keskiviikko 8. tammikuuta 2025

”MINUA ON HUIJATTU JEESUKSELLA” ”Olin todella vihainen kun sain selville, että historiallisesti ottaen Jeesus on olematon henkilö. Kuten muutkin, uskoin sen mitä koulussa opetettiin, ja riparillakin: että jeesuksen historiallisuus on varma asia. Kun sitten tajusin että Jeesuksen historiallisuus voidaan aivan mielekkäästi kieltää, olin raivoissani: miksi minua huijattiin uskomaan Jeesuksen historiallisuuteen?? Kaikki olivat mukana tuossa huijauksessa, koulu, yhteiskunta, kirkko, papit, opettajat...on käsittämätöntä, että tällainen epävarmuus kuin jeesuksen historiallisuus on voinut nousta sellaiseksi totuudeksi kuin se on. Nykyään olen sitä mieltä, että vain harva uskovainen kykenee rehellisesti erottamaan toisistaan historiallisen jeesuksen ja uskon jeesuksen. Tämä on valitettavaa. Uskon jeesuksella, joka on fiktio, pönkitetään historiallista "totuutta" jeesuksesta, jopa oppineiden piirissä. Milloin tämä kauhea huijaus oikein loppuu, milloin me näemme totuuden ja sen mikä ei siihen kuulu? Milloin tajuamme, ettemme tiedä jeesuksesta yhtään mitään, ja että kaikki uskon kappaleet ovat omaa keksintöämme, eivät mitään historiallisia totuuksia?” Löysin tämän tekstin sattumalta. Siitä huokuu vahva tunneasenne. Henkilölle oli matkan varrella syntynyt käsitys, joka myöhemmin osoittautui hänelle huijaukseksi: Pettymys oli suuri. Tuossa kokemuksessa ei mielestäni ole mitään erikoista. Kun kasvamme aikuisiksi, lapsuuden kokemukset joutuvat puntariin, palaamme niihin muistoissamme ja nykyhetken vaikeuksista vapautuaksemme arvioimme mennyttä uudella tavalla: Jotkut tuputetut opit sopivat vuosikymmeniksi, kestävät ajan patinaa ja jalostuvat kantamaan meitä eteenpäin; jotkut toiset jarruttavat matkaa ja osoittautuvat haitallisiksi, jopa tuhoisiksi. Jeesuksen tarina Raamatussa on oma juttunsa. Meidän aikamme Lännessä toiset pitävät häntä historian juutalaisena profeettana Palestiinassa 2000 v sitten, toiset myyttinä myyttien joukossa aikansa kulttuurin hellenistisessä Rooman valtakunnassa. Siihen aikaan ei tapahtumia kuvattu analyyttisesti, objektiivisesti eikä tieteellisesti vaan annettiin lukijalle hyvä lukunautinto: Papyruskääröjä, pergamenttikääröjä ja savitauluja haluttiin saada myydyksi lukijakunnalle. Tänä päivänä kukaan ei tiedä, onko Jeesus jompikumpi, historian henkilö vai myyttinen! Myyttiteorian puolella keskustellaan kahdesta näkökulmasta: Loiko myytti Jeesuksen vai Jeesus myytin? Totuus lienee siinä välillä: historiallinen ja myyttinen Jeesus! Meidän ajatteluumme kaikista eniten on vaikuttanut ja vaikuttaa kristinuskon kirkkojen ja uskontokuntien opetus alkaen Jerusalemin juutalaisesta alkuseurakunnasta kirkon historian kautta nykypäivään. Ensin Raamatun kirjoittajat, sitten apostoliset isät ja kirkkoisät loivat teologiassaan perustan kirkon ja kristinuskon myöhempään opetukseen ja instituutioon Rooman keisarien alaisuudessa. Kaikki nykyhetken tulkinnat sisältävät menneen ajan uskonnollisia taisteluita oikeasta opista harhaoppisia vastaan! Kerrontatyyli UT:ssa on sellainen, että Jeesus siellä kuulostaa ja näyttäytyy historialliselta hahmolta. Toisaalta myös VT: iinkin pätee: Historian asiat ja henkilöt kirjoitettiin myytin muotoon ja päinvastoin: myytit historian muotoon! Aikansa ihmisille Lähi-Idässä tyyli ei ollut mikään ongelma, koska kaikki kirjallisuus noudatti samaa kaavaa. Me taas omana aikanamme tuhansia vuosia myöhemmin täysin erilaisessa kulttuurissa yritämme tumpata vanhoja kirjoituksia omiin luokituksiimme ja epäonnistumme siinä: Tulkintamme on vain arvailua! Kukaan ei ole oikeassa,väärässä eikä totuudessa, koska meillä ei ole mittapuuta verrata vanhaa kirjoitusta, sen sanomaa ja henkilöitä kaikille yhteiseen ajattomaan mittapuuhun! Raamatun sanoma ja kristinusko ei voikaan olla meille muuta kuin ongelma! Historian juutalainen Jeesus on ollut ja mennyt! Meillä on häntä koskevaa jälkikäteis-kirjallisuutta, jota on luettu ja tulkittu eri aikakausien, olosuhteiden ja ehtojen mukaan. Ts. Raamattua on käytetty moneen tarkoitukseen historian yhteiskunnissa ja niiden uskonnollisissa instituutioissa: ihmisen puolesta ja ihmistä vastaan. Siksi kirkkokuntia on tänään yli 30000, joissa kussakin Jeesusta pidetään oman itsen, yhteisön, perinteen, tunnustuksen ja opin siunaajana. Raamatun tekstit sinänsä ovat vain mustetta. Siksi kirjoituksia tulkitaan, tutkitaan, selitetään, jne. eli Jeesukselle etsitään merkityksiä meille, minulle, minun yhteisölleni, ilossani, surussani, elämässä, kuolemassa, jne.. Elämyksen ja uskon tasolla historian Jeesus voidaan kokea elävänä Ylösnousseena, Pelastajana, Daavidin Poikana, Jumalana, Kristuksena, jne.. Jokaiselle jotakin uskottavaksi! Jorma Luostarinen nettiyhteys: outokummun pappi luostarinen sivun alla linkki 1098 blogia 83630 Kuusjärvi

maanantai 6. tammikuuta 2025

16.1. Menen kokovartalomagneettikuvaukseen. Psa kohonnut niin, että syöpä levinnyt tai etäispesäkkeitä? Luen paljon kristinuskon alkuajoista, helpottaa. Lähtö täältä realisoituu joka päivä. Äärimmäisen yksin tällä tiellä jää.

tiistai 17. joulukuuta 2024

Olin pappina 30 v..Nyt olin serkkuni hautajaisissa maallikkona.Etukäteen lähetin omaisille lapun, jota käsittelen muistotilaisuudessa.Sain luvan.Pappi kielsi esiintymiseni. Koskaan en törmännyt virassani tuollaiseen röyhkeyteen.JL.

sunnuntai 15. joulukuuta 2024

AATOKSET 10- Kirkko mainostaa Totuutta. Jeshuan tuntemisesta virka pois papilta. Katekismus: Jeesuksen tunteminen elämän kallein asia. Sen puolustamisesta papilta virka pois. Jeesus ikuisesti juutalainen, kristitty pakana = ei-juutalainen. UT:n kirjaimet useille koko Totuus ilman Jeshuaa. Hyvä pappi huonoin! Srk oikeassa, pappi väärässä! Jeshua ei Paavalin Kristus! Kirkossa Paavalia, vähän juutal. Jeeesusta! Kirkko hiljaa vanhurskaudesta = Jumalan oikeudenmukaisuudesta! Hyvä saarna, koska ei UT Jeesusta! Jorma Luostarinen

torstai 12. joulukuuta 2024

Saanko pitää puheenvuoron muistoseuroissa ja jakaa esillä olevan lapun pöytiin? Totuuden suurempi tunto on vienyt uskoani eteenpäin pitkien läksyjen kautta. Keskusteltais lapun kohdat yhdessä. Seppoa ja Mirjaa kunnioittaen uskaltaisin käsitellä asioita näin. Heistä jäi minulle sellainen kuva, että he olivat ajattelevia ihmisiä ja halusivat tutkia asioita, eikä vaan jankata yhtä ja samaa, samalla tavalla ja samalla nuotilla. Haluan rakastaa teitä ja Jeesus ja Jumala on kaikista rakkain, kun alan jo olla täältä lähtevä mies. JL

keskiviikko 11. joulukuuta 2024

Seppo-serkun hautajaiset pe 13.12.2024 Kuopiossa AATOS 1 Kirkko uusii virsiä, lisääntyykö usko? Joulun Jeesus UT:ssa on juutal. Jeshua, ei kristitty. Jeesus ei tunne Paavalin Kristusta. Pappi hoitaa virkaa, ihminen jää yksin. Kirkkoneuvosto erottaa, yöllä pehmeä tyyny!. AATOS 2 Okusta Jerusalemiin 3600 km. Jeesus siellä 2000 v sitten, suomalaiset Uralilla. Tarkka on uskovaisen tieto J:n seikkailuista, jotka ihmiset kirjoittivat UT:n nahkalle ja kaislalle? JL AATOS 3 Kirkon Jeesus ei ole UT:n juutal. Jeshua. Paavalin Kristus ei ole Nasaretin äijä vaan filosof. uusi aadam, täydellinen, taivaallinen, abstrakti, inkarnoitunut Ihmisen idea, ihmisyys. JL. AATOS 4 Suomen Ev.-lut. perinne on yksi 30000:sta. Ei ole oikean opin mittapuuta. Kirkon tunnustus on valtiokirkon luoma. UT:n juutal. Jeshuasta ei synny Okun srk:an muotomenoja, joissa uskontoa on 10 % kassasta. JL AATOS 5 Kirkon Jeesus on yksi tulkinta UT:sta. Pieleen meni, kun juutal. Jeshuasta tehtiin pakanoiden Jeesus ja juutalaiset veks. Vaje täytettiin roinalla kirkkolaitokseen. Uskova kohtaa Kristuksen kulttiheeroksena, sankarina. Paavalin Kristus ei ole Nasaretin äijä. Okun srk:ssa palvotaan Kristusta, täydellistä Ihmistä. AATOS 6 Jeesuksen murhaaja UT:ssa on ”neuvosto”, synedrium eli maan hallitus, korkein oikeus, yliopisto. Kirkko opettaa, että Jumalan sana pätee aina ja kaikkialla. Menepä saarnaamaan UT:n totuus valtioneuvoston joulukirkossa äläkä kiusaa pienempiäs! JL AATOS 7 UT:n juutalaisen Jeesuksen murhaa Golgatalla monet pitävät historian faktana. Ongelmaksi jää, mikä on sen merkitys? Kirkko antaa yhden tulkintavaihtoehdon. JL AATOS 8 Oliko ensin Jeesus-myytti, josta luotiin Jeesus-ihminen vai Jeesus-ihminen, josta luotiin myytti? AATOS 9 Kirkon perinteen tuotteet ihmisten tekemiä. Kukaan ei kohtaa Jumalaa muuten kuin uskomalla. Sen edistäminen on kirkon ainut tehtävä! JL

tiistai 10. joulukuuta 2024

AATOS 9 Kirkon perinteen tuotteet ihmisten tekemiä. Kukaan ei kohtaa Jumalaa muuten kuin uskomalla. Sen edistäminen on kirkon ainut tehtävä! JL

”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...