lauantai 1. marraskuuta 2025

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 2. EV.-LUT. KIRKKO JA UT 42. Suomen luterilainen kirkko on kaukana UT:sta 43. kilometreissä 44. ajallisesti 45. asiallisesti 46. Voiko olla mitään yhteyttä ja yhteistä 47. Ainakin henkilönimiä Jeesus Paavali Mooses jne 48. On myös termejä pelastus lunastus armo jne 49. Jeesuskin Jumala saatana jne 50. Heprean aramean ja kreikan sanat on käännetty suomeksi 51. Silloin on jo tapahtunut muutos ja tulkinta 52. Maailmankäsitykset maailman kuvat ovat muuttuneet 53. myös historian olosuhteet 54. valtiot, yhteiskunnat hallinnot ja hallintomiehet 55. Elämme Outokummussa aivan erilaisessa maailmassa 56. Luemme käännettyjä tekstejä paperilta 57. kun ne oli kirjoitettu nahalle kaislalle savelle 58. Meillä on tieteellinen ajattelu arvostettu ja analysoitu 59. Ennen ajateltiin maagis-uskonnollisen primitiivisesti 60. me analysoimme eli pipanoimme omalta hiekkalaatikoltamme 61. Heillä siellä kaukana oli oma todellisuutensa 62. ja se toimi siihen aikaan kun isä lampun osti 63. Mutta se aika on mennyt ikuisesti 64. eikä siihen koskaan päästä 65. ei ole paluuta 66. Jeesukseksi sanottu juutalainen Jeshua-heppu on kuollut huussiinsa ja heitetty rotkoon 67. kuin kuka tahansa ihminen 68. Niin se on ja se on pakko sanoa 69. meidän ajattelumme mukaan 70. Vastaavasti silloin ennen heidän tavallaan 72. Me voimme ajatella täältä menneitä 73. Voimme tulkita selittää 74. Voimme lukea lähteistä, kirjoista, kaivauksia netistä katsella jne 75. Voimme ottaa selvää tutkia ymmärtää tai olla ymmärtämättä 76. Ev-Lut kirkolla on asema valtiossa tuomioistuin piispat ja lakimiehet 77. työpaikkoja, työntekijöitä, virastoja, srk:ia ja omaisuutta kirkkotaloja jne 78. Jäsenistö kattaa Suomen valtakunnan alueen ulkomaita hieman 79. Yhteydet menneeseen ovat vähäiset 80. Lähi-Idän ja juutalainen usk perinne ei näy kristinuskossa avoimesti 81. Kulttuurit ilmiöineen ovat 2 eri asiaa 82. Pappi puhuu Okussa 1.11. -25 Jeesuksesta 83. Mistä hän puhuu ja mitä hän tarkoittaa Outokummussa 1.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1301 blogia
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 1. 1. Perinteen mukaan srk:sta lähtevä pappi pitää lähtösaarnan 2. Kuulin niitä Suonenjoella, Enossa ja Outokummussa 3. Muistikuviin jäin puheiden muodollisuus 4. Pappi muisteli hyvällä aikaansa srk:n palvelijana 5. Oli ylipuhumista, ylisanoja, jotka tuntuivat ontoilta 6. Mielestäni tunnelma oli hyvinkin epäaito 7. Nyt kun kaikki papillinen on ohi, muistikuvat tarkentuvat 8. Ne haalistuvat osittain ja syvenevät enemmän 9. Lähtösaarna on monellakin tapaa ongelmallinen 10. Pitäisihän puhua tekstistä 11. tarkastella Raamatun 2000-3000 v vanhoja asioita 12. ja jos on taitoa sovittaa niitä sen hetkiseen tilanteeseen 13. Kirkon toiminnassa ikivanhat, vanhat ja nykyvanhat ovat samassa säkissä 14. Saarna on tekstin, saarnaajan ja tilanteen seos 15. Hyvinhän se toimii, sanoisi eksegetiikan prof. Heikki Räisänen 16. Samasta tekstistä jokainen puhuja keksii itsensä näköisen puheen 17. Saman päivän saarnat ovat kaikki erilaisia, laidasta laitaan 18. Sitä sanotaan kirkossa Jumalan sanan saarnaksi 19. Saarna on siis Jumalan sanaa 20. On vaikea hakea sille merkityksiä 21. Kirkon perinteessä sellaisia ei saa ainakaan saarnassa hakea 22. Niitä pidetään saarna-tapahtumaan kuulumattomina 23. Seurakuntalaisella on hyvä ja helppo syy valittaa tuomiokapituliin 24. Hän katsoo, että pappi ei ole puhunut oikein 25. Perustella ei tarvitse, paperi riittää 26. Pappi on heikoilla 27. Piispan on tutkittava asia 28. Se vie aikaa ja pappi on tiukilla 29. Ei se ketään kiinnosta 30. Ihmiset eivät tiedä prosessista eikä papilla ole keinoja tiedottaa 31. Jumalanpalvelus ja liturgia menee hyvin läpi, kun mitään epätavallista ei tapahdu 32. Kaiken pitää kultissa olla samanlaista kuin 50 v aikaisemmin 33. Silloin on hyvä: hyvä pappi, hyvä tunnelma, ”maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto” 34. Minä pidin lähtösaarnan eli viimeisen sellaisen Suonenjoella ja Enossa 35. Minusta ei vielä silloin kanneltu niin, että olisi kirjallisia valituksia 36. Outokummussa olin 25 v pappina 37. Ihanat lähtösaarnojen seurakuntalaiset tekivät 16 kantelua tukasta ja parrasta alkaen 38. Varsinainen lähtösaarna jäi pitämättä 39. Minä poistuin sitä ennen kappalaisen virasta ja pappisvirasta eli papin oikeuksista 40. Srk:n keksimä Jumala oli tyytyväinen valittajien itkussa 41. Teologisen tieteen mukaan ihminen on keksinyt kaikki uskonnot alkuineen loppuineen Outokummussa 1.11. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1300 blogia

perjantai 31. lokakuuta 2025

PAPIN TIESTÄ POLKUA 13. 238. Täällä ma taivallan 239. rallattelen itken ja laulan 240. Ei ole enää niin aikaa 241. ihmetellä äimistellä 242. Ikää on kertynyt 243. ja karttunut kuoleman verran 244. edessä Herran 245. ja ajatuksen ihmeellisessä maailmassa 246. Hyvää matkaa tämä on ollut 247. aivan hyvää 248. sopivan raskasta 249. sopivan kevyttä 250. rillutella 251. rallatella raiteille 252. rullailla Norjan vuonoilla 253. Mielessä pyörii vanhat paskat 254. yksinäiset iltahetket 255. kaksinaiset nauhoitusretket 256. piispan pussiin 257. asessorin selkänahkaan 258. Mennyttä se on 259. eli tätä päivää 260. Ei kuulu parempaa 262. ei kaiju kummempaa 263. Haudassa monet 264. huutona monen 265. kaikuna kahteen kertaan 266. Minä saan kulkea elämän tietä 267. vielä verran 268. vielä hetken 269. täydentää tehtävää tärkeää 270. Paljon on pitänyt raivata itse 271. paljon turvautua ihmiseen 272. jonkin verran hyviinkin 273. Sellaista sanontaa kartan verran 274. Jos näinkin menee 275. niin mikäs tässä 276. pois en vaihtaisi 277. en etsisi parempaa 278. tyydyn ihmisen osaan Outokummussa 31.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1299 blogia
PAPIN TIESTÄ POLKUA 12. 298. Kyllä mie vua mieleni pahotin lähtöpasseista herran 299. En saanut oikeutta paljon verran 300. vain kengän verran ja vesirajaan 301. yöni itkuksi 302. työni jatkoksi 303. tuntumaksi kalavesille 304. Siinä oli palkka ahkeralle 305. pelossa pidoissa 306. pahkapussi veistäessä rannoilla rivoilla 307. Olinpa minä 308. niin minä 309. tärkeä immeinen lehdissä 310. piispan paimenkirjeessä 311. asessorin arkikimpsuissa 312. sihteerin saappaissa 313. vahtimestarin kaljan haussa. 314. Se on ollutta ja mennyttä 315. ja olutta piisaa piispan kesään 316. talkoisiin tuimilla vesillä 316. rannoilla raukoilla 317. joilla 318. vatkataan srk:n kermaa 319. kermakakkua 320. kuohukermaa 321. ja nauretaan Okulle viiteen kertaan 322. Nyt paikataan kirkon kattoa 323. sataan kertaan naulataan 324. merkityksissä monissa 335. ja saadaan väkeä uuteen 336. Koettu kerran 337. edessä Herran 338. muistuu mieleen 339. sataan kertaan 240. tuhanteen yöuneen 242. Ei se piispaa kiinnosta 233. ei ole aikaa. 234. on tehtävä töitä 235. mentävä pojan haudalle 236. Siis adios 237. ja nähdään taas hyvien seurakuntalaisten verran. Outokummussa 31.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi lusotarinen alla linkki 1298 blogia
PAPIN TIESTÄ POLKUNA 11. 277. Kun minä kuolen, se on siinä 278. Näin sanotaan 279. Niin sanotaan 280. On vaikea selventää sanottua. 281. Mitä se tarkoittaa 282. Mitä siinä sanotaan 283. Olen kirjoittanut ”sata kertaa”, että kuolema askarrutti jo lapsena 284. En löydä sanoja kuvaamaan 285. ”Hän lähti” 286. ”Hän meni yläkertaan” 287. ”Hän muutti pois” 288. Ne eivät sano kuolleesta mitään 289. Ne ovat ilmaisuja elävien ja jäljelle jäävien puolelta, elämän puolelta 290. Hän lähti yhteisöstä 292. Hän meni yläkertaan uskonnon tarinatekstien valossa 283. Hän muutti pois kodistaan ja konnustaan – minne lie 284. Pappi oli oikeassa, kun sanoi, ettei isä lähtenyt ( vaan jäi kuoltuaan paikoilleen ) 285. Vaikka eihän se minnekään jäänyt 287. Eikä jättäytynytkään 288. Hautajaisväestä joku vaan yritti sanoa jotain, kun ei osannut parempaa 289. Papintyössä ei voi niin näin pohtia 290. Ihmiset yleensä eivät halua 291. Kuolemasta sanotaan ( uskonnollisesti ) vain elämän puolelta 292. Kuolema on siinä mielessä elämä 293. Lääketieteessä kuolemasta puhutaan kuolemisena, prosessina 294. Lääkäri toteaa ilman sanoja: sydän ja hengitys lakkasi 285. Ne nähdään kuolemisen merkkeinä. 286. Niistä päätellään kuolemaksi sanottuun 287. Ei tarvita sanoja kuin exitus-lausuntoon 288. Se on siinä 289. Kantajat ja vaunut odottavat 290. Lähdetään matkaan 289. Näytös on päättynyt 290. slut ja aamen 291. Kun minä kuolen, se on siinä sitten 292. Mikä 293. Siellä missä minä olen ei ole kuolema 294. Missä kuolema siellä en minä 295. Ylösnousemus-usko on turhan monimutkaisesti sanottu siitä, että kuolema on elämää 296. Elämä on kuolemaa ja kuolema elämää 297. Kaikki täällä nyt ja tänään minussa ja muissa on elämää Outokumussa 31.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outkummun pappi luostarinen alla linkki 1297 blogia
PAPIN TIESTÄ POLKUA 10. 236. Siinäpä se onkin evankelisen Suomen kirkon ongelma 237. Reaalimaailmassa uskonnossa ollaan tyhjän päällä uskomisen sisällä 238. Kun kerta Jumala on ihmiskeksintö, mikä merkitys jää pelastukselle papin tokmatiikassa 239. Metafyysiset kuvitelmat esim. taivaasta/helvetistä ovat kansan harhauttamista 240. Ne ovat Marxin ooppiumia hourupäisille 240. Feuerbachille fiksujen filosofien sumuttamis-pilkkaa 241. Ne ovat sitä etelän kirkkoherralle, jolle vaimo järjesti piispalta jatkoaikaa 242. On totta, että Kuusjärvellä seisoo kirkkotalon työmaa korjaamassa peltikattoa pyhille 243. On ”totisesti totisesti oikein autuaallista” sanoa, että ehtoolliskippo on kiiltävää hopeametallia 244. Mutta se on täysjärkisille vale, että Cyprianus pätee: ” Vain kirkko on pelastuslaitos” 245. , että kipossa on Jeesuksen Kristuksen veri 246. Ensimmäinen on pelkkää kirkkopolitiikkaa ja keino potkia harhaoppiset ulos muista sanoistaan 247. Toinen on kirkkolaitoksen tokmatiikan kielikuvallinen teologinen tyhjä lause 248. Peltikatto pysyy paikallaan ja siitä tulee srk:lle lasku 249. Paavalin Jeesus tapettiin synedrium-korkeimmalla oikeudella, maan hallituksella ja maistereilla 250. Jeesus kipossa on aika paksua vertauskuvanakin 251. Raamatun uskonnon kieli on sanastoa, jota tänään ei kukaan ymmärrä 252. Mutta se toimii juuri siksi ja piispan tuomiokapituli hallitsee sillä pappien virkapaikkoja 253. Pappi puottelee sana sanan jälkeen pöntöstä 254. Kuulija ottaa höntöstä. kun ei ole parempaa ja jotain koskettavaa sielu kuitenkin saa 255. Jos se tunnelma ei toistu, tuimistuu pappiin, purkaa entisetkin ongelmat kapitulin kirjeeseen 256. Hän on oikeassa, hän on hyväkin 257. Hän on srk 258. Hän on koko srk, joka valittaa ja saa valittaa 259. ”Se on oikeus ja kohtuus” sanoo kirkon keksimä tunnustuspaperi piispan käytössä 260. Lääninrovasti on samaa mieltä kuin khran jengi asessorien neuvos-herrojen hauskuttaessa. 261. Yksi kantelija painaa saman verran kuin kirkon lakikirja armokirkon tuomiokapitulissa 262. Pappi ei ole mitään siinä tilanteessa, ei yhtään mitään: tomua tuhkaa 267. ”Jumala auttaa pappia” sanovat ne, jotka ahnaimmin nauttivat Kristuksen ruumiin ja veren 268. Jeesusta ei siis näy näillä main 267. Paljon tyhjää puhetta, tyhjiä fraaseja, hyvän pastorin suusta varsinkin ja kengän nauhoin 268. En näe jumalanpalveluksessa mitään mystistä, ihmistouhua 269. Kun hän kuoli, koin hieman lämpöä hänen rakkaudestaan ja papin pöpötys turhaa ajan hukkaa 270. Kun toinen hän kuoli, päästimme hänet menemään tavan mukaan ja kuulin siitä herjoja 271. Paljon ihmiset vielä satsaavat uskontoon, maksavat asioista yli päänsä 272. Kestää koko elämän ja enemmän, ennen kuin silmät ja sydän avautuu Jumalalle 273. Koulun pihalla 1950-luvulla ateistipojat olivat aika paljolti oikeassa 274. Siellä väännettiin suksisauvaa toisen ohtaan ja Jeesusta milloin minnekin 275. SKDL:n, SKP:n kommunisti-ateistit olivat nyky-Raamattu-eksegetiikan edelläkävijöitä 276. O tempora o mores! Outokummussa 31.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1296 blogia
PAPIN TIESTÄ POLKUA 9. 197. Kirkko on vain vähän uskonnollinen ihmiskeksintö 198. N. 5% kirkon kassasta 199. Seurakuntalainen luulee enemmän 200. Hän näkee toimituksissa ihmisen luomaa uskontoa 201. Hän näkee mitä haluaa 202. Hän näkee ja on näkemättä 203. Hän näkee sitä mitä hänen päässään on uskonnosta 204. Hän näkee oppimastaan taustasta 205. Hän kuulee papin purpatusta, josta ei tajua laisinkaan 206. Hän kokee tunteitaan tilannekohtaisesti 207. ”Pappi kasteli meidän lapsen pään” 208. ”Pappi puhui savoa” 209. ”Papilla oli pitkä/lyhyt tukka” 210. ”Papilla oli valkoinen viitta toisin kuin oikeilla papeilla” 211. ”pappi ei ole papin näköinen” 212. ”Sinusta ei näy pappeus ulos” 213. Sinä kävit viime vuonna” 214. ”Olisimme halunneet sinut” 215. ”Tule vuoden kuluttua uudelleen” 216. Siinä on ja pysyy kirkollinen kaste 217. Kastetilaisuudessa läsnäolija ei opi mitään 218. Se onkin kplin=tuomiokapitulin lain luennan ihannetila 219. Pidetään vaan toimituksia kirkon tilastoon 220. Ei sitä pidä ajatella 221. Ei sitä saa ajatella 222. Eikä hyvä pappi vaivaa moisella päätä 223. On jo kiirehdittävä toiseen paikkaan 224. Sama rumpa jatkuu ja jatkuu 225. Pastori tekee duunia 226. Kassaneiti aivan 227. Kirkolla ei ole mitään ideologiaa omissa porukoissa 228. Vain sen verran piispalla kuin hänen pääkopassaan 229. Sen verran hauturilla, kuin viitsii aatella itikoilta 230. Talousihme laskee markkoja 231. Siivooja kerää voinapit rippikoulusalin pöydän alta 232. Sen verran on Jeesusta mukana turhana ja tarpeettomana 234. Jeesus on kuollut ”sanoo Raamattu” 235. Kuin elävää äijää purpatetaan ”pastori-hyvän” läksykirjasta Outokummussa 31.10. -25 Jorma Luostarinen nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1295 blogia

LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 13. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA TUOMIO...