sunnuntai 30. kesäkuuta 2024
OKU KKO 26.9.99
rukoilemme
oi jospa vaellukseni olisi vakaa
niin
että noudattaisin käskyjäsi
jeesus menee fariseuksen kotiin
einehtimään
joutuu tarkkailun kohteeksi
mitä sanoo miten sanoo galilean mies
koska
ei kuulu oikeaan puolueeseen
koska
ei saarnaa ihmisten mieleen
koska
ei lankea kulttuurin humalaan
koska
sanoo tavan hyvät ihmiset susiksi
pedoiksi peijooneiksi ilman jumalaa
omassa viitekehyksessään
siksi ei jää jeesukselle paljon tilaa toiminnalleen
joka
ei ole omansa
ihmiset härräävät ympärillä ämpärillä
kuin sitsontiaiset kaatopaikalla
paarmat nahkassa
itikat verta inisemässä
vesipöhöä sairastava tulee mestarin eteen
silmät käy veteen
sydän taivaaseen
saa avun …….
15.9.99 JUMALAN VALTAKUNTA
jumalan valtakunta
jumalan alue
hallitsee herrana kuninkaana
johtaa kaikki
haluaa pelastaa ihmisen
syntisen
kuolevaisen joka ei ansaitse mitään
tarkoituksemme päästä valtakuntaan
sisälle
itkemään
iloitsemaan jeesuksesta
kiittämään
virkistymään
voimistumaan valtakunnan voimasta lupauksesta
yhteys jumalaan elämän tarkoitus
moni etsii
kaipaa
löytäisi sen löytymättömään
ei ihminen ymmärrä itseään kovinkaan usein
ei pehmeinkään
jeesuksen tuntemisen kautta päästään valtakuntaan
ei muuta tietä
kannattaa lähteä tulla
ei rahasta kiinni ei perustu
ei maksa mitään
se on vakaumusta
uskoa
ainoastaan
kun jumala rakastaa lastaan sinua
minua uskomme mukaan
jeesus esittää kertomuksen 15.8.99
vertauksen
selventää sanomaansa
tarkentaa
teroittaa toisaalle
tylsyttää toisaalle
oli kaksi erityyppistä miestä
fariseus ja publikaani
fariseus vasemmistopuolueen jäsen
viisas mies kansan suussa
vihattu viiteen kertaan
oli publikaani
tullimies
tullivirkailija
joka kansan käsityksen mukaan
varasti valtion rahaa
otti kulkijoilta ylimääräistä
pisti omaan taskuun lapsille lelujen ostoon
vaimolle sapuskan tekoon
kansa vihasi tyyppiä
publikaania kirosanaa
temppelissä fariseus luetteli ansionsa
mitä ei tehnyt vaikka halusi
mikä jäi toisilta salaan
mistä kieltäytyi näennäisesti
hänen rukouksensa väärä
ylensi väärän sydämen toisten laskuun
publikaanin asenne
usko oikea tunnusti syntinsä
anoi armoa
jeesukselta sai anteeksi
JUHANNUS 26.6.99
hyvä on herraa kiittää
veisata kiitosta nimellesi
sinä korkein
puhtain
oikeusistuin
tuomari
vapauttaja
pelastaja ihmisen
johannes saarnaa erämaassa
näyttää tapansa
varusteensa
vaatimuksensa
saapuu kansaa kastettavaksi
kuulemaan
aprikoimaan
uskomaan toivomaan toisaalla
pistosta saamaan toisaalla
syyhyyn ja kutinaan
kuulee kuningas johanneksen herjasta
meni arvioimaan liitostaan
puolisostaan
lähetti sotilaita karvamiehen niskaan
kurittamaan
kiusaamaan
oppia oikomaan
ei mennyt kauaa
kun kerrotaan perinteessä täälläkin
monen vaiheen kautta
katkesi herjaajan kaula laukesi perkele-diaboloksen paula
JUMALAN VALTAKUNNAN VALOSSA 16.5.99
herra minun valkeuteni
autuuteni
onneni pelastukseni
siihen uskon
sitä haluaisin lisää ymmärtää
sisäistää
siitä elää
oppilaat saavat jeesuksen mukaan
kirjoitettu myöhemmin kaislalle
nahalle
kiinnitetty savitauluun
auttajan
puolustajan
pyhän hengen
ja
jo tässä vaiheessa täällä pohjolan perukoilla
kaikkea tätä
meidän vaikea käsittää
sillä kertomuksen aikaan
kilometriä sangen paljon
mutt
on lähdettävä siitä
uskomme mukaan
ett ihmiset
kirjoittajat ymmärsivät perimätiedon näin
oppilaille luvataan pyhää henkeä
srk:aa rohkaistaan rooman valtakunnassa
monenlaisessa vaikeudessa
ahdistuksessa kestämään
uskossa toivossa mestariin joka vielä aivan äsken livenä läsnä koko rakennuksen kulmakivenä
JUMALAN VALTAKUNNAN VALOSSA 10.5.99
keisari-ihminen maailman korkein
jumalan valtakunnassa maan mato
pilatus-ihminen maan herra maaherra
jumalan tappaja
herodes-ihminen suuresta suvusta
jeesuksen kiusaaja kiusaajien luvusta
pilatus parhain kansan pakosta
käsien pesiä jeesuksen verestä
kaifas
ylipastori ylin
jeesusta hakkauttaa herjauttaa pyhin
maan hallitus
neuvosto tuomitsee lailla
itsensä suomitsee mieltä vailla
korkein oikeus jakaa oikeutta jumalalle
takaa soikeutta humalalle
teologit
rabbit
oppineet syyttävät jumalaa väärästä opista
hätyyttävät kärpäsisä jumalan kopista
rabbimaisterit varhain
sydän temppelissä hartain
neuvovat jumalanmiestä lähtemään
lätkimään belsebulin kärpästen häkistä
maisteri lyö jeesuksen naulaan
kapuaa kaulaan repimään viikkorahaa enentämään
kansa heitä kunnioittaa pakosta
ei muuhun mahdollisuutta
EV 20.3.99
……
…..
kuolemassa henki ja ruumis eroavat
maa menee maahan
henki luojan luo
joka sen antanut
kirjoitusten mukaan
eikä
meillä täällä hautajaisissa ole mitään muuta selitystä
sinunkin henkesi lainaa
juuri nyt
ei vain kun olet vainaa
E tuli tutuksi moneen kertaan
haasteltiin
kartoitettiin elämää
työtä ja vaivaa paljonkin
oli monenlaista lähtöä tulemista
maamiehen työtä
kalastusta
hoitoa menestystä menetystä moneen lähtöön
nyt jäähyväisten aika
rakkaus jää
hänen ystävällisyytensä
vieraanvaraisuutensa
uskonsa taistelu
kuten meilläkin
anna oi jeesus armosi tulta lähteneelle
meille kiitoksen mieli
taivaan tulta
jaksaaksemme matkamme määrään ikuiseen elämään uskomme mukaan………..
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
JEESUS KUOLI JA ELI SAMANAIKAISESTI Avasin papinkoulussa 1970-luvun alussa tenttimäni teoksen Honko-Pentikäinen, kulttuuriantropologia, 197...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
MILLAINEN JEESUS? ”Tällainen oli todellinen Jeesus” ( Lauantai 25.12.2010 klo 12:...