ITSEPPÄISYYSPÄIVÄN RÄPPÄRIN SAARNA
Tiältä se vua mölisöö ja kiusoo immeisiä hurumykketin ukko Eräkeskuksen kaislikoista. Mie oon tykännyt Jope-kaeman tyylistä. Mie pistin tullee papin vuatteet, kun e niillä ja iliman niitä kelevanu srk:n ettee. Ku e riittänynnä hurumykketinä enkä tarvinnu papin kilipee sillo, niin mie e tarvii panssarii nytkää vua hyvvee kalaonnee ja rasvamakkaroo. Srk:n kiemurat ja piispan kapiteeli tiällä käsitettää 5 minnuutissa eekä nähä kenenkää partoo, virsua, tukkahaiventa rikolliseks. Kielen viäntämisestä en luovu, ku sillä mie sönkkeen kaapan kassalla itelle ruokoo huomiseks. Kuoleman kaaheesta kammotuksesta mulle suarnas tännää 2 sarvipäistä hirvee Lappalan jäisellä suoralla 5 m:n piässä aatosta. Ne väkisin tuppasivat ettee, ku huristin 80: tä kohti hurumykketin majjoo. Mutt nyt mie pesen ”suuni saippualla”, annan virtauksen sisäelimissä kouristella syväntäin ja kattelen puolella silimällä mölytoosan kuvvoo, ku ite piispa jenkineen lurittaat piäkirkossa itseppäisyyspäevee.
Tänään on minulla pelastuksen päivä. Eilen ajoin vaimon kanssa 80 km tunnissa pimeässä Lappalassa, kun 2 hirveä ponkasi eteen. Tie oli niin liukas, että itse peto kompuroi asfaltilla. Vaimo sanoi: ”Varo, pysähdy!” Vasta silloin näin. Oli sovittu jo 46 v sitten, että vastaavassa tilanteessa se, joka näkee hirven, sanoo kuskille niin selkeästi ja lyhyesti, että hän yhdellä kerralla käsittää. Siinä nopeudessa hirviseinään törmäys tappaa.
Eilen Kuopion piispa Jari Jolkkonen, jota en ole koskaan tavannut, piti Helsingin pääkirkossa itsenäisyyspäivän juhlajumalanpalveluksen saarnan. Tilaisuudessa istuivat herra tasavallan presidentti ja valtiolliset kunniavieraat edessä, rahvas takana. Srk oli saapunut pyhään temppeliin, jossa valot loistivat katosta alaspäin, saarnasivat Jumalan valosta, joka on ylhäällä. Niinistö katsoi itäänpäin, josta aurinko, elämää antava lämpö, nousee ja tulee kaikille ihmisille. Vieraat olivat tulleet uudestisyntymään kirkkotaloon, kirkkoäidin kohtuun.
Merkkinä siitä oli kastemalja, ”uudestisyntymisen pesu”, alttarialueella. Siellä oli myös alttari, jossa VT:n aikaan uhrattiin poltto-uhreja Jahvelle (JHWH), Israelin Jumalalle. Nyt samalla alttarilla, Jumalan kohtaamisen paikalla, on leipä ja viini: ”Saulin edestä annettu”, ”Jarin edestä vuodatettu”. Sama idea kaikkina aikoina aina maailman loppuun saakka jokaiselle, joka uskoo ja ymmärtää. Apostoli Paavali käytti aikansa hellenistisiä sanoja filosofi Platonin perinteen kulttuurissa, idea-oppia, jotta vajavaiset kuolevaiset ihmiset ymmärtäisivät, miten hyvän lahjan Israelin kansan historian kautta Jumala oli kr.”en Jeesuu Khristoo”, ”Kristuksessa”, lahjoittanut tavallisille tallaajille, Pjärvenkin eläjille.
Piispa aloitti saarnansa siihen malliin, että hän oli ajellut ensin Mikkeliin ja sitten päätynyt jonnekin lasten päiväkotiin. Nähdessään piispan 5-vuotias pikkupoika oli tokaissut: ”Oot sie joku räppäri?” Piispaa ( = kirkko) vastapäätä istui presidentti ( = valtio). Asetelma kertoo, että valtio ja kirkko ovat vastapäätä eli vastakkain: Niiden tehtäväjako on eri ja ne ovat jopa riiteleviä osapuolia vastakkain! Valtio ja kirkko yhdistettynä on ”valtiokirkko”, alkaen Konstantinus Suuren valtiokirkosta Roomassa v. 321. Raamatun valossa se on mahdoton yhtälö Pjärven käpykylän srk:ssa!
Jari Jolkkosella oli tiukka tilanne: saarnata tekstistä, ottaa tilanneasetelma huomioon, mutta kuunnella myös oman sydämen ääntä pappina ja pappien pappina! Minulle ei jäänyt saarnan sisällöstä mitään mieleen. Arvioni mukaan näkyi, että Jari yritti tuoda oman uskonsa iloa kuulijoille, hän oli ”Kristuksessa” onnellinen uskonsa kautta. Tilanne ei-sanallisella tasolla oli niin jännittynyt, että Jari voi purkaa sen seuraavassa ystäviensä saunaillassa, jossa ystävien kesken, vapautuneesti, rakkauden ilmapiirissä, iloitaan siitä, mitä Paavalin ”Jeesuksessa Kristuksessa” tarkoittaa.
Läsnäolleen H:gin ortodoksipiispan, entisen Valamon johtajan, eleistä, äänen sävystä ja pään asennosta minä luin, että hän ei tykännyt olla läsnä. Ortodoksinen Jumalan kohtaaminen tapahtuu ortodoksien yhdessäolossa, kun kiitetään Jumalaa yhteisessä uskossa rakkauden ilmapiirissä ”Kristuksessa”, ”hänen kanssaan”, kuten UT:n Paavali sanoo.
On pelastavaa, että Suomessa vielä saadaan räppäillä julkisesti Raamatun Ideaa, Kristusta. Räppäily , eng. rap, tarkoittaa mm. ”jutustelua”, aivan samaa kuin tiedekunnassa Lapuan piispa Yrjö Sariola opetti saarnaamisesta: ”Saarnaaminen UT:ssa on kr. homiliaa eli jutustelua”, siis sanallisella tasolla samaa kuin ”räppääminen” eli jutustelu, koputtelu, ym. ”Varo, pysähdy”, Pjärven immeinen! Jos et keksine parempoo tyhjään elämääs, tuo viina- ja tupakkarahat Okun eräkeskuksen kassaan, niin popsimmo yhessä lohia rannan pöhheikössä!. Suat halavalla terveyttä ja tarkotusta!
Jorma Luostarinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti