torstai 13. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 26. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA Jeesus-lapsi ja maailmanpolitiikka 8. Lainaan Raamattu-eksegeetti-teol. tri Raimo Hakolaa: Kertomukset Jeesuksen syntymästä ovat legendanomaisia, mutta niiden sadunomaisen tunnelman alta löytyy viittauksia ajanlaskun alun poliittiseen tilanteeseen. Jeesus syntyi maailmaan, jossa ensin hellenistinen ja myöhemmin roomalainen kulttuuri kohtasivat juutalaisen kulttuurin. … käsitellään sitä, mitä arkeologia paljastaa uusien kulttuuristen vaikutteiden ja juutalaisuuden kohtaamisesta Jeesuksen kotiseudulla, millaiseen yhteiskunnalliseen tilanteeseen Jeesus ja miten uusi maailmanpoliittinen tilanne näkyi varhaiskristittyjen kuvauksissa hänen syntymästään. Maailmanpolitiikan muutokset auttavat ymmärtämään, kuinka monet joulukertomusten… piirteet tarjosivat vaihtoehdon Rooman imperiumin viralliselle propagandalle. 563. Papin työssä Raamatun arkeologian tuloksilla ei ole käyttöä 564. Ihmiset eivät ymmärrä ja piispa-viran tkli kriminalisoi tutkimuksen tunnustus-sotkullaan 565. Pitääkseen viran papin on salattava faktat Raamatusta 566. Kirkon tunnustus-sotkussa Raamattu on paperin musteessa kirkon opin perusta 567. Sitä se ei ole koskaan ollut eikä sillä ole mitään juonteita UT:n historialliseen aikaan 568. UT:n kertomukset ovat aikansa kirjurien keksimiä tarinoita, legendoja ja satuja jostakin 569. Jeshuan satu-kuvauksissa näkyy aikansa kulttuurin poliittinen kenttä jo arvonimissä 570. Jeshuaa kuvataan Herraksi, Vapahtajaksi, Soteeriksi, Pelastajaksi, Lunastajaksi, Messiaaksi 571. Rooman oikeaoppisessa uskonnossa keisari oli Dominus et Deus, herra ja jumala 572. ”Siksi vääräoppiset kristityt leijonien eteen” karjui jumal-keisari Nero oikeaa legendaa 572. VT:ssa 500-luvulla eKr. Babylonian kuningas Kyyrosta kuvataan samoilla arvoilla 573. VT:ssa Kyyroksen aikaan yhteiskunnan laki tuli erikoisuutena juutalaisuuden keskukseksi 574. Lait kuvastavat yleis-itämaista lainsäädäntöä ja Jahve heitettiin taivaaseen temppelistä 575. Kun Jeshua puhui laista, hän puhui ihmisten keksimien lakien historiaa tulkiten 576. VT:n ja UT:n kirjurit kirjoittivat sen mukaan, mikä oli Israelin asema maailmanpolitiikassa 577. Kirjurit kuvaavat 1. sijaisesti yhteiskunnallista tilannetta, joka sisältyy Jeshua-hahmoon 578. Vastaavasti Okun pappi v 2025 kertoo Jeesuksellaan salakielellä yhteiskuntansa arvoja ym. 579. Laitoskirkko on pitkää Lännen laitosperinnettä, jossa on tuskin mitään UT:n Jeesus-sadusta Okussa 13.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1325 blogia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 129. SENSUROITU 2023 JA J...