sunnuntai 16. heinäkuuta 2023

 KUOPION TUOMIOKAPITULI


LISÄSELVITYS 1.4. –05


Lähetän liitteenä johdantosanojeni/ rippisanojeni perusrungon. Sen alkuun laitan kirkkokäsikirja I:stä otetun sitaatin kuvaamaan kutakin sunnuntaita. Johdantosanat sisältävät 3 tuoretta Suomen Ev.-lut. kirkon synnintunnusta/ tunnustusta. Puhun niistä myös saarnoissani. Olen sanonut kirkon omien asiakirjojen ja tunnustuksen/ Jumalan sanan ( UT ja VT ) mukaan. Kristinuskon historian karuja faktoja pohditaan tämän päivän kirkkolaitoksissa ympäri maailmaa.

  1. Olen saarnannut varmalla pohjalla: puhunut VT:n teksteistä, jotka kirkko tunnustaa, konkretisoinut ja aktualisoinut saarnat ajankohtaisten teemojen mukaan. Pyhät kirjoitukset ovat saarnan lähde. Niistä ja vain niistä löytyy pelastus! Kirkkolaitos on apost. Paavalin jälkeen pakanoiden yhteisö.

  2. Faktaa on kirkolle/ kirkoille/ kristinuskolle ongelmaksi tullut korvausteologia ja sen käytännön muoto, antisemitismi. Ne näkyvät jo UT:n kirjoissa, 100-luvun apologeeteilla ja apostolisilla isillä, ja sen jälkeen kirkkoisillä. Perinneaineistossamme näkyy myös gnostilaiset, mysteeriuskonnolliset, uusplatonistiset ja hellenisti-juutalaiset elementit. Silloinen ”oikea kristinusko” on nyt kysymys!

  3. Aloitin 30 vuotta sitten papintyöt innokkaana pelastuksen etsijänä. Työvuodet kirkossa ovat olleet hyviä siinä mielessä, että vastauksia on löytynyt. Kirkon työntekijänä harrastukset ja työ ovat olleet paljolti samaa, sain hyvän koulutuksen ja näköalapaikan. Koskaan en ole moittinut työalaani!

  4. Mutta khra ja kirkkoneuvosto menivät kantelussaan pahaan loukkuun! Heidän tekstinsäkö, todistajiksi tekeminenkö ja valehteluko on kirkon tunnustuksen, Jeesuksen, ja Suomen lain mukainen? Mitenkä nyt tkli jakaa tuomarin oikeutta!

  5. Mitä minä olen kuullut piispojan ja pappien saarnoja, ne ovat Raamatun ilmoitusperinteen ainoan Jumalan/ Jahve/ Adonai ja kristinuskon juutalaisten juurien vastaista vihaista korvausteologiaa!

  6. Khralle ja neuvostolle tunnustus tarkoittaakin ennakoitua tklin tulkintaa asiasta ja siten ajatuksena on saada minut helposti pois työpaikastani. Asiasta tietämätön yleisö hyväksyy myös nyt Teidän arvovaltaisen ratkaisunne! Mutta meillä on jokaisella vastuumme ilmoituksen Adonaille, vaikka olemmekin mahtavassa pakanoiden uskonnossa Israelin ulkopuolella!

  7. Seurakunnalle ja tklille on tärkeää rauha srk:ssa. Kun näitä juttuja nyt on ollut 19 kpl, tkli on antanut asioiden mennä, hoitamatta niitä, ja tehnyt rakkaat seurakuntalaiset tyytyväisiksi ja syrjäyttänyt minun ystäväni! Tuollainen asetelma kuvaa hyvin kirkon puolueellisen hallintoateismin 2000 v:n matkaa!

  8. Tklin tuomioiden vanhurskaus on ollut kehnoa ja siksi iloinen huolettomuus jatkuu Okun srk:ssa!

  9. Jos minulla ei olisi uskoa ja perusteita toiminnalleni, en näkisi tätä kirjoittamisen vaivaa.


Outokumpu 1.4.2005

Jorma Luostarinen

kappalainen


   

TUNNUSTA SYNTISI !

Synnintunnus on tosi sydämen ilmaus eikä liturginen kaava. Sinä pyydät oman syysi Jumalalta anteeksi. Kristittyinä olemme syyllisiä. Ev.-lut. kirkko tunnustaa sen asiakirjassa ”Kirkko ja Israel” 15.9.2000. Ks. netistä:

  1. Juutalaisuudesta syntynyt kristinusko aloitti ”tuhoisan vastakkainasettelun”.

  2. Koska kirkko ”hylkäsi juutalaiset” jo varhain, se tarvitsee ”katumusta ja parannusta”.

  3. Juutalaisvainoista seuraa ”syyllisyys”.

  4. Suomen kirkko ”on pettänyt oman kutsumuksen sovituksen ja rakkauden asiassa”.

  5. ”Jeesus ja alkukristityt olivat juutalaisia”.

  6. ”Pesäero juutalaisiin juuriin” on ”kristinuskon yksi kohtalokkaimmista virheistä”.

  7. ”Kirkon teolo­giaa on leimannut voimakas juutalaisvastainen pyrkimys”.


Tuo tunnustus syntyy Raamatun tutkimuksesta kirkon nykytilanteessa. Kirkko katsoo perinteensä alkuun. Se kysyy, miten juutalaisuuden sisällä olevasta uskosta tuli maailmanlaaja pakanoiden uskonto ympäri maailmaa? Tänään tiedetään, että juutalaisuudesta irtautunut pakanoiden kirkko loi jo alussa korvausteologian, jolla voittajat selittivät juutalaisten asiat omakseen. Apostolisten isien ja kirkkoisien ”oikea kristinusko” harhaoppeja vastaan muuttuu nykyajassa syyllisyydeksi.

Lisätään korvausteologian väitteisiin sana muka, koska Ev.-lut. kirkko katuu niitä:

  1. Pahaa Jahvea/ Jehovaa oikeampi muka on hyvä Isä-Jumala.

  2. Jeshuaa muka ei tarvita, koska pelastaja on Jeesus-Kristus.

  3. Juutalaisilla muka ei ole erityisasemaa kansojen joukossa.

  4. Koska juutalaiset muka tappoivat Jeesuksen, Jumala muka siirsi siunaukset kirkolle.

  5. VT:n lupaukset Israelille muka ovat vain vertauskuvia.

  6. UT muka selittää VT:n.

  7. Mashiah:n valtakunta muka korvautuu Kristuksen taivaalla.


Kristillinen korvausteologia näkyy käytännössä antisemitisminä/ juutalaisvihana:

  • Alkukirkko poisti juutalaiset.

  • Kirkkoisät keksivät vainotoimenpiteitä juutalaisia vastaan.

  • Ristiretkisodissa kristityt tappoivat juutalaisia ja muslimeja.

  • Kristityt syyttivät juutalaisia ”musta surma”-rutosta.

  • Lutheriin viitaten Hitlerin uskovaiset ylösnostivat miljoonia juutalaisia savuna Euroopan taivaalle.


6.11.2000 kirkolliskokous toteaa, että ”kristinusko ja juutalaisuus nousevat samasta VT:n perinteestä. UT:n Kristus-julistus erottaa niitä toisistaan ja … antisemitismi”. Siitä Lutherin osalta ”kirkko on sanoutunut irti”.

14.2.2001In News/ Uutisissa Ev.-lut. kirkko pyytää vaiettua historiaansa anteeksi: Nyt sitä ”pitää opettaa srk:issa” ja Lutherin antisemitismi ”tarkasti tutkia”.

Tunnusta pois!



Outokummussa 31.3.2005

Jorma Luostarinen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Gnostilainen Jeesus 2. Gnostilaisuus pelastavan viisauden oppina kiehtoi hellenismin naisia. Haluttiin uskoa ihmisen jumalalliseen alkuperä...