perjantai 14. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 30. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA KIRKKO HUIJAA SEURAKUNTALAISIA 12. 638. Voin eläytyä papin matkallani seurakuntalaisten asemaan ja aatoksiin 639. Kasvoin tapakristillisessä kodissa köyhien kaupunginosassa Kuopiossa 640. Uskonnon hyvien elämysten ja kriisieni pohjalta hakeuduin papinkouluun 641. 30 v pappina, 16 kantelua ja 16000 kotikäyntiä töissä pysymiseksi opetti 642. Ikääkin ja sairauksia on tarpeeksi opettamaan elämäntietä 643. Srk:n ihmiset elävät ”eri maailmassa” kuin pappi 644. Jokainen ponnistaa lapsuuden kokemuksista ja jää sille tasolle, oppineinkin 645. Maallikko pysyy maallikkona ja rajautuu näkemään siitä käsin uskonasiat 646. Lapsena alkanut ajatuksen ja kokemuksen linja on melko pysyvä hautaan asti 647. Voin päässä ymmärtää ilkeitä kantelijoita khran tuella, jotka vahingoittivat 648. Sydän ja arvet puhuvat toista kieltä piispa-viran koulauksessa. 649. Kirkko asemallaan valtiossa ja srk-virkojen kautta huijaa ihmisiä 650. Uskovainen näkee papin päästään alkaen, ei realistisesti suhteessa maailmaan 651. siinä missä uskomaton ja joksikin stigmatisoitu 652. odottaa ja vaatii papilta lapsellisesti 653. ennakkokäsityksen mukaan sosiaalisesta paineesta 654. korkealla vaatimustasolla omien arvojen mukaan 655. perinteensä ja tottumuksensa mukaan 656. että pappi on hänen ennakkoluulon näköinen 657. kaikenlaista papin työn kannalta epäoleellista 658. ja pappi näkevät uskonnon eri silmälasien läpi 659. pettyy helposti, kokee loukkauksen, siis väärä pappi veke-veks! 660. Pappi on väärä, väärässä ja vääränlainen, kun uskova pettyy omaan räkään 661. Siinä on papin oikeus ja kohtuus piispa-viran keksimässä virka-tuomiossa 662. Srk:aa säätelevä tkli huijaa ihmisiä maalaamalla kirkosta kuva-väärennöksen 663. Papit pakotetaan piirtämään ihanteen imago kirkosta valinnoilla, tahi veks! 664. Saarnassa saarnataan ihanteista, jotka eivät koskaan toteudu oikeasti 665. Se ”menee kuin häkä päähän” niin kauan, kun uskova-rolli on hiljaa 666. Kun pappi poistaa häkää ja raikastaa ilmaa, pappi ”on väärillä jäljillä” 667. Pappi työskentelee kultin mukaan, joka on määritelty aina olemaan samanlainen 668. Kun srk-laisen eteen tulee yllättävä pappi, uskovan ”konseptit menevät sekaisin” 669. Pappi tietää, miten uskonasiat oikeasti ovat mutta hänen on salattava tietonsa 670. Kirkon toiminta perustuu huijaaviin UT:n tulkintoihin ja väärinkäyttöihin 671. Tosin valtiokirkossa on uskoa/ uskontoa tuskin 5% talouspäällikön laskuissa 671. Pelin hengen mukaan valossa ei saa pappi puhua, vain aatella pimeässä 672. Sensuroidun ja Jumalan synnyn valossa kirkossa ei ole pyhän arvokasta 673. Ulos-heittäjä-Riekkinen antaa kirja-tietoutta omista petkutuksistaan Outokummussa 14.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1329 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 29. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA TEOL. TRI. M. RUOKANEN RIEKKISEN KIRJASTA 12.11. -25 KOTIMAA-LEHDESSÄ 11. Emerituspiispa Wille Riekkisen kirja Valoa ja pimeyttä … missiona on …uskon uudistaminen: ellei uskoa modernisoida, kirkko tulee häviämään, . esittää … ohjelman kirkon uskon nykyaikaistamiseksi. … toistaa tulkintoja… kristinuskon alkuvuosisadoilla. …. Jeesus oli “viisauden opettaja”, jonka … tehtävä oli “opastaa… välittämään lähimmäisistämme”. …uskon ydin on lähimmäisrakkaus, ei usko … opinkappaleisiin. Jo 300-luvulla Areios opetti, että Jeesus ei ole Jumalan Poika vaan täydellinen ihminen, joka … osoittaa, miten meidän tulisi elää Jumalan tahdon mukaisesti. … tuli laajalle levinnyt harhaoppi … Harha torjuttiin … Nikean kirkolliskokouksessa (325), …. Riekkinen jättää tällaiset “metafyysiset spekulaatiot” … jäteastiaan. Hän liittyy 1800-luvun saksalaisen valistusfilosofian ja sitä seuranneen… liberaaliteologian uskontokritiikkiin: Kristinuskon keskeiset opit Kolminaisuudesta, Jeesuksen jumaluudesta, syntien sovituksesta… sekä usko Jeesuksen fyysiseen ylösnousemukseen ovat … “myyttisiä vertauskuvia”, eivät tosiasioita… …ei uuden luomisen ja ylösnousemuksen toivoa. “Kaikki on tässä elämässä!” Esim. ajatus Jeesuksen kuolemasta syntiemme sovittajana “pelaa halpahintaisesti syyllisyyden ja anteeksiantamuksen noidankehässä”, … Jeesus tuo toivoa “ilman uhriajatusta”. … ylösnousemus ei ole fyysinen fakta vaan “henkinen tapahtuma”, “Kertomukset tyhjästä haudasta ovat toissijaisia”,… Ylösnousemus oli opettajaansa ikävöivien oppilaiden valaistuminen, … sisäisiä “näkemyskokemuksiaan”. Ei …ruumis vaan hänen sanomansa nousi ylös. Riekkinen seuraa … R. Bultmannin ajattelua. Hän oli … “myyteistä riisuja”. Järjenvastaiset myytit ovat uskon esteitä …. Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta vaan ihmisten elämänkokemuksia kuvailevaa runoutta, joka auttaa meitä ymmärtämään itseämme,… haluaa “pistää vanhat uskomukset kokonaan syrjään”, koska ne eivät sovi nykyajan maailmakuvaan. … on “sanouduttava irti entisestä jumalakuvasta”. Jeesuksen tehtävänä on auttaa meitä löytämään sisimpäämme kätketyt resurssit, jotka johtavat “elämään vastuullisesti ja rakastamaan rajattomasti”. Pelastus on sitä, että “vapautuu omasta itsekkäästä minästään ja alkaa elää uudella tavalla muita varten”,…. Olisi älyllisesti rehellistä, että hän esittäisi kristinuskosta poikkeavat mielipiteensä yksityishenkilönä eikä kirkon piispana. 629. Ongelmani tässä on, että Riekkis-jäbä heitti minut pappisvirasta 30 v palvelun jälkeen 630. Koko kirja on Suomen luterilaisen kirkon tunnustuksen vastaista 631. Sillä nimikkeellä valtiokirkon Kuopion tuomiokapituli-asessori-kokous ulosti minut 632. Tein 16000 kotikäyntiä turvakseni ilmaiseksi srk:lle viran lisäksi, perhe kävi läpi 16 kantelua 633. Riekkiseen verrattuna sanoin joitakin kaikkien pappien tietämiä faktoja 634. Tkli ja piispa kiusasi evankeliumillaan 25 v Outokummussa ja siunasi rollijat taivaaseen 635. antoi kiusata khran, neuvoston, koulujen, veteraanien, räkänokka-uskovaisten, ym. 636. Koskaan piispa-virka ei tukenut eikä tiennyt asioita meidän puolesta vaan vain ilkeästi vastaan 637. Nyt rupesi Jäbä gnostilaisten ystäväksi, kapitulin herra-tuomarina ”tietoani” halveksien Outokummussa 14.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1328 blogia alla linkki
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 28.. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA ”MITÄ EI SAA OLLA, SITÄ EI OLE” 10. 595. Enon srk:ssa opin lähtemättömästi, mitä sitaatti tarkoittaa 596. Juttelin khran kanssa omasta osuudestani ja hänen esille nostamista 597. Hän oli pitkään ollut kirkolliskokousedustaja 598. Lääninrovasti-hallintomiehenä hänellä oli yhteyksiä kirkon eri tasoihin 599. Hän näki asiat omalta virkapaikaltaan eikä kannaltani 600. Toisaalta hän nauroi sille, miten mummot olivat minuun suhtautuneet 601. Hän tunsi heidät ja asettui tietenkin heidän puolelleen 602. Kiireessä ei ollut aikaa keskustella eri näkökulmista 603. Niin meni meillä Enossa 4 v 604. Tuo välinpitämätön asenne oli nuorelle papille ikävä kokemus 605. Ei ollut luotettavaa esimiestä ja tukijaa 608. Khrana hän oli kaikkien ystävä 609. Lääninrovastina hän laski tilastoja tuomiokapitulille ja raportoi papeista 610. Kirkolliskokouksessa hän tapasi piispoja ja sai selostaa papeistaan 611. Kaikki se tapahtui minun tavoittamattomissa 612. Niin syntyi minusta kaukana linjanvetoja kohtalooni 613. ”Sinulla on terävä kynä” tarkoitti hänen suuttumustaan kirjoituksistani 614. ”Älä hae töitä tästä rovastikunnasta, ei onnistu” 615. Se tarkoitti karkotusta hänen hallinta-alueeltaan, Joensuun rovastikunnasta 616. Hain kuitenkin Outokummun kappalaisen virkaa ja sain sen potkuihin asti 25 v:ksi 617. Luultavasti hänen asemansa vaikeutui lääninrovastina jo Enon kärhämien takia 618. Hän oli tehtävissään loppuun asti 619. ”MITÄ EI SAA OLLA, SITÄ EI OLE” 620. Khra itse pelasi ilkeän kierolla sanonnalla 621. Tein johtopäätöksiä kulissien taa, että se oli yleinen sanonta piireissä 622. Hallinnollisten kokousten pakkovalta tukki jäsenten henkilökohtaiset vakaumukset 623. Siksi se purkautui järjestelmälle vaarattomalla tavalla 624. Se oli minulle inhottava kokemus kuulla toistuvasti 625. Khran sanonta tarkoitti, että perinteen asioita ei voi muuttaa, voi vain nauraa lähteä olla hiljaa sopeutua 626. Outokummussa viimeistään tajusin papin aseman valtion uskontolaitoksessa 627. Psykologisesti sanonta piti paikkansa käytännössä 628. Sitaatilla voi selittää lähes kaiken ikävän, kun pappi hakee saataviaan srk:ssa Outokummussa 14.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1327 blogia

torstai 13. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 27. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA JESHUA-JÄTKÄ ENNEN JEESUS-KRISTUS -MYYTTIÄ 9. Muokkaus jonkun referaatista Raimo Harjulan kirjasta ”Mies myyttien takana” Yhteiskuntarauhaa uhkaavana kansanvillitsijänä hänet teloitettiin Jerusalemissa v. 30. Hän ei kuollut ihmiskunnan syntien puolesta eikä antanut lähetyskäskyä. Nämä on lisätty alun perin suulliseen perimätietoon. Historian Jeesus tuskin piti itseään syntien sovittajana. Oppi on Paavalin luoma ja näkyy nuorimmassa JH:ssa. Harjulan mukaan sovitusoppia voisi selittää kotiuttamisen avulla: Jeesus-kuva pyritään tekemään kunkin kulttuurin yhteiskunnassa merkittäväksi. Kun kristinuskoa kotiutettiin Lännen kulttuuriin, vallalla oli antiikin Roomassa syntynyt oikeusajattelu. Siihen istui ajatus kuolemasta rikosten sovittamisena. Jeesus oli uskon sankari. Sellaiseksi ei synnytä. Henkilöllä itsellään täytyy olla uskonnollinen itseymmärrys ja missio. Historian Jeesuksessa on näkyvää kutsumustietoisuus ja sisäinen varmuus. Kun lukee kolmea vanhinta evankeliumia — MK, MT, LK — näkee, että hän piti missionaan oman aikansa juutalaisuuden uudistamis-puhdistamista. Historian Jeesus oli karismaattinen ja seuraajilleen tärkeä, muuten ei evankeliumeihin olisi liitetty sankarin piirteitä. Lisäksi sellaiselle täytyy olla yhteisössä sosiaalinen tilaus. Israelissa sellainen oli juutalaisten odottamassa Messiaassa. Historian Jeesus oli Galilean suuri näkijä, joka asettui marginaali-ihmisten puolelle. 580. Kaukana UT:n Jeesus-liikkeestä on Riekkisen hyvä-papin palkkio-saarna 581. Parpatetaan puistellaan akanoita perinteen viimevaiheen villityksellä 582. Ollaan tärkeitä virkamiehen panssarissa, ettei koi syö ja kantelija-rolli 583. Katsotaan tuomiokaapeliin, onko tullu suora reitti vai pykimä lakitupaan 584. Lähdetään sakastista estraadille, ei ole UT:n Jeshuaa hanskassa 585. Ei ole mitään alkuperäistä kutkaa ei kutinaa sakastista sanoa 586. Kuulijat istuvat kokovartalo-erektiossa valmiina nauhurit piispa-viralle 587. Nytkö tulee varmistus taivaspaikasta ystävien ja äidin kanssa 588. Suuret ovat odotukset ja taivasikävä kahta kauhiampi 589. Helvettiin vai taivaaseen mennään riippuen pastorin yöunista 590. Niin on kuihtunut kuivunut kertomus papin syntisessä suussa mutt ”hyvinhän se toimis” sanois Räisäs-Heikki - haudassa kun vois 591. Luterilaisen kirkon tunnustus on tyhjä tyhmä vääristymä juutal. Jeshuasta 592. UT:n Paavali-poliisiakaan 50-luvulla ei kiinnostanut kansansa Jeshua 593. Sitten Jeesus-Kristus-myytti lähti vauhdilla rakentamaan keisarin valtaa 594. Mutt ota sie vua vuari mukkaa kirkon hyvä pappi, ettei käy veke! ja veks! Outokummussa 13.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1326 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 26. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA Jeesus-lapsi ja maailmanpolitiikka 8. Lainaan Raamattu-eksegeetti-teol. tri Raimo Hakolaa: Kertomukset Jeesuksen syntymästä ovat legendanomaisia, mutta niiden sadunomaisen tunnelman alta löytyy viittauksia ajanlaskun alun poliittiseen tilanteeseen. Jeesus syntyi maailmaan, jossa ensin hellenistinen ja myöhemmin roomalainen kulttuuri kohtasivat juutalaisen kulttuurin. … käsitellään sitä, mitä arkeologia paljastaa uusien kulttuuristen vaikutteiden ja juutalaisuuden kohtaamisesta Jeesuksen kotiseudulla, millaiseen yhteiskunnalliseen tilanteeseen Jeesus ja miten uusi maailmanpoliittinen tilanne näkyi varhaiskristittyjen kuvauksissa hänen syntymästään. Maailmanpolitiikan muutokset auttavat ymmärtämään, kuinka monet joulukertomusten… piirteet tarjosivat vaihtoehdon Rooman imperiumin viralliselle propagandalle. 563. Papin työssä Raamatun arkeologian tuloksilla ei ole käyttöä 564. Ihmiset eivät ymmärrä ja piispa-viran tkli kriminalisoi tutkimuksen tunnustus-sotkullaan 565. Pitääkseen viran papin on salattava faktat Raamatusta 566. Kirkon tunnustus-sotkussa Raamattu on paperin musteessa kirkon opin perusta 567. Sitä se ei ole koskaan ollut eikä sillä ole mitään juonteita UT:n historialliseen aikaan 568. UT:n kertomukset ovat aikansa kirjurien keksimiä tarinoita, legendoja ja satuja jostakin 569. Jeshuan satu-kuvauksissa näkyy aikansa kulttuurin poliittinen kenttä jo arvonimissä 570. Jeshuaa kuvataan Herraksi, Vapahtajaksi, Soteeriksi, Pelastajaksi, Lunastajaksi, Messiaaksi 571. Rooman oikeaoppisessa uskonnossa keisari oli Dominus et Deus, herra ja jumala 572. ”Siksi vääräoppiset kristityt leijonien eteen” karjui jumal-keisari Nero oikeaa legendaa 572. VT:ssa 500-luvulla eKr. Babylonian kuningas Kyyrosta kuvataan samoilla arvoilla 573. VT:ssa Kyyroksen aikaan yhteiskunnan laki tuli erikoisuutena juutalaisuuden keskukseksi 574. Lait kuvastavat yleis-itämaista lainsäädäntöä ja Jahve heitettiin taivaaseen temppelistä 575. Kun Jeshua puhui laista, hän puhui ihmisten keksimien lakien historiaa tulkiten 576. VT:n ja UT:n kirjurit kirjoittivat sen mukaan, mikä oli Israelin asema maailmanpolitiikassa 577. Kirjurit kuvaavat 1. sijaisesti yhteiskunnallista tilannetta, joka sisältyy Jeshua-hahmoon 578. Vastaavasti Okun pappi v 2025 kertoo Jeesuksellaan salakielellä yhteiskuntansa arvoja ym. 579. Laitoskirkko on pitkää Lännen laitosperinnettä, jossa on tuskin mitään UT:n Jeesus-sadusta Okussa 13.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1325 blogia

keskiviikko 12. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 25. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA KIRKON SEURAKUNNAN ILMAPIIRI ON PIRUN KIREÄÄ 7. Taustaa edellisestä 540. Olin ollut pappina jo vuosia, kun halusin täydentää filos. HUK: n maisteritutkinnoksi 541. Painoin papintöitä Okussa ja juoksin H:ngissä uskontotieteen laitoksella 1 p. / viikko 542. Ajoin Okusta illalla Kuopioon ja nousin Savon junaan ollakseni H:ngissä klo 07 543. Katajanokalla suoritin 2 v: n aikana kaikki opinnot 544. Gradu oli ”Suomen luteril. kirkon papiksivihkiminen A. Gennepin siirtymäriitti-teorian valossa” 545. Minulla oli motiivi aiheeseen, koska tklin hyvät uskovaiset kiusasivat 16-20 rolleilla 546. ”Kanteluja satoi tai sataisi jos…”, kuten puolustus-asianajaja sanoi 547. Gradun primaari-lähdeaineistoa olivat mm. piispainkokouksen pöytäkirjat 548. Kyllä pöyristytti, kun joku piispa oli puhunut kirkosta ”firmana” 549. Vaikka kanteluja oli uupumiseen asti, en uskaltanut nimitellä kirkkoa ja ihmisiä 550. Nyt piru tuli ulos piispallisesta suuvärkistä kuten uskovaiselta Jeesuksensa kunniaksi ------------------------------------------ 558. Kirkon ilmapiiriä on vaikea mennä vannomaan yhdellä sanalla 559. Kirkkokuntia oli jo 1970-luvun ekumeniassa 30000 560. Lukion päivänavauksissa luettelin kirkko-sanan 200 eri merkitystä pelastukseksi abeille 561. Eipä tykänny rehtori, siis kapitulin hurskaalle piispa-virka-isälle itkemään 562. Oltuani 4 srk:ssa 30 v aikana koin srk:n ilmapiiriä 16000 kodissa ja kulisseissa - kaikki lähtee srk:n perinteestä ja siihen se jymähtää - papit ovat luoneet harhakuvia ja uskovat uskomattomat uskoneet - uskontomme perinne historian muista kulttuureista on huiskea, tuhansia vuosia - ikivanhat oletukset ovat läsnä tänään sellaisinaan ja muutettuina - yhtenä kynnyksenä on varsinkin pienillä pihoilla papin ja maallikon hajurako - pappi on srk:n rintaman väärällä tai oikealla puolella - pappi saa palvontaa, ihailua ja vihailua ihmisten vapaan tahtomisen mielihalusta - pieni moka yhden ilkeän kantelijan kokemuksessa, ja papin peli on pelattu lopullisesti - tuomiokapituli rakastaa vain seurakuntalaisia ja pappi menköön veke-veks - laitos tarvitsee lojaalin sopeutuvia työntekijöitä, jotka eivät saa sanaa suusta asian kohdalla - työntekijät riitelevät sen mukaan, mikä on asema neuvoston ja tklin pöytäkirjoissa - korkeampi virassa lukee Raamattua piispa-viran kuvitelmissa oikeammin - piispa-virka antaa työntekijöiden toimia srk-lastentarhassa antaa-mennä-tyylillä - sopiva uhri valitaan ja valmistellaan kypsäksi - UT:n keskeisin ajatus onkin: uhri pelastaa - kaikki muut ovat viattomia; yksi on paska ja paska tulee vain yhden suusta Jumalan srk: aan - kun uhri poistuu tai poistetaan, viime meininki jatkuu, koska kapituli-kirkko antaa sen jatkua . kirkon hallinto-virka hoitaa srk-instituutiota, ei ihmisiä 563. Näissä maisemissa srk:n ilmapiiri on kirein mahdollinen, koska evankeliumi on vapauttavaa - satuillaan Jeesuksen rakkautta ja vihataan omia työntekijöitä Jumalan kunniaksi Outokummussa 12.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1324 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 24. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA VALTION LUTERILAINEN KIRKKOLAITOS ON FIRMA 6. 540. Olin ollut pappina jo vuosia, kun halusin täydentää filos. HUK: n maisteritutkinnoksi 541. Painoin papintöitä Okussa ja juoksin H:ngissä uskontotieteen laitoksella yhtenä p:nä/ viikko 542. Ajoin Okusta illalla Kuopioon ja nousin Savon junaan ollakseni H: ngissä klo 07 543. Katajanokalla suoritin 2 v: n aikana kaikki opinnot 544. Gradu oli ”Suomen luteril. kirkon papiksivihkiminen A. Gennepin siirtymäriitti-teorian valossa” 545. Minulla oli hyvä motiivi aiheeseen, koska tklin hyvät uskovaiset kiusasivat rolleilla 546. ”Kanteluja satoi tai sataisi jos…” kuten puolustus-asianajajani sanoi 547. Gradun primaari-lähdeaineistoa olivat mm. piispainkokouksen pöytäkirjat 548. Kyllä minua pöyristytti, kun joku piispa puhui kirkon eli ”firman edusta” 549. Vaikka kanteluja oli väsymiseen asti, en uskaltanut koskaan nimitellä kirkkoa 550. Nyt se kakistettiin piispallisen pyhästä suusta, kuten uskovainen samasta suunnasta sanoisi 551. Srk-työ ja toisten pappien käytös oli osoittanut, että suu supussa vieraiden pappien kuullen 552. Rajuja kanteluja srk:n uskovainen sai tehdä alkaen tukastani, parrastani ja kielimurteestani 553. Jossain kaveripappien sauna-kalja-juomingeissa vapaampi saarna olisi mahdollinen 554. Papin on mahdoton päästä varmuuteen, kuka olisi Juudas ja kuka pitäisi suunsa 555. Siksi yleinen valppaus ja oma harkinta on papille hyvä tie taivaaseen 556. KIRKKO ON TODELLAKIN FIRMA rahalla toimiva laitos, joka myy ihmisten leivonnaisia työnantaja haudankaivajalle potkia papanoita hautausmaalla rahanahne rahan kerääjä ymmärtämättömiltä rippilasten harhauttaja kirkon armotaloudessa mummojen mielistelijä ja hampaan välien kaivaja kantelijoiden sokea ystävä tklissa virkanappi panssaripuvussa kirkkotalon rakentaja peittämään pellillä ihmisten keksintöjä tuomion sanelija Jeesuksensa armotaloudessa saman tuomiolauselman lukija 16 kertaan papin herjaaja-pompottaja ja harhaan johtaja ihanalla elämäntiellä sallija khralle nauhoittaa saarnoja piispa-viran tuomiopöydälle hakata pappia rintaan ehtoollis-malja kädessä herjasanoja khran pyhään suuvärkkiin luvan syrjäyttää ja tilata Utsjoelta hyvä pappi asiakkaalle joka rakentaa kaikenkarvaista epäluottamusta srk-sotkuun ei hoida srk:n asioita vaan antaa kellua vuosikymmeniä asettuu puolueellisesti veteraanien vihaa tukemaan auttaa lipuilla ja Naarvan marssilla vainajaa taivaaseen 557. KIRKKO ON TODELLAKIN FIRMA, JOSSA LEIVOTAAN JA PAISTETAAN ”FATSERIN SEKALAISIA” Outokummussa 12.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1323 blogia

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 132. SENSUROITU 2023 JA JU...