maanantai 1. heinäkuuta 2024
HELVETTI 3
Kun Jeesus oli saanut Kaifaalta ansionsa mukaan, opppilaat näkivät tilanteen toisin kuin yhteiskunnan
ateistit ja sadistit kuvittelivat. He näkivät Mestarin häpeällisissä ulosteissa sen rakkauden äärettömyyden,
joka heidän Jumalansa persoonassa oli taivaasta tullut syntisiä pelastamaan. Jeesus alensi itsensä ja
otti orjan muodon vaikeroidessaan hirressä ja Kaifaan huutaessa oppilaille: Katsokaa nyt Jumalaanne
helvetissä, häntä, joka opettaa, että kaikki pääsevät taivaaseen! Häväistyksen keskellä Marialle ja
Pietarille antoi voiman se rakkaus, joko oli Jeesuksen persoonassa ja joka vastustajille valui saastana
maahan pitkin hirttopaalua. Koettu rakkaus ja vain se antoi heikoille oppilaille voiman todistaa
Vapahtajastaan aina keisarille asti. Voimaa tarvittiin, koska he pelkäsivät tullessaan yleisesti vihatuiksi.
Saman pelon takia kirkkomme historiassa totuus Jumalan häpeällisestä kuolemasta sanottiin vain
vainojen aikaan asti. Kun Ihmisen Poika saapuu Isänsä kunniassa, hän ei löydä uskoa maan päältä.
Siitä vastuuseen joutuvat ylipastori, pastorit, vanhimmat ja heidän neuvostonsa maisterit professo-
reineen, tiedemiehineen ja tuomareineen. Helvetti on siellä missä syntiseltä ihmiseltä puuttuu
Pelastaja. Jumala näyttää ristin helvetillisessä häpeässä sen mitä itse olemme helvetissä. Miten?
Siten että laitamme Jeesuksen, Jumalan, pois Golgatalle, helvettiin. Kaikki syntiset tajuavat Jeesuksen
matkassa sen, että helvetti on täynnä väkeä ja taivaassa on vain Jumala.
HELVETTI 2. 10.9.2000
Tämä on meidän kaikkien yhteinen tausta ja perintö, kun katsomme ihmisen helvettiä. Keisari määrää
tänäkin päivänä kirkossa ja kieltää puhumasta niin Jeesuksesta kuin helvetistäkin. Koska usko muuttui
uskonnoksi, Jeesus siistittiin ja hänen vastakulttuurinen saarnansa kaunistettiin yhteiskunnan arvoihin
sopivaksi. Helvetti on juuri sitä, että sinä koet Jeesuksen mukavaksi armon julistajaksi tai vihaat häntä
ja häneen uskovia. Helvetti on sitä, että koet, että kaikki on hyvin suhteessa Jumalaan. Helvetti on sitä,
että tiedät Jumalan olevan olemassa. Helvetti on juuri sitä, että sinä uskot tai et usko Jumalaan, mutta
et tunne Jeesus Nasaretilaista. Ts. helvetti on uskonnon ihmisen helvetin kiva olotila, jossa yhteisön
normaali-ihmiset elävät - Jumalan pysyessä salattuna.
Jeesuksen koko merkitys avautuu helvetistä. Hän on pelastaja mutta Kaifas ja Herodes heittivät hänet
helvettiin. He halusivat näyttää juutalaisten kuninkaan ristin paskassa ja kusessa hänelle kuuluvan
rangaistuksen loukkauksistaan ja toivoivat, että opetuslapset tulisivat järkiinsä luopuessaan moisesta
hullusta miehestä. Silmin nähden pappi ja kuningas laittoivat oppilaat näkemään taivaan kuninkaansa
kuoleman omaan hirteensä, paskahuussiinsa. Häpeä ja loukkaus tuntui jokaisen sydämessä.
HELVETTI 1. 10.9.2000
Historiallinen jeesus puhuu helvetistä selvin sanoin. mutta hänen myöhemmät oppilaansa luopuivat
Mestaristaan. Kun jeesus oli kuollut ja kuopattu Kaifaan ja Herodeksen iloksi, hänen
julistuksensa jumalanvaltakunnasta jätettiin yhä enemmän pois. Samalla Jeesuksen ympärille syntynyt
galilealainen herätysliike tapettiin yhteiskunnan ja kulttuurin mahtimiesten taholta. Alettiin saarnata
apostoli Paavalin teologiaa, joka keisarille oli vähemmän kiusallista. Kirkon historiassa julistajasta tuli
julistettu, mikä merkitsi sitä, että Magdalan Marian Jumala henkilönä ja ihmisenä jäi taka-alalle ja sivu-
asiaksi ns. kristittyjen elämässä. Jeesus ja sanoma hänestä muuttui uskonnoksi, jota johtivat aluksi
uskonnon instituution virkamiehet ja jo 300-luvulla Rooman valtakunnan eli koko maailman keisarit. Tähän
asti viimeisin opetuslasten yritys seurata Mestaria sanassa ja teossa on vainojen aika, alkaen keisari
Nerosta. Myöhemmät kirkkoisät itkivät ilolla vainojen aikoja, jolloin vielä usko historialliseen
Jeesukseen oli elävä. Heidän ilonsa perustui siihen, että ihmiset uskossa Jeesus-Jumalaan olivat valmiit
antamaan todistuksen maailmalle totuuden puolesta, vaikka heidät heitettiin yhteiskunnan ja
kulttuurin mahtimiesten iloksi leijonien kitaan ja poltettiin tulisoihtuina syytettynä ateismista
valtion jumalia kohtaan.
jeesuksen matkassa oppilaat 23.7.99
tajuavat totuuden
koska jeesus on heille totuus
aluksi seuraavat jalan jäljissään
sitten syövät ehtoollisessaan
kokevat läsnäolon
totuuden matkassa paljastuu
teologinen tiedekunta opettaa ateismia jerusalemissa
yliopisto tutkii mitä rooman keisari sutkii
mestarin matkassa nähdään maistereiden ylpeys ja itsekkyys
rakkaudessa paljastuvat instituutioiden vajavuudet
kulttuurin ontot uskomukset
ehtoollisella saadaan uskossa elämän leipää elämän nälkään
alkuseurakunta näkee ja kokee elämän jeesuksen opetuksen valossa
hänen läsnäolossaan
hänen voimatöissään
agapee-aterilla koetaan mestari on paikalla
siunaamassa
voimistamassa eteenpäin
lähdettiin toisille kertomaan ylösnousemuksesta
kuoleman voittamisesta
taivaan ilosta
toivosta
rakkaudesta
heti löytyy vastustaja
luopiot luopuvat koetuksessa
toiset ihastuvat hetkeksi
toiset pysyvät seurakunnassa
kokevat mestarin siunaavan jatkuvasti omiaan………
pietari ja kalastajat lähtevät kalaan 30.4.99
galileaan
vaikka jeesus on kuollut puuhun
elämä jatkuu
jerusalemissa
rooman valtakunnassa
palestiinassa
ja
kaikkialla maailmassa
pietari saarnaa epistolassa
yhteisestä syyllisyydestä
puhuu galilean miehille
maan hallitukselle
neuvosmiehille
kansan luottamushenkilöille
hallituspuolueille
mutta juuri kukaan ei ymmärrä mitään silloin ei ikänään
te tapoitte elämän ruhtinaan
te surmasitte köyhän kansan jumalan
te tietämätömät typerykset
valitsitte murhaajan
barabbaan
elämän antajan sijaan
ei ihme että perimätiedossa pietari muistettiin
riitelijäksi
kiivailijaksi
moneksi mieheksi moneen vaakaan
merkitys kasvoi suullisessa perinteessä
kirjattiin papyrukseen pergamenttiin koodeksiin
tuhansiin sellaisiin raamattuihin
ja laitoskirkko suurensi piispaksi paaviksi kirkon piikkiin
isän ja pojan ja ….. 23.4.99
synti synniksi
jumalan kunniaksi
anteeksiantamus pelastukseksi
jeesuksen laskuun
…..
kirkossa käynti ei tuo ansiota sinulle
ei ehtoollinen
ei kaste
ei raittiusliike
koska ja kun
vain uskossa
kun ihminen uskoo
rukouksessa
rukoillessa kohdataan jumala
opetuslapsilla jeesus on vierellä
syntyy kontakti häneen
rakkauden kokemus yhdistää
vaihdetaan ajatuksia
eläydyttään toisen osaan
samoin
tänään uskossa syntinen ihminen kohtaa jeesuksen ja jumalan
silmät avautuvat jumalan mahdollisuudelle
jumalan hyvyydelle
näkemään elämä jumalan antamana
jeesuksen vapahtajana pelastajana kuoleman voittajana
joka
ei usko
hänellä ei ole mitään siitä mitä uskovaisella on ei mitään……..
OKU KKO 20.4.99
suuret ovat herran teot
kaikkien tutkia…….
jeesus kertoo kirjoituksissa
jotka
ihmiset ovat kirjoittaneet jeesuksen jälkeen
rakentamaan myöhemmän srk:n elämää
tulevasta kohtalostaan
ylhäiset tulevat kohtelemaan huonosti
papit kiusaamaan
sotilaat tappamaan rutosti
siksi osa porukasta luopuu
lähtee äitinsä luo kuultuaan moista
jeesus jää yksin kaikkina aikoina
mutt
hän on se tuleva rakastaa omiaan kerran
kaikkina aikoina saman verran
vaikka
omat häntä vastaan
hänen kanssaan söhivät kuninkaiden
oppineiden
hallitusmiesten tyyliin saman verran
hyläten
epäillen
lähtien lätkimään belsebulin kärpäsiä
mestari kokoaa porukkansa ehtoollispöytään
ottakaa ja juokaa
tämä on minun ruumiini ja vereni
nauttikaa se kanssani taivaan voimaksi
näette taivaat ja maat
kuinka ne aukenevat kerran ja maailman loppuun saakka…….
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
PLATONIN , UT:N JA MUIDEN VALTAKUNNAT Olen lueskellut kreikkalaisen filosofi Platonin (300-luku eKr.) teoksen Politeia suomennos...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...