perjantai 5. syyskuuta 2025

SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 12. Siirtyminen kuoleman tilasta ylösnousemuksen tilaan Ihmisen käsitys kuolemasta ja ylösnousemuksesta syntyy universumin ja luonnon rytmisyyden, ja oman eksistenssin tarkkailusta. Ihminen havaitsee, että aurinko tulee esiin aamulla ja häviää illalla, ja kuu tekee kiertonsa säännöllisen rytmin mukaisesti. Sen hän selittää, että ”luonto kuolee ja herää” ja ”aurinko menee yöllä nukkumaan”. Tämä ”ihmiskunnan vanhimman uskomuksen” taustalla on tietty ”energeettinen ajattelu”. Koska fyysinen universumin liike tarvitsee jatkuakseen energiaa, sama pätee myös sosiaalisella tasolla. Kun yhteiselämän ”energia” vähenee aiheuttaen epätasapainotiloja, sitä lisätään maagis-uskonnollisesti. Siten ”tasapainotilan” uskotaan palautuvan. Kuoleman ja ylösnousemuksen teema näkyy initiaatioriittien demonstraatioissa, niiden spirituaalisissa selityksissä mutta myös ”buddhalaisuuden eettis-filosofisessa käsitteistössä” ja Friedrich Nietzschen ”ikuisen paluun teoriassa”. Myös Eliadea kiinnostaa ”myytti ikuisesta paluusta”. Van Gennepin ajattelussa kuoleman ja ylösnousemuksen idea on siirtymisprosessin ”kehällistä” ja ”syklistä” selittämistä, jonka mukaan siirtyminen uuteen tapahtuu kahden vastakohdan välillä, ”elämästä kuolemaan” ja kuolemasta elämään”. Käsite kuolema viittaa dynaamisesti siirtoseremonian separaatiovaiheeseen ja liminaalivaiheeseen. Van Gennep, Victor Turner ja Eliade kuvaavatkin liminaalivaihetta ”kuoleman tilaksi”. ”Kuolema” tarkoittaa irtautumista alueesta, ryhmästä, sosiaalisesta statuksesta ja eksistenttisistä ehdoista. Kuolemassa jotakin vähenee tai loppuu, liike pysähtyy ja normaalit asiat menettävät merkityksensä. ”Ylösnousemus” tarkoittaa dynaamisesti ”kuoleman” vastakohtaa, siirtoseremonian inkorporaatiovaihetta. Ylösnousemuksessa henkilö liittyy uuteen asemaan, hän tulee uudelle alueelle, uuteen ryhmään ja uuteen sosiaaliseen statukseen, ja hänen eksistenttinen statuksensa ilmaistaan spirituaalisesti. Tultuaan entisestä uuteen hän on kulkenut kuoleman kautta ylösnousemukseen, jossa jotakin alkaa, liike lähtee käyntiin ja asiat saavat uuden merkityksen. Outokummussa 5.9. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1182 blogia

keskiviikko 3. syyskuuta 2025

SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 11. Ryhmämuutoksen problematiikka on hyödyllistä pitää mielessä, kun tarkastellaan pappiskandidaatin siirtymistä kirkon virkaan ja papistoon. Kokelas käy läpi useita ryhmämuutoksia. Suurin osa akteista on standardoituja toimenpiteitä, mutta mukana on myös persoonallisia, spontaaneja, luovia ja sattumanvaraisia riittejä, kuitenkin vihkimystä lähestyttäessä yhä vähemmän. Meyer Fortesin teesejä sosiaalisesta statuksesta, virasta ja rooleista 1. Yhteiskunta lisensioi, legitimoi, ja antaa statukset, virat, ja roolit jäsenilleen. Ne ovat yhteiskunnan omaisuutta, jotka yksilön on pätevästi ansaittava. 2. Statuksella ja rooleilla on moraaliset ja juraaliset sanktiot. 3. Yhteiskunta esittelee viran yksilölle ja mobilisoi viran auktoriteetin. 4. Viranmukainen status perustuu mandaattiin, valtakirjaan, jonka yksilö saa yhteiskunnalta sen instituutioiden välityksellä. 5. Virkaan ja statukseen kuuluvat oikeudet ja velvollisuudet välittyvät henkilölle yhteiskunnan asettamassa rituaalissa. 6. Virka tarjoaa viranhaltijalle prestiisiä, taloudellista hyötyä, vastuuta ja rasitteita. 7. Uskonnollisten käsitteiden ja arvojen tehtävä on antaa yhteisön jäsenille yksilöllisyys ja tehdä heidät kykeneviksi ottamaan vastaan virat, statukset ja roolit. 8. Viranhaltija kiinnittyy viran välityksellä yhteiskuntaan. Yhteiskunta luovuttaa viran hänen haltuunsa, mutta samalla se kontrolloi viran velvollisuuksien adekvaattia noudattamista. Siten yhteiskunnan ja yksilön suhde on resiprookkinen ja dialektinen. Suhteeseen kuuluvat myös vastavuoroiset roolisuoritukset ja rooliodotukset. Turnerin analyysi on käyttökelpoinen myös tarkasteltaessa papiksi vihkimistä. Siinä ja monivaiheisissa esivalmisteluissa pappiskokelas joutuu kokemaan statuksen alentamista ja statuksen ambivalenssia, joskaan ei niin dramaattisesti eikä intensiivisesti kuin ndembukokelas. Siirtyminen spirituaalisesta statuksesta toiseen Mircea Eliade kuvaa: ”Ihminen haluaa hyväksyä kuoleman siirtymisenä korkeampaan olemisen tapaan… Ainoastaan initiaatiossa kuolema saa positiivisen arvon. Kuolema valmistaa häntä uuteen, puhtaasti spirituaaliseen syntymään, pääsyn sellaiseen olemisen tapaan, jota Ajan vaikutus ei enää tuhoa.” Outokummussa 3.9. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1181 blogia
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 10. BINAARISIA OPPOSITIOITA ATRIBUTIIVISET OPPOSITIOT profaani-pyhä, miehet-naiset, maallinen-maagis-uskonnollinen, sekulaari-uskonnollinen, ennen kuolemaa-kuoleman jälkeen, edellinen-jälkimmäinen, kuolema-elämä, kuollut-elävä, vieras-tuttu, häiritsevä-vakauttava, hyväntahtoinen-pahantahtoinen, yksilöllinen-yhteisöllinen, vaarallinen-suotuisa, osittainen-kokonainen, a-seksuaalinen-seksuaalinen, eristynyt-yhteisöllinen, tilapäinen-pysyvä, yhdellä kertaa-asteittain, samanlainen-erilainen, luonnollinen-yliluonnollinen, inhimillinen-jumalallinen, saastainen-puhdas, yleinen-erityinen, väliaikainen-lopullinen PROSESSUAALISET OPPOSITIOT heikentää-vahvistaa, riisua-pukea, nukkua-herätä, olla samanlainen-vaihdella, leikata-liittää, kaikki separaatiotoimenpiteet-kaikki inkorporaatiotoimenpiteet MAX GLUCKMANIN HEIMOYHTEISKUNNAN JA MODERNIN YHTEISKUNNAN VERATILU HEIMOYHTEISKUNTA MODERNI YHTEISKUNTA korkea ritualisaatio, johon sosiaalisten suhteiden matala ritualisaatio ongelmat kanavoidaan vähän mystistä sosiaalisuhteilla toimeentulojärjestelmässä useita päämääriä yhtä aikaa roolit esitetään useilla yhteiskunnan yksilön rooleilla tarkat seuraukset näyttämöillä roolikasaumien sanktiot aiheuttavat sosiaalikonfliktit ratkaistaan häirIöitä laajoissa verkostoissa SIIRTYMINEN RYHMÄSTÄ TOISEEN 1. Yksilöllä ei ole välitöntä oikeutta, ei edes syntymän tai muiden saavutusten perusteella, tulla uuden ryhmän jäseneksi 2. Sosiaalinen yhteisö torjuu isolaatiotiloja ja -henkilöitä 3. Ryhmän ulkopuolinen liminaari pyritään liittämään ryhmään 4. Muukalaisiin suhtaudutaan negatiivisen ambivalentisti 5. Ryhmä vahvistaa koheesiotaan Outokummussa 3.9. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1180 blogia
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 9. SPIRITUAALINEN TASO olla maan ja taivaan välissä, olla elämän ja kuoleman välissä, olla kuoleman tilassa, rituaalinen kuoleminen STATUKSEN ATTRIBUUTIT noviisi, neofyytti, sikiö, kihlautunut, raskaana oleva, hautaamaton, kastamaton, nimetön, limbo, statukseton, ambivalentti Victor Turnerin liminaalisuuden kuvaajia RITUAALINEN SUBJEKTI liminaali, kuollut, sikiö, näkymätön, biseksuaali, ei omaisuutta, ei nimeä, ei statusta, ei arvoa, ei oikeuksia, ei omistusta, valeasuinen, alaston, passiivinen, epäitsekäs, nöyrä, tabula rasa, prima materia, pyhä COMMUNITAS ei sosiaalista struktuuria, ei-eriytynyt, tasa-arvoisuus, yksi auktoriteetin siirtoilmiö, totaalisuus, pyhät instituutiot, hiljaisuus, sallittu hupsuus, yksinkertaisuus, seksistä pidättyminen, avoin yhteiskunta STRUKTUROIDUN YHTEISKUNNAN NÄKÖKULMA sosiaalisen struktuurin rakoilmiö, väliinputoajaryhmä yhteiskunnan alimmalla puolapuulla COMMUNITAS-YHTEISÖJÄ profeettaliikkeet, taiteilijat, initiaatioiden neofyytit, pikkukansallisuudet, millenaristiset liikkeet, dharmapummit, luostariliikkeet, hippikommuunit INKORPORAATIORIITTEJÄ ERI TASOILLA ALUEELLINEN TASO juoman uhraaminen, leivän murtaminen, yhteen sitominen, sanan/formulan lausuminen, rummuttaminen, laulaminen, tanssiminen, astuminen laivaan/temppeliin, uuteen asuun pukeutuminen, synnyttäminen, suutelu SOSIAALINEN TASO seremoniaan osallistuminen, samalla istuimella istuminen, hierominen, voitelu, toisen peseminen, tervehtimiset, kulkueeseen osallistuminen, liittäminen ryhmään/kastiin/heimoon/virkaan/tehtävään, muistajaiset, kylässä käynti, yhdessä syöminen, fyysinen yhteys, sukupuoliyhteys, kristillinen ehtoollinen, vaihtamiset, syleily, nimen antaminen, kastaminen, rituaalinen hoitaminen SPIRITUAALINEN TASO kuolleen/kuolleen sielun saattaminen päämäärään, uudestisyntyminen, uuden elämän aloittaminen, ylösnouseminen, re-inkarnaatio Outokummussa 3.9. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1179 blogia
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 8. SEPARAATIORIITTEJÄ ERI TASOILLA ALUEELLINEN TASO: vaatteiden vaihtaminen, särkeminen, leikkaaminen, murtaminen, pois heittäminen, parran/hiusten leikkaaminen, silmien sulkeminen, kehon runtelu, vyötärön paljastaminen, ruokailutapojen muuttaminen, syömistabujen noudattaminen, lyöminen, pureminen, peseminen/kylpeminen, voiteleminen/hierominen, pois kantaminen, käsien peseminen, ristinmerkin tekeminen, hunnuttaminen, rattaissa/kantotuolissa oleminen, pois työntäminen, oksentaminen, nimen/persoonallisuuden muuttaminen, ali/yli kulkeminen huutaminen/tainnuttaminen SOSIAALINEN TASO: sosiaalisen siteen purkaminen, jäähyväisten sanominen, lähtösanojen lausuminen, eksorkismit, matkaan varustautuminen, eristysmajaan lähteminen, talosta/virasta/ryhmästä lähteminen, epätavallisen käyttäytymisen aloittaminen, ryhmärutiinin keskeyttäminen, suremisen aloittaminen, kuolleen varustaminen matkaan SPIRITUAALINEN TASO sielujen ajaminen talosta, sielun/kuolleen matkalle lähteminen, kuoleman alkaminen, kuoleminen profaanille, kuolleen paloittelu, talven karkoittaminen, taivaankappaleiden ja jumalien kuoleminen LIMINAALISIA RIITTEJÄ ERI TASOILLA ALUEELLINEN TASO olla rajalla/kynnyksellä/ovella/neutraalilla alueella, mennä esteen yli/läpi, olla matkalla, olla asemien väillä, odottaa uutta, olla kannettu SOSIAALINEN TASO olla ilman taloudellisia/oikeudellisia oikeuksia ja velvollisuuksia, olla yhteiskunnan ulkopuolella, olla isolaatiossa, syödä erikoisruokaa, käyttää erikoiskieltä, alastomuus/pukeutuminen toisen sukupuolen asuun Outokummussa 3.9. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1178 blogia
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 7. Kenttäaineisto on merkittävintä primäärilähteistöä. Perusaineistoa ovat myös kirkon asiakirjat, joita tarvitsin arvioidessani Kalle Seppäsen asemaa teologian ylioppilaana, tuomiokapitulin ordinaatiokoulutusta ja pappisvihkimysaktia yleisemmällä kuin yksilö- ja hiippakuntatasolla. Hyödyllisiä olivat kirkolliskokouksen ja piispainkokouksen pöytäkirjat kevät- ja syysistuntoineen alkaen vuodesta 1980, tuomiokapitulista saamani 1980-luvun asiakirjat ja raportit, Kirkon lakikirja 1986 ja nykyiset jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten kirjat. Sisällysluettelo jakautuu kolmeen osaan: Pääluvussa 2 esittelen teorian. Lähden liikkeelle siirtymisprosessista, määrittelen ja luokittelen siirtymäriitit, esittelen siirtymisprosessin kolmivaiheisen peruskaavan ja tarkastelen viittä siirtymisen tapaa teorian kolmella tasolla: spatiaalisella, sosiaalisella ja spirituaalisella. Alaluvussa tarkastelen papiksi tulemista initiaation näkökulmasta. Kirkon pyhä akti on tyypillinen kutsumusinitiaatio, jossa kirkko vahvistaa omalla kutsullaan sen kutsumuksen, jota pappiskandidaatti kokee subjektiivisesti. Teorian esittelyn jälkeen analysoin pääluvussa 3 papiksi vihkimistä ja papin asemaa kirkon asiakirjoissa. Siirtymäriittiteoreettisesti merkittäviä ovat papin virka, sosiaalinen status ja sosiaaliset roolit. Max Weberin ”persoonallinen karisma” ja ”byrokraattinen karisma” selkeyttävät pappisviran ja papinviran suhteita. Pääluvussa 4 tarkastelen pappiskokelaan empiiristä siirtymistä papin statukseen, virkaan ja rooleihin. Alaluvussa kerron, miten keräsin kenttäaineiston ja perustelen lukuisat rajaukseni. Luku 4.2. jakautuu kolmeen alalukuun, jotka koostuvat siirtymisen kolmesta vaiheesta. Vihittävä siirtyi ensin opiskelijasta kandidaatiksi, sitten kandidaatista ordinaatiokoulutetuksi ja lopuksi hän sai pappisvihkimyksen. Monivaiheisessa ja -vuotisessa siirtymisprosessissa viimeinen akti on huipentumavaihe, jossa pappiskokelas inkorporoituu julkisesti papin virkaan ja statukseen. Uusi tehtävä ja asema näkyvät ammattirooleissa. Pyrin esittämään yhden henkilön statuksen muutoksen tavalla, jolla olisi selitysvoimaa yleisemmälläkin kuin yksilö- ja hiippakuntatasolla. Kirkon aineisto tukee pyrkimystä, koska ordinaatiokoulutus ja varsinkin vihkimysakti on yhdelle vihittävälle ja vihittävän ryhmälle yhdenlainen. Koska siirtymiset ovat pääosin lakisääteisiä, voidaan Kuopion tuomiokapitulin käytännöstä tehdä johtopäätöksiä koko Suomen luterilaiseen kirkkoon. Luvussa 5 kokoan keskeisimmät tutkimustulokset taulukkoon. Tutkielma sisältää 12 kuviota ja 10 taulukkoa. Outokummussa 31.8. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1177 blogia
SUOMEN LUTERILAISEN KIRKON PAPIKSI VIHKIMINEN ARNOLD VAN GENNEPIN SIIRTYMÄRIITTITEORIAN VALOSSA 6. Victor Turner on laajentanut liminaalisuus-käsitettä ja tarkastalee sitä ”communitas”-tilana yhteiskunnassa. Hän soveltaa strukturalismia ja kytkee sen eksistentiaalisiin ja psykoanalyyttisiin yhteyksiin. Solon Kimballin mukaan van Gennepin esittämä siirtymisen malli mainitaan kirjallisuudessa kritiikistä huolimatta ja jotkut sosiologit käyttävät hänen rites de passase -käsitettään. Hän on vaikuttanut myös oppimisteorioihin, sosiaalisiin muutosteorioihin ja modernien yhteisöjen vieraantumisongelmien tutkimiseen. Tutkielman menetelmä on empiirinen osallistuvan havainnoinnin metodi. Seurasin Kalle Seppäsen siirtymistä noin yhden kuukauden ajan; pidin yhteyttä Kuopion hiippakunnan piispaan, Matti Sihvoseen, lähes yhden vuoden ajan; haastattelin häntä helmikuussa, marraskuussa ja joulukuussa 1987; olin puhelin- ja kirjekontaktissa piispaan ja tuomiokapituliin; haastattelin Kalle Seppästä kuukautta ennen vihkimystä hänen kotonaan Hyrynsalmella, jossa tapasin hänen perheensä ja ordinaatiokoulutuksen alkaessa tuomiokapitulissa, vihkimysaamuna Kuopion tuomiokirkossa ja aktin jälkeen piispalassa; siellä haastattelin Seppäsen sisaren sulhaskandidaattia ja Seppäsen vaimoa; tein muistiinpanoja lähes kaikissa tilaisuuksissa; 1. ordinaatiopäivänä olin läsnä vihittävän antaessa tuomiokapitulille raamatunselitysnäytteen ja suorittaessaan julkisen tutkinnon; observoin tilanteita ja otin nauhalle katkelman tuomiokapitulin istunnosta; samana iltana olin mukana tuomiokirkon sakastissa, kun Seppänen tutustui notaarin johdolla vihkimykseen; vihkimyspäivänä havainnoin sakastissa vihkimysaktin taustavalmisteluja; siirryin kirkkosalin puolelle nauhoittamaan, observoimaan, tekemään muistiinpanoja; osallistuin vihkimyksen jälkeiseen ehtoollis-jumalanpalvelukseen, kävin ehtoollisella ja sain uudelta papilta ehtoollisleivän; piispalta sain hänen ordinaatiopuheensa ja Seppäseltä saarnanäytteen ja raamatunselitysnäytteen. Ordinaation jälkeisenä keväänä 1988 matkustin Kuopioon useita kertoja tutkimaan tuomiokirkkoa tarkemmin, tutkin pihaa ja laskeskelin portaiden lukumääriä. Monet tarkennukset syntyivät noiden käyntien tuloksena. Olin läsnä 6.3.1988 tuomiokirkossa, kun piispa Sihvonen vihki kymmenkunta naisteologia pappisvirkaan. Osallistuvan havainnoinnin vaiheita selostan kenttäpäiväkirjassa, jossa päiväkirjamerkintöjen lisäksi on lähetettyjä ja saatuja kirjeitä ja selostuksia. Outokummussa 31.8. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen 1176 blogia alla linkki

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 11. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA TUOMIOKAPITULILLA EI OLE JUMALAN PEL...