sunnuntai 16. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 32. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA TUOMIOKAPITULI: MIKÄÄN EI SAA MUUTTUA RIEKKINEN UUDISTAA KRISTINUSKON 14. ”Teol. tri T. Ruokanen Kotimaa-lehdessä 12.11. -25. Emerituspiispa Wille Riekkisen kirja Valoa ja pimeyttä … missiona on …uskon uudistaminen: ellei uskoa modernisoida, kirkko tulee häviämään, . esittää … ohjelman kirkon uskon nykyaikaistamiseksi. … toistaa tulkintoja… kristinuskon alkuvuosisadoilla. …. Jeesus oli “viisauden opettaja”, jonka … tehtävä oli “opastaa…”. …uskon ydin on lähimmäisrakkaus, ei usko … opinkappaleisiin. Jo 300-luvulla Areios opetti, että Jeesus ei ole Jumalan Poika vaan … ihminen, joka … osoittaa, miten meidän tulisi elää Jumalan tahdon mukaisesti. … tuli … harhaoppi … torjuttiin … Nikean kirkolliskokouksessa (325), …. Riekkinen jättää … “metafyysiset spekulaatiot” … jäteastiaan. Hän liittyy 1800-luvun saksalaisen valistusfilosofian ja sitä seuranneen… liberaaliteologian …kritiikkiin: Kristinuskon… opit Kolminaisuudesta, Jeesuksen jumaluudesta, syntien sovituksesta… sekä usko… fyysiseen ylösnousemukseen ovat … “myyttisiä vertauskuvia”, eivät tosiasioita… …ei uuden luomisen ja ylösnousemuksen toivoa. “Kaikki on tässä elämässä!” Esim. ajatus Jeesuksen kuolemasta syntiemme sovittajana “pelaa halpahintaisesti syyllisyyden ja anteeksiantamuksen noidankehässä”, … Jeesus tuo toivoa “ilman uhriajatusta”. … ylösnousemus ei ole fyysinen … vaan “henkinen…”, “Kertomukset tyhjästä haudasta ovat toissijaisia”,… Ylösnousemus oli opettajaansa ikävöivien oppilaiden valaistuminen, … sisäisiä “…kokemuksiaan”. Ei …ruumis vaan hänen sanomansa nousi ylös. Riekkinen seuraa … R. Bultmannin ajattelua. Hän oli … “myyteistä riisuja”. Järjenvastaiset myytit ovat uskon esteitä …. Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta vaan ihmisten elämänkokemuksia kuvailevaa runoutta, joka auttaa… ymmärtämään itseämme,… vanhat uskomukset… eivät sovi nykyajan maailmakuvaan. … ”. Jeesuksen tehtävänä on auttaa meitä löytämään sisimpäämme kätketyt resurssit, jotka johtavat “elämään vastuullisesti ja rakastamaan rajattomasti”. Pelastus on sitä, että “vapautuu omasta itsekkäästä minästään ja alkaa elää uudella tavalla muita varten”,…. ”Olisi älyllisesti rehellistä, että hän esittäisi kristinuskosta poikkeavat mielipiteensä yksityishenkilönä eikä kirkon piispana.” 710. Ongelmani on se, että Wille-jäbä kirjoittaa ja heitti minut ulos ”kirkon tunnustuksellaan” 711. Puhuin joistakin Raamatun tutkimuksen tutuista faktoista, en arvioinut niitä 712. Jäbä heittää romukoppaan maailman kristinuskon ja kirkon uskon perusfraasit 713. Hän saa sanoa ja kapituli sanoi minulle: Sinä et saa sanoa, kaiken pitää pysyä ennallaan 714. Samaa sanoivat kaikki 4 khraani, kirkkoneuvostot ja uskovaiset 715. Riekkis-jäbä on väärä tuomari kieroilun pesässä, Kuopion tuomiokapitulissa 716. Kuka yhteiskunnassa kontrolloi puolueettomasti piispa-viran oikeutta? 717. Riekkinen haluaa uudistaa piispa Spongin tyylillä, mutta se jää sanataiteeksi 718. Kirkkolaitos toimii instituution asemassa kiveen hakattuna UT:n vääristymänä 719. Vasta kun olot vaikeutuu ja raha loppuu, sekoittuu jotain Riekkisen omassa jäteastiassa Outokummussa 16.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1331 blogia

lauantai 15. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 31. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA USKONNOLLA IHMINEN LUO HAJURAKOA VIERAISIIN 13. 674. Uskonto ja kristinusko on todistusta raja-aidoista ihmisten/kansojen välillä 675. VT:n varhais-juutalaisuudessa ei vielä luoda vahvaa rajaa vieraisiin 675. Kehityksen kuvaus on ongelma, koska tapahtuman ja kirjoituksen väli voi olla 1000 v 678. Kirjurien tarinat ovat jälkikäteisiä ja seulottu ”100 kertaan” matkallaan 679. VT:ssa raja juutalaisiin ja pakanoihin vahvistuu Baabelin vankeuden jälk. v 586 eKr. 680. Hävitys-tuhon jälkeen kansallis-tunne vahvistui ja sen mukainen uskonto 681. Monijumalisuus tuomittiin, laista tuli uskonnon keskus ja Jumalasta etäisen abstrakti 682. Profeettojen saarna Israelista Jumalan liitto-valintana vahvistui 683. Pappis-valta väheni, koska ei ollut temppeliä ja uhraamista Jahvelle 684. Jahven patsas temppelissä tuhoutui ja hänet siirrettiin taivaaseen 685. Jahvesta tehtiin ainut oikea Jumala oman kansansa puolustajana ja pelastajana 686. Babyloniaa ennen 700-luvulla eKr. jo Assyria oli nöyryyttänyt Pohjois-valtion, Israelin 687. Baabelin vankeuden jälkeen Persian Kyyros kirjoitettiin kansalle Sooteer-Messiaaksi 688. Israel oli vasallivaltion asemassa suhteessa Assyriaan, Babyloniaan ja Persiaan 689. Vasalli-liiton mukaan Israelin oli oltava ehdottoman kuuliainen valloittaja-kuninkaalle 690. Ainakaan pinta-tasolla ei ollut isoja ongelmia – vain kapinoita tietenkin 691. Kansan keskuudessa ja profeetta-kirjaliisuudessa kapinamieli näkyi 692. Kansanryhmät uskoivat perinteensä mukaan poliittisista suhteista riippumatta 693. Uskontoon perustuva into/kapinamieli loi raja-aitaa valloittajiin ja vieraisiin kansoihin 694. Jahve kirjattiin ikiaikojen Israelin ja Juudan ystäväksi, pelastajaksi ja Jumalaksi 695. Ainutlaatuinen kansan valinta perusteltiin Nooalla, Aabrahamilla ja Daavidilla 696. Sen jälkeen Israel oli lopullisesti erilaisesti oikea ja erotettu kansa kansojen joukossa 697. Identiteetti luettiin kirjoituksista ja sen puolesta uhrattiin vaikka oma henki 698. USKONNOLLA IHMINEN LUO HAJURAKOA VIERAISIIN 699. Uskonnollinen perus-asenne näkyy muinais-Israelin historiassa VT:ssa 700. !00-luvulla eKr. uskonnon nimissä käytiin verisiä sotia uusia valloittaja-sortajia vastaan 701. Aina kriisien aikaan kirjoitettiin uutta kirjallisuutta ja uskonnon evoluutio sai potkua 702. Kehitys oli nopeaa myös Jeesuksen aikaan Rooman sorron alaisuudessa 703. Uskonnollis-poliittiset ryhmät loivat ideologiaa toisiaan vastaan ja vieraita vastaan 704. Uskonnolla ajettiin alas helvettiin ja nostettiin ylösnousemukseen ( fariseukset/ saddukeukset ) 705. pistettiin toisia tikarilla ja toisia pelastuksella ( selootit, Paavali-murhaaja ) 706. kiitettiin Jumalaa toisista ja kirottiin toisia Jumalalla 707. UT:ssa kirjurit kirjoittivat Jeesuksen tuominneet kuolemaan ja kadotetut elämään 708. uskonnolla Jeesuksen hirteen roomalaisten uskonnon virteen 709. Jeesuksen tappamisen jälkeen Paavali teki hajuraon kreikkalaisiin ja kaikkiin pakanoihin kirkko-isät vihasivat kirkolla vääräoppisia ihmisiä Augustinus innoitti Lutherin juutalaisvihaan Hitlerin lautaselle Suomen Ev.-lut. kirkko ulostaa uskonnolla vääräoppiset Enon ja Okun uskovainen pieree hajuraon 710. USKONNOLLA IHMINEN LUO HAJURAKOA VIERAISIIN - JATKUVASTI Outokummussa 15.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1330 blogia

perjantai 14. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 30. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA KIRKKO HUIJAA SEURAKUNTALAISIA 12. 638. Voin eläytyä papin matkallani seurakuntalaisten asemaan ja aatoksiin 639. Kasvoin tapakristillisessä kodissa köyhien kaupunginosassa Kuopiossa 640. Uskonnon hyvien elämysten ja kriisieni pohjalta hakeuduin papinkouluun 641. 30 v pappina, 16 kantelua ja 16000 kotikäyntiä töissä pysymiseksi opetti 642. Ikääkin ja sairauksia on tarpeeksi opettamaan elämäntietä 643. Srk:n ihmiset elävät ”eri maailmassa” kuin pappi 644. Jokainen ponnistaa lapsuuden kokemuksista ja jää sille tasolle, oppineinkin 645. Maallikko pysyy maallikkona ja rajautuu näkemään siitä käsin uskonasiat 646. Lapsena alkanut ajatuksen ja kokemuksen linja on melko pysyvä hautaan asti 647. Voin päässä ymmärtää ilkeitä kantelijoita khran tuella, jotka vahingoittivat 648. Sydän ja arvet puhuvat toista kieltä piispa-viran koulauksessa. 649. Kirkko asemallaan valtiossa ja srk-virkojen kautta huijaa ihmisiä 650. Uskovainen näkee papin päästään alkaen, ei realistisesti suhteessa maailmaan 651. siinä missä uskomaton ja joksikin stigmatisoitu 652. odottaa ja vaatii papilta lapsellisesti 653. ennakkokäsityksen mukaan sosiaalisesta paineesta 654. korkealla vaatimustasolla omien arvojen mukaan 655. perinteensä ja tottumuksensa mukaan 656. että pappi on hänen ennakkoluulon näköinen 657. kaikenlaista papin työn kannalta epäoleellista 658. ja pappi näkevät uskonnon eri silmälasien läpi 659. pettyy helposti, kokee loukkauksen, siis väärä pappi veke-veks! 660. Pappi on väärä, väärässä ja vääränlainen, kun uskova pettyy omaan räkään 661. Siinä on papin oikeus ja kohtuus piispa-viran keksimässä virka-tuomiossa 662. Srk:aa säätelevä tkli huijaa ihmisiä maalaamalla kirkosta kuva-väärennöksen 663. Papit pakotetaan piirtämään ihanteen imago kirkosta valinnoilla, tahi veks! 664. Saarnassa saarnataan ihanteista, jotka eivät koskaan toteudu oikeasti 665. Se ”menee kuin häkä päähän” niin kauan, kun uskova-rolli on hiljaa 666. Kun pappi poistaa häkää ja raikastaa ilmaa, pappi ”on väärillä jäljillä” 667. Pappi työskentelee kultin mukaan, joka on määritelty aina olemaan samanlainen 668. Kun srk-laisen eteen tulee yllättävä pappi, uskovan ”konseptit menevät sekaisin” 669. Pappi tietää, miten uskonasiat oikeasti ovat mutta hänen on salattava tietonsa 670. Kirkon toiminta perustuu huijaaviin UT:n tulkintoihin ja väärinkäyttöihin 671. Tosin valtiokirkossa on uskoa/ uskontoa tuskin 5% talouspäällikön laskuissa 671. Pelin hengen mukaan valossa ei saa pappi puhua, vain aatella pimeässä 672. Sensuroidun ja Jumalan synnyn valossa kirkossa ei ole pyhän arvokasta 673. Ulos-heittäjä-Riekkinen antaa kirja-tietoutta omista petkutuksistaan Outokummussa 14.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1329 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 29. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA TEOL. TRI. M. RUOKANEN RIEKKISEN KIRJASTA 12.11. -25 KOTIMAA-LEHDESSÄ 11. Emerituspiispa Wille Riekkisen kirja Valoa ja pimeyttä … missiona on …uskon uudistaminen: ellei uskoa modernisoida, kirkko tulee häviämään, . esittää … ohjelman kirkon uskon nykyaikaistamiseksi. … toistaa tulkintoja… kristinuskon alkuvuosisadoilla. …. Jeesus oli “viisauden opettaja”, jonka … tehtävä oli “opastaa… välittämään lähimmäisistämme”. …uskon ydin on lähimmäisrakkaus, ei usko … opinkappaleisiin. Jo 300-luvulla Areios opetti, että Jeesus ei ole Jumalan Poika vaan täydellinen ihminen, joka … osoittaa, miten meidän tulisi elää Jumalan tahdon mukaisesti. … tuli laajalle levinnyt harhaoppi … Harha torjuttiin … Nikean kirkolliskokouksessa (325), …. Riekkinen jättää tällaiset “metafyysiset spekulaatiot” … jäteastiaan. Hän liittyy 1800-luvun saksalaisen valistusfilosofian ja sitä seuranneen… liberaaliteologian uskontokritiikkiin: Kristinuskon keskeiset opit Kolminaisuudesta, Jeesuksen jumaluudesta, syntien sovituksesta… sekä usko Jeesuksen fyysiseen ylösnousemukseen ovat … “myyttisiä vertauskuvia”, eivät tosiasioita… …ei uuden luomisen ja ylösnousemuksen toivoa. “Kaikki on tässä elämässä!” Esim. ajatus Jeesuksen kuolemasta syntiemme sovittajana “pelaa halpahintaisesti syyllisyyden ja anteeksiantamuksen noidankehässä”, … Jeesus tuo toivoa “ilman uhriajatusta”. … ylösnousemus ei ole fyysinen fakta vaan “henkinen tapahtuma”, “Kertomukset tyhjästä haudasta ovat toissijaisia”,… Ylösnousemus oli opettajaansa ikävöivien oppilaiden valaistuminen, … sisäisiä “näkemyskokemuksiaan”. Ei …ruumis vaan hänen sanomansa nousi ylös. Riekkinen seuraa … R. Bultmannin ajattelua. Hän oli … “myyteistä riisuja”. Järjenvastaiset myytit ovat uskon esteitä …. Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta vaan ihmisten elämänkokemuksia kuvailevaa runoutta, joka auttaa meitä ymmärtämään itseämme,… haluaa “pistää vanhat uskomukset kokonaan syrjään”, koska ne eivät sovi nykyajan maailmakuvaan. … on “sanouduttava irti entisestä jumalakuvasta”. Jeesuksen tehtävänä on auttaa meitä löytämään sisimpäämme kätketyt resurssit, jotka johtavat “elämään vastuullisesti ja rakastamaan rajattomasti”. Pelastus on sitä, että “vapautuu omasta itsekkäästä minästään ja alkaa elää uudella tavalla muita varten”,…. Olisi älyllisesti rehellistä, että hän esittäisi kristinuskosta poikkeavat mielipiteensä yksityishenkilönä eikä kirkon piispana. 629. Ongelmani tässä on, että Riekkis-jäbä heitti minut pappisvirasta 30 v palvelun jälkeen 630. Koko kirja on Suomen luterilaisen kirkon tunnustuksen vastaista 631. Sillä nimikkeellä valtiokirkon Kuopion tuomiokapituli-asessori-kokous ulosti minut 632. Tein 16000 kotikäyntiä turvakseni ilmaiseksi srk:lle viran lisäksi, perhe kävi läpi 16 kantelua 633. Riekkiseen verrattuna sanoin joitakin kaikkien pappien tietämiä faktoja 634. Tkli ja piispa kiusasi evankeliumillaan 25 v Outokummussa ja siunasi rollijat taivaaseen 635. antoi kiusata khran, neuvoston, koulujen, veteraanien, räkänokka-uskovaisten, ym. 636. Koskaan piispa-virka ei tukenut eikä tiennyt asioita meidän puolesta vaan vain ilkeästi vastaan 637. Nyt rupesi Jäbä gnostilaisten ystäväksi, kapitulin herra-tuomarina ”tietoani” halveksien Outokummussa 14.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1328 blogia alla linkki
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 28.. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA ”MITÄ EI SAA OLLA, SITÄ EI OLE” 10. 595. Enon srk:ssa opin lähtemättömästi, mitä sitaatti tarkoittaa 596. Juttelin khran kanssa omasta osuudestani ja hänen esille nostamista 597. Hän oli pitkään ollut kirkolliskokousedustaja 598. Lääninrovasti-hallintomiehenä hänellä oli yhteyksiä kirkon eri tasoihin 599. Hän näki asiat omalta virkapaikaltaan eikä kannaltani 600. Toisaalta hän nauroi sille, miten mummot olivat minuun suhtautuneet 601. Hän tunsi heidät ja asettui tietenkin heidän puolelleen 602. Kiireessä ei ollut aikaa keskustella eri näkökulmista 603. Niin meni meillä Enossa 4 v 604. Tuo välinpitämätön asenne oli nuorelle papille ikävä kokemus 605. Ei ollut luotettavaa esimiestä ja tukijaa 608. Khrana hän oli kaikkien ystävä 609. Lääninrovastina hän laski tilastoja tuomiokapitulille ja raportoi papeista 610. Kirkolliskokouksessa hän tapasi piispoja ja sai selostaa papeistaan 611. Kaikki se tapahtui minun tavoittamattomissa 612. Niin syntyi minusta kaukana linjanvetoja kohtalooni 613. ”Sinulla on terävä kynä” tarkoitti hänen suuttumustaan kirjoituksistani 614. ”Älä hae töitä tästä rovastikunnasta, ei onnistu” 615. Se tarkoitti karkotusta hänen hallinta-alueeltaan, Joensuun rovastikunnasta 616. Hain kuitenkin Outokummun kappalaisen virkaa ja sain sen potkuihin asti 25 v:ksi 617. Luultavasti hänen asemansa vaikeutui lääninrovastina jo Enon kärhämien takia 618. Hän oli tehtävissään loppuun asti 619. ”MITÄ EI SAA OLLA, SITÄ EI OLE” 620. Khra itse pelasi ilkeän kierolla sanonnalla 621. Tein johtopäätöksiä kulissien taa, että se oli yleinen sanonta piireissä 622. Hallinnollisten kokousten pakkovalta tukki jäsenten henkilökohtaiset vakaumukset 623. Siksi se purkautui järjestelmälle vaarattomalla tavalla 624. Se oli minulle inhottava kokemus kuulla toistuvasti 625. Khran sanonta tarkoitti, että perinteen asioita ei voi muuttaa, voi vain nauraa lähteä olla hiljaa sopeutua 626. Outokummussa viimeistään tajusin papin aseman valtion uskontolaitoksessa 627. Psykologisesti sanonta piti paikkansa käytännössä 628. Sitaatilla voi selittää lähes kaiken ikävän, kun pappi hakee saataviaan srk:ssa Outokummussa 14.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1327 blogia

torstai 13. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 27. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA JESHUA-JÄTKÄ ENNEN JEESUS-KRISTUS -MYYTTIÄ 9. Muokkaus jonkun referaatista Raimo Harjulan kirjasta ”Mies myyttien takana” Yhteiskuntarauhaa uhkaavana kansanvillitsijänä hänet teloitettiin Jerusalemissa v. 30. Hän ei kuollut ihmiskunnan syntien puolesta eikä antanut lähetyskäskyä. Nämä on lisätty alun perin suulliseen perimätietoon. Historian Jeesus tuskin piti itseään syntien sovittajana. Oppi on Paavalin luoma ja näkyy nuorimmassa JH:ssa. Harjulan mukaan sovitusoppia voisi selittää kotiuttamisen avulla: Jeesus-kuva pyritään tekemään kunkin kulttuurin yhteiskunnassa merkittäväksi. Kun kristinuskoa kotiutettiin Lännen kulttuuriin, vallalla oli antiikin Roomassa syntynyt oikeusajattelu. Siihen istui ajatus kuolemasta rikosten sovittamisena. Jeesus oli uskon sankari. Sellaiseksi ei synnytä. Henkilöllä itsellään täytyy olla uskonnollinen itseymmärrys ja missio. Historian Jeesuksessa on näkyvää kutsumustietoisuus ja sisäinen varmuus. Kun lukee kolmea vanhinta evankeliumia — MK, MT, LK — näkee, että hän piti missionaan oman aikansa juutalaisuuden uudistamis-puhdistamista. Historian Jeesus oli karismaattinen ja seuraajilleen tärkeä, muuten ei evankeliumeihin olisi liitetty sankarin piirteitä. Lisäksi sellaiselle täytyy olla yhteisössä sosiaalinen tilaus. Israelissa sellainen oli juutalaisten odottamassa Messiaassa. Historian Jeesus oli Galilean suuri näkijä, joka asettui marginaali-ihmisten puolelle. 580. Kaukana UT:n Jeesus-liikkeestä on Riekkisen hyvä-papin palkkio-saarna 581. Parpatetaan puistellaan akanoita perinteen viimevaiheen villityksellä 582. Ollaan tärkeitä virkamiehen panssarissa, ettei koi syö ja kantelija-rolli 583. Katsotaan tuomiokaapeliin, onko tullu suora reitti vai pykimä lakitupaan 584. Lähdetään sakastista estraadille, ei ole UT:n Jeshuaa hanskassa 585. Ei ole mitään alkuperäistä kutkaa ei kutinaa sakastista sanoa 586. Kuulijat istuvat kokovartalo-erektiossa valmiina nauhurit piispa-viralle 587. Nytkö tulee varmistus taivaspaikasta ystävien ja äidin kanssa 588. Suuret ovat odotukset ja taivasikävä kahta kauhiampi 589. Helvettiin vai taivaaseen mennään riippuen pastorin yöunista 590. Niin on kuihtunut kuivunut kertomus papin syntisessä suussa mutt ”hyvinhän se toimis” sanois Räisäs-Heikki - haudassa kun vois 591. Luterilaisen kirkon tunnustus on tyhjä tyhmä vääristymä juutal. Jeshuasta 592. UT:n Paavali-poliisiakaan 50-luvulla ei kiinnostanut kansansa Jeshua 593. Sitten Jeesus-Kristus-myytti lähti vauhdilla rakentamaan keisarin valtaa 594. Mutt ota sie vua vuari mukkaa kirkon hyvä pappi, ettei käy veke! ja veks! Outokummussa 13.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1326 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 26. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA Jeesus-lapsi ja maailmanpolitiikka 8. Lainaan Raamattu-eksegeetti-teol. tri Raimo Hakolaa: Kertomukset Jeesuksen syntymästä ovat legendanomaisia, mutta niiden sadunomaisen tunnelman alta löytyy viittauksia ajanlaskun alun poliittiseen tilanteeseen. Jeesus syntyi maailmaan, jossa ensin hellenistinen ja myöhemmin roomalainen kulttuuri kohtasivat juutalaisen kulttuurin. … käsitellään sitä, mitä arkeologia paljastaa uusien kulttuuristen vaikutteiden ja juutalaisuuden kohtaamisesta Jeesuksen kotiseudulla, millaiseen yhteiskunnalliseen tilanteeseen Jeesus ja miten uusi maailmanpoliittinen tilanne näkyi varhaiskristittyjen kuvauksissa hänen syntymästään. Maailmanpolitiikan muutokset auttavat ymmärtämään, kuinka monet joulukertomusten… piirteet tarjosivat vaihtoehdon Rooman imperiumin viralliselle propagandalle. 563. Papin työssä Raamatun arkeologian tuloksilla ei ole käyttöä 564. Ihmiset eivät ymmärrä ja piispa-viran tkli kriminalisoi tutkimuksen tunnustus-sotkullaan 565. Pitääkseen viran papin on salattava faktat Raamatusta 566. Kirkon tunnustus-sotkussa Raamattu on paperin musteessa kirkon opin perusta 567. Sitä se ei ole koskaan ollut eikä sillä ole mitään juonteita UT:n historialliseen aikaan 568. UT:n kertomukset ovat aikansa kirjurien keksimiä tarinoita, legendoja ja satuja jostakin 569. Jeshuan satu-kuvauksissa näkyy aikansa kulttuurin poliittinen kenttä jo arvonimissä 570. Jeshuaa kuvataan Herraksi, Vapahtajaksi, Soteeriksi, Pelastajaksi, Lunastajaksi, Messiaaksi 571. Rooman oikeaoppisessa uskonnossa keisari oli Dominus et Deus, herra ja jumala 572. ”Siksi vääräoppiset kristityt leijonien eteen” karjui jumal-keisari Nero oikeaa legendaa 572. VT:ssa 500-luvulla eKr. Babylonian kuningas Kyyrosta kuvataan samoilla arvoilla 573. VT:ssa Kyyroksen aikaan yhteiskunnan laki tuli erikoisuutena juutalaisuuden keskukseksi 574. Lait kuvastavat yleis-itämaista lainsäädäntöä ja Jahve heitettiin taivaaseen temppelistä 575. Kun Jeshua puhui laista, hän puhui ihmisten keksimien lakien historiaa tulkiten 576. VT:n ja UT:n kirjurit kirjoittivat sen mukaan, mikä oli Israelin asema maailmanpolitiikassa 577. Kirjurit kuvaavat 1. sijaisesti yhteiskunnallista tilannetta, joka sisältyy Jeshua-hahmoon 578. Vastaavasti Okun pappi v 2025 kertoo Jeesuksellaan salakielellä yhteiskuntansa arvoja ym. 579. Laitoskirkko on pitkää Lännen laitosperinnettä, jossa on tuskin mitään UT:n Jeesus-sadusta Okussa 13.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1325 blogia

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 129. SENSUROITU 2023 JA J...