torstai 13. marraskuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 26.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
Jeesus-lapsi ja maailmanpolitiikka 8.
Lainaan Raamattu-eksegeetti-teol. tri Raimo Hakolaa:
Kertomukset Jeesuksen syntymästä ovat legendanomaisia, mutta niiden sadunomaisen tunnelman alta löytyy viittauksia ajanlaskun alun poliittiseen tilanteeseen. Jeesus syntyi maailmaan, jossa ensin hellenistinen ja myöhemmin roomalainen kulttuuri kohtasivat juutalaisen kulttuurin. … käsitellään sitä, mitä arkeologia paljastaa uusien kulttuuristen vaikutteiden ja juutalaisuuden kohtaamisesta Jeesuksen kotiseudulla, millaiseen yhteiskunnalliseen tilanteeseen Jeesus ja miten uusi maailmanpoliittinen tilanne näkyi varhaiskristittyjen kuvauksissa hänen syntymästään. Maailmanpolitiikan muutokset auttavat ymmärtämään, kuinka monet joulukertomusten… piirteet tarjosivat vaihtoehdon Rooman imperiumin viralliselle propagandalle.
563. Papin työssä Raamatun arkeologian tuloksilla ei ole käyttöä
564. Ihmiset eivät ymmärrä ja piispa-viran tkli kriminalisoi tutkimuksen tunnustus-sotkullaan
565. Pitääkseen viran papin on salattava faktat Raamatusta
566. Kirkon tunnustus-sotkussa Raamattu on paperin musteessa kirkon opin perusta
567. Sitä se ei ole koskaan ollut eikä sillä ole mitään juonteita UT:n historialliseen aikaan
568. UT:n kertomukset ovat aikansa kirjurien keksimiä tarinoita, legendoja ja satuja jostakin
569. Jeshuan satu-kuvauksissa näkyy aikansa kulttuurin poliittinen kenttä jo arvonimissä
570. Jeshuaa kuvataan Herraksi, Vapahtajaksi, Soteeriksi, Pelastajaksi, Lunastajaksi, Messiaaksi
571. Rooman oikeaoppisessa uskonnossa keisari oli Dominus et Deus, herra ja jumala
572. ”Siksi vääräoppiset kristityt leijonien eteen” karjui jumal-keisari Nero oikeaa legendaa
572. VT:ssa 500-luvulla eKr. Babylonian kuningas Kyyrosta kuvataan samoilla arvoilla
573. VT:ssa Kyyroksen aikaan yhteiskunnan laki tuli erikoisuutena juutalaisuuden keskukseksi
574. Lait kuvastavat yleis-itämaista lainsäädäntöä ja Jahve heitettiin taivaaseen temppelistä
575. Kun Jeshua puhui laista, hän puhui ihmisten keksimien lakien historiaa tulkiten
576. VT:n ja UT:n kirjurit kirjoittivat sen mukaan, mikä oli Israelin asema maailmanpolitiikassa
577. Kirjurit kuvaavat 1. sijaisesti yhteiskunnallista tilannetta, joka sisältyy Jeshua-hahmoon
578. Vastaavasti Okun pappi v 2025 kertoo Jeesuksellaan salakielellä yhteiskuntansa arvoja ym.
579. Laitoskirkko on pitkää Lännen laitosperinnettä, jossa on tuskin mitään UT:n Jeesus-sadusta
Okussa 13.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1325 blogia
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 129. SENSUROITU 2023 JA J...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
KIRKON PIRULLINEN KAHDEN REGIMENTIN OPPI Lainaus: ” Martti Lutherin aikanaan muotoilema luterilainen opetus Jumalan kahdesta hallinnasta. Lu...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti