sunnuntai 30. kesäkuuta 2024

OKU KKO 26.9.99 rukoilemme oi jospa vaellukseni olisi vakaa niin että noudattaisin käskyjäsi jeesus menee fariseuksen kotiin einehtimään joutuu tarkkailun kohteeksi mitä sanoo miten sanoo galilean mies koska ei kuulu oikeaan puolueeseen koska ei saarnaa ihmisten mieleen koska ei lankea kulttuurin humalaan koska sanoo tavan hyvät ihmiset susiksi pedoiksi peijooneiksi ilman jumalaa omassa viitekehyksessään siksi ei jää jeesukselle paljon tilaa toiminnalleen joka ei ole omansa ihmiset härräävät ympärillä ämpärillä kuin sitsontiaiset kaatopaikalla paarmat nahkassa itikat verta inisemässä vesipöhöä sairastava tulee mestarin eteen silmät käy veteen sydän taivaaseen saa avun …….
15.9.99 JUMALAN VALTAKUNTA jumalan valtakunta jumalan alue hallitsee herrana kuninkaana johtaa kaikki haluaa pelastaa ihmisen syntisen kuolevaisen joka ei ansaitse mitään tarkoituksemme päästä valtakuntaan sisälle itkemään iloitsemaan jeesuksesta kiittämään virkistymään voimistumaan valtakunnan voimasta lupauksesta yhteys jumalaan elämän tarkoitus moni etsii kaipaa löytäisi sen löytymättömään ei ihminen ymmärrä itseään kovinkaan usein ei pehmeinkään jeesuksen tuntemisen kautta päästään valtakuntaan ei muuta tietä kannattaa lähteä tulla ei rahasta kiinni ei perustu ei maksa mitään se on vakaumusta uskoa ainoastaan kun jumala rakastaa lastaan sinua minua uskomme mukaan
jeesus esittää kertomuksen 15.8.99 vertauksen selventää sanomaansa tarkentaa teroittaa toisaalle tylsyttää toisaalle oli kaksi erityyppistä miestä fariseus ja publikaani fariseus vasemmistopuolueen jäsen viisas mies kansan suussa vihattu viiteen kertaan oli publikaani tullimies tullivirkailija joka kansan käsityksen mukaan varasti valtion rahaa otti kulkijoilta ylimääräistä pisti omaan taskuun lapsille lelujen ostoon vaimolle sapuskan tekoon kansa vihasi tyyppiä publikaania kirosanaa temppelissä fariseus luetteli ansionsa mitä ei tehnyt vaikka halusi mikä jäi toisilta salaan mistä kieltäytyi näennäisesti hänen rukouksensa väärä ylensi väärän sydämen toisten laskuun publikaanin asenne usko oikea tunnusti syntinsä anoi armoa jeesukselta sai anteeksi
JUHANNUS 26.6.99 hyvä on herraa kiittää veisata kiitosta nimellesi sinä korkein puhtain oikeusistuin tuomari vapauttaja pelastaja ihmisen johannes saarnaa erämaassa näyttää tapansa varusteensa vaatimuksensa saapuu kansaa kastettavaksi kuulemaan aprikoimaan uskomaan toivomaan toisaalla pistosta saamaan toisaalla syyhyyn ja kutinaan kuulee kuningas johanneksen herjasta meni arvioimaan liitostaan puolisostaan lähetti sotilaita karvamiehen niskaan kurittamaan kiusaamaan oppia oikomaan ei mennyt kauaa kun kerrotaan perinteessä täälläkin monen vaiheen kautta katkesi herjaajan kaula laukesi perkele-diaboloksen paula
JUMALAN VALTAKUNNAN VALOSSA 16.5.99 herra minun valkeuteni autuuteni onneni pelastukseni siihen uskon sitä haluaisin lisää ymmärtää sisäistää siitä elää oppilaat saavat jeesuksen mukaan kirjoitettu myöhemmin kaislalle nahalle kiinnitetty savitauluun auttajan puolustajan pyhän hengen ja jo tässä vaiheessa täällä pohjolan perukoilla kaikkea tätä meidän vaikea käsittää sillä kertomuksen aikaan kilometriä sangen paljon mutt on lähdettävä siitä uskomme mukaan ett ihmiset kirjoittajat ymmärsivät perimätiedon näin oppilaille luvataan pyhää henkeä srk:aa rohkaistaan rooman valtakunnassa monenlaisessa vaikeudessa ahdistuksessa kestämään uskossa toivossa mestariin joka vielä aivan äsken livenä läsnä koko rakennuksen kulmakivenä
JUMALAN VALTAKUNNAN VALOSSA 10.5.99 keisari-ihminen maailman korkein jumalan valtakunnassa maan mato pilatus-ihminen maan herra maaherra jumalan tappaja herodes-ihminen suuresta suvusta jeesuksen kiusaaja kiusaajien luvusta pilatus parhain kansan pakosta käsien pesiä jeesuksen verestä kaifas ylipastori ylin jeesusta hakkauttaa herjauttaa pyhin maan hallitus neuvosto tuomitsee lailla itsensä suomitsee mieltä vailla korkein oikeus jakaa oikeutta jumalalle takaa soikeutta humalalle teologit rabbit oppineet syyttävät jumalaa väärästä opista hätyyttävät kärpäsisä jumalan kopista rabbimaisterit varhain sydän temppelissä hartain neuvovat jumalanmiestä lähtemään lätkimään belsebulin kärpästen häkistä maisteri lyö jeesuksen naulaan kapuaa kaulaan repimään viikkorahaa enentämään kansa heitä kunnioittaa pakosta ei muuhun mahdollisuutta
EV 20.3.99 …… ….. kuolemassa henki ja ruumis eroavat maa menee maahan henki luojan luo joka sen antanut kirjoitusten mukaan eikä meillä täällä hautajaisissa ole mitään muuta selitystä sinunkin henkesi lainaa juuri nyt ei vain kun olet vainaa E tuli tutuksi moneen kertaan haasteltiin kartoitettiin elämää työtä ja vaivaa paljonkin oli monenlaista lähtöä tulemista maamiehen työtä kalastusta hoitoa menestystä menetystä moneen lähtöön nyt jäähyväisten aika rakkaus jää hänen ystävällisyytensä vieraanvaraisuutensa uskonsa taistelu kuten meilläkin anna oi jeesus armosi tulta lähteneelle meille kiitoksen mieli taivaan tulta jaksaaksemme matkamme määrään ikuiseen elämään uskomme mukaan………..

JEESUS KUOLI JA ELI SAMANAIKAISESTI Avasin papinkoulussa 1970-luvun alussa tenttimäni teoksen Honko-Pentikäinen, kulttuuriantropologia, 197...