keskiviikko 8. tammikuuta 2025

”MINUA ON HUIJATTU JEESUKSELLA” ”Olin todella vihainen kun sain selville, että historiallisesti ottaen Jeesus on olematon henkilö. Kuten muutkin, uskoin sen mitä koulussa opetettiin, ja riparillakin: että jeesuksen historiallisuus on varma asia. Kun sitten tajusin että Jeesuksen historiallisuus voidaan aivan mielekkäästi kieltää, olin raivoissani: miksi minua huijattiin uskomaan Jeesuksen historiallisuuteen?? Kaikki olivat mukana tuossa huijauksessa, koulu, yhteiskunta, kirkko, papit, opettajat...on käsittämätöntä, että tällainen epävarmuus kuin jeesuksen historiallisuus on voinut nousta sellaiseksi totuudeksi kuin se on. Nykyään olen sitä mieltä, että vain harva uskovainen kykenee rehellisesti erottamaan toisistaan historiallisen jeesuksen ja uskon jeesuksen. Tämä on valitettavaa. Uskon jeesuksella, joka on fiktio, pönkitetään historiallista "totuutta" jeesuksesta, jopa oppineiden piirissä. Milloin tämä kauhea huijaus oikein loppuu, milloin me näemme totuuden ja sen mikä ei siihen kuulu? Milloin tajuamme, ettemme tiedä jeesuksesta yhtään mitään, ja että kaikki uskon kappaleet ovat omaa keksintöämme, eivät mitään historiallisia totuuksia?” Löysin tämän tekstin sattumalta. Siitä huokuu vahva tunneasenne. Henkilölle oli matkan varrella syntynyt käsitys, joka myöhemmin osoittautui hänelle huijaukseksi: Pettymys oli suuri. Tuossa kokemuksessa ei mielestäni ole mitään erikoista. Kun kasvamme aikuisiksi, lapsuuden kokemukset joutuvat puntariin, palaamme niihin muistoissamme ja nykyhetken vaikeuksista vapautuaksemme arvioimme mennyttä uudella tavalla: Jotkut tuputetut opit sopivat vuosikymmeniksi, kestävät ajan patinaa ja jalostuvat kantamaan meitä eteenpäin; jotkut toiset jarruttavat matkaa ja osoittautuvat haitallisiksi, jopa tuhoisiksi. Jeesuksen tarina Raamatussa on oma juttunsa. Meidän aikamme Lännessä toiset pitävät häntä historian juutalaisena profeettana Palestiinassa 2000 v sitten, toiset myyttinä myyttien joukossa aikansa kulttuurin hellenistisessä Rooman valtakunnassa. Siihen aikaan ei tapahtumia kuvattu analyyttisesti, objektiivisesti eikä tieteellisesti vaan annettiin lukijalle hyvä lukunautinto: Papyruskääröjä, pergamenttikääröjä ja savitauluja haluttiin saada myydyksi lukijakunnalle. Tänä päivänä kukaan ei tiedä, onko Jeesus jompikumpi, historian henkilö vai myyttinen! Myyttiteorian puolella keskustellaan kahdesta näkökulmasta: Loiko myytti Jeesuksen vai Jeesus myytin? Totuus lienee siinä välillä: historiallinen ja myyttinen Jeesus! Meidän ajatteluumme kaikista eniten on vaikuttanut ja vaikuttaa kristinuskon kirkkojen ja uskontokuntien opetus alkaen Jerusalemin juutalaisesta alkuseurakunnasta kirkon historian kautta nykypäivään. Ensin Raamatun kirjoittajat, sitten apostoliset isät ja kirkkoisät loivat teologiassaan perustan kirkon ja kristinuskon myöhempään opetukseen ja instituutioon Rooman keisarien alaisuudessa. Kaikki nykyhetken tulkinnat sisältävät menneen ajan uskonnollisia taisteluita oikeasta opista harhaoppisia vastaan! Kerrontatyyli UT:ssa on sellainen, että Jeesus siellä kuulostaa ja näyttäytyy historialliselta hahmolta. Toisaalta myös VT: iinkin pätee: Historian asiat ja henkilöt kirjoitettiin myytin muotoon ja päinvastoin: myytit historian muotoon! Aikansa ihmisille Lähi-Idässä tyyli ei ollut mikään ongelma, koska kaikki kirjallisuus noudatti samaa kaavaa. Me taas omana aikanamme tuhansia vuosia myöhemmin täysin erilaisessa kulttuurissa yritämme tumpata vanhoja kirjoituksia omiin luokituksiimme ja epäonnistumme siinä: Tulkintamme on vain arvailua! Kukaan ei ole oikeassa,väärässä eikä totuudessa, koska meillä ei ole mittapuuta verrata vanhaa kirjoitusta, sen sanomaa ja henkilöitä kaikille yhteiseen ajattomaan mittapuuhun! Raamatun sanoma ja kristinusko ei voikaan olla meille muuta kuin ongelma! Historian juutalainen Jeesus on ollut ja mennyt! Meillä on häntä koskevaa jälkikäteis-kirjallisuutta, jota on luettu ja tulkittu eri aikakausien, olosuhteiden ja ehtojen mukaan. Ts. Raamattua on käytetty moneen tarkoitukseen historian yhteiskunnissa ja niiden uskonnollisissa instituutioissa: ihmisen puolesta ja ihmistä vastaan. Siksi kirkkokuntia on tänään yli 30000, joissa kussakin Jeesusta pidetään oman itsen, yhteisön, perinteen, tunnustuksen ja opin siunaajana. Raamatun tekstit sinänsä ovat vain mustetta. Siksi kirjoituksia tulkitaan, tutkitaan, selitetään, jne. eli Jeesukselle etsitään merkityksiä meille, minulle, minun yhteisölleni, ilossani, surussani, elämässä, kuolemassa, jne.. Elämyksen ja uskon tasolla historian Jeesus voidaan kokea elävänä Ylösnousseena, Pelastajana, Daavidin Poikana, Jumalana, Kristuksena, jne.. Jokaiselle jotakin uskottavaksi! Jorma Luostarinen nettiyhteys: outokummun pappi luostarinen sivun alla linkki 1098 blogia 83630 Kuusjärvi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

KHALKEDONIN KOKOUKSEN SANATAITEEN USKONTUNNUSTUS V. 451 »Pyhiä isiä seuraten me opetamme kaikki yksimielisesti: (I) on tunnustettava, et...