perjantai 14. marraskuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 30.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
KIRKKO HUIJAA SEURAKUNTALAISIA 12.
638. Voin eläytyä papin matkallani seurakuntalaisten asemaan ja aatoksiin
639. Kasvoin tapakristillisessä kodissa köyhien kaupunginosassa Kuopiossa
640. Uskonnon hyvien elämysten ja kriisieni pohjalta hakeuduin papinkouluun
641. 30 v pappina, 16 kantelua ja 16000 kotikäyntiä töissä pysymiseksi opetti
642. Ikääkin ja sairauksia on tarpeeksi opettamaan elämäntietä
643. Srk:n ihmiset elävät ”eri maailmassa” kuin pappi
644. Jokainen ponnistaa lapsuuden kokemuksista ja jää sille tasolle, oppineinkin
645. Maallikko pysyy maallikkona ja rajautuu näkemään siitä käsin uskonasiat
646. Lapsena alkanut ajatuksen ja kokemuksen linja on melko pysyvä hautaan asti
647. Voin päässä ymmärtää ilkeitä kantelijoita khran tuella, jotka vahingoittivat
648. Sydän ja arvet puhuvat toista kieltä piispa-viran koulauksessa.
649. Kirkko asemallaan valtiossa ja srk-virkojen kautta huijaa ihmisiä
650. Uskovainen näkee papin päästään alkaen, ei realistisesti suhteessa maailmaan
651. siinä missä uskomaton ja joksikin stigmatisoitu
652. odottaa ja vaatii papilta lapsellisesti
653. ennakkokäsityksen mukaan sosiaalisesta paineesta
654. korkealla vaatimustasolla omien arvojen mukaan
655. perinteensä ja tottumuksensa mukaan
656. että pappi on hänen ennakkoluulon näköinen
657. kaikenlaista papin työn kannalta epäoleellista
658. ja pappi näkevät uskonnon eri silmälasien läpi
659. pettyy helposti, kokee loukkauksen, siis väärä pappi veke-veks!
660. Pappi on väärä, väärässä ja vääränlainen, kun uskova pettyy omaan räkään
661. Siinä on papin oikeus ja kohtuus piispa-viran keksimässä virka-tuomiossa
662. Srk:aa säätelevä tkli huijaa ihmisiä maalaamalla kirkosta kuva-väärennöksen
663. Papit pakotetaan piirtämään ihanteen imago kirkosta valinnoilla, tahi veks!
664. Saarnassa saarnataan ihanteista, jotka eivät koskaan toteudu oikeasti
665. Se ”menee kuin häkä päähän” niin kauan, kun uskova-rolli on hiljaa
666. Kun pappi poistaa häkää ja raikastaa ilmaa, pappi ”on väärillä jäljillä”
667. Pappi työskentelee kultin mukaan, joka on määritelty aina olemaan samanlainen
668. Kun srk-laisen eteen tulee yllättävä pappi, uskovan ”konseptit menevät sekaisin”
669. Pappi tietää, miten uskonasiat oikeasti ovat mutta hänen on salattava tietonsa
670. Kirkon toiminta perustuu huijaaviin UT:n tulkintoihin ja väärinkäyttöihin
671. Tosin valtiokirkossa on uskoa/ uskontoa tuskin 5% talouspäällikön laskuissa
671. Pelin hengen mukaan valossa ei saa pappi puhua, vain aatella pimeässä
672. Sensuroidun ja Jumalan synnyn valossa kirkossa ei ole pyhän arvokasta
673. Ulos-heittäjä-Riekkinen antaa kirja-tietoutta omista petkutuksistaan
Outokummussa 14.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1329 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 29.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
TEOL. TRI. M. RUOKANEN RIEKKISEN KIRJASTA 12.11. -25 KOTIMAA-LEHDESSÄ 11.
Emerituspiispa Wille Riekkisen kirja Valoa ja pimeyttä … missiona on …uskon uudistaminen: ellei uskoa modernisoida, kirkko tulee häviämään, . esittää … ohjelman kirkon uskon nykyaikaistamiseksi. … toistaa tulkintoja… kristinuskon alkuvuosisadoilla. …. Jeesus oli “viisauden opettaja”, jonka … tehtävä oli “opastaa… välittämään lähimmäisistämme”. …uskon ydin on lähimmäisrakkaus, ei usko … opinkappaleisiin. Jo 300-luvulla Areios opetti, että Jeesus ei ole Jumalan Poika vaan täydellinen ihminen, joka … osoittaa, miten meidän tulisi elää Jumalan tahdon mukaisesti. … tuli laajalle levinnyt harhaoppi … Harha torjuttiin … Nikean kirkolliskokouksessa (325), …. Riekkinen jättää tällaiset “metafyysiset spekulaatiot” … jäteastiaan. Hän liittyy 1800-luvun saksalaisen valistusfilosofian ja sitä seuranneen… liberaaliteologian uskontokritiikkiin: Kristinuskon keskeiset opit Kolminaisuudesta, Jeesuksen jumaluudesta, syntien sovituksesta… sekä usko Jeesuksen fyysiseen ylösnousemukseen ovat … “myyttisiä vertauskuvia”, eivät tosiasioita… …ei uuden luomisen ja ylösnousemuksen toivoa. “Kaikki on tässä elämässä!” Esim. ajatus Jeesuksen kuolemasta syntiemme sovittajana “pelaa halpahintaisesti syyllisyyden ja anteeksiantamuksen noidankehässä”, … Jeesus tuo toivoa “ilman uhriajatusta”. … ylösnousemus ei ole fyysinen fakta vaan “henkinen tapahtuma”, “Kertomukset tyhjästä haudasta ovat toissijaisia”,… Ylösnousemus oli opettajaansa ikävöivien oppilaiden valaistuminen, … sisäisiä “näkemyskokemuksiaan”. Ei …ruumis vaan hänen sanomansa nousi ylös. Riekkinen seuraa … R. Bultmannin ajattelua. Hän oli … “myyteistä riisuja”. Järjenvastaiset myytit ovat uskon esteitä …. Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta vaan ihmisten elämänkokemuksia kuvailevaa runoutta, joka auttaa meitä ymmärtämään itseämme,… haluaa “pistää vanhat uskomukset kokonaan syrjään”, koska ne eivät sovi nykyajan maailmakuvaan. … on “sanouduttava irti entisestä jumalakuvasta”. Jeesuksen tehtävänä on auttaa meitä löytämään sisimpäämme kätketyt resurssit, jotka johtavat “elämään vastuullisesti ja rakastamaan rajattomasti”. Pelastus on sitä, että “vapautuu omasta itsekkäästä minästään ja alkaa elää uudella tavalla muita varten”,…. Olisi älyllisesti rehellistä, että hän esittäisi kristinuskosta poikkeavat mielipiteensä yksityishenkilönä eikä kirkon piispana.
629. Ongelmani tässä on, että Riekkis-jäbä heitti minut pappisvirasta 30 v palvelun jälkeen
630. Koko kirja on Suomen luterilaisen kirkon tunnustuksen vastaista
631. Sillä nimikkeellä valtiokirkon Kuopion tuomiokapituli-asessori-kokous ulosti minut
632. Tein 16000 kotikäyntiä turvakseni ilmaiseksi srk:lle viran lisäksi, perhe kävi läpi 16 kantelua
633. Riekkiseen verrattuna sanoin joitakin kaikkien pappien tietämiä faktoja
634. Tkli ja piispa kiusasi evankeliumillaan 25 v Outokummussa ja siunasi rollijat taivaaseen
635. antoi kiusata khran, neuvoston, koulujen, veteraanien, räkänokka-uskovaisten, ym.
636. Koskaan piispa-virka ei tukenut eikä tiennyt asioita meidän puolesta vaan vain ilkeästi vastaan
637. Nyt rupesi Jäbä gnostilaisten ystäväksi, kapitulin herra-tuomarina ”tietoani” halveksien
Outokummussa 14.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1328 blogia alla linkki
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 28..
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
”MITÄ EI SAA OLLA, SITÄ EI OLE” 10.
595. Enon srk:ssa opin lähtemättömästi, mitä sitaatti tarkoittaa
596. Juttelin khran kanssa omasta osuudestani ja hänen esille nostamista
597. Hän oli pitkään ollut kirkolliskokousedustaja
598. Lääninrovasti-hallintomiehenä hänellä oli yhteyksiä kirkon eri tasoihin
599. Hän näki asiat omalta virkapaikaltaan eikä kannaltani
600. Toisaalta hän nauroi sille, miten mummot olivat minuun suhtautuneet
601. Hän tunsi heidät ja asettui tietenkin heidän puolelleen
602. Kiireessä ei ollut aikaa keskustella eri näkökulmista
603. Niin meni meillä Enossa 4 v
604. Tuo välinpitämätön asenne oli nuorelle papille ikävä kokemus
605. Ei ollut luotettavaa esimiestä ja tukijaa
608. Khrana hän oli kaikkien ystävä
609. Lääninrovastina hän laski tilastoja tuomiokapitulille ja raportoi papeista
610. Kirkolliskokouksessa hän tapasi piispoja ja sai selostaa papeistaan
611. Kaikki se tapahtui minun tavoittamattomissa
612. Niin syntyi minusta kaukana linjanvetoja kohtalooni
613. ”Sinulla on terävä kynä” tarkoitti hänen suuttumustaan kirjoituksistani
614. ”Älä hae töitä tästä rovastikunnasta, ei onnistu”
615. Se tarkoitti karkotusta hänen hallinta-alueeltaan, Joensuun rovastikunnasta
616. Hain kuitenkin Outokummun kappalaisen virkaa ja sain sen potkuihin asti 25 v:ksi
617. Luultavasti hänen asemansa vaikeutui lääninrovastina jo Enon kärhämien takia
618. Hän oli tehtävissään loppuun asti
619. ”MITÄ EI SAA OLLA, SITÄ EI OLE”
620. Khra itse pelasi ilkeän kierolla sanonnalla
621. Tein johtopäätöksiä kulissien taa, että se oli yleinen sanonta piireissä
622. Hallinnollisten kokousten pakkovalta tukki jäsenten henkilökohtaiset vakaumukset
623. Siksi se purkautui järjestelmälle vaarattomalla tavalla
624. Se oli minulle inhottava kokemus kuulla toistuvasti
625. Khran sanonta tarkoitti, että perinteen asioita ei voi muuttaa, voi vain nauraa
lähteä
olla hiljaa
sopeutua
626. Outokummussa viimeistään tajusin papin aseman valtion uskontolaitoksessa
627. Psykologisesti sanonta piti paikkansa käytännössä
628. Sitaatilla voi selittää lähes kaiken ikävän, kun pappi hakee saataviaan srk:ssa
Outokummussa 14.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1327 blogia
torstai 13. marraskuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 27.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
JESHUA-JÄTKÄ ENNEN JEESUS-KRISTUS -MYYTTIÄ 9.
Muokkaus jonkun referaatista Raimo Harjulan kirjasta ”Mies myyttien takana”
Yhteiskuntarauhaa uhkaavana kansanvillitsijänä hänet teloitettiin Jerusalemissa v. 30. Hän ei kuollut ihmiskunnan syntien puolesta eikä antanut lähetyskäskyä. Nämä on lisätty alun perin suulliseen perimätietoon. Historian Jeesus tuskin piti itseään syntien sovittajana. Oppi on Paavalin luoma ja näkyy nuorimmassa JH:ssa. Harjulan mukaan sovitusoppia voisi selittää kotiuttamisen avulla: Jeesus-kuva pyritään tekemään kunkin kulttuurin yhteiskunnassa merkittäväksi. Kun kristinuskoa kotiutettiin Lännen kulttuuriin, vallalla oli antiikin Roomassa syntynyt oikeusajattelu. Siihen istui ajatus kuolemasta rikosten sovittamisena. Jeesus oli uskon sankari. Sellaiseksi ei synnytä. Henkilöllä itsellään täytyy olla uskonnollinen itseymmärrys ja missio. Historian Jeesuksessa on näkyvää kutsumustietoisuus ja sisäinen varmuus. Kun lukee kolmea vanhinta evankeliumia — MK, MT, LK — näkee, että hän piti missionaan oman aikansa juutalaisuuden uudistamis-puhdistamista. Historian Jeesus oli karismaattinen ja seuraajilleen tärkeä, muuten ei evankeliumeihin olisi liitetty sankarin piirteitä. Lisäksi sellaiselle täytyy olla yhteisössä sosiaalinen tilaus. Israelissa sellainen oli juutalaisten odottamassa Messiaassa. Historian Jeesus oli Galilean suuri näkijä, joka asettui marginaali-ihmisten puolelle.
580. Kaukana UT:n Jeesus-liikkeestä on Riekkisen hyvä-papin palkkio-saarna
581. Parpatetaan puistellaan akanoita perinteen viimevaiheen villityksellä
582. Ollaan tärkeitä virkamiehen panssarissa, ettei koi syö ja kantelija-rolli
583. Katsotaan tuomiokaapeliin, onko tullu suora reitti vai pykimä lakitupaan
584. Lähdetään sakastista estraadille, ei ole UT:n Jeshuaa hanskassa
585. Ei ole mitään alkuperäistä kutkaa ei kutinaa sakastista sanoa
586. Kuulijat istuvat kokovartalo-erektiossa valmiina nauhurit piispa-viralle
587. Nytkö tulee varmistus taivaspaikasta ystävien ja äidin kanssa
588. Suuret ovat odotukset ja taivasikävä kahta kauhiampi
589. Helvettiin vai taivaaseen mennään riippuen pastorin yöunista
590. Niin on kuihtunut kuivunut kertomus papin syntisessä suussa
mutt ”hyvinhän se toimis” sanois Räisäs-Heikki - haudassa kun vois
591. Luterilaisen kirkon tunnustus on tyhjä tyhmä vääristymä juutal. Jeshuasta
592. UT:n Paavali-poliisiakaan 50-luvulla ei kiinnostanut kansansa Jeshua
593. Sitten Jeesus-Kristus-myytti lähti vauhdilla rakentamaan keisarin valtaa
594. Mutt ota sie vua vuari mukkaa kirkon hyvä pappi, ettei käy veke! ja veks!
Outokummussa 13.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1326 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 26.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
Jeesus-lapsi ja maailmanpolitiikka 8.
Lainaan Raamattu-eksegeetti-teol. tri Raimo Hakolaa:
Kertomukset Jeesuksen syntymästä ovat legendanomaisia, mutta niiden sadunomaisen tunnelman alta löytyy viittauksia ajanlaskun alun poliittiseen tilanteeseen. Jeesus syntyi maailmaan, jossa ensin hellenistinen ja myöhemmin roomalainen kulttuuri kohtasivat juutalaisen kulttuurin. … käsitellään sitä, mitä arkeologia paljastaa uusien kulttuuristen vaikutteiden ja juutalaisuuden kohtaamisesta Jeesuksen kotiseudulla, millaiseen yhteiskunnalliseen tilanteeseen Jeesus ja miten uusi maailmanpoliittinen tilanne näkyi varhaiskristittyjen kuvauksissa hänen syntymästään. Maailmanpolitiikan muutokset auttavat ymmärtämään, kuinka monet joulukertomusten… piirteet tarjosivat vaihtoehdon Rooman imperiumin viralliselle propagandalle.
563. Papin työssä Raamatun arkeologian tuloksilla ei ole käyttöä
564. Ihmiset eivät ymmärrä ja piispa-viran tkli kriminalisoi tutkimuksen tunnustus-sotkullaan
565. Pitääkseen viran papin on salattava faktat Raamatusta
566. Kirkon tunnustus-sotkussa Raamattu on paperin musteessa kirkon opin perusta
567. Sitä se ei ole koskaan ollut eikä sillä ole mitään juonteita UT:n historialliseen aikaan
568. UT:n kertomukset ovat aikansa kirjurien keksimiä tarinoita, legendoja ja satuja jostakin
569. Jeshuan satu-kuvauksissa näkyy aikansa kulttuurin poliittinen kenttä jo arvonimissä
570. Jeshuaa kuvataan Herraksi, Vapahtajaksi, Soteeriksi, Pelastajaksi, Lunastajaksi, Messiaaksi
571. Rooman oikeaoppisessa uskonnossa keisari oli Dominus et Deus, herra ja jumala
572. ”Siksi vääräoppiset kristityt leijonien eteen” karjui jumal-keisari Nero oikeaa legendaa
572. VT:ssa 500-luvulla eKr. Babylonian kuningas Kyyrosta kuvataan samoilla arvoilla
573. VT:ssa Kyyroksen aikaan yhteiskunnan laki tuli erikoisuutena juutalaisuuden keskukseksi
574. Lait kuvastavat yleis-itämaista lainsäädäntöä ja Jahve heitettiin taivaaseen temppelistä
575. Kun Jeshua puhui laista, hän puhui ihmisten keksimien lakien historiaa tulkiten
576. VT:n ja UT:n kirjurit kirjoittivat sen mukaan, mikä oli Israelin asema maailmanpolitiikassa
577. Kirjurit kuvaavat 1. sijaisesti yhteiskunnallista tilannetta, joka sisältyy Jeshua-hahmoon
578. Vastaavasti Okun pappi v 2025 kertoo Jeesuksellaan salakielellä yhteiskuntansa arvoja ym.
579. Laitoskirkko on pitkää Lännen laitosperinnettä, jossa on tuskin mitään UT:n Jeesus-sadusta
Okussa 13.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1325 blogia
keskiviikko 12. marraskuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 25.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
KIRKON SEURAKUNNAN ILMAPIIRI ON PIRUN KIREÄÄ 7.
Taustaa edellisestä
540. Olin ollut pappina jo vuosia, kun halusin täydentää filos. HUK: n maisteritutkinnoksi
541. Painoin papintöitä Okussa ja juoksin H:ngissä uskontotieteen laitoksella 1 p. / viikko
542. Ajoin Okusta illalla Kuopioon ja nousin Savon junaan ollakseni H:ngissä klo 07
543. Katajanokalla suoritin 2 v: n aikana kaikki opinnot
544. Gradu oli ”Suomen luteril. kirkon papiksivihkiminen A. Gennepin siirtymäriitti-teorian valossa”
545. Minulla oli motiivi aiheeseen, koska tklin hyvät uskovaiset kiusasivat 16-20 rolleilla
546. ”Kanteluja satoi tai sataisi jos…”, kuten puolustus-asianajaja sanoi
547. Gradun primaari-lähdeaineistoa olivat mm. piispainkokouksen pöytäkirjat
548. Kyllä pöyristytti, kun joku piispa oli puhunut kirkosta ”firmana”
549. Vaikka kanteluja oli uupumiseen asti, en uskaltanut nimitellä kirkkoa ja ihmisiä
550. Nyt piru tuli ulos piispallisesta suuvärkistä kuten uskovaiselta Jeesuksensa kunniaksi
------------------------------------------
558. Kirkon ilmapiiriä on vaikea mennä vannomaan yhdellä sanalla
559. Kirkkokuntia oli jo 1970-luvun ekumeniassa 30000
560. Lukion päivänavauksissa luettelin kirkko-sanan 200 eri merkitystä pelastukseksi abeille
561. Eipä tykänny rehtori, siis kapitulin hurskaalle piispa-virka-isälle itkemään
562. Oltuani 4 srk:ssa 30 v aikana koin srk:n ilmapiiriä 16000 kodissa ja kulisseissa
- kaikki lähtee srk:n perinteestä ja siihen se jymähtää
- papit ovat luoneet harhakuvia ja uskovat uskomattomat uskoneet
- uskontomme perinne historian muista kulttuureista on huiskea, tuhansia vuosia
- ikivanhat oletukset ovat läsnä tänään sellaisinaan ja muutettuina
- yhtenä kynnyksenä on varsinkin pienillä pihoilla papin ja maallikon hajurako
- pappi on srk:n rintaman väärällä tai oikealla puolella
- pappi saa palvontaa, ihailua ja vihailua ihmisten vapaan tahtomisen mielihalusta
- pieni moka yhden ilkeän kantelijan kokemuksessa, ja papin peli on pelattu lopullisesti
- tuomiokapituli rakastaa vain seurakuntalaisia ja pappi menköön veke-veks
- laitos tarvitsee lojaalin sopeutuvia työntekijöitä, jotka eivät saa sanaa suusta asian kohdalla
- työntekijät riitelevät sen mukaan, mikä on asema neuvoston ja tklin pöytäkirjoissa
- korkeampi virassa lukee Raamattua piispa-viran kuvitelmissa oikeammin
- piispa-virka antaa työntekijöiden toimia srk-lastentarhassa antaa-mennä-tyylillä
- sopiva uhri valitaan ja valmistellaan kypsäksi
- UT:n keskeisin ajatus onkin: uhri pelastaa
- kaikki muut ovat viattomia; yksi on paska ja paska tulee vain yhden suusta Jumalan srk: aan
- kun uhri poistuu tai poistetaan, viime meininki jatkuu, koska kapituli-kirkko antaa sen jatkua
. kirkon hallinto-virka hoitaa srk-instituutiota, ei ihmisiä
563. Näissä maisemissa srk:n ilmapiiri on kirein mahdollinen, koska evankeliumi on vapauttavaa
- satuillaan Jeesuksen rakkautta ja vihataan omia työntekijöitä Jumalan kunniaksi
Outokummussa 12.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1324 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 24.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
VALTION LUTERILAINEN KIRKKOLAITOS ON FIRMA 6.
540. Olin ollut pappina jo vuosia, kun halusin täydentää filos. HUK: n maisteritutkinnoksi
541. Painoin papintöitä Okussa ja juoksin H:ngissä uskontotieteen laitoksella yhtenä p:nä/ viikko
542. Ajoin Okusta illalla Kuopioon ja nousin Savon junaan ollakseni H: ngissä klo 07
543. Katajanokalla suoritin 2 v: n aikana kaikki opinnot
544. Gradu oli ”Suomen luteril. kirkon papiksivihkiminen A. Gennepin siirtymäriitti-teorian valossa”
545. Minulla oli hyvä motiivi aiheeseen, koska tklin hyvät uskovaiset kiusasivat rolleilla
546. ”Kanteluja satoi tai sataisi jos…” kuten puolustus-asianajajani sanoi
547. Gradun primaari-lähdeaineistoa olivat mm. piispainkokouksen pöytäkirjat
548. Kyllä minua pöyristytti, kun joku piispa puhui kirkon eli ”firman edusta”
549. Vaikka kanteluja oli väsymiseen asti, en uskaltanut koskaan nimitellä kirkkoa
550. Nyt se kakistettiin piispallisen pyhästä suusta, kuten uskovainen samasta suunnasta sanoisi
551. Srk-työ ja toisten pappien käytös oli osoittanut, että suu supussa vieraiden pappien kuullen
552. Rajuja kanteluja srk:n uskovainen sai tehdä alkaen tukastani, parrastani ja kielimurteestani
553. Jossain kaveripappien sauna-kalja-juomingeissa vapaampi saarna olisi mahdollinen
554. Papin on mahdoton päästä varmuuteen, kuka olisi Juudas ja kuka pitäisi suunsa
555. Siksi yleinen valppaus ja oma harkinta on papille hyvä tie taivaaseen
556. KIRKKO ON TODELLAKIN FIRMA
rahalla toimiva laitos, joka myy ihmisten leivonnaisia
työnantaja haudankaivajalle potkia papanoita hautausmaalla
rahanahne rahan kerääjä ymmärtämättömiltä
rippilasten harhauttaja kirkon armotaloudessa
mummojen mielistelijä ja hampaan välien kaivaja
kantelijoiden sokea ystävä tklissa virkanappi panssaripuvussa
kirkkotalon rakentaja peittämään pellillä ihmisten keksintöjä
tuomion sanelija Jeesuksensa armotaloudessa
saman tuomiolauselman lukija 16 kertaan
papin herjaaja-pompottaja ja harhaan johtaja ihanalla elämäntiellä
sallija khralle nauhoittaa saarnoja piispa-viran tuomiopöydälle
hakata pappia rintaan ehtoollis-malja kädessä
herjasanoja khran pyhään suuvärkkiin
luvan syrjäyttää ja tilata Utsjoelta hyvä pappi asiakkaalle
joka rakentaa kaikenkarvaista epäluottamusta srk-sotkuun
ei hoida srk:n asioita vaan antaa kellua vuosikymmeniä
asettuu puolueellisesti veteraanien vihaa tukemaan
auttaa lipuilla ja Naarvan marssilla vainajaa taivaaseen
557. KIRKKO ON TODELLAKIN FIRMA, JOSSA LEIVOTAAN JA PAISTETAAN ”FATSERIN SEKALAISIA”
Outokummussa 12.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1323 blogia
Tilaa:
Kommentit (Atom)
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 132. SENSUROITU 2023 JA JU...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
KIRKON PIRULLINEN KAHDEN REGIMENTIN OPPI Lainaus: ” Martti Lutherin aikanaan muotoilema luterilainen opetus Jumalan kahdesta hallinnasta. Lu...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...