perjantai 14. marraskuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 28..
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
”MITÄ EI SAA OLLA, SITÄ EI OLE” 10.
595. Enon srk:ssa opin lähtemättömästi, mitä sitaatti tarkoittaa
596. Juttelin khran kanssa omasta osuudestani ja hänen esille nostamista
597. Hän oli pitkään ollut kirkolliskokousedustaja
598. Lääninrovasti-hallintomiehenä hänellä oli yhteyksiä kirkon eri tasoihin
599. Hän näki asiat omalta virkapaikaltaan eikä kannaltani
600. Toisaalta hän nauroi sille, miten mummot olivat minuun suhtautuneet
601. Hän tunsi heidät ja asettui tietenkin heidän puolelleen
602. Kiireessä ei ollut aikaa keskustella eri näkökulmista
603. Niin meni meillä Enossa 4 v
604. Tuo välinpitämätön asenne oli nuorelle papille ikävä kokemus
605. Ei ollut luotettavaa esimiestä ja tukijaa
608. Khrana hän oli kaikkien ystävä
609. Lääninrovastina hän laski tilastoja tuomiokapitulille ja raportoi papeista
610. Kirkolliskokouksessa hän tapasi piispoja ja sai selostaa papeistaan
611. Kaikki se tapahtui minun tavoittamattomissa
612. Niin syntyi minusta kaukana linjanvetoja kohtalooni
613. ”Sinulla on terävä kynä” tarkoitti hänen suuttumustaan kirjoituksistani
614. ”Älä hae töitä tästä rovastikunnasta, ei onnistu”
615. Se tarkoitti karkotusta hänen hallinta-alueeltaan, Joensuun rovastikunnasta
616. Hain kuitenkin Outokummun kappalaisen virkaa ja sain sen potkuihin asti 25 v:ksi
617. Luultavasti hänen asemansa vaikeutui lääninrovastina jo Enon kärhämien takia
618. Hän oli tehtävissään loppuun asti
619. ”MITÄ EI SAA OLLA, SITÄ EI OLE”
620. Khra itse pelasi ilkeän kierolla sanonnalla
621. Tein johtopäätöksiä kulissien taa, että se oli yleinen sanonta piireissä
622. Hallinnollisten kokousten pakkovalta tukki jäsenten henkilökohtaiset vakaumukset
623. Siksi se purkautui järjestelmälle vaarattomalla tavalla
624. Se oli minulle inhottava kokemus kuulla toistuvasti
625. Khran sanonta tarkoitti, että perinteen asioita ei voi muuttaa, voi vain nauraa
lähteä
olla hiljaa
sopeutua
626. Outokummussa viimeistään tajusin papin aseman valtion uskontolaitoksessa
627. Psykologisesti sanonta piti paikkansa käytännössä
628. Sitaatilla voi selittää lähes kaiken ikävän, kun pappi hakee saataviaan srk:ssa
Outokummussa 14.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1327 blogia
torstai 13. marraskuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 27.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
JESHUA-JÄTKÄ ENNEN JEESUS-KRISTUS -MYYTTIÄ 9.
Muokkaus jonkun referaatista Raimo Harjulan kirjasta ”Mies myyttien takana”
Yhteiskuntarauhaa uhkaavana kansanvillitsijänä hänet teloitettiin Jerusalemissa v. 30. Hän ei kuollut ihmiskunnan syntien puolesta eikä antanut lähetyskäskyä. Nämä on lisätty alun perin suulliseen perimätietoon. Historian Jeesus tuskin piti itseään syntien sovittajana. Oppi on Paavalin luoma ja näkyy nuorimmassa JH:ssa. Harjulan mukaan sovitusoppia voisi selittää kotiuttamisen avulla: Jeesus-kuva pyritään tekemään kunkin kulttuurin yhteiskunnassa merkittäväksi. Kun kristinuskoa kotiutettiin Lännen kulttuuriin, vallalla oli antiikin Roomassa syntynyt oikeusajattelu. Siihen istui ajatus kuolemasta rikosten sovittamisena. Jeesus oli uskon sankari. Sellaiseksi ei synnytä. Henkilöllä itsellään täytyy olla uskonnollinen itseymmärrys ja missio. Historian Jeesuksessa on näkyvää kutsumustietoisuus ja sisäinen varmuus. Kun lukee kolmea vanhinta evankeliumia — MK, MT, LK — näkee, että hän piti missionaan oman aikansa juutalaisuuden uudistamis-puhdistamista. Historian Jeesus oli karismaattinen ja seuraajilleen tärkeä, muuten ei evankeliumeihin olisi liitetty sankarin piirteitä. Lisäksi sellaiselle täytyy olla yhteisössä sosiaalinen tilaus. Israelissa sellainen oli juutalaisten odottamassa Messiaassa. Historian Jeesus oli Galilean suuri näkijä, joka asettui marginaali-ihmisten puolelle.
580. Kaukana UT:n Jeesus-liikkeestä on Riekkisen hyvä-papin palkkio-saarna
581. Parpatetaan puistellaan akanoita perinteen viimevaiheen villityksellä
582. Ollaan tärkeitä virkamiehen panssarissa, ettei koi syö ja kantelija-rolli
583. Katsotaan tuomiokaapeliin, onko tullu suora reitti vai pykimä lakitupaan
584. Lähdetään sakastista estraadille, ei ole UT:n Jeshuaa hanskassa
585. Ei ole mitään alkuperäistä kutkaa ei kutinaa sakastista sanoa
586. Kuulijat istuvat kokovartalo-erektiossa valmiina nauhurit piispa-viralle
587. Nytkö tulee varmistus taivaspaikasta ystävien ja äidin kanssa
588. Suuret ovat odotukset ja taivasikävä kahta kauhiampi
589. Helvettiin vai taivaaseen mennään riippuen pastorin yöunista
590. Niin on kuihtunut kuivunut kertomus papin syntisessä suussa
mutt ”hyvinhän se toimis” sanois Räisäs-Heikki - haudassa kun vois
591. Luterilaisen kirkon tunnustus on tyhjä tyhmä vääristymä juutal. Jeshuasta
592. UT:n Paavali-poliisiakaan 50-luvulla ei kiinnostanut kansansa Jeshua
593. Sitten Jeesus-Kristus-myytti lähti vauhdilla rakentamaan keisarin valtaa
594. Mutt ota sie vua vuari mukkaa kirkon hyvä pappi, ettei käy veke! ja veks!
Outokummussa 13.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1326 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 26.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
Jeesus-lapsi ja maailmanpolitiikka 8.
Lainaan Raamattu-eksegeetti-teol. tri Raimo Hakolaa:
Kertomukset Jeesuksen syntymästä ovat legendanomaisia, mutta niiden sadunomaisen tunnelman alta löytyy viittauksia ajanlaskun alun poliittiseen tilanteeseen. Jeesus syntyi maailmaan, jossa ensin hellenistinen ja myöhemmin roomalainen kulttuuri kohtasivat juutalaisen kulttuurin. … käsitellään sitä, mitä arkeologia paljastaa uusien kulttuuristen vaikutteiden ja juutalaisuuden kohtaamisesta Jeesuksen kotiseudulla, millaiseen yhteiskunnalliseen tilanteeseen Jeesus ja miten uusi maailmanpoliittinen tilanne näkyi varhaiskristittyjen kuvauksissa hänen syntymästään. Maailmanpolitiikan muutokset auttavat ymmärtämään, kuinka monet joulukertomusten… piirteet tarjosivat vaihtoehdon Rooman imperiumin viralliselle propagandalle.
563. Papin työssä Raamatun arkeologian tuloksilla ei ole käyttöä
564. Ihmiset eivät ymmärrä ja piispa-viran tkli kriminalisoi tutkimuksen tunnustus-sotkullaan
565. Pitääkseen viran papin on salattava faktat Raamatusta
566. Kirkon tunnustus-sotkussa Raamattu on paperin musteessa kirkon opin perusta
567. Sitä se ei ole koskaan ollut eikä sillä ole mitään juonteita UT:n historialliseen aikaan
568. UT:n kertomukset ovat aikansa kirjurien keksimiä tarinoita, legendoja ja satuja jostakin
569. Jeshuan satu-kuvauksissa näkyy aikansa kulttuurin poliittinen kenttä jo arvonimissä
570. Jeshuaa kuvataan Herraksi, Vapahtajaksi, Soteeriksi, Pelastajaksi, Lunastajaksi, Messiaaksi
571. Rooman oikeaoppisessa uskonnossa keisari oli Dominus et Deus, herra ja jumala
572. ”Siksi vääräoppiset kristityt leijonien eteen” karjui jumal-keisari Nero oikeaa legendaa
572. VT:ssa 500-luvulla eKr. Babylonian kuningas Kyyrosta kuvataan samoilla arvoilla
573. VT:ssa Kyyroksen aikaan yhteiskunnan laki tuli erikoisuutena juutalaisuuden keskukseksi
574. Lait kuvastavat yleis-itämaista lainsäädäntöä ja Jahve heitettiin taivaaseen temppelistä
575. Kun Jeshua puhui laista, hän puhui ihmisten keksimien lakien historiaa tulkiten
576. VT:n ja UT:n kirjurit kirjoittivat sen mukaan, mikä oli Israelin asema maailmanpolitiikassa
577. Kirjurit kuvaavat 1. sijaisesti yhteiskunnallista tilannetta, joka sisältyy Jeshua-hahmoon
578. Vastaavasti Okun pappi v 2025 kertoo Jeesuksellaan salakielellä yhteiskuntansa arvoja ym.
579. Laitoskirkko on pitkää Lännen laitosperinnettä, jossa on tuskin mitään UT:n Jeesus-sadusta
Okussa 13.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1325 blogia
keskiviikko 12. marraskuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 25.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
KIRKON SEURAKUNNAN ILMAPIIRI ON PIRUN KIREÄÄ 7.
Taustaa edellisestä
540. Olin ollut pappina jo vuosia, kun halusin täydentää filos. HUK: n maisteritutkinnoksi
541. Painoin papintöitä Okussa ja juoksin H:ngissä uskontotieteen laitoksella 1 p. / viikko
542. Ajoin Okusta illalla Kuopioon ja nousin Savon junaan ollakseni H:ngissä klo 07
543. Katajanokalla suoritin 2 v: n aikana kaikki opinnot
544. Gradu oli ”Suomen luteril. kirkon papiksivihkiminen A. Gennepin siirtymäriitti-teorian valossa”
545. Minulla oli motiivi aiheeseen, koska tklin hyvät uskovaiset kiusasivat 16-20 rolleilla
546. ”Kanteluja satoi tai sataisi jos…”, kuten puolustus-asianajaja sanoi
547. Gradun primaari-lähdeaineistoa olivat mm. piispainkokouksen pöytäkirjat
548. Kyllä pöyristytti, kun joku piispa oli puhunut kirkosta ”firmana”
549. Vaikka kanteluja oli uupumiseen asti, en uskaltanut nimitellä kirkkoa ja ihmisiä
550. Nyt piru tuli ulos piispallisesta suuvärkistä kuten uskovaiselta Jeesuksensa kunniaksi
------------------------------------------
558. Kirkon ilmapiiriä on vaikea mennä vannomaan yhdellä sanalla
559. Kirkkokuntia oli jo 1970-luvun ekumeniassa 30000
560. Lukion päivänavauksissa luettelin kirkko-sanan 200 eri merkitystä pelastukseksi abeille
561. Eipä tykänny rehtori, siis kapitulin hurskaalle piispa-virka-isälle itkemään
562. Oltuani 4 srk:ssa 30 v aikana koin srk:n ilmapiiriä 16000 kodissa ja kulisseissa
- kaikki lähtee srk:n perinteestä ja siihen se jymähtää
- papit ovat luoneet harhakuvia ja uskovat uskomattomat uskoneet
- uskontomme perinne historian muista kulttuureista on huiskea, tuhansia vuosia
- ikivanhat oletukset ovat läsnä tänään sellaisinaan ja muutettuina
- yhtenä kynnyksenä on varsinkin pienillä pihoilla papin ja maallikon hajurako
- pappi on srk:n rintaman väärällä tai oikealla puolella
- pappi saa palvontaa, ihailua ja vihailua ihmisten vapaan tahtomisen mielihalusta
- pieni moka yhden ilkeän kantelijan kokemuksessa, ja papin peli on pelattu lopullisesti
- tuomiokapituli rakastaa vain seurakuntalaisia ja pappi menköön veke-veks
- laitos tarvitsee lojaalin sopeutuvia työntekijöitä, jotka eivät saa sanaa suusta asian kohdalla
- työntekijät riitelevät sen mukaan, mikä on asema neuvoston ja tklin pöytäkirjoissa
- korkeampi virassa lukee Raamattua piispa-viran kuvitelmissa oikeammin
- piispa-virka antaa työntekijöiden toimia srk-lastentarhassa antaa-mennä-tyylillä
- sopiva uhri valitaan ja valmistellaan kypsäksi
- UT:n keskeisin ajatus onkin: uhri pelastaa
- kaikki muut ovat viattomia; yksi on paska ja paska tulee vain yhden suusta Jumalan srk: aan
- kun uhri poistuu tai poistetaan, viime meininki jatkuu, koska kapituli-kirkko antaa sen jatkua
. kirkon hallinto-virka hoitaa srk-instituutiota, ei ihmisiä
563. Näissä maisemissa srk:n ilmapiiri on kirein mahdollinen, koska evankeliumi on vapauttavaa
- satuillaan Jeesuksen rakkautta ja vihataan omia työntekijöitä Jumalan kunniaksi
Outokummussa 12.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1324 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 24.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
VALTION LUTERILAINEN KIRKKOLAITOS ON FIRMA 6.
540. Olin ollut pappina jo vuosia, kun halusin täydentää filos. HUK: n maisteritutkinnoksi
541. Painoin papintöitä Okussa ja juoksin H:ngissä uskontotieteen laitoksella yhtenä p:nä/ viikko
542. Ajoin Okusta illalla Kuopioon ja nousin Savon junaan ollakseni H: ngissä klo 07
543. Katajanokalla suoritin 2 v: n aikana kaikki opinnot
544. Gradu oli ”Suomen luteril. kirkon papiksivihkiminen A. Gennepin siirtymäriitti-teorian valossa”
545. Minulla oli hyvä motiivi aiheeseen, koska tklin hyvät uskovaiset kiusasivat rolleilla
546. ”Kanteluja satoi tai sataisi jos…” kuten puolustus-asianajajani sanoi
547. Gradun primaari-lähdeaineistoa olivat mm. piispainkokouksen pöytäkirjat
548. Kyllä minua pöyristytti, kun joku piispa puhui kirkon eli ”firman edusta”
549. Vaikka kanteluja oli väsymiseen asti, en uskaltanut koskaan nimitellä kirkkoa
550. Nyt se kakistettiin piispallisen pyhästä suusta, kuten uskovainen samasta suunnasta sanoisi
551. Srk-työ ja toisten pappien käytös oli osoittanut, että suu supussa vieraiden pappien kuullen
552. Rajuja kanteluja srk:n uskovainen sai tehdä alkaen tukastani, parrastani ja kielimurteestani
553. Jossain kaveripappien sauna-kalja-juomingeissa vapaampi saarna olisi mahdollinen
554. Papin on mahdoton päästä varmuuteen, kuka olisi Juudas ja kuka pitäisi suunsa
555. Siksi yleinen valppaus ja oma harkinta on papille hyvä tie taivaaseen
556. KIRKKO ON TODELLAKIN FIRMA
rahalla toimiva laitos, joka myy ihmisten leivonnaisia
työnantaja haudankaivajalle potkia papanoita hautausmaalla
rahanahne rahan kerääjä ymmärtämättömiltä
rippilasten harhauttaja kirkon armotaloudessa
mummojen mielistelijä ja hampaan välien kaivaja
kantelijoiden sokea ystävä tklissa virkanappi panssaripuvussa
kirkkotalon rakentaja peittämään pellillä ihmisten keksintöjä
tuomion sanelija Jeesuksensa armotaloudessa
saman tuomiolauselman lukija 16 kertaan
papin herjaaja-pompottaja ja harhaan johtaja ihanalla elämäntiellä
sallija khralle nauhoittaa saarnoja piispa-viran tuomiopöydälle
hakata pappia rintaan ehtoollis-malja kädessä
herjasanoja khran pyhään suuvärkkiin
luvan syrjäyttää ja tilata Utsjoelta hyvä pappi asiakkaalle
joka rakentaa kaikenkarvaista epäluottamusta srk-sotkuun
ei hoida srk:n asioita vaan antaa kellua vuosikymmeniä
asettuu puolueellisesti veteraanien vihaa tukemaan
auttaa lipuilla ja Naarvan marssilla vainajaa taivaaseen
557. KIRKKO ON TODELLAKIN FIRMA, JOSSA LEIVOTAAN JA PAISTETAAN ”FATSERIN SEKALAISIA”
Outokummussa 12.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1323 blogia
maanantai 10. marraskuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 23.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
USKONTO ON IHMISEN SOPEUTUMISTA 5.
Pohjaksi edellisistä
521. Raamattu-kokoelma ei sano yhtään mitään.
522. Ihmis-kirjuri sanoo tekstissä sen, minkä hän halusi historian tilanteessaan sanoa.
523. Jo nyt nähdään, että Raamatun tekstejä voidaan tulkita SOPEUTUMISEN näkökulmasta.
524. Raamatun kirjat on sävelletty ja sovitettu palvelemaan ihmisiä.
525. ovat sovelluksia Lähi-Idän uskontojen aiheista.
526. kertomuksia siitä, miten ihmiset ovat sopeutuneet kriiseihin.
527. luomismyytillä sopeutettiin ihmisten kysely.
528. Mooseksella sopeutettiin kuriin ja järjestykseen.
529. Nooalla sopeutettiin Jumalan pelkoon.
530. Abraamilla sopeutettiin kansallis-ylpeyteen.
531. Daavidilla sopeutettiin suurvalta-unelmaan.
532. Baabelin vankeus alk. v 586 eKr. Babyloniassa ilman temppeliä.
sopeutti muinais-Israelin toimimaan ilman pappeja.
luottamaan kirjurien tulkintaan laista, jne..
uudenlaiseen Jahve-uskoon.
uskomaan Jahveen taivaassa eikä temppelissä.
uskomaan kaukaiseen abstraktiin Jumalaan.
unohtamaan Jahve-patsaan temppelissä.
533. Historian olosuhteet loivat uskontoa ja historia siirtyi uskontoon.
534. Uskonnon kukin vaihe kuvastaa vastaavaa historian vaihetta henkilöineen, jumalineen, jne..
235. Historia on siis uskonnossa.
536. Uskonto on kansan ja yksilön inhimillinen keino sopeutua muutoksiin eli suuri kriisiriitti.
537. 2. temppelin aika v 515 eKr. – 70 jKr. on Raamatun tekstien tuottamisen huippukausi.
538. Kriisi molemmissa päissä pakotti ihmiset sopeutumaan pääkopassaan yhteisiin ongelmiin.
539. UT:n puolella uskottu Jeesus-hahmo oli ihmisten sopeutumiskeino roomal. ilkeyttä vastaan.
--- Pappis-matkallani monet ovat sopeutuneet ”Raamattu sanoo”
--- Raamattu on läpeensä ihmisestä, sopeutumista tuhansiin käsikirjoituspalasiin.
--- Kysymys sopeutumisestä on samaa kuin tekstien käyttö 1000 tarkoitukseen.
--- Kaikki kristillinen on Raamatun sovellusta minimaalisesti, ehkä 5% - tklin laskuun.
--- Kirkon sovellus ei ole ainutlaatuinen eikä mikään Raamatun uskomus.
--- Kirkon sovelluksessa tuskin on enää mitään VT:n ja UT:n sovellutuksista.
--- Ei ole VT:n Jumala-Jahvea eikä UT:n Jeshuaa
--- On vain korvikesovelluksia ”Jumala”-jumaluus ja Jeesus-vääristymä Paavalin ”Kristuksessa”.
--- Kirkko soveltaa jos soveltaa Raamattua taivaastapäin, jonne Jahve siirrettiin vasta Baabelista.
--- Kirkko soveltaa keksimäänsä tunnustusta, ei Raamatun kirjurien aivoituksien pohjia.
--- Kirkko syrjäyttää VT:n lähes täysin, koska Lutherin juutalaisviha on tärkeämpää sovellusta.
--- Herra Hitler soveltaa M. Lutherin antisemitismiä Jeshuan omaisiin, aamen, maran-ata!
--- Ev.-Lut. kirkon tunnustus-projekti soveltaa Lutherin juutalaisvihaa armo-opin rakkaudessa.
--- on jonniin joutavaa siinä. miten ihminen voi pelastua.
Outokummussa 10.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1322 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 22.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
USKONTO ON IHMISEN SOPEUTUMISTA 4.
Pohjaksi edellisiä
508. Raamatun asioita uhotessa on hyvä muistaa,
että joka ikinen sana on ihmis-kirjurien/-redaktorien kirjoittama.
509. VT ja UT kirjahyllyssäsi on tämänhetkinen perinteen pää, ja yhä muuttuva.
510. Maailmassa on erilaisia Raamattuja eri maissa jo kokoonpanonsa puolesta.
511. Alkuaan Lähi-Idässä oli uskontojen perinteitä, joista ajan myötä muodostui kirjallisuutta.
512. Juutalaisuuden synty ja kehitys tulee kulttuuri-ympäristöstään.
513. Ihmis-historia silloin oli samojen lainalaisuuksien alainen kuin tänään.
514. Eri uskomuksissa oli historiankin henkilöitä mutta myös sadun jumalia, henkiä, demoneja, jne..
515. VT:n tekstit kirjoitettiin perinteessä jopa tuhansiakin vuosia tapahtumien jälkeen.
516. Jumalat seikkailivat samoilla ja eri nimillä ja ominaisuuksilla eri perinteissä.
517. VT on yksi sattumanvaraisten valintojen kooste, jota on muokattu ”sataan kertaan”.
518. UT:n syntyhistoria on lyhyempi mutta samojen prosessien alainen.
519. Siihenkin ihmiset valitsivat yhtä perinnettä ja heittivät muut ulos.
520. Kun sanotaan, että ”Raamattu sanoo näin”, voidaan vaan valehdella.
521. Raamattu-kokoelma ei sano yhtään mitään.
522. Ihmis-kirjuri sanoo tekstissä sen, minkä hän halusi historian tilanteessaan sanoa.
523. Jo nyt nähdään, että Raamatun tekstejä voidaan tulkita SOPEUTUMISEN näkökulmasta.
--- Kyllä se oli aikamoista uskovaisten uhoa Enon srk:ssa 1978-82.
--- Minun oli ja on vaikea ymmärtää sitä ilkeyttä, mitä heidän profeetta puotteli.
--- Piispantarkastuksessa Kortekankaan aikaan sen näin.
--- Käppänä rääväsi minkä kerkesi ja khra oli tyytyväinen hengen uudistukseen.
--- Näin jälkikäteen aateltuna hän lienee harjoittanut sopeutumista minuun.
--- Hän hakeutui kinkereille, eteeni ja muuten jotain sanomaan; hän sopeutti itseään.
--- Ne jotka eivät olleet paikalla, eivät ymmärrä.
--- Mistään Raamatun kirjureista ei nähty silloin edes unia.
--- Uskovaiset lukivat kulunutta Raamattuaan pyhyyttä pursuavana Jumalan kirjeenä.
--- Nyt tiedämme enemmän, sopeudun tietoon.
--- Uskovaisille Raamattu on aina ollut ja sen pitää olla muuttumaton.
--- Se on vale.
--- Jokainen kielellinen käännös tekee jo uudenlaiset sanojen merkitykset.
--- Ei tajua Outokummun uskovainen Raamattua eri kulttuurien perinteiden kirja-koosteeksi.
--- Se pakotetaan mielessä olemaan jotain ikuisen muuttumatonta.
--- Tuomiokapitulin meininki tukee sitä, mitä uskovainen tarvii ja pappi veks.
--- Tuomiokapituli sopeutuu kriisiin ja saa siitä rahnaa.
--- Tkli ei sopeudu Jumalalla eikä Jeesuksella kriiseihinsä vaan valtion lailla.
--- Kun se latoo tuomioita, se ei tarvitse oikeaoppisessa tunnustuksessa mitään Jumalaa.
--- Tkli-laitos-henkilö sopeutuu anonymiteetillä ja yhteis-vastuulla, jota sillä ei ole näyttää.
Outokummussa 10.11. -25 Jorma Luostarinen
nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1321 blogia
---
Tilaa:
Kommentit (Atom)
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 128.. SENSUROITU 2023 JA ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
KIRKON PIRULLINEN KAHDEN REGIMENTIN OPPI Lainaus: ” Martti Lutherin aikanaan muotoilema luterilainen opetus Jumalan kahdesta hallinnasta. Lu...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...