tiistai 2. heinäkuuta 2024
Menestyneet ihmiset, 30.5.2001
oppineet ja mitaleilla palkitut saavat tyrmäysiskun evankeliumista, suuttuvat siihen, panevat Raamatun
kirjahyllyyn tomuttumaan ja sulkevat korvansa uskovaisten ylpeydelle, ts. hirttävät Jeesuksen ja hänen
asiansa. Kulttuurin hyvä ihminen valitsee helvetin tänä päivänä.
Usko Jeesukseen on täällä maailmassa aivan erityislaatuista: usko ei ole jokamiehen! Suhteessa Mestariin
ihminen on aina syntisen jalkapuussa, kuolevainen kuin räkätti, epäonnistunut toimimaan Jumalan
käskyjen mukaan, Jumalasta riippuvainen. Rippisanoja pidetään siksi, että sinulla olisi keino tulla Jumalan
eteen ja saada anteeksi. Se on Raamatun tulkintaa, johtopäätös! Sitähän sinä, armoa, itsekäs ihminen
haluat kuten minäkin!
Velkamme Jumalalle ja lähimmäiselle on suuri; jaksammeko kantaa?
Koko yhteiskunta, kulttuuri ja koko ihmiskunta haluaa mennä väärään suuntaan, pois Jumalasta. Seuraukset
näemme ihmisen kohtalossa täällä maan päällä. Raamatun kuvin katsottuna ihmiskunta, ihminen, kiittää
Barabbasta, kiroaa Nasaretin miestä. Ei ne ole muita vaan me, sinä ja minä!
SUHTEESSA JEESUKSEEN 30.5.2001
……….kulttuurimme ja yhteiskunnan perusarvot paljastuvat sepittelyksi: hyväksi sanottu ei hyvää;
kristilliseksi sanottu ei Jumalan tahto. Suhteessa Jeesukseen voidaan huomata, miten äärimmäisen vaikea
asia Jumalan valtakunta on ja miten evankeliumin sanoma loukkaa meitä….Jumalan valtakunta on nimittäin
köyhien, nälkäisten ja murheellisten alue, jossa ja jolla Jeesuksesta tulee ihmis-sielussa suuri, ylivoimainen,
taivaallinen, jumalallinen auttaja. Evankeliumi on iloinen asia vain niille, jotka yhteiskunnassa kokevat
olevansa ja ovat huonompia, hylättyjä, sorrettuja, ylenkatsottuja, porttoja ja publikaaneja, kuten ihmiset
tallentavat suullisen perimätiedon jälkeen kirjallisessa perimätiedossa, koodekseissa, tuhansissa erilaisissa
pergamentti- ja papyrus-raamatuissa ja niiden osissa, meidänkin ns. Raamatussa. Ota oppia saarnaasi
Raamatusta, mitä teksteissä sanotaan eikä mistään myöhemmistä tarinoista!
Johdantosanat 2 4.4.2001
…..
Tämän päivän herätysliike Nokialla ja lahkojen taistelu kirkon uskon romahdusta vastaan on melko
samanlainen ilmiö kuin alkukirkossa. Haluttiin kuulla, nähdä, kokea ylösnoussut elävä Jumala. Siinä
pelastavassa kokemisessa opetuslapset tajusivat, että Jeesuksen puhe tulevasta Jumalan valtakunnasta
ei valunut häpeään Golgatan veriränniin. Herra vaikutti heidän kanssaan, keskellään, heidän työssään
evankeliumin puolesta. Hän kutsui yhä omiaan, vastasi heille, puhutteli rukouksessa ja ehtoollisessa.
He tunnustivat Mestarilleen syntinsä ja kokivat saaneensa anteeksi. Se oli mahtava, pelastava, taivaallinen
kokemus syylliselle kuolevaiselle ihmiselle täällä maan päällä!
Suurempi oppineiden, viisaiden ja mahtavien ihmisten joukko – ilman Jeesusta – vajosi syyllisyyteen,
kuolemaan ja elämän tuskaan - yhä enemmän - ilman Jeesusta! Samalla tavalla uskominen näkyy ja
on näkymättä tänäkin päivänä.
Tunnustamme syntimme….
JOHDANTOSANAT jatkoa 1
Vain siellä missä Jeesus elää, uskossa, toivossa, rakkaudessa: saadaan synnit anteeksi. Se että tietää
hänestä ja uskonnosta, ei auta ketään. Jeesus ei perustanut mitään uskontoa, ei edes kristinuskontoa.
Hän oli juutalainen ja tulee ikuisesti olemaan juutalainen! Jeesus paljolti poisti uskonnon eli uskonto-
instituution, laitoksen, laitos-uskonnollisuuden, jossa virkamiehet ja kaikenmaailman touhuilut ovat
tärkeämpiä kuin ihmiset ja usko Jumalaan. Jumalan antaman anteeksiantamuksen sinä saat, kun kohtaat
Jeesuksen - uskossa, uskomalla. Raamatun mukaan papit, poliitikot, sotilaat, virkamiehet,
hallitukset, neuvostot, lakimiehet, jne. hirttävät Jeesuksen Golgatan mäntyyn turhana ja tarpeettomana
roskana: hulluna, villitsijänä, pääpaholaisen kaverina.
Alku-srk:n perinteessä pitkä perjantai on korkein ja karkein juhlapäivä: korkein sairaalle Lasarukselle,
Ilotyttö Marialle ja publikaani-varkaalle; karkein papille, ylipapille, neuvostolle, maan hallitukselle,
yliopistolle, tuomarille, pyövelille, sotilaalle, kaikille jotka edistävät Jumalan vastaisuutta sellaisena
kuin Raamatun Jeesuksessa se näkyy…….
JOHDANTOSANAT RIPPIIN 4.4.2001
……
Meillä täällä kirkossa on yleisaiheena ---------------------------- .Rippisanat johdattavat Jeesuksen kärsimiseen,
johon aadamin ja eevan kautta me olemme syyllisiä. Yhteinen inhimillisyys tappoi ja tappaa Jeesuksen.
Kun luemme Raamatun kertomusta, tajuamme, että me päästämme Barabbaan ja vaadimme Jeesusta pois.
Jumalan sanasta luemme mitkä ihmisryhmät ovat erityisen innokkaita Jeesusta vastaan. Alku-kirkosta
alkaen on saarnattu rikkaat, kylläiset ja iloisen iloiset ihmiset vastustajien joukkoon, koska he ryöstävät
rikkautensa köyhiltä ja murheellisilta ja elävät heidän siivellään. He eivät voi kuulua Jeesus-Jumalan
porukoihin, koska heille Jeesus ei ole korkein hyvä tässä maailmassa eikä tulevassa. He eivät tarvitse mitään
muinaista Galilean puuseppää sotkemaan kuvioitaan.
Kukaan ei saa syntejä anteeksi siten, että kirkko on keskellä kylää ja juoksee sinne tavan mukaan joka pyhä.
Usko ratkaisee; usko avaa; uskossa syntinen ihminen saa synnit anteeksi Jeesuksen puhuttelussa……..
Saatteeksi 2.3.2001
Olen ollut täällä Outokummussa kappalaisena 19 v.. Joskus aikaisemmin kirjoittelin Kotimaahan yleisön
osastolla asioista, joita pidin tärkeinä. Olisiko nyt vuoroni saada palstatilaa ääneni kuulumiseksi. Eletään
pääsiäiseen päin kuten kirjoituksessani katselen. Keskeinen ajattelun virittäjä on ollut Lars Aemalaeuksen
kirja Kristinuskon synty v. 2000. Seurakuntapapin yksitotiseen arkeen kirja antoi uutta pohdittavaa mutta
herätti myös ongelman: Selitetäänkö nyt eksegetiikassa kirkon perinne jollakin tavalla vääräksi?
Historiatieteen Jeesus näyttää jäävän tutkimuksen edetessä yhä kauemmas siitä Jeesuksesta,
jota papit saarnaavat, jotta saisivat leipäpalan kirkolta!
HIST. JEESUS 3. 21.2.2001
Jeesus ei perustanut kristinuskoa vaan julisti lopunajallista valtakuntaa. K-usko syntyi hänen ystäviensä
toiminnan tuloksena ja Jeesus muuttui julistajaksi julistetuksi. Ts. Jeesus ja kristinusko ovat kaksi eri asiaa.
Kun ihminen, Jeesus, oli kuollut ja kuopattu, hänen oppilaansa alkoivat muistella Mestaria, syntyi erilaisia
perimätietokokonaisuuksia ja niitä alettiin kirjata talteen. Juutalainen Jeesus käännettiin kreikankielelle
ja kreikkalaisen sivistyksen raameihin. Siten alkuperäinen jäi yhä kauemmaksi ja tulkittiin uudelleen
muuttuneissa oloissa. Jeesus-kuva sai liioiteltuja piirteitä ideologioiden ja muiden uskontojen keskellä.
Hänen nimissään tulkittiin syntyneiden srk:ien tilanteita, puhumattakaan siitä kirkollisesta kehityksestä,
jossa paavit ja keisarit taistelivat vallasta ja Euroopan poliittisesta valloittamisesta. Silloin käsite Jeesus
tarkoitti oppilauseita!
Meillä ei ole mahdollisuutta tietää Jeesuksen omia pyrkimyksiä, koska tieto hänestä on toisten kertomaa
pitkässä saatossa. K-usko ja kirkko syntyi Jeesuksen jälkeisestä perimätiedosta! Siitä tuli suuri kertomus
vähäisen galilealaisen duunarin elämäntyön jälkeen. Kulttuurimme uskonto on syntynyt menneen
muistelusta ja kokemisesta. Lattean uskonnollisuutemme keskellä joku ehkä huomaa kysyä, minne
tuo vallankumouksellinen kokemus Jumalan kuolemasta ja yl. nousemuksesta on kadonnut!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
”JUMALAN SYNTY” -KIRJA JA UT JEESUS-VAINAJAN MUISTOKIRJOITUKSENA Kirjassa henkii radikaali näkemys uskonnosta verrattuna 19...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...