lauantai 15. kesäkuuta 2024

OMASTA SUUSTA Jeesus elää ja me elämme hänen kanssaan lepatti alttarilla täynnä ruusuja suloisin peitetty risuin kaunein Me katselimme kirkkauttaan huojuvin polvin notkuvin huulin ja minun sieluni pysähtyi eteiseen Ei kuolema on voitettu voitto saatu Saavu siis voideltu vaivoitta Kukin näki pimeään mitä tahtoi jotkut eivät mitään Minä piileksin pensaikossa Pietarin kanssa Hän söi kalaa tulilla itseltäänkin salaa Juudas eipäs juupas kukkarolla kaksin käsin……
MITÄ SANOT? 18.8.91 Käyköön ristille Kristus muka risti suunsoittaja loukkaus he vei niin kuiskivat kuka nuo pahat vaan myö ei He raapivat iholla kaksin kielin hylkää tuskin piikkisin oksin toista Pilatuskin ja he meissä kilolla puolitoista he meissä tyhjää me heissä ajasta aikaan Minun sieluni hiljaa autiomaassa Me heissä hairahdumme mies he meissä Myö ei olla mittää Barabbas parempi mies Kristuksen ystävät syntisraukat suurella suulla Niin huutaa Vapahtaja laivaan täydellinen mies täydellisten talossa…….
LLAV 17.8.91 Matkamme määrän ihminen täällä ken tietää arvata saattaa Niin saattelemme läheisemme iankaikkiselle tielle jolle kutsutaan yksin varustetaan kyynelin kunnes yhteen tullaan matkan jälkeen A:n viimeiset raskaat kuihtuivat kuin kukkaset vaipuivat vaivaan vieressä rakkaat kohta jo kaukana taakat Elämä oli yrittämistä työtä täynnänsä etsintää ja niin ihminen nuori isä nuori äiti jaksaa löytää tarkoituksen täyttää ihmisen osan ja jatkaa matkaa Taivaan Isä anna A:lle hyvä osa rakkautesi valtakunnassa synnit anteeksi Jeesuksen tähden….
VS 16.8.91 Kuvat menneen näkyvät aikaan viestin vieden uuden tuoden ajan lapsuuden nuoruuden kun oltiin vahvoja alussa yli ja ohi vaiheiden taas käymme uudelleen Kun arkkusi äärellä V muistellen aatellen sydän sykähtää yhteinen kaiken sen Sousit järvellä aamuisen Luojasi tarhassa kalamies vaimo ja mies yhteinen oli ja on sun ties Toisen elämää vaikea arvata osua kohdalleen ei näe ihminen sydämeen sielun syvyyteen kaipausta vain rakkaus avaa sulattaa särkyneen lämmittää illan viileyden parantaa…..

perjantai 14. kesäkuuta 2024

RAAMATTU – ULOSKIRJOITUSTA Papinkoulu 1970-luvulla, 30 vuoden palvelus ja kristillisen uskon tarkastelu kirjallisuuden kautta näihin päiviin asti on ollut elämysmatkani selvittää Raamatun teksteistä avautuvaa uskoa. Itselläni kuten miljoonilla muilla uskovilla on oma elämänmittainen matka uskonasioissa lapsuuden kokemuksista alkaen. Itselläni on ollut polte setviä uskomiseni juuria ja löytää mahdollisimman totuudenmukainen suhde Raamattu-kirjan asioihin ja siinä prosessissa tuntea Jumalaa. Länsimaisen kristillisen teologian historiassa on kehitelty erilaisia valmiita välinemalleja, esim. pelastushistoriallinen, jossa Raamatun kirjojen moninaisista aiheista niputetaan yhteen pitkittäis-linjausta VT:sta UT:iin. Se näyttää toimivan yhä sanankuulijan kokemuksessa, jos hän tuntee kirjoituksia. Asiasta tietämättömille sana pelastushistoria ei sano mitään! Kun kirkon vaikutusala yhteiskunnassa vähenee, minua kiinnostaa pohtia, miten nuo pyhinä pidetyt kirjoitukset ovat syntyneet ja miksi ne on kirjoitettu alunalkaen tuhansina Raamattuina eli käsikirjoituksina, kodexeina. Yritän ymmärtää kirjoituksia: Niissä VT:n historian ihmiset uloskirjoittavat itseään ja kansakuntaansa niistä ahdistuksista, joita vieraat valloittajat heille historiassa aiheuttivat. 600-luvulla eKr. tulivat babylonialaiset Israeliin, valloittivat maan, asettivat oman käskyvallan, veivät osan juutalaisista evakkoon ja v. 586 tuhosivat Salomon rakentaman temppelin, joka oli uskovaisille maailman napa ja pyhin paikka maan päällä. Persian Kyyroksen vallattua maan uusi temppeli rakennettiin raunioille n. v. 515 eKr. Sen tuhosivat roomalaiset 585 v:n kuluttua v. 70 jKr.. Jokainen voi Raamatusta lukea sitä itkua ja parkua, jota kansakunnan kärsivät ihmiset kokivat noina vuosisatoina. Itkua riitti vieraalla maalla ja omalla maalla aikanaan ja sen jälkeen sadoiksi vuosiksi kertoa uskonnolliseen perinteeseen. Melkolailla tuon toisen temppelin aikana 500-luvulta eKr. aina roomalaisten aikaan kirjoitettiin VT:n ja UT:n kirjat eli Raamattu. Kumpaankin kirjakokoelmaan kirjoitettiin asioista sattuneiden historian tapahtumien jälkeen: Alussa oli esim. ”Baabelin vankeus”, sitten kertomus-perimätieto siitä ja sen kokemisesta VT:ssa ; alussa oli historian Jeesus, sitten perimätieto hänestä ja myöhemmästä kirkon lähihistoriasta, josta luemme kirjasta UT. Opiskeluaikaan olin sairaaloissa ja pakkolaitoksissa töissä ”vipparina” ja sieltä tulee työstötermini Raamattu – uloskirjoitusta. Kun henkilö pääsee ulos laitoksesta, hänet uloskirjoitetaan. Useimmiten se on onnellinen hetki! Uloskirjoitus voi olla myös terapiamuoto, jossa ahdistunut henkilö kirjoittaa vaivansa paperille, kirjoittaa kirjan, ja toivoo pääsevänsä siten pois vaivastaan. Tämä malli sopii Raamatun ymmärtämiseen. Kaikille kertomuksille on yhteistä, että kirjoittajat, redaktorit eli toimittajat, heidän koulukuntansa, synagogansa, seurakuntansa, jne. uloskirjoittivat kokemuksensa, kriisinsä, ilonsa, surunsa uskonnollisina ihmisinä, uskovaisina: Pyhissä kirjoituksissa ahdistuksen ja siitä pelastetuksi tulemisen kokemus puettiin uskonnolliseen asuun. VT:n puolella koettiin, että Israelin Jumala on elämässä koko ajan mukana: kriisi päättyy ja koko kansa laulaa ylistystä Herralle tulevaisuudessa. UT sisältää samaa uskovaisten kristittyjen uloskirjoitusta ahdistuksista Jeesus-uskon avulla, kun roomalaiset olivat valloittaneet ne alueet, joilla historian Jeesus oli elänyt ja varhaiskristityt elivät. Jeesus-perimätiedon levittämisen Rooman valtiaat kokivat ideologioiden moneudessa vaaralliseksi myrkyksi: ”Kristityt leijonien eteen!”. Siksi kristityt uskovaiset itkevät UT:n kirjoituksissa Jumalan ja Jeesuksen puoleen pakanoiden alueiden seurakunnissa moneen kertaan, mutta uskossaan he kokevat olevansa voittajia eli pelastettuja Jumalan ja Jeesuksen kanssa. Siihen uskoon esim. Paavali rohkaisee. Toimii meillä tänään. Jorma Luostarinen maljasalmentie 2a 83630 Kuusjärvi 0505512490

torstai 13. kesäkuuta 2024

EE 10.8.91 Miehen tien ken ymmärtää elämää ihmisen joka syttyy ja sammuu Tähden lento Syntyy ja syttyy rakkaudesta kunnes painuu hiljaa taivaanrannan taa Me tiedämme varmaan isät ja äidit veljet siskot lapset kotimme armaan mutt elämä jatkuu elämä voittaa meissä Niin kohoaa kiitokseen Elämän Herralle virtemme laulumme joka rakkauden siteissä sulkee sisälle sieluumme hänet lähteneen Isämme taivaassa anna E:lle hyvä osa rakkautesi valtakunnassa ansiottomien palvelijoiden matkassa ja matkan jälkeen………
EM 10.8.91 E ystävä Palorannan mies pääsi kaipaamaansa Paljon jaksoit ihminen Luojan maailmaan luotu Lauloit virsiä kirkkomatkalla etsit lohtua sanasta taivaasta joka vahvistaa kulkijaa elämän tiellä Ehtoollisella sait yhteyttä taivaan enkeleitä armoa sydämeen Synttäreitä vietettiin sinua kiitettiin ja Jumalaa yli kaiken Yksinäisen osastolla se merkitsi paljon. Voi meitä emme me voi ketään pelastaa Taivaasta sen onkin tultava Herra auta tyytymään osaamme jäädä lepäämään kun aika on

”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...