maanantai 1. heinäkuuta 2024
HELVETTI 3
Kun Jeesus oli saanut Kaifaalta ansionsa mukaan, opppilaat näkivät tilanteen toisin kuin yhteiskunnan
ateistit ja sadistit kuvittelivat.  He näkivät Mestarin häpeällisissä ulosteissa sen rakkauden äärettömyyden, 
joka heidän Jumalansa persoonassa oli taivaasta tullut syntisiä pelastamaan.  Jeesus alensi itsensä ja
otti orjan muodon vaikeroidessaan hirressä ja Kaifaan huutaessa oppilaille:  Katsokaa nyt Jumalaanne
helvetissä, häntä, joka opettaa, että kaikki pääsevät taivaaseen!  Häväistyksen keskellä Marialle ja 
Pietarille antoi voiman se rakkaus, joko oli Jeesuksen persoonassa ja joka vastustajille valui saastana
maahan pitkin hirttopaalua.  Koettu rakkaus ja vain se antoi heikoille oppilaille voiman todistaa
Vapahtajastaan aina keisarille asti.  Voimaa tarvittiin, koska he pelkäsivät tullessaan yleisesti vihatuiksi.
Saman pelon takia kirkkomme historiassa totuus Jumalan häpeällisestä kuolemasta sanottiin vain
vainojen aikaan asti.  Kun Ihmisen Poika saapuu Isänsä kunniassa, hän ei löydä uskoa maan päältä.
Siitä vastuuseen joutuvat ylipastori, pastorit, vanhimmat ja heidän neuvostonsa maisterit professo-
reineen, tiedemiehineen ja tuomareineen.  Helvetti on siellä missä syntiseltä ihmiseltä puuttuu
Pelastaja.  Jumala näyttää ristin helvetillisessä häpeässä sen mitä itse olemme helvetissä.  Miten?
Siten että laitamme Jeesuksen, Jumalan, pois Golgatalle, helvettiin.  Kaikki syntiset tajuavat Jeesuksen
matkassa sen, että helvetti on täynnä väkeä ja taivaassa on vain Jumala.
HELVETTI 2.      10.9.2000
Tämä on meidän kaikkien yhteinen tausta ja perintö, kun katsomme ihmisen helvettiä.  Keisari määrää
tänäkin päivänä kirkossa ja kieltää puhumasta niin Jeesuksesta kuin helvetistäkin.  Koska usko muuttui
uskonnoksi, Jeesus siistittiin ja hänen vastakulttuurinen saarnansa kaunistettiin yhteiskunnan arvoihin
sopivaksi.  Helvetti on juuri sitä, että sinä koet Jeesuksen mukavaksi armon julistajaksi tai vihaat häntä
ja häneen uskovia.  Helvetti on sitä, että koet, että kaikki on hyvin suhteessa Jumalaan.  Helvetti on sitä,
että tiedät Jumalan olevan olemassa.  Helvetti on juuri sitä, että sinä uskot tai et usko Jumalaan, mutta
et tunne Jeesus Nasaretilaista.  Ts.  helvetti on uskonnon ihmisen helvetin kiva olotila, jossa yhteisön 
normaali-ihmiset elävät  -   Jumalan pysyessä salattuna.
Jeesuksen koko merkitys avautuu helvetistä.  Hän on pelastaja mutta Kaifas ja Herodes heittivät hänet
helvettiin.  He halusivat näyttää juutalaisten kuninkaan ristin paskassa ja kusessa hänelle kuuluvan 
rangaistuksen loukkauksistaan ja toivoivat, että opetuslapset tulisivat järkiinsä luopuessaan moisesta
hullusta miehestä.  Silmin nähden pappi ja kuningas laittoivat oppilaat näkemään taivaan kuninkaansa
kuoleman omaan hirteensä, paskahuussiinsa.  Häpeä ja loukkaus tuntui jokaisen sydämessä.
HELVETTI 1.         10.9.2000
Historiallinen jeesus puhuu helvetistä selvin sanoin.  mutta hänen myöhemmät oppilaansa luopuivat 
Mestaristaan.  Kun jeesus oli kuollut ja kuopattu Kaifaan ja Herodeksen iloksi, hänen 
julistuksensa jumalanvaltakunnasta jätettiin yhä enemmän pois.  Samalla Jeesuksen ympärille syntynyt 
galilealainen herätysliike tapettiin yhteiskunnan ja kulttuurin mahtimiesten taholta.  Alettiin saarnata
apostoli Paavalin teologiaa, joka keisarille oli vähemmän kiusallista.  Kirkon historiassa julistajasta tuli
julistettu, mikä merkitsi sitä, että Magdalan Marian Jumala henkilönä ja ihmisenä jäi taka-alalle ja sivu-
asiaksi ns. kristittyjen elämässä.  Jeesus ja sanoma hänestä muuttui uskonnoksi, jota johtivat aluksi
uskonnon instituution virkamiehet ja jo 300-luvulla Rooman valtakunnan eli koko maailman keisarit.  Tähän
asti viimeisin opetuslasten yritys seurata Mestaria sanassa ja teossa on vainojen aika, alkaen keisari
Nerosta.  Myöhemmät kirkkoisät itkivät ilolla vainojen aikoja, jolloin vielä usko historialliseen
Jeesukseen oli elävä.  Heidän ilonsa perustui siihen, että ihmiset uskossa Jeesus-Jumalaan olivat valmiit
antamaan todistuksen maailmalle totuuden puolesta, vaikka heidät heitettiin yhteiskunnan ja
kulttuurin mahtimiesten iloksi leijonien kitaan ja poltettiin tulisoihtuina syytettynä ateismista
valtion jumalia kohtaan. 
jeesuksen matkassa oppilaat    23.7.99
tajuavat totuuden
koska jeesus on heille totuus
aluksi seuraavat jalan jäljissään
sitten syövät ehtoollisessaan
kokevat läsnäolon
totuuden matkassa paljastuu
teologinen tiedekunta opettaa ateismia jerusalemissa
yliopisto tutkii mitä rooman keisari sutkii
mestarin matkassa nähdään maistereiden ylpeys ja itsekkyys
                  rakkaudessa paljastuvat instituutioiden vajavuudet
                                                              kulttuurin ontot uskomukset
                  ehtoollisella  saadaan uskossa   elämän leipää   elämän nälkään
alkuseurakunta näkee ja kokee elämän   jeesuksen opetuksen valossa
                                                                  hänen läsnäolossaan
                                                                   hänen voimatöissään
agapee-aterilla koetaan    mestari on paikalla
                                                                       siunaamassa
                                                                       voimistamassa   eteenpäin
lähdettiin toisille kertomaan ylösnousemuksesta
                                                    kuoleman voittamisesta
                                                    taivaan ilosta
                                                                   toivosta
                                                                   rakkaudesta
heti löytyy vastustaja
                    luopiot luopuvat koetuksessa
                    toiset ihastuvat hetkeksi
                    toiset pysyvät seurakunnassa
                                kokevat mestarin siunaavan jatkuvasti omiaan………
                                                 
pietari ja kalastajat lähtevät kalaan    30.4.99
galileaan
vaikka jeesus on kuollut puuhun
elämä jatkuu 
jerusalemissa
rooman valtakunnassa
palestiinassa
ja
kaikkialla maailmassa
pietari saarnaa epistolassa
yhteisestä syyllisyydestä
puhuu galilean miehille
maan hallitukselle
neuvosmiehille
kansan luottamushenkilöille
hallituspuolueille
mutta juuri kukaan ei ymmärrä mitään  silloin          ei ikänään
te tapoitte elämän ruhtinaan
te surmasitte köyhän kansan jumalan
te tietämätömät typerykset
valitsitte murhaajan
barabbaan
elämän antajan sijaan
ei ihme että perimätiedossa pietari muistettiin
riitelijäksi
kiivailijaksi
moneksi mieheksi moneen vaakaan
merkitys kasvoi suullisessa perinteessä
                kirjattiin papyrukseen pergamenttiin  koodeksiin
                                                                                    tuhansiin sellaisiin   raamattuihin
ja laitoskirkko suurensi piispaksi  paaviksi   kirkon piikkiin
isän ja pojan ja  …..   23.4.99
synti synniksi
jumalan kunniaksi
anteeksiantamus pelastukseksi
jeesuksen laskuun
…..
kirkossa käynti ei tuo ansiota sinulle
ei ehtoollinen
ei kaste
ei raittiusliike
koska ja kun
vain uskossa
         kun ihminen uskoo
         rukouksessa
         rukoillessa      kohdataan jumala
opetuslapsilla jeesus on vierellä
                          syntyy kontakti häneen
                           rakkauden kokemus yhdistää                           
                           vaihdetaan ajatuksia
                           eläydyttään toisen osaan
samoin
tänään uskossa syntinen ihminen kohtaa jeesuksen ja jumalan
silmät avautuvat jumalan mahdollisuudelle
                               jumalan hyvyydelle
                               näkemään elämä jumalan antamana
                                                   jeesuksen vapahtajana   pelastajana  kuoleman voittajana
joka
ei usko
hänellä ei ole mitään siitä mitä uskovaisella on       ei mitään……..
OKU KKO 20.4.99
suuret ovat herran teot
kaikkien tutkia…….
jeesus kertoo kirjoituksissa
jotka
ihmiset ovat kirjoittaneet jeesuksen jälkeen
rakentamaan myöhemmän srk:n elämää
tulevasta kohtalostaan
ylhäiset tulevat kohtelemaan huonosti
papit                             kiusaamaan
sotilaat                            tappamaan rutosti
siksi osa porukasta luopuu
                                  lähtee äitinsä luo  kuultuaan moista
jeesus jää yksin kaikkina aikoina
mutt
hän on se tuleva         rakastaa omiaan kerran
                                           kaikkina aikoina   saman verran
vaikka
omat häntä vastaan
           hänen kanssaan   söhivät  kuninkaiden
                                                          oppineiden
                                                           hallitusmiesten  tyyliin   saman verran
                                                                                                       hyläten
                                                                                                        epäillen
                                                                                                         lähtien lätkimään  belsebulin kärpäsiä
mestari kokoaa porukkansa ehtoollispöytään
ottakaa ja juokaa
tämä on minun ruumiini ja vereni
nauttikaa se kanssani taivaan voimaksi
näette taivaat ja maat
kuinka ne aukenevat   kerran   ja   maailman loppuun saakka…….
Tilaa:
Kommentit (Atom)
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 11. SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA TUOMIOKAPITULILLA EI OLE JUMALAN PEL...
- 
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
 - 
KIRKON PIRULLINEN KAHDEN REGIMENTIN OPPI Lainaus: ” Martti Lutherin aikanaan muotoilema luterilainen opetus Jumalan kahdesta hallinnasta. Lu...
 - 
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...