maanantai 10. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 23. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA USKONTO ON IHMISEN SOPEUTUMISTA 5. Pohjaksi edellisistä 521. Raamattu-kokoelma ei sano yhtään mitään. 522. Ihmis-kirjuri sanoo tekstissä sen, minkä hän halusi historian tilanteessaan sanoa. 523. Jo nyt nähdään, että Raamatun tekstejä voidaan tulkita SOPEUTUMISEN näkökulmasta. 524. Raamatun kirjat on sävelletty ja sovitettu palvelemaan ihmisiä. 525. ovat sovelluksia Lähi-Idän uskontojen aiheista. 526. kertomuksia siitä, miten ihmiset ovat sopeutuneet kriiseihin. 527. luomismyytillä sopeutettiin ihmisten kysely. 528. Mooseksella sopeutettiin kuriin ja järjestykseen. 529. Nooalla sopeutettiin Jumalan pelkoon. 530. Abraamilla sopeutettiin kansallis-ylpeyteen. 531. Daavidilla sopeutettiin suurvalta-unelmaan. 532. Baabelin vankeus alk. v 586 eKr. Babyloniassa ilman temppeliä. sopeutti muinais-Israelin toimimaan ilman pappeja. luottamaan kirjurien tulkintaan laista, jne.. uudenlaiseen Jahve-uskoon. uskomaan Jahveen taivaassa eikä temppelissä. uskomaan kaukaiseen abstraktiin Jumalaan. unohtamaan Jahve-patsaan temppelissä. 533. Historian olosuhteet loivat uskontoa ja historia siirtyi uskontoon. 534. Uskonnon kukin vaihe kuvastaa vastaavaa historian vaihetta henkilöineen, jumalineen, jne.. 235. Historia on siis uskonnossa. 536. Uskonto on kansan ja yksilön inhimillinen keino sopeutua muutoksiin eli suuri kriisiriitti. 537. 2. temppelin aika v 515 eKr. – 70 jKr. on Raamatun tekstien tuottamisen huippukausi. 538. Kriisi molemmissa päissä pakotti ihmiset sopeutumaan pääkopassaan yhteisiin ongelmiin. 539. UT:n puolella uskottu Jeesus-hahmo oli ihmisten sopeutumiskeino roomal. ilkeyttä vastaan. --- Pappis-matkallani monet ovat sopeutuneet ”Raamattu sanoo” --- Raamattu on läpeensä ihmisestä, sopeutumista tuhansiin käsikirjoituspalasiin. --- Kysymys sopeutumisestä on samaa kuin tekstien käyttö 1000 tarkoitukseen. --- Kaikki kristillinen on Raamatun sovellusta minimaalisesti, ehkä 5% - tklin laskuun. --- Kirkon sovellus ei ole ainutlaatuinen eikä mikään Raamatun uskomus. --- Kirkon sovelluksessa tuskin on enää mitään VT:n ja UT:n sovellutuksista. --- Ei ole VT:n Jumala-Jahvea eikä UT:n Jeshuaa --- On vain korvikesovelluksia ”Jumala”-jumaluus ja Jeesus-vääristymä Paavalin ”Kristuksessa”. --- Kirkko soveltaa jos soveltaa Raamattua taivaastapäin, jonne Jahve siirrettiin vasta Baabelista. --- Kirkko soveltaa keksimäänsä tunnustusta, ei Raamatun kirjurien aivoituksien pohjia. --- Kirkko syrjäyttää VT:n lähes täysin, koska Lutherin juutalaisviha on tärkeämpää sovellusta. --- Herra Hitler soveltaa M. Lutherin antisemitismiä Jeshuan omaisiin, aamen, maran-ata! --- Ev.-Lut. kirkon tunnustus-projekti soveltaa Lutherin juutalaisvihaa armo-opin rakkaudessa. --- on jonniin joutavaa siinä. miten ihminen voi pelastua. Outokummussa 10.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1322 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 22. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA USKONTO ON IHMISEN SOPEUTUMISTA 4. Pohjaksi edellisiä 508. Raamatun asioita uhotessa on hyvä muistaa, että joka ikinen sana on ihmis-kirjurien/-redaktorien kirjoittama. 509. VT ja UT kirjahyllyssäsi on tämänhetkinen perinteen pää, ja yhä muuttuva. 510. Maailmassa on erilaisia Raamattuja eri maissa jo kokoonpanonsa puolesta. 511. Alkuaan Lähi-Idässä oli uskontojen perinteitä, joista ajan myötä muodostui kirjallisuutta. 512. Juutalaisuuden synty ja kehitys tulee kulttuuri-ympäristöstään. 513. Ihmis-historia silloin oli samojen lainalaisuuksien alainen kuin tänään. 514. Eri uskomuksissa oli historiankin henkilöitä mutta myös sadun jumalia, henkiä, demoneja, jne.. 515. VT:n tekstit kirjoitettiin perinteessä jopa tuhansiakin vuosia tapahtumien jälkeen. 516. Jumalat seikkailivat samoilla ja eri nimillä ja ominaisuuksilla eri perinteissä. 517. VT on yksi sattumanvaraisten valintojen kooste, jota on muokattu ”sataan kertaan”. 518. UT:n syntyhistoria on lyhyempi mutta samojen prosessien alainen. 519. Siihenkin ihmiset valitsivat yhtä perinnettä ja heittivät muut ulos. 520. Kun sanotaan, että ”Raamattu sanoo näin”, voidaan vaan valehdella. 521. Raamattu-kokoelma ei sano yhtään mitään. 522. Ihmis-kirjuri sanoo tekstissä sen, minkä hän halusi historian tilanteessaan sanoa. 523. Jo nyt nähdään, että Raamatun tekstejä voidaan tulkita SOPEUTUMISEN näkökulmasta. --- Kyllä se oli aikamoista uskovaisten uhoa Enon srk:ssa 1978-82. --- Minun oli ja on vaikea ymmärtää sitä ilkeyttä, mitä heidän profeetta puotteli. --- Piispantarkastuksessa Kortekankaan aikaan sen näin. --- Käppänä rääväsi minkä kerkesi ja khra oli tyytyväinen hengen uudistukseen. --- Näin jälkikäteen aateltuna hän lienee harjoittanut sopeutumista minuun. --- Hän hakeutui kinkereille, eteeni ja muuten jotain sanomaan; hän sopeutti itseään. --- Ne jotka eivät olleet paikalla, eivät ymmärrä. --- Mistään Raamatun kirjureista ei nähty silloin edes unia. --- Uskovaiset lukivat kulunutta Raamattuaan pyhyyttä pursuavana Jumalan kirjeenä. --- Nyt tiedämme enemmän, sopeudun tietoon. --- Uskovaisille Raamattu on aina ollut ja sen pitää olla muuttumaton. --- Se on vale. --- Jokainen kielellinen käännös tekee jo uudenlaiset sanojen merkitykset. --- Ei tajua Outokummun uskovainen Raamattua eri kulttuurien perinteiden kirja-koosteeksi. --- Se pakotetaan mielessä olemaan jotain ikuisen muuttumatonta. --- Tuomiokapitulin meininki tukee sitä, mitä uskovainen tarvii ja pappi veks. --- Tuomiokapituli sopeutuu kriisiin ja saa siitä rahnaa. --- Tkli ei sopeudu Jumalalla eikä Jeesuksella kriiseihinsä vaan valtion lailla. --- Kun se latoo tuomioita, se ei tarvitse oikeaoppisessa tunnustuksessa mitään Jumalaa. --- Tkli-laitos-henkilö sopeutuu anonymiteetillä ja yhteis-vastuulla, jota sillä ei ole näyttää. Outokummussa 10.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1321 blogia ---
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 21. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA USKONTO ON IHMISEN SOPEUTUMISTA 3. 508. Raamatun asioista uhotessa on hyvä muistaa, että joka ikinen sana on ihmis-kirjurien/-redaktorien kirjoittama. 509. VT ja UT kirjahyllyssäsi on tämänhetkinen perinteen pää, ja yhä muuttuva. 510. Maailmassa on erilaisia Raamattuja eri maissa jo kokoonpanonsa puolesta. 511. Alkuaan Lähi-Idässä oli uskontojen perinteitä, joista ajan myötä muodostui kirjallisuutta. 512. Juutalaisuuden synty ja kehitys tulee kulttuuri-ympäristöstään. 513. Ihmis-historia silloin oli samojen lainalaisuuksien alainen kuin tänään. 514. Eri uskomuksissa oli historiankin henkilöitä mutta myös sadun jumalia, henkiä, demoneja, jne.. 515. VT:n tekstit kirjoitettiin perinteessä jopa tuhansiakin vuosia tapahtumien jälkeen. 516. Jumalat seikkailivat samoilla ja eri nimillä ja ominaisuuksilla eri perinteissä. 517. VT on yksi sattumanvaraisten valintojen kooste, jota on muokattu ”sataan kertaan”. 518. UT:n syntyhistoria on lyhyempi mutta samojen prosessien alainen. 519. Siihenkin ihmiset valitsivat yhtä perinnettä ja heittivät muut ulos. 520. Kun sanotaan, että ”Raamattu sanoo näin”, voidaan vaan valehdella. 521. Raamattu-kokoelma ei sano yhtään mitään. 522. Ihmis-kirjuri sanoo tekstissä sen, minkä hän halusi historian tilanteessaan sanoa. 523. Jo nyt nähdään, että Raamatun tekstejä voidaan tulkita SOPEUTUMISEN näkökulmasta. 524. Raamatun kirjat on sävelletty ja sovitettu palvelemaan ihmisiä. 525. ovat sovelluksia Lähi-Idän uskontojen aiheista. 526. kertomuksia siitä, miten ihmiset ovat sopeutuneet kriiseihin. 527. luomismyytillä sopeutettiin ihmisten kysely. 528. Mooseksella sopeutettiin kuriin ja järjestykseen. 529. Nooalla sopeutettiin Jumalan pelkoon. 530. Abraamilla sopeutettiin kansallis-ylpeyteen. 531. Daavidilla sopeutettiin suurvalta-unelmaan. 532. Baabelin vankeus alk. v 586 eKr. Babyloniassa ilman temppeliä. sopeutti muinais-Israelin toimimaan ilman pappeja. luottamaan kirjurien tulkintaan laista, jne.. uudenlaiseen Jahve-uskoon. uskomaan Jahveen taivaassa eikä temppelissä. uskomaan kaukaiseen abstraktiin Jumalaan. unohtamaan Jahve patsaassa temppelissä. 533. Historian olosuhteet loivat uskontoa ja historia siirtyi uskontoon. 534. Uskonnon kukin vaihe kuvastaa vastaavaa historian vaihetta henkilöineen, jumalineen, jne.. 235. Historia on siis uskonnossa. 536. Uskonto on kansan ja yksilön inhimillinen keino sopeutua muutoksiin eli suuri kriisiriitti. 537. 2. temppelin aika v 515 eKr. – 70 jKr. on Raamatun tekstien tuottamisen huippukausi. 538. Kriisi molemmissa päissä pakotti ihmiset sopeutumaan pääkopassaan yhteisiin ongelmiin. 539. UT:n puolella uskottu Jeesus-hahmo oli ihmisten sopeutumiskeino roomal. ilkeyttä vastaan. Outokummussa 10.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1320 blogia

sunnuntai 9. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 20. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA USKONTO ON IHMISEN SOPEUTUMISTA 2. 458. Uskonto/ uskonnot on laaja kohde. 459. Uskontoa on ollut Neandertalin ihmisen ajoilta 30000-100000 v sitten. 460. Sitä on määritelty monella tapaa. 461. Yksi tapa on vertailla magiaa ja uskontoa. 462. Magiassa uskova heittää lasson auringon ympärille ja ottaa vangikseen. 463. Uskonnossa hän kumartuu auringon edessä. 464. Maagikko uskoo sopeutuvansa kriisiinsä auringon avulla tai poistamaan kriisin. 465. Hän pyrkii sopeutumaan muuttuneisiin olosuhteisiin sopeuttamaan niitä edukseen 466. Hän kokee aurinko-jumalan auttajaksi. 467. Hän ei ensisijaisesti itse sopeudu vaan toisen avulla hakee muutosta. 468. Jos hän onnistuu toiveessaan, hän kokee avun eli auringon sopeuttavan reaali-vaikutuksen. 469. Sillä avulla hän sopeutuu ongelmaansa. 490. Magiassa uskova siis taivuttelee jumalaa kaipaa apua vaatii manipuloi jumaluutta - uskomisessaan. 492. Uskonnossa ihminen alistuu, kumartuu jumalan eteen. 493. Hän sopeutuu kriisiinsä jumalan avulla – uskoen niin. 494. Painopiste on sopeutumisessa ja se riittää. 495. Nämä asiat eivät tapahdu tietoisesti vaan selkäytimellä paljolti perinnekaavan mukaan. 496. Jos uskova järkeilee ja analysoi, apu jää kokematta. 497. ”Isä meidän, joka olet taivaassa…” 498. Uskova sopeutuu puhuttelemalla Jumalaansa ja tulemalla hänen eteen uskomisessaan. 499. kokee rukouksessa ainakin avun mahdollisuuden 500. anomisen täyttyvän – Raamatun ideoiden mukaisesti 501. Hän on nyt tehnyt voitavansa ja eteenpäin ”jättäytyy Herran huomaan”. 502. Hyvän olon ja rauhan kokemus auttaa sopeutumaan. 503. Sopeutumisessa Jumala on mukana uskojansa hengessä. 504. Sillä ei ole juuri mitään tekemistä tietämisen kanssa. 505. Kokemus on täysin privaatti uskovan ja Jumalan välimaastossa. 506. Jos uskovan ongelma on synti-teko, Jumala sopeuttaa häntä parannukseen uskomisessa keventää taakkaa rauhoittaa nostaa, antaa hyvän yöunen. 507. Uskonto on sopeutumista luonnon olosuhteisiin vaaroihin tulviin, maanjäristyksiin, sotiin, jne.. Outokummussa 9.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outkummun pappi luostarinen alla linkki 1319 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 19. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA USKONTO ON IHMISEN SOPEUTUMISTA 1. 442. Kävelimme nyt isänpäivänä aamulenkillä, joka menee hautausmaan ohi. 443. Tuli mieleen luonnon keskellä kysymys, mikä olisi yleis-avain ihmiselämän ymmärtämiseen. 444. Papinkoulussa 1970-luvulla opin kirjoista, että kaikki inhimillinenkin elämä on sopeutumista. 445. Jäin sitä miettimään silloin. 446. Nyt se putkahti mieleen. 447. Sopeutuminen selittää hyvin kaikkia maailman uskontoja ja sopeutumisella selitetään. 448. Uskonnossa on kysymys ihmisen sopeutumisesta olosuhteisiin, luontoon, yhteiskuntaan, jne.. 449. Uskonto on sopeutumista ihmistä suuremman edessä. 450. Uskonto on perustaltaan sitä. 451. Pappina ollessani 20 v sitten sopeuduin virkaani virkavalaan kirkkolakiin työaikalakiin tuomiokapitulin ohjeisiin ja määräyksiin valtaan aikatauluihin ehdotuksiin jarrutuksiin suostutteluihin pilkantekoon välinpitämättömyyteen minusta ja läheisistäni herjauksiin antaa-mennä-tyyliin kun on alamaata tukeen kantelijoille tukeen veteraaneille opettajien ammattikunnalle pilkkaajille 20 m päästä räkänokille kiskomassa housuni alas keskellä päivää ja Outokumpua 452. Tuomiokapituli sopeutti minua ihmisenä ja pappi-virkana mielihaluihinsa. 453. Sopeutuminen ja sopeuttaminen on yhtä ja samaa, miltä puolelta herra katsoo. 454. Kun piispa-virka tarjosi olematonta papinpaikkaa, en sopeutunut myöhemminkään. hyppi tasajalkaa tuomio-kokouksessa, en mielessäni sopeutunut. matki Savon murrettani, en sopeutunut surultani. 455. Valtion kirkko-jengi keksii uusia kujeita: kirjoja, kansia, rallatusta, ohjeita, kieltoja, lakeja… 456. Sanalla sanoen ja sehän on kirkon kieltä Sana: Kirkko sopeutuu, mukautuu ja mukauttaa. 457. Lopputuloksena pappi ulos, että veke! ja veks! ja uutta tilalle kirkon tunnustuksen mukamas! Outokummussa 9.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1318 blogia

lauantai 8. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 18. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA KUOLTUAAN IHMINEN TUHOUTUU LOPULLISESTI 313. Uskontojen kuolemanjälkeiset elämät eivät koskaan toteudu oletettuina. 314. Siis järki käteen! 315. Suomensiionin uskovaisella on heti tyrmäys-tippa pesemään. 316. Ehkä kysyy papilta tai toiselta lafkastaan, ei saa kuin vastaus-fraaseja. 317. Pappi ei vastaa rehellisesti, koska se vaarantaa leivän. 318. Hän ei loukkaa vilpitöntä uskovaista hänen kokemuksessa - faktoillaan. 319. Hän yrittää sulauttaa älyllis-mentaalisen ongelman välinpitämättömyydeksi. 320. Kiipelistä pitäisi selvitä päästäkseen saarnaamaan kuoleman voittoa Jeesuksella. 321. Uskovainen uskovaiselle vaikenee asiasta, joka pysyy, ei ratkea. 322. Kokemus, järki ja havainto kertoo minulle, että ihmisen osa on kuin räkätin. 323. Kun se kellahtaa pensaan alle, sen loppu on siinä iankaikkisesti. 324. Kun ihminen kellahtaa, hänen loppunsa ihmisenä päättyy, uskoi tai oli uskomatta. 325. Ainakin minä maadun eikä minua ole sen jälkeen itselleni. 326. Kun tajusin lapsena kuolemani lopullisen lopun, taju jäi päälle ajatus-maailmaani. 327. Siitä ponnistin papinkouluun kuolemaa avaamaan ja ratkomaan. 328. Uskontojen selitykset ovat perinteissään keksittyjä ihmisen tarpeista. 329. Buddhalaisuudessa ihmisen teot ovat muka ikuisia. 330. Niiden summasta muka syntyy karmanlain mukaisesti uusi oleva. 331. Uskovan päämäärä on vapautua nirvanassa=sammumisessa tekojen jälleensyntymisestä. 332. Hindulaisuudessa ihmisen sielun päämäärä muka on yhtyä Brahmaniin, Maailmansieluun. 323. Silloin sielunvaellus päättyy – uskojansa pääkopassa. 324. Juutalaisuudessa on erilaisia käsityksiä jatkoelämästä. 325. On käsityksiä ilman jatkoelämää. 326. Käsitykset ovat juutalaisuuden eri historiavaiheiden kirjoittajien tuotteita. 427. Jokainen lukutaitoinen voi lukea VT:sta monenlaisia mielipiteitä. 428. Luterilaisella puolella kuolemaa ei pappina ollessani käsitelty suhteessa kirkkolaitokseen. 429. Kirkko järjesti kursseja kuolemasta yhteiskunnan muissa laitoksissa. 430. Kirkkolaitos jöllöttää paikallaan kuin Outokummun homekirkko ilman kuolemaa. 431. Papit eivät syventele kuolema-ongelmaa ”Jumalan sanan valossa Raamatun mukaan”. 432. Piispa-virka ei anna rovastin ylennystä kuoleman ongelmoijalle. 433. Kirkon asioiden näkeminen ei kuulu papin virkaan; jos näkee niin veke-veks! 434. Pappi purpattaa sanoja sanojen perään ja saa siitä rahaa. 435. Kirkossa ollaan kauimpana kuoleman kohtaamisessa inhimillisenä ongelmana. 436. Jeesuksella salataan luonnontieteellinen fakta elämisestä ja kuolemisesta. 437. Purpatetaan vaan ylösnoussutta Jeesusta peittämään ja sumuttamaan kuolemaa. 438. UT:n mukaan Jeesus-heppu kuoli Golgothan hirressä, kuten ihminen kuolee ja loppuu. 439. Kirkko pakottaa papit viran namilla puhumaan vain yhtä puolta ja jättämään toisen pois. 440. Laitoskirkko on niin heikoilla, että on pantava pää puskaan siltä, minkä kaikki näkevät. 441. Älä halveksi siis uskovainen ”tätä elämää” huijausten takia! Outokummussa 8.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1317 blogia

perjantai 7. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 17. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA KIRKKO ILMAN JUMALAA 275. Keissieni sarjan jatkuessa tuomiokapitulissa joku asessori piti aamuhartauden. 276. Minutkin kutsuttiin mukaan. 277. Istuin erillään syytetyn penkillä. 278. Jotenkin adekvaatilta se tuntui kirkossa kirkon työntekijänä. 279. Kokemus oli minulle uusi ja yllätyksellinen. 280. Hartaus ja siihen osallistuminen oli heille työtehtävä, 281. minulle velvollisuus. 282. Piispa aloitti kuulustelukokouksen ”muina miehinä”. 283. Siinä vaiheessa siirryttiin 2-regimenttiopin maallisen keisarin hallinta-alueelle. 284. Hartaus tapahtui oletuksessa hengellisen Kristuksen evankeliumin alueella. 285. Liekö tapahtunut muualla kuin asessori-teologin päässä? 286. Juutalais-vihaisen Martti Lutherin keksinnössä lakia ja evankeliumia ei saa sekoittaa. 287. Sen sanoo kirkon tunnustus-paperi kirkon lakimies-valtiaan ajatuksessa. 288. Luther itse itki Jeesuksen edessä ja kehitti valtiollista juutalaisvihaa A. Hitlerin käyttöön. 289. Siinä Lutherin tapa pitää evankeliumin armo ja valtion hirtto-laki erillään. 290. Minun jutussa piispa pitää hartauden lienee Kristuksensa kunniaksi 291. ja voi lähettää poliisipartion minua hakemaan, jos en nöyrry tulemaan hänen eteensä. 292. Siinäpä evankeliumia syntisille saarnata tuomiokapitulista! 293. Piispa aloittaa piispantarkastuksen aamuhartaudella . 294. Sitten hän laskee srk:n markat, henkilöt, tilastot ja tutkii kirkkotalon katon kunnon. 295. Opilliset regimentit sotkeutuvat vai eivät – yhdessä ja samassa persoonassa? 296. Mitä tekemistä Kristuksen evankeliumilla on homekirkon katon kanssa? 297. Sama mies puhuu Jeesuksesta ja talon katosta samoille kuulijoille. 298. Hengellinen mies yhdeltä puolelta, hirren maallinen maalaaja toiselta! 299. Miten piispallinen peltikatto vahvistaa srk:n Kristus-uskoa? 300. Kuoret toimivat, sisus ontto! 301. Seurakuntalainen ei huomaa mitään ja kiittää Jumalaa hyvästä saarnasta. 302. On valmis potkimaan erän ja papin veke, jos pappi avaa silmäterän. 303. Kirkon/ srk:n työ on kaavoitettu kaavaan ja se poikii uutta kaavaa rahoittajalla. 304. Mitään jumalaa ei tarvita ja Jumala on paitsiossa, kun työntekijä tekee duuniaan. 305. Duunin sisältö on määritelty laissa ja asetuksissa eikä niistä lipsuta. 306. Jos ken lipsuu, hän toimii vastoin järjestelmää ja veks! 307. Hyväksi haukuttu pappi noudattaa sääntöjä ja saa rovastin ylennyksen. 308. Minä läksin liikkeelle uskosta Jeshua-Jeesukseen, Raamatun ideoista, ja veks! 309. Veks tuli, koska järjestelmään vihkiytyneitten laitos ei tarvinnut ”sooloilemaan”. 310. Järjestelmä itse on järjestelmän jumala, UT:n Jumala järjestelmän häntäpään tarpeeton! 311. ”Hyvinhän se toimii” sanoisi eksegetiikan prof. Heikki Räisänen, jos ei haudassa! 312. ”Näin on markkinat” sanoi Juha ja hänestä tulikin järjestelmän ihanne-pappi! Outokummussa 7.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1316 blogia

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 132. SENSUROITU 2023 JA JU...