan mäntyyn"! ( sanonta )
Rippikoulussa nuorille puhuttiin 2 viikkoa kirkon "Jeesuksesta" ja halusimme ymmärtää uskoa. Tässä saarnassa kerrataan laajasti pelastus-perinteen seemiläisiä juuria ja alkuperäisen uskon muuttumista pakanakirkossa. Saarnaan päivämme tekstin Sananlaskut 30: 7-9 Hengessä. Tavallinen kuulija ei tiedä perinteemme alusta mitään eikä ehkä haluakaan tietää! Suomen ev.-lut. kirkko ei ole opettanut uskon juuria, koska niiden valossa valtiokirkon arvovalta vähenee kirkollisveron maksajien silmissä. Internetin ja maailmankriisin aikakaudella me ylpeät "kristityt" emme voi jäädä hekumoimaan taivaaseemme, koska maailma kysyy meiltä samaa kuin alku-kirkolta: "Mitä te tarkoitatte Jeesuksella, mitä te tarkoitatte Jumalalla?"
Sanan valossa/ hepr. daavaar Jahvee Suomen ev.-lut. kirkon mahti yhteiskunnan asiamiehenä on outoa "uskoa Jeesukseen". Hallinnollinen sanelupolitiikka papeillekaan ei ole uskottavaa, kun pappeja kohdellaan maallisen laitoksen virkamiehinä ja laitostyöntekijöinä! Outokummun ev.-lut. srk-hallinnon uho kirkosta ”ihmisten palvelijana” tyhjentää lopulta srk:n pelastus-asiasta, koska sanan "kirkko" juuret tarkoittavat ainoastaan uskovien ihmisten pelastus-yhteisöä! Valtiokirkko-perinteen mukaisesti monimerkityksisellä sanalla "kirkko"säädellään ja politikoidaan suomalaista yhteiskuntaa!
UT:n kreikan sana ”kyriakee” eli "kirkko" tarkoittaa ilmoituksen mukaan ”Herran omaa", "Herralle kuuluvaa". Se taas juontuu juutalaisesta "qaahaal":sta eli juutalaisesta srk:sta. Kreikankieliset juutalais-kristityt puhuivat kreikaksi "kyriakee":sta mutta he tarkoittivat juutalaista "qaahaal":a eli "qaahaal Aadoonai" eli Aadoonille eli Herralle eli Jahvee:lle kuuluvaa srk:aa. Se "kirkko" ei tarkoita 1500-luvun Saksanmaan luterilaista kirkkoa eikä Okun srk-hallinnon pöytäkirjoja vuonna 2006!
UT:n valossa maailman 22000 kirkkoa eivät tarkoita mitään alkuperäistä, koska kirkoilla ei ole ollut yhteyttä juutalaisten synagoogiin. ( Miten esim. sinä, joka olet kristitty, edistät juutalaisten ja juutalaisen Jeesuksen asiaa! )
Ihmisten välinpitämättömyyden takia laitoksen valtahenkilöt hallitsevat uskonnollisilla fraasella ja politikoivat laitosta. Niinpä srk:t käyttävät omia työntekijöitään materiana, jolla korjatataan srk:ien häiriöitä! Sellaista kutsumusta Jahvee ei anna srk:lleen eikä pakanoiden kirkolle. Kirkkohistoriassa kristityt ovat selittäneet, että "kirkko" tarkoittaakin loppujen lopuksi yhtä näkymätöntä maailmanlaajaa "Jeesuksen Kristuksen kirkkoa" ja se on "pyhä". Siten paavin kirkkolaitos ja Suomen ev.lut. kirkon julkisoikeudellinen uskontolaitos ei olisikaan "pyhä"!
Kun Okun srk:n virkamiehet myyvät teille palveluina kasteita, konfirmaatioita ja hautapaikkoja, he näyttävät teille paljolti epäonnistumistaan! Kun te saatte huolettomasti riidellä työntekijöiden päälle, kirkon tuomioistuin ei osaa edes sanoa kuka teki oikein ja kuka väärin! Juutalaisten ei tarvitse keksiä mitä sana "srk" tarkoittaa, koska he juutalaisina sinänsä kuuluvat Jumalalle!
Saarnatyyliini vaikuttavia asioita:
Kirkkojen ja Suomen ev.-lut. kirkon nykytunnustukset.
Saarnoistani tehdyt mielivaltaiset kantelut. Annan vastauksia kantelijoille.
Minulle jää vain yksi vaihtoehto: puhun ikivanhojen pyhien kirjoitusten Hengessä.
Saarnassa minua kiinnostaa miten kuolevainen syyllinen ihminen Raamatun mukaan pelastuu.
Äskettäin Kotimaa-lehti tutki Suomen luterilaisten uskoa: He uskovat omaan uskontolaitokseensa ja siihen kuulumiseen. Raamatussa ei ole sitä pelastustietä! Pyhän ilmoitusperinteen mukaan meitä Jisraaeel:n ulkopuolisia pakanoita kutsutaan uskomaan Raamatun Jahvee:n, joka on Herra/ hepr. Aadoonaj. Sanalla ”Jeesus” viitataan tässä saarnassa muinaiseen juutalaiseen rabbi Jeshuuaa:an, jota kristityt sanovat väärin ”Jeesukseksi”. Meidän ”Jeesuksemme” historialliseen aikaan sana ”Jeesus” tarkoitti satoja eri pelastaja-hahmoja Rooman valtakunnassa!
Rippisanoissa kuulitte Jeshuuaa:n ensimmäisistä juutalaisista seuraajista 30-luvulla jKr. He kokoontuivat pitkänperjantain jälkeen Jeruushaalajiim:n arameankielisessä srk:ssa 1970 vuotta sitten. Juutalaisten näkökulmasta Jahvee:n ilmoitus Raamatussa päättyy niihin aikoihin. Alku-srk:n aika on viimeinen malli sille, miten ihmistä kutsutaan uskomaan maailman loppuun asti. Ts. uskoa ei voida uudistaa eikä muuttaa!
Me pakanat olemme historiassa repineet alkuperäisen Jeshuuaa:n 22000 "Jeesukseksi" ja tehneet niistä 22000 kirkkokuntaa. Jokainen kirkkoperinne kilpailee oppeineen ja euroineen monopoliasemasta eli yksinvallasta pimeän maailman keskellä! Mutta onko niillä mitään tekemistä pyhien seemiläisten kirjoitusten kanssa! Sen tietävät juutalaiset! Siksi he eivät etsi pelastusta kirkkojen putsatuista ja epäraamatullista opeista, joista keskeiset luotiin pakanoiden filosofiasta!
Suomen ev.-lut. kirkon nykytunnustusten ja Raamatun tutkimuksen valossa kristittyjen suurin rikos on 2000-vuotinen antisemitismi eli juutalais-viha. Sitä kirkonmiehet ( apostoliset isät, uskonpuolustajat ja kirkkoisät ) loivat tahallaan 100-luvulta jKr. alkaen. Korvausteologia-aate jäi pysyvästi kirkon perinteeseen. Sen innoittamana jakamaton kirkko varasti juutalaisten jaloimmat uskonhelmet itselleen ja korvasi heille kuuluvan siunauksen kirkon opilla: Juutalaisten Jahvee korvattiin kreikkalaisten yleisellä nimettömällä ”Theos”-Jumaluudella, jota suomenkielen sana ”Jumala” tarkoittaa; Jeshuuaa korvattiin pakanoiden ”Ieesous”:lla, jota suomenkielen sana ”Jeesus” hieman tarkoittaa; juutalaisesta Messiaasta eli Hammaashiiah:sta kirkko teki oman Messiaan, jota sanotaan ”Kristukseksi”. Alku-srk:n aikaan hellenistisessä maailmassa sanalla ”Kristus”/ kreikan ”Khristos” ymmärrettiin satoja erilaisia pelastahahmoja.
Pakanoiden sana ”Kristus” ja juutalaisten ”Maashiiah” tarkoittaa kielellisesti samaa eli ”Voideltu”, mutta pelastaja-hahmoina ne ovat täysin erilaiset! Jisraaeel:n ”Maashiiah-Voideltu” tulee VT:n profeetoilta ja hän on Jisraaeel:n ”Kuningas”. Hän ei esiinny Jisraaeel:n ulkopuolella eikä hän toimi yleismaailmallisena ”Kristus-Voideltuna”, kuten kirkon korvausteologiassa väitetään. Kirkon perinteen alussa käsitteeseen ”Kristus” koottiin Rooman pakanoiden filosofiaa Raamatun ulkopuolelta! Kun apostoli Paavali puhui 50-luvulla jKr. ”Kristuksesta” aikansa pakanoille, hän ei tarkoittanut Suomen ev.-lut. kirkon kirkkopolitiikkaa v. 2006! Paavali tarkoitti ”Kristuksella” juutalaisuudesta nousevaa Vapahtajaa, mutta Suomen ev.-lut. kirkossa juutalaisia vihataan kirkkoisä Martti Lutherin opettamalla tavalla! Niinpä juutalaiset pitävät kirkkoja suurena kiusaajana, jolla Herra piiskaa heitä lukemaan Lakia eli Tooraa!
300-luvulla Rooman keisarin voittajakristityt tekivät ”Kristuksesta” valtiokirkon asiamiehen, jolla valtio alkoi hallita kansalaisia. Silloin kirkollinen ”Kristus” ei tarkoittanut enää UT:n ajan ”Kristusta”, puhumattakaan juutalaista Jeshuuaa:a Hammaashiia:a! Tämän päivän maailmassa Suomen ev.-lut. kirkko korjaa kauniisti paperilla käsitystään menneisyydestä: ”Olivathan Jeesus ja UT:n kirjoittajat juutalaisia” ja "juutalaiset ja kristityt yhdessä olisivat Jumalan kansa". Katso netistä Kirkon Tiedotuskeskuksen päiväkirjaa!
Apostolien jälkeen 100-luvun pakanoiden kirkko ohjautui Kreikan filosofiasta ja loi tahallaan ”ainoaa tosi filosofiaa” ja ”ainoaa tosi uskontoa” eli kristinuskoa. Sen sanoo antisemitistinen kirkonmies Justinus Marttyyri 100-luvun kirjoissaan. Kristilliset kirjailijat vihasivat juutalaisten kansallista uskoa ja pakana-kristityt eivät tarvinneet "Juutalaisten Kuningasta" sen enempää kuin juutalainen Paavalikaan!
Antisemitistinen asenne löytyy jo UT:sta! Alunalkuaan Jeshuuaa:n toiminta oli Rooma-vastaista yhteiskunnallista toimintaa ja se säilyi suullisena perinteenä Rooma-vastaisena. Myöhemmässä UT:n kirjallisessa perinteessä Jeshuuaa nähtiin vähemmän radikaalina ja Rooma-ystävällisenä! Alunperin roomalaiset olivat tappaneet Jeshuuaan, mutta evankeliumeissa se pantiin juutalaisten syyksi. Kun kristinusko levisi myöhemmin Rooman valtakuntaan, se levisi tietenkin Rooma-ystävällisessä muodossa eli keisarin hyväksymällä tavalla: Kirkoissa piti jokapyhä saarnata juutalaiset kristittyjen Jumalan murhaajiksi!
Voiko siis UT:ssa olla Jahvee:n Henkeä lainkaan, jos UT:ssa vihataan hänen "silmäteräänsä" eli Jisraaeel:n kansaa? Missä määrin Jumalan Henkeä on myöhempien pakanoiden kirkoissa! Alku-kirkon kristilliset filosofit pilkkasivat yleisesti juutalaisten Jahvee:a alemmaksi Jumalaksi eli ”demiurgiksi”. Hän muka oli luomisen rakennusmestarina luonut ensin Logoksen eli ”Sanan” eli ”Viisauden”. Se Logos-Sana toimi muka välittäjänä rakkauden Jumalan ja ihmisten välillä. Mutta se pakanoiden perinne jäi elämään UT:iin ja sen kautta juutalainen Jeshuuaa-mies korotettiin "Jeesus-Sanaksi" eli Logokseksi, kuten JH:n alussa lukee: "Alussa oli Sana" eli Logos. Kaukaisessa nykyajassa kirkot korottavat paljolti itsensä Logoksen ja jopa Jumalan yläpuolelle, koska ihmisille riittää pelkkä mukanaolo uskonyhteisössä!
Pakanoiden luova osuus kirkon opin muodostukseen aiheuttaa sen, että kirkon käsitteillä ”Jumala”, ”Kristus”, ”srk”, ”pelastus” ei ole juuri mitään tekemistä Raamatun juurien Hengen kanssa! Jumalan sanaan eli hepr. daavar Jahvee:n verrattuna kirkkohistoria on aikamoista syntisten taivasmatkaa "Logoksen" alla ja "Kristuksen" nimessä!
"Logos-Kristuksesta" kristityt eivät tapelleet aluksi paljoa, vasta sitten kun syntyi 300-luvun valtion uskontolaitos: Eri kansalaisryhmät puhuivat kukin perinteensä mukaan: juutalais-kristityt ”Jeshuuaa”:sta, hellenisti-kristityt ”Ieesouksesta”, kääntymätön Paavali ”Maashiiah”:sta ja samaan hengenvetoon gnostilaiseen tyyliin”Jeesus-ihmisestä” ja ”taivaallisesta Kristuksesta”. ”Kolmiyhteisestä Jumalasta” ei silloin riidelty, koska kirkko loi kovan kolminaisuusopin vasta myöhemmin!
Ne jotka voittivat kristinuskon perinteessä, siirsivät putsatun ja muutetun uskon eteenpäin. Korvausteologialla he poistivat kirkon opista VT:n juutalaiset pelastajahahmot: ”Ihmisen Pojan”, ”Maashiia:n”, ”Daavidin Pojan”, ”Joosefin pojan”, ”Jumalan Palvelijan” ja "Herran kärsivän Palvelijan"! 300-luvun alkuun asti oli tieteellistä väitellä "Kristuksesta" sanoilla: ”Jumala”, ”Jumalan Poika”, ”Isän Poika”, ”Ainosyntyinen Poika”, ”Esikoispoika”, ”Sana”, ”Viisaus” ja ”Henki”. Teille kuulijat nuo nimet eivät sano mitään, mutta juuri ne sävyttävät teidän "rippijuhlaanne"!
Rooman keisarit Nerosta alkaen 60-luvulla jKr. loivat tuhopolitiikkaa kristinuskoa vastaan. Taistelu jatkui 300-luvun alkuun asti kirkon voitoksi. Keisari Konstantinus näki kristinuskossa valtion edun ja antoi kristityille uskonnonvapauden. V. 380 Theodosius pakotti kaikki kansalaiset kristinuskoon. Valtiokirkon kristityt saivat laillisesti vihata toisuskoisia keisarin ollessa valtiokirkon ylipäällikkö ja ylipastori. Kaikkien hyvien ihmisten piti kiusata juutalaisia ja halveksia harhaoppisia, myöhemmin muhamettilaisia! Ajan tyyli perusteltiin iskulauseella ”extra ecclesiam nulla salus” = "kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta”. Ei ihme, että niihin aikoihin ainoat oikeat kristityt eli juutalais-kristityt hävisivät Euroopan kartalta! Mutta tänään Okussa te uskotte yhä keisariin!
Tämän päivän maailmassa valtiokirkon perinne sanelee Okun luterilaiselle, ortodoksille, vapaakirkolliselle, helluntailaiselle, Jehovan todistajalle hänen uskoaan - vastustettiin sitä tai ei! - Mutta missäs on sinun yhteytesi juutalaisiin ja juutalaiseen Jeesukseen? Jos muinaiset kristityt olisivat uskoneet Jeshuuaa:n, maailmanhistoria olisi kulkenut eri reittejä! Juutalais-kristityt ja lukemattomat kristilliset piispat, papit ja maallikot yrittivät "uskoa oikein", mutta historian voittajat marssivat heidän ylitseen!
Tämänpäivän maailmassa Suomen ev.-lut. kirkon arkkipiispa puhuu H:ngin juutalaisten muistomerkin äärellä; hän valittaa sitä, että juutalaisia kärrättiin Suomesta Saksan polttouuneihin 65 vuotta sitten; hän tunnustaa kristittyjen rikokset; asiakirjoissa pappeja kehotetaan kertomaan srk:issa totuus menneisyydestä, myös Martti Lutherista, jottei "etninen kansanmurha toistuisi". Tänään siis päivitetään kristittyjen 2000 vuoden retkeä ”Logoksen” alla ja ”Kristuksen” nimessä. Ehkä tulevaisuudessa saarnataan raamatullisesti eli juutalaisten näkökulmasta? Niin kauan kuin pelastusta etsitään Raamatusta, niin kauan pitää kysyä juutalaisilta mitä se tarkoittaa!
Mitä Sananlaskujen kirjan ( 30: 7-9 ) Jehvaah sanoo?
Köyhän juutalaisen ja rikkaan juutalaisen on yhtä mahdoton pelastua.
Tekstissä ei puhuta pakanoista.
Outokummussa14.06.06
Jorma Luostarinen
maan tomusta luotu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti