maanantai 24. marraskuuta 2025
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 61.
SENSUROITU 2023 JA JUMALAN SYNTY 2025 TAKARAIVOSSA
TUOMIOKAPITULI: MIKÄÄN EI SAA MUUTTUA
RIEKKINEN UUDISTAA KRISTINUSKON 43.
”Teol. tri T. Ruokanen Kotimaassa 12.11. -25. …piispa Riekkisen kirja Valoa ja pimeyttä … missiona on …uskon uudistaminen: ellei uskoa modernisoida, kirkko tulee häviämään, . esittää … uskon nykyaikaistamiseksi. … toistaa … Jeesus oli “viisauden opettaja”… “opastaa…”. …uskon ydin on lähimmäisrakkaus, ei … opinkappaleisiin. Jo 300-luvulla Areios opetti, että Jeesus ei ole Jumalan Poika vaan … ihminen, joka … osoittaa, miten meidän tulisi elää… . tuli … harhaoppi … torjuttiin … Nikean kirkolliskokouksessa (325), …. Riekkinen jättää … “metafyysiset spekulaatiot” … jäteastiaan. …. valistusfilosofian ja sitä seuranneen… liberaaliteologian …kritiikkiin: Kristinuskon opit Kolminaisuudesta, Jees. jumaluudesta, syntien sovituksesta… sekä usko… fyysiseen ylösnous:een ovat … “myyttisiä vertauskuv…”, eivät tosiasioita… …ei uuden luomisen ja ylösnousemuksen toivoa. “Kaikki on tässä elämässä!” … ajatus Jees. kuolemasta syntiemme sovittajana “pelaa halpahintaisesti syyllisyyden ja anteeksiantam…. noidankehässä”, … Jeesus tuo toivoa “ilman uhriajatusta”. … ylösnousemus ei ole fyysinen … vaan “henkinen…”, “Kertomukset tyhjästä haudasta ovat toissijaisia”,… Ylösnousemus oli opettajaansa ikävöivien… valaistuminen, … sisäisiä “…kokemuksiaan”. Ei …ruumis vaan hänen sanomansa nousi ylös. Riekkinen seuraa … R. Bultmannin ajattelua. Hän oli … “myyteistä riisuja”. Järjenvastaiset myytit ovat uskon esteitä …. Raamattu ei ole Jumalan ilmoitusta vaan ihmisten elämänkokem. kuvailevaa runoutta, joka auttaa… ymmärtämään itseämme,… vanhat uskomukset… eivät sovi nykyajan maailmakuvaan. … ”. Jeesuksen tehtävänä on auttaa … löytämään sisimpäämme kätketyt resurssit, jotka johtavat “elämään vastuullisesti ja rakastamaan rajattomasti”. Pelastus on sitä, että “vapautuu omasta itsekkäästä minästään ja alkaa elää uudella tavalla muita varten”,…. ”Olisi älyllisesti rehellistä, että hän esittäisi kristinuskosta poikkeavat mielipiteensä yksityishenkilönä eikä kirkon piispana 1061. Toistan sanottua potkuna eteenpäin 1062. Riekkisen potaska on katalysaattori arvioida mennyttä 1063. Tuomiokapituli valitsee papeiksi luulotellun kulttuuriperinteensä normi-ihmisiä saadakseen toimijoita rutiini-laitos-työhön 1064. Ihmettelin 30 v aikana, miten mielestäni ja ystävien mielestä typerys-”kusipää”-”sorsateologit” ( painaa pään veden alle pylly nousten pinnalle ) ajattelevat koulutettuina maistereina, saavat puhtain paperein puhua ”pehmosia”, kertovat UT:n tutkimuksen valossa tyhmyyksiä, pääsevät koulutuksiin ja ylennettyinä halveksivat voimattomaksi alistetun rahvaan oikeudenmukaisuus-tajua 1065. Valtion uskontolaitoksen eli luterilaisen kirkon pimeä puuhailu eri tasoilla pysyy piilossa 1066. ”Kirkolle” on helppo keksiä 200 eri merkitystä, kun taas tavan srk-laisella on vain 1 merkitys 1067. Hän käsittää kirkon kokemuksensa ja sosiaalisen yhteisönsä mukaisesti. 1068. ”Kirkko on keskellä kylää” ja se riittää. 1069. Hänet on kastettu; hän on käynyt uskontotunnilla ja rippikoulun; hän on avioitunut kirkon seremonian kautta; pappi on käynyt ukin synttäreillä ja mummo on haudattu kirkkomaahan 1070. ”Kirkko” on siinä ja maalla talo, joka törröttää ylpeimmällä mäellä 1071. Tavis-srk-lainen vaatii, että hänen kirkkonsa pysyy samanlaisena kuin mummon aikaan, hänen aikaan ja hänen lastensa aikaan 1072. Jos sitä ei näy piirulleen, jotain täytyy ”olla pielessä” ja sen täytyy olla jonkun syy 1073. Ollessani pappina 30 v minusta, aluksi jotkut harvat, sitten useammat tekivät syyn, joka piti poistaa 1074 Minä olin ”oikea” poistettavaksi tklin ”vääränä” 1075. Arvioinnin täytyi olla oikea, koska tkli ei voinut erehtyä Jumalan valtaa käyttävänä korkeana viranomaisena erehtymättömän Jumalan palveluksessa 1076. Srk-lainen katsoo kirkkoaan aivan eri näkökulmasta kuin kirkolliskokouksen, piispainkokouksen ja tuomiokapitulin ”syntisäkki” 1077. Srk:ssa taas jokaisella toimijalla on oma Jeesuksensa, kirkkonsa, pelastuksensa, taivaansa ja Jumalansa, jne. 1078. Kun tkli häärää lakiin perustuvalla vaikutus-alueellaan kirkon julkis-oikeudellisena edustajana tuntien lain ja teologian, sen on helppo pyöritellä solmuun rauhanhäiritsijät, jotka yrittävät sönkätä jotain 1079. Minunkin tapauksessa puolustus-partio kävi omasta tahdostaan kehumassa minua Riekkiselle. 1080. Hänen oli helppo puhua auttajat jumiin piispa-viran arvovallalla ja 1081. sillä, että srk-lainen ei omassa avuttomuudessaan voinut tavoittaa piispa-viran ihmistä, Wille Riekkistä, hänen näkymättämän muurin takaa 1082. Kirkon roolien moneudella, virkakoneiston hierarkkisella rakenteella ja historialla, ym. luodaan tilanteita, joissa syntyy kyseisiä ongelmia 1083. Ihmiset haluavat pitää tarvitsemansa laitoksen, saavat työtä ja katselevat kuten keisarin aikaan 2000 v sitten pappien tarjoamaa sirkushuvia Okussa 24.11. -25 Jorma Luostarinen/ nettihaku: outokummun pappi luostarinen alla linkki 1359 blogia
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
LÄHTÖSAARNAN JÄLKEEN 126. SENSUROITU 2023 JA J...
-
Sirpa Kaisa Helinä Vatanen Reunakatu 63 53500 Lappeenranta - Rohkenen lähestyä Teitä kirjeitse, koska: Haluan pitää papi...
-
KIRKON PIRULLINEN KAHDEN REGIMENTIN OPPI Lainaus: ” Martti Lutherin aikanaan muotoilema luterilainen opetus Jumalan kahdesta hallinnasta. Lu...
-
OULUN HIIPPAKUNNAN TUOMIOKAPITULI ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti