sunnuntai 2. kesäkuuta 2024
Viideltä läksinkin sitten kalppimaan kotiin. Soitin asemalta Liisalle, ja hän lupasi tulla Simonkentälle
samalle bussille, ja tulikin, ja läksimme sitten yhdessä 21:llä Lauttasaareen, jossa olemme ja odottelemme
Astaa, Riittaa ja Mattia saapuviksi. Talossa ei ole ketään kotona juuri tällä hetkellä ja huomenna menenkin
töihin kahdeksaksi.
Vanki raukka syytön on,
putkas, sellis temmeltää.
Luulot ottaa pamppu pois,
ei ole armoton,
vain viheltää,
ja paskat haistattaa.
Palvelu on kehnoa,
jos kehnoks sanotaan.
Mutt miten sitä parantaa,
kun säätäjä on valta –
vahtia.
Vain sääntöjä me noudetaan
vanki vangiks sanotaan.
Punainen on ovi vankilan,
Vain avaimella ja simsalan,
ovi avautuu.
Vartija ei kysy, tekee vaan,
hän vetää rajan, kumartuu,
jos kumartuu,
katuu, jos sattuu.
Sellis istuu ja pysyy, poika isänmaan.
Mieli kaukana on, miehen
häkäpään,
pois tästä paikasta,
ain parempaan,
jos hän vain toivoa
osaa.
tunnun turhuudesta olemisen.
Kuolen, kuolet, kuolemme,
kuolema pois vie huolemme
- joko huomenna vai ylihuomenna
- kuolema sinulle tuo
- kuin joulupukki tuomisen.
”Ei ole Jumalaa eikä jumalaa”,
sanoi ateisti. ”On Jumala”,
sanoi kristitty teisti. Kumpi
on oikeassa? Jumalako sen tietää?
Silloin jo olet teisti.
Jumala ei tiedä. Oletko
silloinkin teisti?
21.12.75
Ajatus syntyy – yksilön päässä, ja
järvi on jäässä.
Sitä ajatus ei muuta.
Maailma on muuta kuin ajatteleminen.
Yks kaks – ajattelen
epäilen ja hapuilen
laidasta laitaan.
Arvot kuuluvat maailmaan
- vai eivät kuulu – luullaan, uskotaan, kinastellaan
12.01.76
Raastuvan oikeudessa pääkallonpaikalla. Kolme vankia heitettiin koppiin ja läpihuutona menivät.
Olimme poikien kanssa kolme tuntia keikalla. Iltapäivälläkin Lapinlahdessa viemässä kaksi mielentilaan ja
toin pois yhden, joka oli ollut ”paremmassa paikassa” kuukauden. Iltapäivällä sitten myöhemmin olin
ykkösellä vartijana ja hyvin mielestäni meni. Avaimet sain oikein mahtavat ja vastuuta lisää, pitää luetteloa
vangeista. Oli ylivartijan tehtävä. Juuri sukevalta tullut vartija oli assistenttina, kun minä olin mukamas
oppineempi noihin hommiin.
Joistakin ihmisistä käytän sanontaa tai annan niille nimen ”elävät ruumiit”.
Mutta tässä on paradoksi.
Eutanasian ongelma sairaalassa ja kirjan lehdellä näyttää perin erilaiselta.
Kuitenkin ongelmat ovat vain kirjoissa ja ajatuksissa. Luonnossa ei ole ongelmia.
Miten usein meillä onkaan käsityksiä tosiasioista, jos meillä niitä ylipäänsä on,
jotka eivät pidä paikkaansa.
Mutta olisiko meillä silloin käsityksiä tosiasioista?
Onko epätosi käsitys käsitys vai jotain muuta?
”Maailma on uneni” ilmaisee analogisesti jonkin toisen käsityksistäni.
”Maailma on mielteeni” – tämä pitää paikkansa MINULLE.
Elän siitä, mikä manifestoituu MINULLE.
Kun minulle ei manifestoidu mitään, en eksistoi.
TUHO = jollekin oliolle maailma ei näyttäydy enää.
= maailma lakkaa olemasta
= olio on päättänyt olemisensa
= aistit eivät toimi eikä niillä olisikaan mitään tehtävää. Ne eivät myöskään ole.
= organismi ei ole sitä, mitä sisältyy termiin ”organismi”.
= on ilmeisen negatiivista, vaikka ilmaistaan positiivisella kielellä, jota kieli aina on.
Kieli on ANNETTU. ( POS. ).
Elo ihmisen tää on monesti niin ikävää
silloin harhan, illuusion luon – ruusutarhaan
katson tarhaa tuota – mi pois luota
ja kuitenkin – kuin läsnä se ois
Moni väittää – elämä arvo on
moni toinen – ei ole tietoinen
elää – kituuttaa – vain päivästä toiseen
pelkää hän – toivoo hän – jottei …
Pessimisti olonsa mitätöi
ain ikävöi ja aktiivisti
toden esiin tuo – luo tilan
Elämä kulkee lävitseni – elämän virta.
Tulen tietoiseksi – tulen ihmiseksi.
Vain tietoinen on ihminen.
Tietoinen olento tekee ja vain hän suhteita tai oikeastaan ”suhteita” tekee vain ihminen, koska
vain meidän kielessämme on sana ”suhde”.
”Jos leijona osaisi puhua, emme ymmärtäisi sitä”, sanoo L.W..
Elinympäristömme määrää, predestinoi meitä ja meidät, monesti auttamattomasti
muuttumattomaksi.
Selvät lauseet tajutaan parhaiten.
Tajuan asioita, ajattelen niitä, puen asiat sanoiksi ja rakennan niistä lauseita.
Ne kuvaavat, ollakseen tosia, maailmaa eli siinä vallitsevia tosiasioita eli asiantiloja. L.W..
27.12.75
Saamme tyydytystä maailmasta niin eri tavoin – määrin.
”Miksi jotkut kärsivät niin paljon”, ei löydä useinkaan sopivaa ja tyydyttävää vastausta.
Meillä on niin erilaiset mahdollisuudet tehdä eksistoimisessamme.
Tajuntamme sisältö kunakin hetkenä sisältää vain vähän aktiivista tietoisuutta.
Siksi näemme maailman joka hetki perin yksipuolisesti.
meillä on jokaisena hetkenä perin heikot tiedot tosiasioista.
Sairaan ja sairaalan näkökulmasta ja vuoteesta maailma näyttäytyy hyvin eri tavalla kuin jo niinkin
edellistä läheltä kuin hoitajan paikalta. Katsomme maailmaa aina jostakin näkökulmasta. Emme pääse
maailmassa vallitseviin tosiasioihin koskaan.
Tiedostamme eri lailla ja laadullisesti.
Tiedostaminen ja ajattelu liittyvät läheisesti yhteen.
Tiedostaminen sisältää itseni ja itsessäni olevan maailman kuvan.
Kuva ja aivot liittyvät jollakin tavalla yhteen.
Kuka tai mikä minussa tekee havaintoja eli tiedostaa, osako minussa vai minuus.
Mitä tarkoitan näillä käsitteillä ”osa minussa” ja ”minuus”?
Voin antaa luetteloja: tiedän, että on tai on saatu selville, että on niin ja niin, jne….
Mutta voin aina ja on hyvä kysyä: ”Mitä tarkoitan näillä asioilla ja miksi on niin kuin on?”
Onhan minulla ilmeisen HYVÄ MIELIKUVITUS.
Tiedän, että kuvittelen monia asioista, jo puhuessanikin, kun vertaan lauseita ja todellisuutta.
Koemme myös kieltä.
Kieleen tunkeutuu tunnelatauksia: emotionaalisuus sanoissa.
”Koen maailman tunteenomaisesti” on minulle totta. Silloin nimittäin tunnen maailmaa tunteenomaisesti.
Maailmani muuttuu minulle, kun tunnetila muuttuu.
Koenko maailma oikein? Kuka? Mitta?
Pääsemmekö esineisiin koskaan?
Emmekö pikemminkin jää subjektiivisiin aistinsisältöihin?
Tiede tekee todennäköisä yleistyksiä.
Tiede ennustaa eteen- ja taaksepäin.
Tiede antaa sovittua ja yleistä tietoa, varmasti kyllä muutakin.
23.12.75
Jokaisessa tilanteessa jonakin hetkenä soluttaudun vaihtoehtoisten tilanteiden läpi uusiin vaihtoehtoihin.
Teen jatkuvasti valintoja.
Aikaisemmat valintani tuomitsevat tulevat jne.
En tunne tulevia valintojani.
Tulevaisuus on tuntematon, paitsi kuolemisen puolesta, se on varmaakin varmempi
tässä eksistenssissä.
”Kuljen joka hetki kuolemaa” lausuttuna organismin suusta on jokaisena eksistoimisen hetkenä tosi lause.
Me ihmiset unohdamme usein kuolemisemme, fyysisesti katsoen täydellisen tuhoutumisemme.
Me nimenomaan haluamme ja tahdomme unohtaa asioita ja faktoja, ja haluamme muistaa ja elää asioissa,
jotka ovat illuusioita, jopa hallusinaatioita.
Elämä on muuten yllättävän lyhyt, kun katselen taaksepäin – ja muutenhan oikeastaan emme voi tehdäkään.
Kadumme useita aikaisempia valintojamme, vaikka emme niistä tavanmukaisesti puhuisikaan.
Olen kuin saari virrassa – elämän virrassa - jota aallot kuluttavat - rappeudun jatkuvasti –
Yritämme kynsin ja hampain säilyttää sekä fyysistä että psyykkistä vireyttämme, mitä se sitten
tarkoittaneekin?
Sen tiedämme toisilta ihmisiltä
Toiset tuomitsevat ja siunaavat meidät - ei meidän tarvitse sitä itse tehdä.
Tiedämme asioita, joista emme puhu - puhumme pikemminkin asioista, joita emme tiedä
emmekä tunne.
Raamatusta meillä on erilaisia ja eriasteisia vakuuttumia,
jotka ovat hyvin subjektiivisia. Voin uskoa mutta en
tietää, jos ylipäänsä tiedän mitään, että Raamattu on jollakin tavalla, tosin selittämättömällä tavalla
lähtöisin Jumalasta tai olennosta, jonka nimi alkaa kirjaimella J suomenkielessä.
Jumala on ainakin tuntematon.
Voin uskoa ketään vaarantamatta, että Jumala on ilmoitettu.
Jos Jumala on vain tuntematon, hän ei ole ilmoittanut itseään.
Minun on mahdoton ymmärtää kristittyjen Jumalaa ( absoluuttiset ilmaisut/relatiiviset).
Millaiseksi uskon Jumalan, kun en ymmärrä häntä kielellisestikään!
Minulla ei ole sanoja kuvaamaan Jumalaa.
Miten voin uskoa objektiin, jonka ominaisuuksia en tunne.
Mihin oikeastaan uskon, kun sanon ”kaikesta huolimatta toivon Jumalan olevan ja uskon hänen olevan”.
Uskonko jollakin tavalla lauseen todeksi, jonka referenssiä en tunne?
Miten se on mahdollista?
Mikä on ”uskon Jumalaan” ja mielisairaan ilmaisun ”ihmiset vainoavat minua” välinen ero?
Ensimmäistä ei voida osoittaa todeksi eikä epätodeksi
mutta jälkimmäinen voidaan osoittaa epätodeksi TUTKIMALLA asia.
Eikö nyt ensimmäisen lauseen arvo pienentynyt jälkimmäiseen verrattuna?
Mutta mikä sen arvo, järkevyys tai perustelu sitten ylipäänsä on?
Onhan näin kysyttävä, koska teismissä ihmiset uskovat faktisesti teistisiin lauseisiin ja
VIELÄPÄ niiden viittaavan faktoihin. He uskovat uskovansa, tietävät uskovansa, uskovat tietävänsä ja
jopa tietävät tietävänsä, että on niin ja niin.
Kirkkoon kokoontunut srk ei mieti edellisiä asioita.
Samoin rukoileva ei mieti aktissaan, mitä rukous on.
Uskonnollisuutta ei ole olemassa.
On olemassa erilaisia uskonnolliseksi käyttäytymiseksi luokiteltuja ilmaisuja. Ilmiasut ja ilmaisut
niistä ovat ehkä analogisesti ymmärrettävissä, esim. siten, että kieli on
todellisuuden kuva.
Meillä on maailma käytettävänä ja kielemme toimii harkinnan ja tekemisen välillä ja molemmissa.
Syntyminen johtaa kuolemaan.
Kuolemassa lakkaan olemasta, vaikka sanonkin
sen käyttämällä positiivista ilmaisua.
Maailmassa ei ole sanaa eikä käsitettä, jolla
kuoleminen il maistaan. Maailmassa on vai positiivisia
lauseita. Ja kieli on aina positiivinen.
Oleellisesti TEEN maailmassa.
Mikä minussa tarkkailee itseäni?
Mikä minussa vai miten minä tarkkailen objekteja?
Kun puhutaan ”psyykestä”, tulee mieleen vastaavia
ilmaisuja kuin ”pöytä”, ”tuoli”, ”talo”, jne.
”Psyyke” ei voi viitata erilliseen ihmisen osaan.
Ihmisessä ei ole psyykettä mutta kielessä on ”psyyke”.
Meillä on taipumus konkretisoida kieltä,
tajuta abstraktiset kielen käsitteet niin, että ne muka viittaavat entiteetteihin
sellaisissakin tapauksissa,
joissa sana ei viittaa tai sen ei tiedetä viittaavan
mihinkään. Kuten sanat Jumala, henki/ruumis, absoluutti, superego, libido, jne.
Me puhumme tosiaankin asioista, joista ei voida
puhua. On kyllä oikein puhua sanoista ja käsitteistä,
mutta niistä puhuminen on kaukana reaalisesta maailmasta.
Meidän tieteemme tulee olla tietoa tosiasioista eli
maailmasta sellaisena kuin se on. Kieli on todellisuuden
kuva, ei sama millään tavalla kuin todellisuus.
”Uskon Jumalaan”. Mitä se tarkoittaa eli mikä on sen referenssi?
Uskoa.
Jumala.
Mihin uskon, jos uskon Jumalaan?
”Uskon peikkoihin”. Faktisesti kuvittelu = uskominen tässä tapauksessa.
”Kuvittelen Jumalan” = ”uskon Jumalaan”, koska kukaan
ei tiedä, mikä ja millainen Jumala todella on. Pääsemme vain Raamattuun, yhteen kirjaan.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...