maanantai 1. heinäkuuta 2024

HELVETTI 3 Kun Jeesus oli saanut Kaifaalta ansionsa mukaan, opppilaat näkivät tilanteen toisin kuin yhteiskunnan ateistit ja sadistit kuvittelivat. He näkivät Mestarin häpeällisissä ulosteissa sen rakkauden äärettömyyden, joka heidän Jumalansa persoonassa oli taivaasta tullut syntisiä pelastamaan. Jeesus alensi itsensä ja otti orjan muodon vaikeroidessaan hirressä ja Kaifaan huutaessa oppilaille: Katsokaa nyt Jumalaanne helvetissä, häntä, joka opettaa, että kaikki pääsevät taivaaseen! Häväistyksen keskellä Marialle ja Pietarille antoi voiman se rakkaus, joko oli Jeesuksen persoonassa ja joka vastustajille valui saastana maahan pitkin hirttopaalua. Koettu rakkaus ja vain se antoi heikoille oppilaille voiman todistaa Vapahtajastaan aina keisarille asti. Voimaa tarvittiin, koska he pelkäsivät tullessaan yleisesti vihatuiksi. Saman pelon takia kirkkomme historiassa totuus Jumalan häpeällisestä kuolemasta sanottiin vain vainojen aikaan asti. Kun Ihmisen Poika saapuu Isänsä kunniassa, hän ei löydä uskoa maan päältä. Siitä vastuuseen joutuvat ylipastori, pastorit, vanhimmat ja heidän neuvostonsa maisterit professo- reineen, tiedemiehineen ja tuomareineen. Helvetti on siellä missä syntiseltä ihmiseltä puuttuu Pelastaja. Jumala näyttää ristin helvetillisessä häpeässä sen mitä itse olemme helvetissä. Miten? Siten että laitamme Jeesuksen, Jumalan, pois Golgatalle, helvettiin. Kaikki syntiset tajuavat Jeesuksen matkassa sen, että helvetti on täynnä väkeä ja taivaassa on vain Jumala.
HELVETTI 2. 10.9.2000 Tämä on meidän kaikkien yhteinen tausta ja perintö, kun katsomme ihmisen helvettiä. Keisari määrää tänäkin päivänä kirkossa ja kieltää puhumasta niin Jeesuksesta kuin helvetistäkin. Koska usko muuttui uskonnoksi, Jeesus siistittiin ja hänen vastakulttuurinen saarnansa kaunistettiin yhteiskunnan arvoihin sopivaksi. Helvetti on juuri sitä, että sinä koet Jeesuksen mukavaksi armon julistajaksi tai vihaat häntä ja häneen uskovia. Helvetti on sitä, että koet, että kaikki on hyvin suhteessa Jumalaan. Helvetti on sitä, että tiedät Jumalan olevan olemassa. Helvetti on juuri sitä, että sinä uskot tai et usko Jumalaan, mutta et tunne Jeesus Nasaretilaista. Ts. helvetti on uskonnon ihmisen helvetin kiva olotila, jossa yhteisön normaali-ihmiset elävät - Jumalan pysyessä salattuna. Jeesuksen koko merkitys avautuu helvetistä. Hän on pelastaja mutta Kaifas ja Herodes heittivät hänet helvettiin. He halusivat näyttää juutalaisten kuninkaan ristin paskassa ja kusessa hänelle kuuluvan rangaistuksen loukkauksistaan ja toivoivat, että opetuslapset tulisivat järkiinsä luopuessaan moisesta hullusta miehestä. Silmin nähden pappi ja kuningas laittoivat oppilaat näkemään taivaan kuninkaansa kuoleman omaan hirteensä, paskahuussiinsa. Häpeä ja loukkaus tuntui jokaisen sydämessä.
HELVETTI 1. 10.9.2000 Historiallinen jeesus puhuu helvetistä selvin sanoin. mutta hänen myöhemmät oppilaansa luopuivat Mestaristaan. Kun jeesus oli kuollut ja kuopattu Kaifaan ja Herodeksen iloksi, hänen julistuksensa jumalanvaltakunnasta jätettiin yhä enemmän pois. Samalla Jeesuksen ympärille syntynyt galilealainen herätysliike tapettiin yhteiskunnan ja kulttuurin mahtimiesten taholta. Alettiin saarnata apostoli Paavalin teologiaa, joka keisarille oli vähemmän kiusallista. Kirkon historiassa julistajasta tuli julistettu, mikä merkitsi sitä, että Magdalan Marian Jumala henkilönä ja ihmisenä jäi taka-alalle ja sivu- asiaksi ns. kristittyjen elämässä. Jeesus ja sanoma hänestä muuttui uskonnoksi, jota johtivat aluksi uskonnon instituution virkamiehet ja jo 300-luvulla Rooman valtakunnan eli koko maailman keisarit. Tähän asti viimeisin opetuslasten yritys seurata Mestaria sanassa ja teossa on vainojen aika, alkaen keisari Nerosta. Myöhemmät kirkkoisät itkivät ilolla vainojen aikoja, jolloin vielä usko historialliseen Jeesukseen oli elävä. Heidän ilonsa perustui siihen, että ihmiset uskossa Jeesus-Jumalaan olivat valmiit antamaan todistuksen maailmalle totuuden puolesta, vaikka heidät heitettiin yhteiskunnan ja kulttuurin mahtimiesten iloksi leijonien kitaan ja poltettiin tulisoihtuina syytettynä ateismista valtion jumalia kohtaan.
jeesuksen matkassa oppilaat 23.7.99 tajuavat totuuden koska jeesus on heille totuus aluksi seuraavat jalan jäljissään sitten syövät ehtoollisessaan kokevat läsnäolon totuuden matkassa paljastuu teologinen tiedekunta opettaa ateismia jerusalemissa yliopisto tutkii mitä rooman keisari sutkii mestarin matkassa nähdään maistereiden ylpeys ja itsekkyys rakkaudessa paljastuvat instituutioiden vajavuudet kulttuurin ontot uskomukset ehtoollisella saadaan uskossa elämän leipää elämän nälkään alkuseurakunta näkee ja kokee elämän jeesuksen opetuksen valossa hänen läsnäolossaan hänen voimatöissään agapee-aterilla koetaan mestari on paikalla siunaamassa voimistamassa eteenpäin lähdettiin toisille kertomaan ylösnousemuksesta kuoleman voittamisesta taivaan ilosta toivosta rakkaudesta heti löytyy vastustaja luopiot luopuvat koetuksessa toiset ihastuvat hetkeksi toiset pysyvät seurakunnassa kokevat mestarin siunaavan jatkuvasti omiaan………
pietari ja kalastajat lähtevät kalaan 30.4.99 galileaan vaikka jeesus on kuollut puuhun elämä jatkuu jerusalemissa rooman valtakunnassa palestiinassa ja kaikkialla maailmassa pietari saarnaa epistolassa yhteisestä syyllisyydestä puhuu galilean miehille maan hallitukselle neuvosmiehille kansan luottamushenkilöille hallituspuolueille mutta juuri kukaan ei ymmärrä mitään silloin ei ikänään te tapoitte elämän ruhtinaan te surmasitte köyhän kansan jumalan te tietämätömät typerykset valitsitte murhaajan barabbaan elämän antajan sijaan ei ihme että perimätiedossa pietari muistettiin riitelijäksi kiivailijaksi moneksi mieheksi moneen vaakaan merkitys kasvoi suullisessa perinteessä kirjattiin papyrukseen pergamenttiin koodeksiin tuhansiin sellaisiin raamattuihin ja laitoskirkko suurensi piispaksi paaviksi kirkon piikkiin
isän ja pojan ja ….. 23.4.99 synti synniksi jumalan kunniaksi anteeksiantamus pelastukseksi jeesuksen laskuun ….. kirkossa käynti ei tuo ansiota sinulle ei ehtoollinen ei kaste ei raittiusliike koska ja kun vain uskossa kun ihminen uskoo rukouksessa rukoillessa kohdataan jumala opetuslapsilla jeesus on vierellä syntyy kontakti häneen rakkauden kokemus yhdistää vaihdetaan ajatuksia eläydyttään toisen osaan samoin tänään uskossa syntinen ihminen kohtaa jeesuksen ja jumalan silmät avautuvat jumalan mahdollisuudelle jumalan hyvyydelle näkemään elämä jumalan antamana jeesuksen vapahtajana pelastajana kuoleman voittajana joka ei usko hänellä ei ole mitään siitä mitä uskovaisella on ei mitään……..
OKU KKO 20.4.99 suuret ovat herran teot kaikkien tutkia……. jeesus kertoo kirjoituksissa jotka ihmiset ovat kirjoittaneet jeesuksen jälkeen rakentamaan myöhemmän srk:n elämää tulevasta kohtalostaan ylhäiset tulevat kohtelemaan huonosti papit kiusaamaan sotilaat tappamaan rutosti siksi osa porukasta luopuu lähtee äitinsä luo kuultuaan moista jeesus jää yksin kaikkina aikoina mutt hän on se tuleva rakastaa omiaan kerran kaikkina aikoina saman verran vaikka omat häntä vastaan hänen kanssaan söhivät kuninkaiden oppineiden hallitusmiesten tyyliin saman verran hyläten epäillen lähtien lätkimään belsebulin kärpäsiä mestari kokoaa porukkansa ehtoollispöytään ottakaa ja juokaa tämä on minun ruumiini ja vereni nauttikaa se kanssani taivaan voimaksi näette taivaat ja maat kuinka ne aukenevat kerran ja maailman loppuun saakka…….

PLATONIN , UT:N JA MUIDEN VALTAKUNNAT Olen lueskellut kreikkalaisen filosofi Platonin (300-luku eKr.) teoksen Politeia suomennos...