maanantai 7. lokakuuta 2024

JEESUS HUTTUNEN GOLGATALLA Katsoin TV:stä 6.10.-24 Arto Paasilinnan kirjoittaman elokuvan ”Ulvova mylläri”, jossa V-M Loiri ja Eija Ahvo olivat nimiosissa. Entisenä pappina näen elokuvassa teemoja, jotka avautuvat uskontohistorioitsija Arne Runebergin kirjasta Jesu korsfästelse i relionshistoriska belysning. Kuvassa uskonto näkyy vain hetken mutta minulle se on täysin uskonnollinen. Ulvova mylläri Huttunen ( H ) käy omalla maalais-kylän myllyllään vastaavaa ihmis-paran traagista yksinäistä sielunkamppailua kuin UT:n redaktorien eli toimittajien kertoma juutalainen Jeshua Rooman valtakunnan Palestiinassa 2000 v sitten. Jotta saan sanottavani esiin, annan UT:n roolien ja kuvan roolien osittain sekoittua. H:n synti oli vain se, että hän ulvoi öisin kuin susi. Pienessä taikauskoisessa kylässä poikkeava käytös tulkittiin ”hullun” sairaudeksi, joka täytyi poistaa heti! Siksi kansaa turvaavat ja roomalaisia miellyttävät fariseukset, kirjanoppineet, rabbi-maisterit synedriumissaan eli UT:n ”neuvostossa”, joka tarkoittaa maan hallitusta, yliopistoa ja korkeinta oikeutta, tekivät päätöksen, jolla saadaan yhteiskuntarauha. Aluksi ”H: a ivataan suullisesti päättäjien hoitaessa ”vain virkaansa”, sitten uhkailemalla: Hänet viedään lääkäriin ”paranemaan”. H saa konjakkia ja ”roppeja”. Kun H lähtee kotiin, lääkäri näyttää katsojille oman hulluutensa! Niinpä H ei saa nostaa rahojaan omalta tililtään. Hän puolustautuu, hakee kirveen ja asettaa kiiltävän terän pankinjohtajan kurkulle. Pankkineiti Magdalan Maria ( M ) näkee sen nöyryytyksen, jonka yhteiskunnan asettama virkamies tekee puolustuskyvyttömäksi tehdylle ihmiselle ja rakastuu häneen. Hän on IHMISEN puolella ”joka tapauksessa”, riippumatta yhteiskunnallisesta asemasta ja omasta edustaan!. Hän ei ajattele ”lain mukaan”, musta-valkoisesti, vaan hyvän mitta on IHMINEN ITSE! Rakkauden kokemuksessaan hän toimii enkelinä ihmiselle, jolla ei ole muuta keinoa puolustautua kuin ulvoa öisin ja huutaa esiin sitä loputonta vääryyttä, jota yhteiskunnan lainkuulijaiset ”hyvät ihmiset” tekevät sorretuiksi tehdyille ”köyhille”. UT:ssa apostoli Paavali tarkoittaa ”Kristuksella” tuota rakkaudesta elävää IHMISYYTTÄ, inhimillisyyttä, ”Uutta Aadamia”, ihmistä yleensä, jokaista ihmistä, ihmiskuntaa, joka täällä elämässä kärsii, kuolee ja ylösnousee kriiseissään. Paavali ei puhu historian Jeesus Nasaretilaisesta vaan ”Jeesuksesta”, johon hän kokoaa kaikki oman aikansa Huttuset, joita kiusataan yhteisöissään; joita yhteiskunnan vaatimuksesta potkitaan; jotka joutuvat Golgatan hirteen, jotta virkamiehet, sotilaat, pyövelit saavat leipänsä; jotta Golgatan riemujuhla-karnevaalin kaoottinen ulina vaimenee ”ihmisten saatua rauhansa”. Rakastuneen M:n ja pontikankeittäjän avulla H pääsee karkuun murhaajien koirien ”hullunmiehen” jahtia. Olosuhteiden pakosta viinurista tulee hetkellisesti Juudas, kun yhteiskunnan veitsi hipoo hänen kurkkuaan. Samoin pankinjohtajan raiskaamasta M:sta, joka luottaa siihen, että poliisit, sotilaat, papit, lääkärit ja virkamiehet toteuttavat ”kristillistä” eli ”hyväksi” saarnattua etiikkaa. Kirkon historiassa kaikki, ainakin UT:n kirjoittajien mukaan, alkoi historian juutalaisesta Jeshuasta, joka kävi ”raksalla töissä”, tarinoi maajussien navetoissa, neuvoi kalastajille apajat, kahvitteli ”syntisten” kodeissa ja kertoi Jumalan valtakunnasta tavalla, joka loukkasi yhteiskunnan paikallaan pysymistä, niiden säilyttäjiä uskomuksineen, tapoineen ja lakeineen. Keisarin alaisten ”Jumalan arvojen” maailmassa Huttuselle käy kaikkina aikoina ”köpelösti”: Hänet heitetään Golgatan kaatopaikalle rikollisena, hulluna, kansankiihottajana, kapinoitsijana ja Jumalan pilkkaajana. Hän ei kärsi omasta syystään vaan ”viattomana uhrina”, ”Isän Poikana”, ”kirouksena” Jumalan rakkaudesta nähtynä. Jeesuksen ystävät katsovat Vapahtajaansa ja toisiaan rakkaus ainoana mittapuuna! He uudestisyntyvät eli ylösnousevat kriiseissään ”uuteen elämään” ja uskossaan Mestarin jatkuvaan läsnäoloon levittävät pelastavaa Sanaa ympäristöön. Heidän kokemuksessaan heidän rakkaansa on noussut kuolleista ja ”hänen nähdään jopa menevän taivaaseen” – Ut:n mukaan. Koettu rakkaus, jossa usko Jumalaan on läsnä, antaa tunnon ”olla Kristuksessa”, ”hänen kanssaan maailman loppuun asti”. Sitä tarkoittaa ortodoksinen ja katolinen mystiikka. Jeesus ”ulvoo” yhä Isänsä säveltä ja kehottaa siihen seuraajiaan, koska kuulijat tukkivat korvansa! Kun Huttunen poistuu kylältä mopolla heilansa kanssa, ihmiset kuulevat yhä ulvontaa, ”mutta Huttunen ulvoi paljon paremmin.” Jorma Luostarinen maljasalmentie 2a 83630 Kuusjärvi netti outokummun pappi luostarinen alla linkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

PLATONIN , UT:N JA MUIDEN VALTAKUNNAT Olen lueskellut kreikkalaisen filosofi Platonin (300-luku eKr.) teoksen Politeia suomennos...