KUOPION HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULIN JÄSENILLE OIKEUDENKÄYNTIÄ VARTEN TUOMIOKAPITULISSA 15.12.20005 klo 10
Tuomiokapituli on kutsunut minut tilaisuuteen 15.12.2005 klo 10, jolloin on määrä ”käsitellä” kurinpitoasiamiehen esittämää ”väitettä ettette ole pysynyt kirkon tunnustuksessa”. Ollessani nyt Outokummun srk:n kappalainen syytteellä on kannaltani vakava merkitys, kun haluan säilyttää työpaikkani ja toteuttaa papin kutsumusta täällä.
Koska syyte on raskas, ja ”tunnustuksen” ja ”tunnustuksessa pysymisen” määrittely ongelmallista, lähetän meille kaikille tilaisuudessa oleville yhden hyvän, meitä kaikkia tilaisuudessa olevia laajemman kirjallisen tutkimusaineiston. Nuo 5 sivua on kopioitu suomalaisen eksegetiikan tutkijan, Lars Aejmelaeuksen, kirjasta KRISTINUSKON SYNTY, Jyväskylä 2000. Tietääkseni hän itse on pappi. En tunne henkilöä enkä sitoudu hänen teologiaansa. Olen lukenut vastaavat asiat sadoista kirjoista ja nettiartikkeleista.
Lähettämäni muutamat sivut eivät ole vastaukseni oikeusasiassani. Ne eivät käsittele sitä ongelmakenttää, jossa minua nyt syytetään. Mutta syytettynä pappina esitän aineistoni puolustuksekseni. Kaiken keskeisen ole jo kirjallisesti sanonut.
Lähetän tämän aineiston yhdessä kirjeessä valmiiksi kopioituna jokaiselle istuntoon osallistuvalle. Toivon, että
Pääsemme oikeudenmukaisempaan keskusteluun ja ratkaisuun
Tutustutte tekstiin
Suhteutatte esitetyt syytteet ”tunnustuksen” ongelmaan
Muistatte, että minä olen saarnannut kirkkokäsikirjan käskyn mukaan päivän tekstistä, sen Hengessä, ja käyttänyt apuna eksegeettistä tutkimusta.
En ole koskaan kieltänyt Raamatun Jumalaa enkä Jeesusta vaan pyrkinyt ymmärtämään sitä mitä vanhan Katekismuksen Kristinopin kohdassa 1 sanotaan.
Suomen Ev.-Lut. kirkon (kirkkoja on nykyisin 22000) mikään tunnustus ei voi olla parempi kuin seemiläisen ilmoitusperinteen pyhät kirjoitukset. Siihen liittyi historiallinen juutalainen JESHUA, jota pakanakristityt alkoivat sanoa UT:ssa ”Jeesukseksi”.
Suomen Ev.-Lut. kirkko on omissa nykytunnustuksissaan, mm. ”Kirkko ja Israel” 15.9.2000, 9.11.2000 ja 14.2.2001 käsitellyt historiaansa ja tunnustustaan ja pyytänyt korvausteologiaa ja siitä syntynyttä antisemitismiä juutalaisilta anteeksi. Asiakirjojen mukaan ”vaiettua historiaa” ei saa enää pimittää vaan sitä pitää opettaa srk:issa.
Minä pappina olen pysynyt ja pysynyt enemmän tunnustuksessa kuin nykyinen Espoon piispa saarnatessaan pari päivää sitten itsenäisyyspäivänä Helsingin katedraalissa arvovaltaisille valtion hallinnon edustajille. Havaintoni mukaan piispan arvoinen mies, jolle ihmiset ovat antaneet vallan politikoida ”tunnustuksella”, ei puhunut adventtiajan tekstistä mitään - vastoin kirkon tunnustuksen sisäpuolella olevaa kirkkokäsikirjaa! Hän ei ammentanut tekstistä kuten meidän luterilaisten yleis-tunnustuksessa sanotaan. Ainut viite jouluun oli, että muinoin sekä arabit ja juutalaiset tulivat Betlehemin seimelle.
Outokummussa 8.12.2005
Jorma Luostarinen
kappalainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti