tiistai 22. huhtikuuta 2025

HUORANPENTU JESHUA – KOKO MAAILMAN VAPAHTAJA! Luin teokset Raimo Harjula, Mies myyttien takana; Arne Runeberg, Jesu korsfästelse i relionshistoriska belysning; Platon, Valtio; Talmud; Vittori Messori, Jeesus Nasaretilaisen arvoitus; Harri Sirola, Enkelinpoika Jeesus Nasaretilainen. Platonin ideoimana pystyn nyt maallikkona 30-vuotisen pappismatkan jälkeen näkemään uskontoni kiinnetolppia, ideoita eli taivaan pysyviä essenssejä, formia, perikuvia, olemuksia, das Ding an sich:a, joilla mitata ”firman” järjestelmää, joka antoi korppupalan, myös silminnäkijätodistuksen kulissien takaisesta oikeaoppisesta evankeliumista, jolla onko mitään tekemistä UT:n Jeshuan kanssa? Yllä oleva otsake riisuu rutiineja, riippuen siitä, mihin ruotuun lukija on sullottu yhteiskunnassa ja millaista potaskaa hänelle on tuputettu lapsuudesta alkaen! Eksegeettisten arvioiden mukaan juutalainen Jeshua, alias Jeesus, oli synedriumin eli neuvoston, maan hallituksen, yliopiston ja korkeimman oikeuden silmissä avioton äpärä. Siihen viittaa UT:n teksti. Samaa am ha aresia olivat Jeshuan naiset ja heidän raiskaajansa. Otsikkoa avaa uskontohistorioitsija Runebergin löytämä muinaisen Lähi-Idän uskontojen yhteinen kuningasideologian kaava: Kuningas on kuollut, eläköön kuningas! VT:n historialliseen aikaan tuo kaava selittää juutalaiskansan ja vielä Jeesuksenkin ajan aikakäsityksen, elämäntulkinnan, uskonnolliset juhlat, luonnon ilmiöt, uskonnolliset riitit, juhlat ja rituaalit pappeineen, kulttiesineineen ja temppeleineen. Kuningas-sanaan mahtui käsitykset luonnosta, kansasta, hyvinvoinnista, pelastuksesta, onnesta, elämästä, kuolemasta, Israelin Jahvesta ja hänen kiivaudestaan/ suopeudestaan kansaa ja kansalaista kohtaan. Sen mukaan Ihminen elää alhaalla maan tomuna synnin kuopassa riippuvaisena siitä, mitä ylhäältä annetaan. Kaavassa näkyy idea: alhaalta ylös - kuolemasta elämään!” Messori osoittaa, että VT:n kirjailijat näkivät tuohon ideaan. Se oli kaikissa ympäristön uskonnoissa vieras siten, että ei salattu kuninkaiden, päättäjien eikä kansalaisten huonoutta, epäonnistumista, rikollisuutta, petollisuutta ja muuta kieroilua: Daavid, entinen rikollinen, tapatutti sotilaansa päästäkseen hänen vaimonsa sänkyyn; huora Raahab pelasti ovelasti kaupungin; Mooses murhasi egyptiläisen verikostona; Aabraham varasti naapurin karjan ja tappoi omistajat; Jaakob sai petoksella ikuisen siunauksen Israelille; Ester pelasti juutalaiskansan viekkaasti joukkotuholta, puhumattakaan muista sankarihuijareista. Sama kaava ja Jumalan pelastustyön idea näkyy UT:n Jeesuksen saarnatessa evankeliumia ja kirjeiden kirjoittajien saarnatessa Jeesusta. Synedriumille eli neuvostolle, maan hallitukselle, yliopistolle ja korkeimmalle oikeudelle Jeesus oli huoranpentu, Israelin eksyttäjä, noita, Belsebul, rikollinen, hullunväärä Messias, joka ”tekee itsensä Jahven vertaiseksi”. UT:n kirjailijat korostavat VT:n tyylillä ihmisen huonoutta, epäonnistumista, hänen surkeaa tilaansa heitettynä kaivoon tai hirtettynä Golgatan mäntyyn kunnon uskovaisten nauraessa. Jeesuksen persoona, puhe ja toiminta oli mahdoton yhtälö aikansa normaalijärkisten normaaliyhteiskunnassa, ”Jumalan kiroama Messias puuhun ripustettuna”, kuten Paavali kokemiensa ruoskimisten ja paskapuheittensa jälkeen oppi ymmärtämään, sen, että hänelle hänen puheissaan oli ”Jumalan voima” ja Ylösnousseen läsnäolo, jonka ”tuntemisen rinnalla kaikki muu oli roskaa”. Mikä näille kaikille hahmoille on yhteistä? HE USKOIVAT. Heillä kaikilla oli alhaalla hengessään, sielussaan, luissaan ja ytimissään kuolevaisina syyllisinä ihmisinä uskomisen kokemus ylhäältä alas tulleesta Jumalasta heitä varten. Heidän onneaan oli pysytellä alhaalla inhimillisen elämän tasolla ja ”huutaa syvyydestä” Herraa, katsoa alhaalta ylöspäin korkeiden ihmisten murhaamaa Mestaria hirressä, Jumalan Poikaa, muistaa hänen ylösnostavat sanansa ja kuolematon rakkautensa heitä nostamaan. Siinä kokemuksessa alennettu Mestari korotettiin koko maailman Vapahtajaksi. Jotain vastaavaa ilon häivää nyt 2000 v myöhemmin koin tuosta muinaisten ihmisten onnesta ystävien seurassa 16000 ilmaiseksi tehdyillä kotikäynneillä matalien majojen inhimillisessä lämmössä ja kylmän tiilihökkelikirkonkin alttarilla ehtoollisliturgiassa. Iloani särki mm. se, kun khra-rovasti tökki sormella rintakehääni ja saatteli suunsa sanoilla ja Riekkisen jengin siunauksella lähtöäni liturgina sakastista viinimuki kädessä pyhän alttarin suuntaan samalla kun nauhurit pyörivät piilokaapissa ja povitaskuissa Riekkiselle lahjaksi. Ollessani aika alhaalla ja nuollessani arpia 16 kertaa valtiouskonnon kahden regimentin valeoikeudessa uskonnottomat attaseat halveksivat keksimällään kirkon tunnustuksella minua ja uskoani. Jorma Luostarinen Outokumpu pääsiäisenä 21.4.2025 netti: outokummun pappi luostarinen, 1129 blogia, alla linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...