maanantai 20. lokakuuta 2025

SENSUROIDUSTA 2023 JA JUMALAN SYNNYSTÄ 2025 ETEENPÄIN 5. Olen lukenut ko. kirjat moneen kertaan. Aina löytyy uutta. Huomaan, että länsimaiseen kulttuuriin ja suomalaisen yhteiskunnan uskonnollisiin laitoksiin juurtuneena olen sisäistänyt matkan varrella vuorovaikutuksessa toisiin yhteiset normit, asenteet ja tavat, joilla minut on aikanaan pakotettu ajattelemaan, kokemaan, tietämään ja toimimaan yhdenmukaisesti. Sosialisaatiossa olen sisäistänyt malleja lapsuudesta alkaen eikä nuoruudessa ollut vaihtoehtoja: Ei saanut olla minä ite, niskuroiva kakara! Tukkapöllyä tuli uskonnon ajattelemisesta omin aivoin. Vanhemmat ja muut auktoriteetit sanelivat kylmiä kaavoja, joihin en minä enkä typerä kyselyni mahtunut. Olen siis paljolti sitä, mitä minulle on tyrkytetty ja syötetty! Tulee mieleen englantilaisen 1600-luvun filosofin, John Locken, teoria syntyneen lapsen hengen kehityksestä alkaen tabula rasana eli tyhjänä tauluna, johon kokemus piirtää pysyvät jäljet. Kun luin ko. kirjat, en pappiskoulutuksella enkä 30 vuoden, 16000 kotikäynnin ja 16 kantelun työkokemuksellakaan päässyt heti sisälle palkittujen pastori-eksegeettien arkeologisiin faktoihin ja niiden radikaalitulkintoihin. Blogeissani arvioin niitä ja elän samalla omaa tarinaani eteenpäin. 26. Useissa teksteissä Asera-Jumala oli kulttiesine temppelissä tai pyhä puu. 27. Asera oli osa Jahven kulttia. 28. Aseraa edustava elävä puu tai puuesine oli elävä jumalatar riittien suorittamisen jälkeen. 29. Kanaanilaisella Isä-Elillä, joka on VT:ssa Jahve, oli mahtava penis. 30. El harjoitti seksiä kahden jumalattaren kanssa yhtä aikaa. 31. ”Elin penis tulee pitkäksi kuin meri 32. on kuin vuorovesi 33. El tarttuu paisuneeseen jäseneensä 34. ottaa sen ja työntää kahteen naiseen.” 35. Raamatussa näitä ilmaisuja vältellään kiertoilmaisuin. 36. Kirkkotaiteessa vääristellään ja kaunistellaan sitä ”mitä Raamattu sanoo”. 37. Kuningasajalla Israelin uskonto ei poikennut ympäristön uskonnoista. 38. Jahvella oli patsas, patsaita. 39. ihmispatsas. 40. VT:ssa kuvat ja patsaat poistettiin myöhemmin, kun Jahvesta tehtiin monopoli-Jumala. 41. Jumalan kasvot tarkoittaa Jahven patsaan naamaa. 42. Kun nähtiin Jumalan kasvot, katsottiin patsasta. 43. ”Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle.” 44. ”Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi.” 45. Raamatun mukaan ”Jumalan edessä” ollaan hänen patsaan edessä. 46. Eipä oo näkynnä Okun Ev.-lut. kirkossa! 47. Jahven ”kirkkaus”, kavod, tarkoittaa patsaan ihailua. 48. Uskonto muuttui Israelin historian kriisien seurauksena. 49. Kriisissä olevat kirjurit keksivät kirjoituksia, joissa Jumala päivitettiin toimivaksi. 50. vanhat kirjoitukset ”pumpattiin henkiin”. 51. ristiriitaiset tekstit muokattiin sensuroimalla, poistamalla, uudistamalla. 52. syntyi kokonaan uutta teologiaa yhteiskunnallisen tilanteen heijasteena. 53. vanha aines tumpattiin uuteen pakettiin. Outokummussa 20.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1243 blogia
SENSUROIDUSTA 2023 JA JUMALAN SYNNYSTÄ 2025 ETEENPÄIN 4. Olen lukenut ko. kirjat moneen kertaan. Aina löytyy uutta. Huomaan, että länsimaiseen kulttuuriin ja suomalaisen yhteiskunnan uskonnollisiin laitoksiin juurtuneena olen sisäistänyt matkan varrella vuorovaikutuksessa toisiin yhteiset normit, asenteet ja tavat, joilla minut on aikanaan pakotettu ajattelemaan, kokemaan, tietämään ja toimimaan yhdenmukaisesti. Sosialisaatiossa olen ottanut itseeni ja itselleni malleja lapsuudesta alkaen eikä nuoruusvuosinakaan ollut vaihtoehtoja: Ei saanut olla minä ite, niskuroiva kakara! Tukkapöllyä tuli uskonnon kritisoinnista. Vanhemmat ja muut auktoriteetit sanelivat kylmän kalskeita kaavoja, joihin ei mahtunut minun kyselyni. Olen paljolti sitä, mitä minulle on tuputettu ja pakkosyötetty! Tulee mieleen englantilaisen 1600-luvun filosofin, John Locken, teoria syntyneen lapsen hengen kehityksestä tabula rasana eli tyhjänä tauluna, johon kokemus piirtää pysyvät jäljet. Kun luin yllä olevat kirjat, en pappiskoulutuksella enkä 30 vuoden työkokemuksellakaan päässyt heti sisälle pastori-eksegeettien radikaaliin tulkintatapaan. Nyt pysyn jo juonessa. Blogeissani arvioin sitä ja samalla kelaan ja vien omaa tarinaani eteenpäin. 1. VT:n synty-ympäristön jumalat olivat juhlijoita. 2. Heille tarjotaan vuohia, karitsoita, viiniä ja köynnösten verta. 3. VT:ssa jumalat ovat samoilla ja eri nimillä. 4. Kylläpä sai nyt turpiin raittius-uskovainen! 5. Paukuttaa Raamattua pöytään ja sanoo: ”Pitää uskoa mitä Raamattu sanoo”! 6. Israelin ihmis-Jumala ei alun perin poikennut ympäristön jumalista. 7. PS:ssa ihmishahmoinen Jumala nauraa, pilkkaa, vihaa ja kiivastuu. 8. VT:n Jumala on mustasukkainen vaimonsa kilpakosijoille. 9. Jahve on inhimillinen olento tunteineen. 10. Ihminen keksi Jumalan kokemusmaailmastaan ja tarpeistaan. 11. Ihminen teki Jumalasta itsensä näköisen. 12. Raamatussa Jahven puoliso on Asera-jumala. 13. 800-luvulla eKr. Asera oli Juudan kuningaskunnan pääjumalatar. 14. Mitä sanoo piispan kirkon keksimä tunnustus siihen? 15. Huit hapelissa on tuomiokapitulin keksimät opit ihmisten kiusaamiseksi. 16. Lue sie Ruamatusta, mitä siellä sanoootaaaaan! 17. Kirkon oppien mukaan kirkossa jatkuu Jumalan ilmoitus VT:sta alkaen! 18. Ei ole havaintoa! 19. Kun kanaanilainen Isä-El ja Israelin Jahve sulautettiin, tuli Elin vaimosta Jahven vaimo. 20. Riittääkö usko kirkon penkissä haukottelevalle! 21. Kyllä on uskovaisella kestämistä, kun pappi paasaa totuuden ja toimen sanoja! 22. Laittaa Jumalan synnyn roskikseen. 23. Kirkon perinteessä ollaan tekemisissä täysin eri asioiden kanssa kuin Raamatun kirjoissa. 24. ei jatku Raamatun ideat ja juonteet. 25. ei ole kirjoitusten henkeä, sävyjä, moneutta, ihmismäisyyttä. Outokummussa 20.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1242 blogia

sunnuntai 19. lokakuuta 2025

SENSUROIDUSTA 2023 JA JUMALAN SYNNYSTÄ 2025 ETEENPÄIN 3. Olen lukenut ko. kirjat moneen kertaan. Aina löytyy uutta. Huomaan, että länsimaiseen kulttuuriin ja suomalaisen yhteiskunnan uskonnollisiin laitoksiin juurtuneena ja kasvatettuna olen sisäistänyt matkan varrella vuorovaikutuksessa toisiin yhteiset normit, asenteet ja tavat, joilla minut on ohjattu ja pakotettu ajattelemaan, kokemaan, tietämään ja toimimaan yhdenmukaisesti. Sosialisaatiossa olen ottanut itseeni ja itselleni malleja lapsuudesta alkaen eikä nuoruusvuosina ollut vaihtoehtoja: En saanut olla minä ite, niskuroiva kakara! Tukkapöllyä tuli uskonnon fraasien vastustamisesta! Vanhemmat ja aikuiset auktoriteetit sanelivat valmiita kaavoja, joihin ei mahtunut minun kyselyni. Olen henkeni perustalla sitä, mitä minulle on syötetty! Tulee mieleen englantilaisen 1600-luvun filosofin, John Locken, teoria syntyneen lapsen hengen kehityksestä tabula rasana eli tyhjänä tauluna. Siihen kokemus piirtää pysyvät jäljet loppu elämäksi. Kun luin yllä olevat kirjat yhden kerran, en pappiskoulutuksella enkä 30-vuotisella työkokemuksellakaan päässyt helposti sisälle siihen Raamatun tulkintatapaan, jota pastori-eksegeetit pitävät esillä arkeologisten löytöjen ja historiatutkimuksen valossa. Nyt olen päässyt uuteen tulkintaan paremmin sisälle ja blogeissani vien omaa tarinaani eteenpäin. 41. Koen kirjojen tietämyksen mielenkiintoisena aivovoimisteluna. Minäkin voin olla jossakin hyvä! 42. Lapsen kaipaus päästä taivaaseen Jumalan luo kotiväen kanssa piiskaa etsintääni. 42. Lapsuudesta alkaen syvätasolla olen kokenut elämäni aika turhaksi. 42. Uskonto on pelastanut. 43. Sadoilla terapiakäynneillä lukiosta alkaen tarvitsin kuuntelijaa ja ymmärtäjää. 44. Minulla ei ollut kotona sitä mitä tarvitsin deprivaatiossani. 45. Uskonnon Jumala, Jeesus ja enkelit vastasivat tarpeisiini. 46. Jotkut auttajat eivät läheskään pysyneet kärryillä siitä, mistä puhuin. 47. Kotioloissa kävimme kirkossa, mutta uskonnosta ei puhuttu. 48. Siksi kuljin uskon tietä – tavallani - yksin. 49. Papinkoulu oli haaveeni kodin ja sukulaisten epäillessä ja vastustaessa. 50. Nyt sanotaan, että ihminen loi ja keksi Jumalan. 51. Raamattu-kirja ei siis ole sen kummempi kuin Kalevala ja Apu-lehti 52. Raamattu ei ole pyhä itsessään, joku voi sitä pitää pyhänä eli tabuna. 53. Tällaiset ajatussiirtymät ovat aika rankkoja. 54. Ei minulle enää, mutta joskus v.1972, kun Heikki Räisänen luennoi eksegetiikan alkeita. 56. Teologian ylioppilaiden kodissa, Konviktissa, käytiin rajuja taisteluja kriittisistä luennoista. 57. Yleislinjan mukaan piti asua ja ajatella kristillisesti: ei viinaa, tanssia eikä naisia! 59. Tuleva piispa kävi taustaurkkimassa meistä, jotka pyrimme papeiksi. 60. Hän vihki minut papiksi ja yliopiston rehtori antoi hyvän mainetodistuksen tuomiokapitulille. 61. En jäänyt kiinni, kuten naisteologi sanoi nappaillessamme viiniä isännältä salaa. 62. Siihen aikaan ei ollut käsitystä kriittisestä eksegetiikasta. 63. Luettiin vaan kirjoja, laitettiin kädet ristiin illalla ja lähdettiin luennoille uskomaan mielipiteitä. Outokummussa 19.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1241 blogia
SENSUROIDUSTA 2023 JA JUMALAN SYNNYSTÄ 2025 ETEENPÄIN 2. Olen lukenut ko. kirjat moneen kertaan. Aina löytyy uutta. Huomaan, että länsimaiseen kulttuuriin ja suomalaiseen yhteiskuntaan ja sen uskonnollisiin laitoksiin juurtuneena ja kasvatettuna olen sisäistänyt matkan varrella vuorovaikutuksessa toisiin ihmisiin yhteiset normikäsitykset, asenteet ja tavat, joilla minut on pakotettu ajattelemaan, kokemaan, tietämään ja toimimaan yhdenmukaisesti. Sosialisaatiossa olen ottanut itseeni ja itselleni malleja lapsuudesta alkaen eikä lapsuuden kodissa ja siitä eteenpäin nuoruusvuosina ollut vaihtoehtoja. Vanhemmat ja aikuiset auktoriteetit sanelivat valmiita kaavoja. Ts. olen hengessäni perustaltani sitä, mitä minulle on syötetty. Tulee mieleen englantilaisen 1600-luvun filosofin, John Locken, teoria syntyneen lapsen hengen kehityksestä tabula rasana eli tyhjänä tauluna, johon kokemus piirtää pysyvät jäljet loppu elämäksi. Kun luin ko. kirjat yhden kerran, en pappiskoulutuksella enkä 30-vuotisella työkokemuksellakaan päässyt helposti sisälle siihen juoneen ja Raamatun tulkintatapaan, jota pastori-eksegeetit pitävät esillä historiatutkimuksen perusteella. Nyt olen päässyt uuteen ajattelutapaan paremmin sisälle ja blogeissani vien omaa tarinaani eteenpäin. 26. Uudet tuulet voidaan nähdä monesta näkökulmasta. 27. Raamatun kirjat ovat kiveen hakattuja meille, nyt n. 3000 v – 1850 v myöhemmin. 28. Ne ovat ja pysyvät dokumentteina sen mukaan, mitä on löydetty. 29. Kun arkeologissa on löydetty uusia lähteitä ja kirjoituksia, vanhat teoriat Raamatusta särkyvät. 30. Nyt korostetaan kirjoitusten moneutta Levantin kulttuurien uskonnoissa Lähi-Idässä. 31. VT:n kirjat ovat hengeltään saman kulttuuripiirin tuotekehittelyä. 32. Samat Jumalat samoilla ja eri nimillä, syntyen, muuttuen, kadoten, ylös nousten. 32. Uskonto on evoluutiossa muuttunut ja kehittynyt, mikä ei tarkoita edistystä. 33. Voidaan erottaa virallinen uskonto ja koettu uskonto. 34. Ihmiset uskoivat ja uskovat enemmän kokemususkolla, ei laitosten oppien mukaan. 35. Ihminen on luonut uskonnon Jumalan, jumalat, jne.. 36. Uskonnossa on kysymys ihmisestä itsestään hänen tarpeistaan hänen mielikuvituksestaan hänen toiveistaan, syyllisyydestään, kuolevaisuudestaan hänen luomiskyvystään rikastuttaessaan elämää. 37. Jumala on siis jotain mitä ihminen on. 38. Jos Jumala sijoitetaan taivaaseen temppeliin sakramenttiin kirkkotaloon, on kysymys ihmisestä itsestään 39. VT:n varhaisen vaiheen Jumala oli moneus, elohiim, jotka loi taivaan ja maan 40. Voidaan sanoa: Raamattu on monijumalainen! ( uskovaisille opiksi ja ojennukseksi ) Outokummussa 19.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1240 blogia
SENSUROIDUSTA 2023 JA JUMALAN SYNNYSTÄ 2025 ETEENPÄIN 1. Olen lukenut yllä olevat kirjat moneen kertaan. Aina löytyy uutta. Huomaan, että länsimaiseen kulttuuriin, suomalaiseen yhteiskuntaan ja sen uskonnollisiin laitoksiin juurtuneena ja kasvatettuna olen sisäistänyt matkan varrella vuorovaikutuksessa toisiin ihmisiin yhteiset normikäsitykset, asenteet ja tavat, joilla minut on tavallaan pakotettu ajattelemaan, kokemaan, tietämään ja toimimaan tietyllä tavalla. Sosialisaatiossa olen ottanut itseeni malleja lapsuudesta alkaen eikä lapsuuden kodissa ja eteenpäin nuoruusvuosina ollut muita vaihtoehtoja. Vanhemmat ja aikuiset paljolti sanelivat päähäni. Ts. olen henkeni puolesta perustaltani sitä, mitä minulle on syötetty ja tuputettu. Tulee mieleen englantilaisen 1600-luvun filosofin, John Locken, teoria syntyneen lapsen hengen kehityksestä tabula rasana eli tyhjänä tauluna, johon kokemus piirtää pysyvät jäljet. Kun luin ko. kirjat yhden kerran, en pappiskoulutuksen enkä 30-vuotisella työkokemuksellakaan päässyt helposti sisälle siihen juoneen ja paljolti uuteen ajattelutapaan Raamatusta ja siitä, mitä pastori-eksegeetit sanovat historiatutkimuksen perusteella. Nyt jo helpottaa. Olen päässyt uuteen ajattelutapaan paremmin sisälle ja voin blogissa hyödyntää tiedollani omaa tarinaani eteenpäin. 1. Kirjoittajat eivät ole ateisteja, vaikka netissä niin väitetään. 2. Kirjat eivät edistä ateismia. 3. Ne ovat tosi syvällisten ja objektiivisuuteen pyrkivien tutkijoiden tutkimustuloksia. 4. Kirjoista henkii kiihkoton avoin rehellisyys, varsinkin tutkimusaineistoa kohtaan. 5. Tutkijat avaavat asiallisen totuudellista tietä ymmärtää Raamattua. 6. Papinkoulussa 1970-luvulla eksegeetti Heikki Räisänen avasi samaa tietä. 7. Hänen teologiansa avajaistilaisuudessa v. 1972 häntä itkettivät piispat H:ngin Säätytalolla. 8. Täällä P-Karjalan periferiassa tuhannet uskovaiset vihaavat kirjoja. 9. He näkevät kirjoittajat pirun juonina. 10. Heille lopullinen Jumalan sana on heidän seuratuvassaan. 11. Raamattu on heidän perinteessään muuttumattomasti selitetty. 12. He eivät tarvitse järkeisuskoisten pappien eksytyksiä. 13. Harvalla uskovaisella on avointa mieltä ottaa itse selvää asioista. 14. Itselleni oli henkeni lapsen tasolla järkytys, että ihminen keksi Jumalan omista tarpeistaan. 15. Lapsena sijoitin Jumalan jonnekin ja elämäni tarkoitus oli päästä iankaikkiseen elämään. 16. Sillä uskolla jaksoin elää. 17. Nyt sanotaan, että Jumala on ihmisen keksintö. 18. Se ei vie uskoani Jumalaan pois, päinvastoin. 19. Nyt ymmärrän paremmin, mitä uskominen on. 20. Uskominen on minun tilani: ajattelen, rukoilen, kiitän, koen yhdessäoloa Jumalan kanssa 21. Minun kokemuksessa Jumalan ei tarvitse olla olemassa jossakin. 22. Minun on vaikea saada toiset käsittämään omaa kokemustani Jumalasta. 23. Minulle riittää, että työn ahdistusten avulla pääsin eteenpäin löytämään. 24. Silmäni avautuivat, henkeni virkistyi kirjojen asioista. 25. Pääsin taistelun myötä vähän niin kuin Jumalan kaveriksi. Outokummussa 19.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1239 blogia

lauantai 11. lokakuuta 2025

IHMINEN SIIRSI JUMALAN TAIVAASEEN VT: SSA 3. Jumalan synty -kirja 2025 kokoaa Raamatun historian tutkimuksen tuloksia jumalien/ Jumalan evoluutiosta . ”VT:ssa Jerusalemin tuhon v. 587 eaa. katsottiin johtuneen siitä, että kuningas ja israelilaiset olivat hylänneet lain ja palvoneet muita jumalia. Todellisuudessa lakeja tai vaatimusta hylätä muut jumalat ei lainkaan tunnettu aikana ennen Jerusalemin temppelin tuhoa, vaan kyseessä olivat myöhemmin syntyneet kriteerit, jotka nyt värjäsivät koko menneisyyden tulkintaa. Lakiteksteistä, kuningaskronikoista ja vasallisopimuksista sekoitettu poikkeuksellinen cocktail ei synnyttänyt ainoastaan uskonnollisesti vallankumouksellisia ajatuksia. Entisten hovin kirjurien voidaan sanoa olleen ensimmäisiä kirjanoppineita, joka tulkitsivat ja muokkasivat tekstejä aina uudestaan kunkin sukupolven ajankohtaisia kysymyksiä silmällä pitäen. Siitä eteenpäin tekstejä muokattiin vuosisatojen ajan niin, että kaikki VT:iin päätyneet tekstit koostuvat lukemattomista kerrostumista eri ajoilta. Yksittäisten tekstien taustalla voi olla satoja eri kirjoittajia. Prosessin keskiössä oli Viides Mooseksen kirja, jonka latinankielinen nimi Deuteronomium on antanut nimen deuteronomistiselle liikkeelle. Liike toimi 500-400 luvuilla eaa, … 5 MS:ssa on esitetty liikkeen keskeiset periaatteet… lakihenkisyys, Jahven palvonta ainoana Jumalana, muiden uskontojen hylkääminen ja erottautuminen muista kansoista. D:n tulkinta menneisyydestä oli ratkaiseva VT:n synnyn kannalta, mutta se ei ollut ainoa tapa ymmärtää Jerusalemin tuhon katastrofia. Kuningasajalla oli … ollut hoviprofeettoja, jotka olivat neuvoneet kuningasta. …Alkoi profeettakirjallisuus, jossa profeettojen sanomisia tulkittiin uudestaan.” 1. VT:n kirjat kokoelmana ja tiiviimpänä teologisena luomuksena saivat potkua Baabelin vankeudesta alkaen. 2. Kansasta osa joutui Babyloniaan evakkoon. Jotkut menestyivät valtion instituutioiden palveluksessa ja yleisesti sopeuduttiin pakon edessä uusiin olosuhteisin. 3. Jotkut jäivät uuteen maahan pysyvästi. 4. Kotimaassa uskonnolliseen perinteeseen luotiin kirjalliset ja suulliset itkuvirret esim. psalmeissa rakentamaan kansallista nousua ja normaalimpaa eetosta. 5. Aiemmat kirjalliset lähteet päivitettiin ja uudelleen tulkittiin merkityksellisiksi tässä ja nyt. 6. Kun saarnamies nykypäivän Suomen teltassa paukuttaa Raamatun sanoja ainoana oikeana Jumalan sanana, hän puhuu täyttä potaskaa. 7. Saarnamies ei tajua, että jo 2500 v sitten samaa tekstiä nahalla rustattiin entisen heprealaisen tekstin päälle. 8. Uusi kirjoitus saattoi syntyä kirjurin oikusta, huonosta päivästä tai esim. äskettäin sattuneesta onnettomuudesta: sairaus, sota, kriisi, jne.. 9. Kirjuri kirjoitti omassa eksistenttisessä tilanteessaan tietojensa, taitojensa ja pyrkimystensä mukaan saadakseen lapsilleen leipärahaa. 10. Kirjoittaja-kirjurit olivat tekstien ja valtion hallinnon tuntijoita korkeissa viroissa. 11. He kirjoittivat virkamiehinä kaunistellen isojen syntejä ja opastaen köyhää kansan valtion ja yhteiskunnan kuriin. 12. Raamatun kirjojen tuottaminen oli palkkaan perustuvaa arvostettua työtä rikkaiden, hyväosaisten ja toisia hallitsevien maailmassa. Outokummussa 11.10. -25 Jorma Luostarinen netti: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1238 blogia

perjantai 10. lokakuuta 2025

IHMINEN SIIRSI JUMALAN TAIVAASEEN VT: SSA 2. Jumalan synty -kirja 2025 esittelee Raamatun tutkimuksen tuloksia jumalien/ Jumalan evoluutiosta, esim. kappaleessa ”Jumala muutti taivaaseen”. ”Kuningasajan Israelissa Jahve asui temppelissä, joka oli portti jumalten maailmaan. Taivas ei ollut täysin tuonpuoleinen paikka, vaan temppeli oli jo taivasta tai ainakin taivaan eteinen. VT ei anna selkeää kuvaa siitä. missä tämä taivas sijaitsee. Taivaalla sanottiin olevan kansi, jossa taivaankappaleet liikkuvat, ja kannen takana velloi suuria vesimassoja. Käsitys aivan muualla ja korkealla sijaitsevasta taivaasta alkoi kehittyä sen jälkeen, kun Jerusalemin temppeli ( v. 586 eKr. ) ja Jahven patsas tuhoutuivat. Jahven asuinpaikkaa taivaassa alettiin korostaa, kun hänen kotinsa Jerusalemissa tuhoutui. …viimeisellä vuosisadalla eKr. Jahve asui selkeästi ainoastaan taivaassa. … Jahve ei enää ollut sidottu temppeliinsä. Siinä asui nyt ainoastaan hänen nimensä ja kirkkautensa läsnäolo. Nämä … teologiset käsitykset olivat yrityksiä perustella, miksi Jahvella ylipäänsä enää oli maanpäällinen asuinsija. … Ajatus Jumalan nimen tai kirkkauden asuinsijasta oli kompromissi . Sillä pyrittiin perustelemaan taivaassa asuva Jumala, jolla oli edustusto Jerusalemissa. Kun Jahve ei enää ollut sidottu temppeliin, täytyi tehdä selvä pesäero muihin alueen uskontoihin, joiden temppeleissä edelleen oli patsaita ja muita jumalien ilmenemismuotoja… Syntyi kuvakielto, joka erotti juutalaisuuden muista alueen uskonnoista. Israelin Jumalasta ei saisi tehdä minkäänlaista kuvaa, koska jos Jumalalla on kuva tai patsas, sitä pitäisi säilyttää jossain ja temppeli olisi luonnollinen paikka. Kuvakielto on seurausta Jahven oman patsaan tuhosta. Kielto oli niin tärkeä, että se lisättiin Dekalogiin eli kymmenen käskyn kokoelmaan, jolla on edelleen tärkeä asema juutalaisuudessa ja kristinuskossa. … Jeesuksen aikana kuvakieltoa tulkittiin tiukasti niin, ettei synagogissa ollut edes eläinten tai ihmisten kuvia. …. Kun Jumala oli näin pysyvästi muuttanut taivaaseen eikä hänestä voitu tehdä minkäänlaista kuvaa tai patsasta, hänestä tuli samalla abstraktisempi, kaukaisempi ja suurempi. Ero on ilmeinen kuningasajan Jahveen, jolla oli temppelissä asunut fyysinen ruumis ja jonka uskova saattoi kohdata… kasvoista kasvoihin. Abstrakti, kaukainen, mahtava ja kaikkivaltias on se Jumala, joka jäi vahvasti elämään länsimaisessa kulttuurissa.” 7. Raamatun syntymisen kehityskulku on yleinen fakta nykyeksegetiikassa. 8. Se että Raamattu on kokonaan lähtöisin ihmisestä, rikkoo perinteellisen länsimaisen tulkinnan, joka näkyi 1970-luvun papinkoulussa. 9. Kirjan kirjoittajat puhuvat Jumalasta samalla tavalla kuin vaikkapa jostain esineestä. 10. He eivät sano, että kirjureiden Jumala-käsityksessä Jumala muutti vaan Jumala muutti. 11. Siten ei välttämättä oleteta, että Jumalaa ei olisi olemassa, kuten netissä ilkeästi kirjoitellaan. 12. Ilmaisutavasta on kuitenkin lyhyt matka ateismiin pahalla tahdolla. 13. Kirjan kirjoittajat kertovat tieteellisen tutkimuksen löydöistä ja tekevät päätelmiä. 14. Tavallinen uskovainen ei pysy kärryillä vaan hämmästelee, sitten vihaa ”järkeisoppia” 15. Kirja mullistaa täysin perinteellisen käsityksen Raamatusta Jumalan sanana. 16. Kirkon teologinen perusta syntyy UT:n tekstien Jumalan ”ilmoituksesta” ( esim. Katekismus ). 17. Nyt sanotaan, että tekstit kirjoitettiin alkaen ihmisten tarpeista omaan ja yleiseen käyttöön. 18. Antroposentrinen tulkinta romuttaa täysin uskon yhteyden islamiin ja juutalaisuuteen. 19. Kirkolliskokouksella ja tuomiokapituleilla pitää olla kriisi kirjan kanssa. 20. Nyt voi Raamattua tajuta selkeämmin kuin 1970-luvun pappien tiedekunnassa, jossa luennoitiin kirkon piikkiin hyvässä hengessä sensuroiden ja lisäillen omien viiteryhmien etuun. Outokummussa 10.10 -25 Jorma Luostarinen netti: outokummun pappi luostarinen 1237 blogia alla linkki

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 132. SENSUROITU 2023 JA JU...