tiistai 16. joulukuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 111.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
TUOMIOKAPITULI: MIKÄÄN EI SAA MUUTTUA
RIEKKINEN UUDISTAA KRISTINUKSON KIRKON 93
KIRKON CORPUS CHRISTIANUM-AATTEEN INKVISITIO 16.
”PESONEN OLI HYVÄ PAPPI”
Käytän valmista hieman muutettuna. Inkvisitio tarkoittaa kyselyä. Tulee latinan sanasta inguisitio; englannin inquire= tiedustella. Oli katolisen kirkon oma tuomioistuin, joka toimi sen määrittelemiä harhaoppisia, kerettiläisiä ja hereetikkoja vastaan. Inkvisitio omana instituutionaan syntyi Espanjassa 1480-luvulla ja 1500-luvulla Italiassa ja Portugalissa vuodesta 1536 lähtien. Paavin inkvisiittoreita toimi keskiajalla jo 1200-luvulla Ranskan kataareja tutkittaessa. Inkvisition tutkinnassa oli kyse myös arjen asioista kuten pappien siveydestä ja viranhoidosta. Kun kristinusko nousi valtiouskonnoksi Rooman keisari Konstantinuksen aikaan 300-luvulla, harhaoppiset pakotettiin karkotuksen uhalla oikeaan uskontoon. Kirkkoisä Augustinus opetti 300-luvulla, että kirkko saa pakottaa harhaoppiset kirkon jäseniksi. Keskiajalla kehittyi pysyvä järjestelmä harhaoppeja vastaan. Inkvisitio oli vastaus kataari-harhaoppiin Ranskassa. Paavi Gregorius IX loi v 1231 paavin inkvisitiolaitoksen. Sen kidutuksissa käytettiin mm. strappadoa eli riiputtamista tai teilipyörää. Virallisesti lasten ja vanhusten kidutus oli kielletty mutta kieltoa rikottiin. Verenvuodatus, ruhjominen ja kuulusteltavan hengen saattaminen vaaraan oli joillakin tahoilla kielletty. Oli oltava vakavia todisteita henkilön syyllisyydestä. Kidutukseen suhtauduttiin myös kriittisesti. Koska harhaoppisuus oli myös maallisen oikeuden vastaista, inkvisitio sai luovuttaa epäillyn sen armoille. Kuuluisia roviolla poltettuja ovat Hus ja Bruno, Kopernikus tutkintavankina. Netin mukaan ”Corpus Christianum tarkoittaa Kristuksen ruumista tai Kristuksen pyhää ruumista, ja se viittaa… kristittyjen yhteisöön” globaalisti yhteydessä Paavin kirkkoon. Se perustuu UT:n Pietarin erityisasemalle rakentuvan perinteen oikeaan uskoon. Se tavataan vain katolisessa kirkossa, johon esim. katolisesta kirkosta eronnut 1500-luvun reformaation jälkeinen luterilainen kirkko ei kuulu.
--- Yllä olevissa otsikoissa on aineksia, jotka vaikuttavat kirjoitukseen
--- Kävin tänään norkoilemassa v 1978-82 apupappiaikani Enossa, 80 km Okusta
--- Salokylän postilaatikolla tapasin tuntemattoman miehen 81 v, kuitenkin kaukaa tutun näköisen
--- Hän tuli autolla laatikolle ja kyseli ”mitäpä liikut täällä”
--- Kerroin, että muistelen blogeissani ”Uimaharjun pappi-aikoja Enon srk:ssa
--- Hän ei ehkä muistanut minua mutta kylläkin khra Pesosen ja papit Hakaliston ja pitkätukkaisen Peuran
--- Kolme kertaa hän hytkyi ja sanoi ”Pesonen oli hyvä pappi ja oli täällä kauan”/ vai oliko asia toisinpäin
--- Arvelen tavanneeni tuon miehen joskus 45 v sitten/ ehkä kiistaa kun naama jäi mieleen
--- Minä olin silloin 30-kymppinen ja hän vähän enemmän
--- Taas hän toisti ”Pesonen oli hyvä pappi” / se että ”oli kauan” saattaa tarkoittaa ”ei päästy eroon”
--- Juuri sitä se oli Enon aikaan: Papin piti olla hyvä, tukka liipattu, hyväksi sanottu ja hyvämaineinen
--- Kyllä soraääniä kuului mutta Pesosen kohdalla ne vaiennettiin/ lääninrovasti oli piispaviran ”oikea käsi”
--- Nuoriso-ohjaaja Manniselle luettiin kiitossanoja lähtötilaisuudessa: ”Nuorisotyö meni eteenpäin”
--- Minä en saanut julkisesti kiitosta mistään mutta samanmielisiä tukijoita oli hiljaisesti
--- ONGELMANI ON NYT SE, ETTÄ PAPIN PITÄÄ MUKA OLLA NIIN HYVÄ JA PYSYÄ HYVÄNÄ
--- Tajusin srk:n arvoissa vakavan teologisen ongelman mutta se tarkentui vasta Okussa 25 v aikana
--- Sekö on UT:n evankeliumin sanoma, että srk:ssa työntekijän ja ihmisten pitää olla hyviä
--- Jos ihmissuku on hyvä, silloin juutal. Jeshuan uhri ja armo on tarpeeton maailman pelastamiseksi
--- Yritin sanoa sitä vastoin perinnettä ja hyvät uskovaiset alkoivat karttaa, nimitellä ja syrjiä veks
--- Kun uskovainen pyrkii hyväksi, hän halveksii UT:n sooteeriaa:a = vapaus, pelastus, vapautus, terveys
--- Kun puhuin tuosta UT:n peruskäsitteestä, uskovaiset ”saivat piston sydämeen” ja minä hatkat
--- Se mihin oli totuttu perinteessä, oli pyhä-tabu sinänsä ja sen k:neuvosto, khra ja tkli siunasi jatkumaan
--- ”Kun minusta alkoi kuulua”, khra kiristeli hampaitaan, ”etten tuntenut enolaisten perinnettä”
Okussa 16.12. -25 Jorma Luostarinen/ netti: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1410 blogia
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 126. SENSUROITU 2023 JA J...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
KIRKON PIRULLINEN KAHDEN REGIMENTIN OPPI Lainaus: ” Martti Lutherin aikanaan muotoilema luterilainen opetus Jumalan kahdesta hallinnasta. Lu...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti